فرهنگ و هنر

صراط مستقیم چگونه نصیب ما می‌شود؟

یک کارشناس مسائل دینی گفت: اولین معنای صراط مستقیم، اطاعت و بندگی خداست. انسان به فرمان خدا قدم بردارد، هر حرفی که می زند، هر کاری می کند، هر رفتاری که می کند، به دستور خداست و اگر بندگی خدا در تعارض است و کسی می خواهد در صراط مستقیم باشد، هر وقت و هر جا می بیند که اراده اش خلاف خواست و دستور خداست، خدا را رها نمی کند و به اراده خود عمل نمی کند، بلکه در هر شرایطی مطیع اوامر خداوند است.

حجت الاسلام تتلاری کارشناس مسائل دینی در گفت وگو با تیتر اول، درباره اهمیت واقعه عاشورا و آمادگی آن برای ظهور، اظهار کرد: یکی از ویژگی های حضرت اباالفضل علیه السلام این است که: در صراط مستقیم قرار گرفتن اگر بخواهیم این خصلت را از فقرا یاد بگیریم چه باید بکنیم؟ چگونه انسان می تواند در راه خدا قدم بردارد؟ راه رسیدن به صراط مستقیم چیست؟

1- بندگی و اطاعت پروردگار

این کارشناس مسائل دینی تاکید کرد: هرکس می خواهد در راه خدا قدم بردارد و به سعادت دنیا و آخرت برسد، قرآن کریم اولین شرط قرار گرفتن در این راه را اطاعت و بندگی خداوند می فرماید. و مرا بپرستید (اطاعت کنید) که این راه مستقیم است.

وی ادامه داد: اولین معنای صراط مستقیم، اطاعت و بندگی خداوند است. این شخص باید در دستورات الهی حرکت کند. هر حرفی که می زند، هر کاری که انجام می دهد، هر رفتاری که انجام می دهد طبق دستورات الهی است، هر روز با من و شما ممکن است بعضی از اعمال و رفتارهای ما بر خلاف اطاعت و بندگی خدا باشد و کسی اگر می‌خواهد در صراط مستقیم باشد، وقتی و در جایی که می‌بیند اراده‌اش خلاف خواست و دستور خداست، خدا را رها نمی‌کند و به میل خود عمل نمی‌کند، بلکه در هر شرایطی مطیع اوامر خداوند است.

حجت الاسلام تتلاری یادآور شد: قرآن کریم و دین مبین اسلام بارها به احترام والدین سفارش کرده است. پیامبر گرامی اسلام می فرماید: «خشنودی خدا رضای پروردگار است و خشم پروردگار در خشم پدر و مادر است». اما قرآن و اسلام می فرمایند که در مورد اطاعت خدا باید از پدر و مادر خود اطاعت کنید، اما اگر اطاعت از آنها در هر نقطه ای منجر به نافرمانی پروردگارتان شد، از اطاعت آنها دست بردارید. «و اگر پدر و مادرت تو را مجبور کردند که با خدایی که نمی‌شناسی ارتباط برقرار کنی، از آنها اطاعت مکن، بلکه در دنیا با آنها باش». مطابق با آن رفتار کنید.

به گفته این کارشناس مذهبی، هرکس غیر از خدا را اطاعت کند یا به خاطر مصلحت خود از اطاعت پروردگارش دست بردارد قطعا از صراط مستقیم خارج شده است.

بدبخت ترین فرد کیست؟

حجت الاسلام تتلاری گفت: از این رو پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرمایند: «بدترین مردم آن است که جان خود را به دنیا بفروشد». بدترین مردم کسانی هستند که زندگی جاودانه آخرت را به چند روز از زندگی فانی دنیا می فروشند و برای آسایش و رفاه موقت دنیا به نافرمانی و معصیت خدا روی می آورند. یا رسول الله بدتر از این هم هست. پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در ادامه می فرماید: «و شر من این است که آخرت را به دنیا و دیگران می فروشم». بدتر از او کسی است که دنیای آینده خود را به خاطر دیگران بفروشد. .

گفت: اگر دروغ بگویم برادرم سود می برد، مال نامشروع جمع می کنم و فرزندانم رستگار می شوند. اگر تهمت بزنم دوستم سود می برد و پیشرفت می کند. من حاضرم خدا را نافرمانی کنم و زندگی آینده ام را به خاطر دنیای دیگران نابود کنم. عمروعاص برای ولایت معاویه از خدا نافرمانی می کند و در مقابل امیرالمومنین علیه السلام قرار می گیرد.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: عبیدالله بن زیاد برای شادی یزید و برآورده شدن خواسته های یزید دستور داد آب فرزندان پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم را ببندند. دستور می دهد سیدالشهدا را بکشند و سر او را می برند. وقتی اهل بیت طهارت و پاکی (علیهم السلام) را برای شام و یزید آوردند. یزید برای نشان دادن برتری خود و جلب توجه مردم به واعظ دستور داد تا بر منبر برود تا درباره معاویه و یزیدیان و فضائل آنان صحبت کند و به امیرالمؤمنین علیه السلام و اباعبدالله اهانت کند. . الحسین (علیه السلام). وقتی این خطیب شروع به صحبت کرد، امام سجاد علیه السلام برخاست و فریاد زد: ای حاطب بکش! – وای بر تو ای حاطب! آیا شادی مخلوق را برای خشم خالق (خدا) خریدی؟ آیا حاضرید برای چند سکه طلا چارچوب اطاعت از خدا را رها کنید یا مقام و رهبری؟ آیا شادی و رضایت یک یزید را بر رضای خدا ترجیح می دهی و برای جلب رضایت حاکم ستمگر عذاب الهی را برای خود می خرید؟

حجت الاسلام تتلاری ادامه داد: این گونه افراد فکر می کنند به جایی رسیده اند و دستاورد مهم و عظیمی را برای خود تضمین کرده اند، فکر می کنند به هر قیمتی شده دنیای خود را امن کرده اند، بزرگترین موفقیت ها و منفعت ها را به دست آورده اند. اگر چه قرآن کریم می فرماید که چیزی جز یک خیال محال و یک خیال باطل نیست. آنها فکر می کنند سود کرده اند در حالی که چیزی جز ضرر ندارند. آنها کسانی هستند که دستورالعمل ها را به مدیریت اشتباه فروخته اند و کسب و کارشان سودی نداشته است.

2- اعتدال و اعتدال

وی تصریح کرد: راه دوم قرار گرفتن در صراط مستقیم، اعتدال در کارها است. اینکه انسان در همه زمینه های زندگی از افراط و تفریط بپرهیزد و در همه امور همیشه معتدل و معتدل باشد. حضرت امام حسن عسکری علیه السلام می فرمایند: صراط مستقیم در دنیا آن است که زیاده روی و گناه بزرگی نداشته باشیم. کسى که راه خدا را بپیماید و به دستور پروردگار و دین الهى عمل کند، در نتیجه از افراط و تفریط و سستى، از افراط و گناه، از افراط و تفریط به دور است و در همه امور معتدل است. زیرا اسلام دین اعتدال است و مسلمان و مؤمن واقعی نیز معتدل است. قرآن کریم در مقدمه امت اسلامی می فرماید «و من فی امت باطل» و بدین ترتیب شما را امت میانه قرار دادیم. و رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم در توضیح این آیه می فرماید: یعنی مسلمانان مردمی معتدل و معتدل هستند.

این کارشناس مسائل دینی گفت: فردی که در صراط مستقیم، در عقاید، عبادات، امور اقتصادی، روابط با دیگران و… گام برمی دارد، از اعتدال خارج نمی شود و افراط و تفریط نمی کند. به قول معروف: نه به شوری نمک، نه به آن شور.

الف) اعتدال در ایمان

حجت الاسلام تتلاری گفت: گروهی از مردم به قدری افراط می کنند که از شدت محبت و عدم تفاهم پیشوایان خود را که نمایندگان خدا و در درجه اول بندگان خدا هستند عبادت می کنند. ، کارهایی انجام می دهند که خارج از حیطه دین است. این در حالی است که ائمه اطهار (علیهم السلام) با این گونه افراد به شدت برخورد می کردند و آنان را از این کار نهی می کردند. امام حسین علیه السلام می فرماید: «دوستان ما اسلام را دوست دارند، زیرا رسول خدا فرمود: اگر حق را نمی دانی، خداوند متعال پیش از آنکه تو را به پیامبری ببرد، تو را به عبد می گیرد. ما را با محبت اسلام دوست بدار، زیرا پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: مرا به آنچه سزاوارم است آشنا مکن، زیرا خداوند متعال پیش از آنکه مرا به پیامبری برگزید، مرا به بنده برگزید. طرف مقابل، افرادی هستند که در اعتقادات خود از حد افراط کرده و با پیشوایان دین دشمنی می کنند و از مسیر روشن، صحیح و واقعی اسلام منحرف می شوند.

وی افزود: رسول خدا صلی الله علیه و آله در این باره می فرماید: پیروان من قومی هستند که از اسلام بی بهره اند: النصیب لله البیتی حربة و قال من الدین ما رق منه. «دو گروه از امت من هستند که از اسلام بی بهره اند. کسانی که پرچم دشمنی را با اهل بیت من برافراشتند و در دین مبالغه کردند و از حدود آن فراتر رفتند. و امیرالمؤمنین علیه السلام در پایان حجت در مورد دوست و دشمن می فرماید: «فَلَیْکَ فِی الْعَیْدِ: دوستدار دشمن و بیزار از دشمن». در مورد من دو نفر فوت کردند. : یک دوست فوق العاده و یک دشمن سرسخت.

ب) اعتدال در اقتصاد

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: مسلمانی که از افراط و تفریط به دور است، در مسائل اقتصادی مانند تولید، مصرف، انفاق و … نیز معتدل است. برآوردن نیازهای دیگران و صدقه دادن از امور گرانبهایی است که قرآن و ائمه معصومین علیهم السلام همواره بر آن تأکید داشته اند. قرآن کریم برای انفاق کنندگان در راه خدا مثال بسیار زیبایی می دهد: «مثال کسانی که مال خود را در راه خدا انفاق می کنند، مانند دانه گندمی است که هفت خوشه جوانه می زند. یک خار، دانه ای نیست و اگر خدا بخواهد آن را چند برابر می کند.» كسانى كه اموال خود را در راه خدا انفاق مى كنند، آنچه خدا انفاق مى كند مانند بذرى است كه از يك دانه هفت خوشه بيرون مى زند و هر خوشه صد دانه دارد. و خداوند آن را برای هر که بخواهد دو چندان یا چند برابر می کند و خداوند (در قدرت و فضل) وسیع و داناست. یعنی هر که در راه خدا انفاق کند، هفتصد مرتبه در کتاب اعمالش ثبت می شود و ثواب و ثواب بسیار می گیرد، ولی قرآن می فرماید: «الذین انفاقوا لا یغیر». اسراف كنندگان، و اسراف نخواهند كرد، و در ميان آنها بندگان خدا و انفاق كنندگان مهربانند». آنها پول را هدر نمی دهند و استرس ندارند و میان خود را انتخاب می کنند. این دو روش

وی ادامه داد: در زمان رسول خدا صلی الله علیه و آله مردی از انصار درگذشت و مسلمانان پیکر او را در قبرستان بقیع به خاک سپردند. پس از تشییع جنازه شخصی گفت: آیا رسول خدا انسان فوق العاده و سخاوتمندی بود؟ پیامبر فرمود: چه کرده است که او را اینگونه ستایش می کنی؟ گفت: ای رسول خدا همه اموالش را در راه خدا انفاق کرد و از دنیا رفت بی آنکه چیزی از خود باقی بگذارد. پیامبر اکرم فرمود: آیا این بنده خدا زن و فرزند نداشت؟ گفت چرا اتفاقاً بچه های زیادی دارد و چیزی برای زن و بچه اش به ارث نمی برد، چون تمام دارایی اش را خرج کرده بود. پیامبر گرامی اسلام فرمود: اگر می دانستم او را در قبرستان مسلمانان دفن نمی کردم. اموالش را ضایع کرد و فرزندانش را تهیدست و بیچاره کرد.

ج) اعتدال در روابط اجتماعی

به گفته این کارشناس مسائل دینی، فردی که صراط مستقیم دارد در روابط اجتماعی خود نیز اعتدال دارد. امام صادق (علیه السلام) برای اعتدال نسبت به دیگران معیارهای زیر را تعیین می کند: «ای ابن جندب، آنقدر تندخو و ظالم مباش که مردم به تو نزدیک شوند و دوست نداشته باشند با تو معاشرت کنند و مباش. آنقدر نرم و آسان که آشنایانت بدانند که تو را فروتن و تحقیر می کنند.

حجت الاسلام تتلاری تاکید کرد: پس اعتدال یکی از سنت ها و روش های دین مبین اسلام، پیامبر و ائمه معصومین علیهم السلام و یکی از راه های رسیدن به صراط حق الهی است.

3- ولایت مداری

فرمود: سومین راه رسیدن به صراط مستقیم، ولایت و پیروی از امیرالمومنین علی (علیه السلام) و امامان بعد از ایشان است. حضرت امام جعفر صادق (علیه السلام) درباره معنای صراط مستقیم می فرمایند: «صراط معرفت الله همین راه است، راه دنیا و مسیر زندگی، اما راهی که در آن است. این دنیا برای امامی است که در دنیا باید از من اطاعت کند و باید راه راه را که در آخرت زندان جهنم است برود». این راه شناخت خداست و دو گونه است: راه دنیا و راه آخرت.

این کارشناس مذهبی گفت: امام صادق علیه السلام در بیان دیگری می فرماید: «صراط مستقیم امیرالمومنین علی علیه السلام» صراط مستقیم امیرالمومنین علی علیه السلام است. از این روست که در زیارت جامعه کبیره نیز می خوانیم: «انتم الصراط العقوم» شما راه راست الهی هستید. هر کس راه علی (علیه السلام) و امام اطهر (علیه السلام) را در پیش گیرد، قطعاً وارد صراط مستقیم شده است و در دنیا و آخرت خوشحال خواهد شد. زیرا امام ششم می فرماید: ما و شیعیان ما صراط مستقیم هستیم. ما و شیعیانمان به راه راست هدایت شدیم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا