عمومی

لذت دوباره دیدار طلاب با آقا، دور یا نزدیک؟!

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح روز چهارشنبه، بیست و یکم تیرماه، با فضلا، طلاب و مبلغین حوزه‌های علمیه دیدار داشتند که در این دیدار ایشان “تبلیغ دین و اهداف دینی را مهم‌ترین وظیفه حوزه‌ها خوانده و با اشاره به لوازم تبلیغ موثر و به‌روز یعنی شناخت مخاطب، شناخت آرایش حقیقی صحنه تبلیغات جهانی برای داشتن موضع تهاجمی و برخورداری از روحیه جهادی، تاکید کردند: نسل نوجوان و جوان در مقام صاحبان و سازندگان آینده کشور، باید مرکز توجه تبلیغات خلاقانه و متکی بر شیوه‌ها و ابزارهای نوین باشد”.

به گزارش تیتر اول، حجت احسان‌بخش از طلاب حاضر در این دیدار در حاشیه‌نگاری با عنوان “لذت دوباره دیدار طلاب با آقا، دور یا نزدیک؟!” در این خصوص نوشت: “توفیق داشتم در تمام دیدارهای چند سال گذشته رهبر معظم انقلاب با طلاب حضور داشته باشم، چه دو دیدار ایشان با طلاب تهرانی و چه دیدار رمضانی در سال ۹۸ و چه در همین دیدار امسال با جمعی از طلاب سراسر کشور و در همه این دیدارها، توانستم حاشیه و نکات مهم خارج از متن که در داخل جلسه دیده‌ام را بنویسم که در رسانه‌های مختلف نیز منتشر شده است.

اما دیدار امسال به مراتب با دیدارهای قبلی حضرت آقا با طلاب متفاوت بود، شاید به خاطر حواشی قبل از دیدار که مهمترین آن گلایه‌های شدید طلاب کف میدان که در عرصه‌های مختلف از جمله مطالبه‌گری، کرونا و غسالخانه و حجاب و… بوده‌اند ولی به این دیدار دعوت نشده بودند و بعضی حتی از اصل برگزاری جلسه هم خبر نداشتند و این گلایه‌ها تا شخص آیت‌الله اعرافی هم رسید و بعد از پیگیری‌های ایشان تا حدودی بعضی از این عزیزان دعوت شدند البته همچنان گلایه‌ها وجود داشت. نکته دیگر فاصله طولانی این دیدار با دیدار گذشته حضرت آقا با طلاب بود که این فاصله، نزدیک به پنج سال طول کشیده بود که به حاشیه‌ها افزوده بود و تحلیل‌های مختلفی از چرایی عدم تشکیل جلسه و بهره‌مندی طلاب از محضر رهبر انقلاب بیان می‌گردید. از این حواشی قبل از دیدار که بیشتر از این‌ها است، میگذرم و به حواشی داخل دیدار اشاراتی می‌کنم.”

نویسنده در ادامه آورده است: “بعد از گذر از صف طولانی، به داخل حسینیه حضرت امام خمینی رسیدم. حدود ساعت ۸ صبح بود که تقریباً نصف حسینیه پر شده بود.

آن چیزی که بیشتر در این جلسه خودنمایی می‌کرد و توجهم را جلب کرد، حضور طلاب و اساتید اهل سنت از شهرهای مختلف مرزی سیستان و کردستان و گلستان بود که حجم قابل توجهی از مدعوین را تشکیل می‌دادند.

حدود ساعت ۹:۳۰ بود که تقریبا حسینیه پر شده بود ولی بر خلاف جلسات قبلی، آن شور و نشاط قبلی را در این مدت از طلاب در ابتدای جلسه ندیدم و سکوت عجیبی حکمفرما بود تا اینکه یکی از طلاب عرب زبان با صدای بلند و به زبان عربی گفت: الی ارواح الشهداء و الإمام الخمینی باعلی اصواتکم صلوا علی محمد و آل محمد، که با صدای صلوات نیمه جان حاضرین کمی حال و هوای جلسه عوض شد ولی همچنان همان کم نشاطی ادامه داشت.

دور وبر را نگاه می‌کردم که ببینم چه کسانی به جلسه آمده‌اند که نگاهم به نقویان افتاد! او اخیراً مواضع زننده و ناپسندی داشت و دیدنش در اینجا کمی تعجب برانگیز بود مخصوصاً بعد از حواشی عدم دعوت بعضی طلاب که اشاره شد.

ساعت حدود ۱۰ بود که یک سید از جایش بلند شد و شروع کرد به شعار دادن که انصافاً تا حدود زیادی نشاط طلاب در جلسه را بالا آورد و از خواهران طلبه هم برای شعار دادن کمک می‌گرفت و تقسیم بندی خوبی شکل گرفت: علمدار ولایت_حوزویان فدایت، این همه لشکر آمده_ به عشق رهبر آمده، خامنه‌ای کوثر است_دشمن او ابتر است، ای پسر فاطمه_منتظر تو هستیم…”.

احسان بخش در ادامه این حاشیه‌نگاری نوشت: “این سید در بین شعارهایی که داد، نکته‌ای هم گفت که با تایید طلاب همراه شد: همه اقشار تقریباً دیدار هرساله دارند با حضرت آقا ولی ما طلاب چنین دیداری نداریم و از حضرت آقا بخواهیم دیدار هرساله باشد، و بعد شعار داد: ای رهبر آزاده دیدار سالیانه.

بالاخره حضرت آقا حدود ساعت ۱۰:۱۵ تشریف آوردند که شعار عملدار ولایت_حوزویان فدایت و این همه لشکر آمده_به عشق رهبر آمده در حسینیه طنین انداز شد.

قرائت قرآن آرامش بخش این شور و نشاط طلاب از تشریف فرمایی حضرت آقا گردید و بعد از قرائت قرآن، حجت‌الاسلام شحیطاط بعد از کسب اجازه از حضرت آقا، روضه خود را با دعای سلامتی امام زمان عجل الله تعالی فرجه‌الشریف و توسل به حضرتش آغاز کرد و با روضه جانسوز شش ماهه ابی عبدالله ادامه داد و با آزادی فلسطین به پایان رساند که انصافاً همه حاضرین را تحت تاثیر قرار داد و بسیار زیبا بود. سپس آیت‌الله اعرافی، رئیس حوزه‌های علمیه برای ارائه گزارش به تریبون رفت که گزارش ارائه شده به نظر بنده ضعیف و بیشتر کلی گویی بود، ولی نکته‌ای که در خلال صحبت‌هایش باعث واکنش طلاب شد، این بود که از رهبر انقلاب درخواست کرد که دیدار با طلاب حوزه هرساله باشد و همچنین از رهبر انقلاب دعوت کرد که دوباره سفر رسمی به قم داشته باشند که در این حین یکی‌ از طلبه‌ها شعار داد:”ای رهبر آزاده_دیدار سالیانه” که همه طلاب با هم این شعار را تکرار کردند…”.

نویسنده افزود: “فکر می کنم اینکه حضرت آقا به این دو درخواست آیت‌الله اعرافی و طلاب حتی بین صحبت‌های خود هم هیچ اشاره‌ای نکردند، نشان از عدم قبول این درخواست‌ها از طرف معظم له بود.

صحبت‌های حضرت آقا با خاطره‌ای از امام درباره حضور در قم و طلاب آغاز شد که بسیار زیبا بود. حضرت آقا در این دیدار به مسأله بسیار مهم تبلیغ در حوزه علمیه اشارات مهمی داشتند و نسبت به وضعیت فعلی آن اظهار نگرانی کردند و اولویّت حوزه‌ها را تبلیغ دانستند که باید در این زمینه کانون تبلیغ شکل بگیرد که تحلیل فرمایشات ایشان فرصت جداگانه‌ای می‌طلبد که در حوصله این نوشتار نیست ولی نکته‌ای که به نظرم خیلی جالب نیامد این بود که بعد از این دیدار هنوز ۲۴ ساعت نشده، ده‌ها مصاحبه از طرف بعضی مسئولان حوزه انجام شد و چندین کانون تبلیغی هم در حوزه علمیه رونمایی شد! در صورتی که حضرت آقا در همین جلسه فرمودند: (کانون تبلیغ) آنچه حتماً باید دنبال بشود و جزو کارهای اساسی است، و امروز که شما شروع کنید، ممکن است «پنج سال دیگر یا بیشتر» نتیجه بدهد..

پس کار درست و منطقی و از روی اصول، زمان بر و با دقت همراه است ولی سؤالی که باید آقایان مدیران حوزه علمیه جواب بدهند این است که اگر حضرت آقا این نکته را نمی‌فرمودند که مساله تبلیغ در حوزه ضعیف است واقعاً خودتان خبر نداشتید وضع تبلیغ حوزه اینقدر نابه‌سامان است؟!

نکته مهم دیگر بحث استحاله فرهنگی بود که حضرت آقا اشاره کردند که عدم توجه به مساله تبلیغ باعث این استحاله خطرناک می‌شود که به نظرم ذکر استحاله فرهنگی از طرف رهبر انقلاب بسیار بالاتر از بیان مصادیق آن مثل بی‌حجابی و بی‌عفتی و ترویج مشروبات الکی است که خیلی ها منتظر بودند باز حضرت آقا در مورد حجاب حرف بزند که با اشاره به استحاله فرهنگی به روند بسیار خطرناک عادی‌سازی گناه در جامعه نیز هشدار داده شد که مسئولان فرهنگی و حوزه‌های علمیه باید در این زمینه دقت بیشتری داشته باشند.

در خلال صحبت‌های حدود یک ساعته حضرت آقا به غیر از دوبار شعاری داده نشد و همه سراپا گوش بودند و وقتی رهبر انقلاب به پایان سخنانش رسیدند، همان طلبه سید که اشاره شد قبل از ورود آقا شعار می‌داد و طلاب همراهی میکردند، بلند شد و خطاب به حضرت آقا گفت: آقاجان، خیلی از اقشار با شما دیدار سالیانه دارند، دانشجویان، شعرا، کارگران و خیلی‌های دیگر ولی ما طلاب دیدار سالیانه با شما نداریم و دیدار سالیانه می‌خواهیم با شما و مطلب دوم اینکه آقاجان، من تازه عقد کردم و حلقه ازدواجم را از شما می‌خواهم که حضرت آقا چندبار فرمودند: فهمیدم، فهمیدم و با خنده فرمودند: با مورد دوم موافقم، والسلام علیکم و رحمت الله. ..

حضرت آقا بعد از ایستادن چفیه خود را به یکی از طلاب که درخواست چفیه داشت، هدیه دادند و ناهار هم به صورت بیرون بر یه مدعوین داده شد.”

این طلبه جوان در پایان آورده است: “باید دید حوزه‌های علمیه چقدر به توصیه حضرت آقا عمل خواهند کرد و دیدار شیرین طلاب با حضرت آقا چه زمانی دوباره تکرار خواهد شد؟! دور یا نزدیک ؟!

هنگام خروج از در حسینیه این دعا را خواندم: خدایا تا ظهور دولت یار_گل پیغمبر ما را نگه‌دار.”

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا