استان ها

سامانه پایش دانشگاه آزاد اسلامی گامی به سوی هدفمندکردن پژوهش‌هاست

جوان بهارآرا در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران آنا از مشهد، با اشاره به سیستم نظارتی در دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: سازوکار نظارتی به این صورت است که این حوزه مسئولیت هر حوزه علمی را بر عهده دارد. و حوزه های تحقیقاتی مرتبط و همچنین چالش ها شناسایی چالش های مورد نیاز صنعت و جامعه و استخراج اسامی مرتبط و ارائه آنها در قالب نام های پیشنهادی به پژوهشگران در سامانه پایش (ادامه مطلب)

وی گفت: به این ترتیب تلاش شده تا پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری هدفمندتر شود و نیازهای صنعت و جامعه برطرف شود.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد افزود: این دانشگاه و همچنین دانشگاه آزاد خراسان رضوی در دو دسته اصلی پژوهشی و فناوری فعالیت می کنند. از نظر خروجی علمی، معتقدیم که در این راستا، تمامی اساتید، دانشجویان و محققین آثار علمی خود را به عنوان مثال در قالب پایان نامه و پایان نامه در مجلات معتبر داخلی و خارجی منتشر می کنند.

بهارآرا افزود: به همین ترتیب کتاب های تالیف، تالیف، ترجمه، تالیف و تالیف اساتید دانشگاه نیز باید در نشریات مرتبط با دانشگاه منتشر شود.

وی ادامه داد: از منظر دوم موضوع فناوری برای دانشگاه بسیار حائز اهمیت است که در این راستا سعی داریم دانش فنی به دست آمده از اساتید، اساتید و محققین را به مراکز تحقیقاتی، گروه های آزمایشگاهی و پژوهشکده تبدیل کنیم. آنها را در دسترس عموم قرار دهند، به همین دلیل است که شرکت های دانش بنیان و فناوری را در این زمینه مدنظر قرار داده و از آنها حمایت می کنیم.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد مشهد از تحقیقات انجام شده در دانشکده ها و گروه های آموزشی این دانشگاه گفت. ، کشاورزی و پزشکی.

بهارآرا ادامه داد: بنابراین توصیه می شود دانش آموزان در مرحله اول به این اسامی در سامانه مراجعه و تا حد امکان از این اسامی برای تحقیق استفاده کنند. همچنین می تواند توسط اساتید حرفه ای استفاده شود. دانشجویان و اساتیدی که از میان موضوعات پیشنهادی عنوانی را برای تحقیق خود انتخاب کرده و در تحقیق خود از آن استفاده کنند، قطعا مورد تشویق قرار خواهند گرفت. این طرح ارتقاء برای اساتید به صورت افزایش شهریه و برای دانشجویان به صورت تخفیف شهریه در نظر گرفته شده است.

وی تصریح کرد: برخی دیگر از تحقیقاتی که در دانشگاه در حال انجام است نیز تحقیقات مستقلی است که به ابتکار معلمان و در رشته های علوم پایه بین علوم پایه و سایر گرایش ها در طول سال انجام می شود.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد مشهد خاطرنشان کرد: بخش عمده ای از این تحقیقات نیز مربوط به حوزه هایی است که به توسعه مرزهای دانش بنیان کمک می کند. به ویژه، پژوهش در علوم پایه بر گسترش مرزهای دانش متمرکز است.

بهارآرا با بیان اینکه آمار دقیقی برای غنی سازی این پژوهش در دسترس نیست، گفت: در حال حاضر رویکرد دانشگاه ادامه تحقیقات است که اکنون در حال غنی سازی است؛ یعنی دانشجویان و فارغ التحصیلانی که این پژوهش را انجام می دهند می توانند بعدا از نتایج تحقیقات خود استفاده کنند.

وی یادآور شد: از این رو تلاش می شود تا این تحقیقات بر روی توسعه یک سری محصولات آزمایشگاهی متمرکز شود تا این محصولات آزمایشگاهی در قالب شرکت های فناور به مردم تحویل داده شود که نیازمند تلاش زیادی برای مشاهده نتایج در آینده.”

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه آزاد مشهد در خصوص تعداد پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی یادآور شد: 50 درصد از دانشگاه ها شناخته شده هستند. این مطالعات در دانشکده ها و آزمایشگاه های تحقیقاتی دانشکده و همچنین در چندین مرکز تحقیقاتی مشهد و پژوهشگاه آزاد اسلامی انجام می شود.

حداقل پنج پژوهشکده و مرکز تحقیقاتی فعال در سطح دانشگاه وجود دارد

بهارآرا خاطرنشان کرد: حداقل پنج پژوهشکده و مرکز تحقیقاتی فعال در سطح دانشگاه وجود دارد: دانشگاه آزاد مشهد مرکز تحقیقات مهندسی ژنتیک، مرکز تحقیقات زیست شناسی کاربردی، پژوهشکده محیط خشک، مرکز تحقیقات پزشکی و مرکز تحقیقات هوش از جمله مراکزی هستند که به طور فعال در امر پژوهش مشارکت دارند.

وی افزود: همچنین خانه نوآوری ایجاد کرده ایم که در آن نه تنها تلاش برای ایجاد دانش فنی، بلکه برای سوق دادن این دانش فنی به سمت تجاری سازی است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد مشهد با اشاره به دستاوردهای پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی در مشهد، گفت: دستاوردهای این دانشگاه به دو دسته تقسیم می شود. از منظر اصلی، فعالیت های ما در حوزه تولید علم به گونه ای است که دانشگاه آزاد اسلامی مشهد در بین دانشگاه های آزاد اسلامی در سطح کشور رتبه دوم یا سوم را از نظر انتشار مقالات علمی معتبر دارد و پژوهشگران یک شاخص دارند. درصد دانشمندان در سال‌های مختلف. دنیا و در سال‌های اخیر یکی از دو درصد دانشمندان جهان است و ارجاعات به کار آنها بسیار زیاد بوده است.

بهارآرا در خصوص بخش دوم دستاوردهای دانشگاه توضیح داد: این فعالیت ها با انتشار مقالات و کتاب های اساتید، اختراعات، نمونه های آزمایشگاهی و شرکت های فناور ساخته شده و شرکت های دانش بنیان که دانشگاه به دنبال راه اندازی و حمایت از آنهاست، دنبال می شود.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه های مرتبط با هفته پژوهش گفت: نمایشگاهی با نمایش محصولات نوآورانه هم اکنون در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران در حال برگزاری است. دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی و دانشگاه آزاد مشهد نیز امسال با چند محصول جدید در این نمایشگاه شرکت کرده اند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد مشهد گفت: در هفته توسعه استان، فرمانداران و دانشگاه‌های مشهد نیز برای میزبانی برنامه انتخاب پژوهشگر برتر و انتخاب کتاب‌ها و مقالات برتر خود حضور دارند. همچنین نمایشگاهی در پایان هفته پژوهش و فناوری برای مشهد در نظر گرفته شده است که دانشگاه آزاد مشهد مسئولیت بازدید از این نمایشگاه را بر عهده دارد.

این مقام مسئول با بیان چالش های موجود در پژوهش برای پژوهشگران، گفت: پژوهش در دانشگاه و کشور همواره مورد توجه بوده است. با این حال، با چالش های زیادی مواجه شده است. در حوزه پژوهش، مدیریت پژوهش و فناوری نیاز به بازنگری و تحول دارد.

این کشور فرصت ها و زیرساخت های زیادی برای تحقیق دارد

بهارآرا ادامه داد: در حوزه پژوهشی کشور امکانات و زیرساخت های زیادی دارد و محققین و فناوران زیادی در آزمایشگاه های مختلف در بخش های مختلف پژوهش و فناوری فعال هستند. با این حال، در بسیاری از موارد، این تحقیقات و فناوری‌ها یا با یکدیگر همپوشانی دارند یا به صورت جزیره‌ای عمل می‌کنند و از یکدیگر دور هستند و یا بر موضوعاتی تمرکز می‌کنند که در برخی موارد مورد نیاز دولت نیست.

وی افزود: اگر کشور در حوزه پژوهش و فناوری برنامه مشخصی داشته باشد و در همین مسیر حرکت کند، می توان نتایج بهتری را انتظار داشت. البته در حال حاضر رویکرد وزارت علوم و دانشگاه ها این است که تحقیقات را تا حد امکان هدفمند انجام دهند و با استفاده از زیرساخت ها و امکانات موجود، اولویت های پژوهشی خود را آشکار کنند تا از تکرار و تکرار کار جلوگیری شود.

از همه جوانان این کشور که در دانشگاه مشغول به تحصیل و تحقیق هستند می خواهم که به تحصیل و تربیت خود توجه جدی داشته باشند و این کار را با نشاط، قدرت و نشاط انجام دهند و برای مؤثر بودن در کار خود تلاش کنند». این مسئول گفت: برای کمک به حل مشکلات کشور به دانشگاه ها بروید و در پیشرفت و توسعه کشور نقش آفرینی کنید.

انتهای پیام/4103/

دکمه بازگشت به بالا