حوادث

ساختمان ۸۰ ساله لاله‌زار از آتش جان سالم به در برد؟!

معاون میراث فرهنگی تهران پس از آتش سوزی عصر چهارشنبه 8 دی ماه در ساختمان غریب یا کافه ائبتا گفت: این آتش سوزی خسارت جدی به این بنای تاریخی وارد نکرده است.

به گزارش تیتر اول، در سال 1318 ساختمان تجاری عجیبی در خیابان لاله زار ساخته شد که پس از سال ها (برخی از منابع به سال 1346 اشاره کرده اند) یکی از اولین کافه های خیابانی به نام «آیبتا» بود که توسط همین روسی اداره می شد. نام.مسئولیت در این ساختمان به بهره برداری رسید. این کافه جایی بود که هنرمندان و روشنفکران بسیاری از جمله ملکه الشعرای بهار در آن رفت و آمد داشتند. ساختمان یا کافه غریب در تاریخ 28 اسفند 1386 به شماره 18675 در فهرست آثار ملی ایبتا به ثبت رسید.

کمیته خانه های تاریخی تهران که آتش سوزی در این بنای تاریخی در تقاطع خیابان لاله زار نو و جمهوری به نشانی تهران را تایید کرده بود. 16:50، خاطرنشان کرد: این ساختمان اکنون به عنوان انبار و تجارت لوازم برقی استفاده می شود.

مرتضی ادیب زاده معاون میراث فرهنگی استان تهران با وجود سرایت آتش سوزی به خیابان لاله زار در روز گذشته گفت: خوشبختانه آتش سوزی ساختمان عجیب تاریخی (کافه آیبتا) که با تلاش نیروهای امدادی در اسرع وقت اطفا شد. آسیب دیده.” جدی وارد این بنای تاریخی نشده اند. البته بازرسی نهایی در این خصوص مستلزم بازرسی و بررسی ساختمان است.

وی که پس از آتش سوزی در محل حضور داشت، افزود: سقف چوبی ساختمان به دلیل نزدیک بودن به منبع اصلی آتش سوزی شد و با حضور نیروهای آتش نشانی کار اطفای حریق بدون خسارت انجام شد. ساختار بنای تاریخی

ساختمان 80 ساله لاله زار از آتش سوزی جان سالم به در برد؟!
نمایی از خیابان لاله زار و کافه ائبت در دهه 40

معاون میراث فرهنگی شهر تهران همچنین خاطرنشان می کند: برای جلوگیری از چنین حوادثی نیاز به اقدامات مرمتی، حفاظتی و امنیتی در بناهای تاریخی خیابان لاله زار است و این امر مستلزم همکاری چند جانبه با مالکان و شهرداری است.

خیابان لاله زار که نماد مدرنیته و هنر تهران است در اواخر دوره قاجار در مرکز تهران ساخته شد و زمانی یکی از بهترین خیابان های پایتخت بود، اما این خیابان در دهه های اخیر دستخوش تغییراتی شده است. با ویرانی شدید مواجه شده است. ساختمان های آن نیز دارای نقص امنیتی است.

لاله زار که هنوز بر روی معدود بناهای گذشته قابل مشاهده است، در فهرست آثار ملی کشور قرار ندارد و خطر تخریب زیر پوستی، آتش سوزی و حوادث دیگر را تهدید می کند. شهرداری تهران در سال‌های اخیر بارها قول مرمت بناهای تاریخی خیابان لاله‌زار را داده است و با وجود اینکه بناهای لاله‌زار بارها در آتش سوخته‌اند، هیچ اقدام جدی برای حفاظت، مرمت، نگهداری و ایمن‌سازی این خیابان‌ها و ساختمان‌های شهر تهران انجام نشده است. گذشته. گرفته نشده است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا