سلامت و تندرستی

زگیل تناسلی چیست و چگونه به آن مبتلا می‌شویم؟

زگیل تناسلی چیست؟

یکی از شایع ترین عوارض در افراد فعال جنسی عدم ابتلا به زگیل تناسلی یا ویروس HPV است. به دلیل سرایت و انتقال سریع HPV، می توانید در اولین تماس جنسی با فرد مبتلا به این ویروس مبتلا شوید. بنابراین، علاوه بر داشتن رابطه جنسی محافظت شده، باید قبل از رابطه، واکسن HPV یا زگیل تناسلی را دریافت کنید. در ادامه با این عارضه، علائم و درمان آن بیشتر آشنا خواهید شد:

زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی یک عفونت شایع مقاربتی است که توسط ویروسی به نام ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شود. این ویروس از طریق تماس مستقیم پوست با افراد مبتلا به HPV منتقل می شود. HPV در طول رابطه جنسی واژینال و مقعدی از فردی به فرد دیگر منتقل می شود. گاهی اوقات از طریق رابطه جنسی دهانی نیز منتقل می شود.

چگونه به زگیل تناسلی مبتلا شویم؟

30 تا 40 گونه از ویروس HPV وجود دارد که به طور خاص بر اندام تناسلی تأثیر می گذارد، اما تنها تعداد کمی از این گونه ها باعث ایجاد زگیل تناسلی می شوند. زمانی که دستگاه تناسلی شما با اندام تناسلی فرد دیگری که حامل ویروس HPV است تماس پیدا می کند، دچار زگیل تناسلی می شوید. شریک زندگی شما ممکن است به ویروس HPV آلوده شده باشد، اما ممکن است هیچ علامتی مشاهده نکنید.

حتی اگر از کاندوم استفاده کنید یا با دخول رابطه جنسی نداشته باشید، ممکن است دچار زگیل شوید. زیرا کاندوم کل پوست ناحیه تناسلی را نمی پوشاند. زگیل تناسلی معمولاً توسط سویه‌های HPV ایجاد می‌شود که با سویه‌هایی که باعث ایجاد زگیل روی دست‌ها یا سایر قسمت‌های بدن می‌شوند، متفاوت است.

علائم زگیل تناسلی در مردان و زنان چیست؟

زگیل تناسلی از طریق فعالیت جنسی از جمله رابطه جنسی دهانی، واژن و مقعدی منتقل می شود. علائم شما ممکن است چند هفته یا چند ماه پس از عفونت ظاهر شود. زگیل تناسلی نیز همیشه با چشم انسان قابل مشاهده نیست. آنها ممکن است بسیار کوچک، به رنگ پوست یا کمی تیره تر باشند. قسمت بالایی ممکن است شبیه گل کلم باشد و در لمس صاف یا کمی بیرون زده به نظر برسد.

پسوندها می توانند به صورت دسته ای زگیل یا فقط زگیل ظاهر شوند. اگر زگیل تناسلی گسترش یابد یا افزایش یابد، این وضعیت می تواند ناراحت کننده یا حتی دردناک باشد.

زگیل تناسلی در مردان می تواند در مکان های زیر ایجاد شود:

  • آلت تناسلی
  • کیسه بیضه
  • کشاله ران
  • داخل یا اطراف مقعد

زگیل تناسلی در زنان معمولا در مکان های زیر ایجاد می شود:

  • داخل واژن یا مقعد
  • اطراف واژن یا مقعد
  • دهانه رحم

حتی اگر زگیل تناسلی را مشاهده نکنید، ممکن است علائم زیر را تجربه کنید:

  • ترشحات واژن
  • نیزه
  • خون ریزی
  • سوزش

زگیل تناسلی همچنین می‌تواند روی لب‌ها، دهان، زبان یا گلو افرادی که رابطه دهانی با شریک HPV داشته‌اند ظاهر شود.

تشخیص زگیل تناسلی در مردان و زنان

برای تشخیص این عارضه چه در آقایان و چه در خانم ها، مراجعه به متخصص زنان، اورولوژیست و جراح عمومی ضروری است تا از عدم وجود زگیل اطمینان حاصل شود. زیرا در برخی موارد، این برجستگی ها به اشتباه با سایر بیماری های پرخطر مانند سرطان تشخیص داده می شوند. در اینجا چند راه برای تشخیص این بیماری وجود دارد:

  • بازرسی چشمی زگیل با استفاده از ذره بین
  • نمونه برداری از مکمل تحت بیهوشی برای تعیین نوع ویروس عامل بیماری

تشخیص زگیل تناسلی زنان آسانتر از مردان است. اگر فکر می کنید ممکن است این عارضه را داشته باشید، باید به متخصص زنان مراجعه کنید. در صورت وجود علائم در خارج و اطراف واژن، با معاینه معمولی قابل بررسی است.

برای مشاهده مقاله کامل زگیل تناسلی در مردان و زنان، علت، روش انتقال و تشخیص می توانید به لینک مربوطه مراجعه نمایید.

همچنین می توان از این دستگاه برای معاینه واژن و رحم یا انجام تست پاپ اسمیر استفاده کرد و در صورت مشکوک بودن، نمونه در آزمایشگاه پاتولوژی بررسی می شود.

تشخیص زگیل

عوامل خطر زگیل تناسلی

هر فرد فعال جنسی در معرض خطر ابتلا به HPV است. با این حال، خطر ابتلا به زگیل تناسلی در موارد زیر افزایش می یابد:

  • آنها چندین شریک جنسی دارند
  • سیستم ایمنی آنها ضعیف است
  • آنها زیر 30 سال سن دارند
  • آنها سایر عفونت های مقاربتی دارند

زگیل تناسلی چگونه درمان می شود؟

اگرچه زگیل تناسلی قابل مشاهده اغلب با گذشت زمان از بین می رود، HPV خود می تواند در سلول های پوست شما باقی بماند. یعنی این عارضه می تواند چندین بار در زندگی شما رخ دهد.

بنابراین اگر می خواهید از سرایت ویروس به دیگران جلوگیری کنید، مدیریت علائم بسیار مهم است. زیرا زگیل تناسلی می تواند به دیگران منتقل شود، حتی اگر زگیل قابل مشاهده یا علائم دیگری وجود نداشته باشد. نوع درمانی که به شما پیشنهاد می شود به ظاهر زگیل ها و محل آنها بستگی دارد. پزشک یا پرستار شما در این مورد با شما صحبت خواهند کرد. این بیماری تنها به این دلیل خطرناک است که خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم و آلت تناسلی را افزایش می دهد. برخی از درمان های این عارضه عبارتند از:

پماد یا محلول

برای از بین بردن زگیل تناسلی می توانید برخی از داروهای موضعی را طبق تجویز پزشک مصرف کنید. البته این دارو معمولا روش خاصی برای رفع زگیل تناسلی نیست و فقط برای زائده های کوچک و سبک استفاده می شود. برخی از داروهای مورد استفاده برای درمان این عوارض عبارتند از:

  • پماد پودوفیلین
  • آلدارا
  • اسید سالیسیلیک

روش لیزر برای زگیل تناسلی

برای از بین بردن این بیماری می توان از لیزر استفاده کرد. جراحی لیزر معمولاً به صورت سرپایی، در مطب یا کلینیک توسط پزشک متخصص انجام می شود و نیازی به بیهوشی ندارد. از این روش به عنوان یک درمان قطعی برای کاهش علائم زگیل تناسلی استفاده می شود. در روش لیزر، تابش مستقیم به زائده ها، بافت زگیل با جذب اشعه لیزر از بین رفته و ترمیم می شود.

این روش حتی برای زگیل های بزرگ یا بزرگ نیز کاربرد دارد و معمولا یک جلسه برای درمان زگیل با لیزر کافی است.

کریو، فریز یا فریز کنید

اکثر پزشکان از نیتروژن مایع که می تواند به -320 درجه فارنهایت برسد، برای منجمد کردن زگیل ها استفاده می کنند. در این روش، پزشک با پاشیدن نیتروژن مایع روی زائده ها، زگیل ها را منجمد می کند. گاهی اوقات درمان چندین بار تکرار می شود و ممکن است با درد و تاول همراه باشد.

متخصص برق

برای درمان زگیل تناسلی با روش الکتروکوتر، از جریان الکتریکی برای سوزاندن زائده ها با بی حسی موضعی استفاده می شود و اغلب در یک جلسه سکوم برداشته می شود. با استفاده از این روش با استفاده از ابزار نوک تیز که شبیه سوزن است، بافت زگیل با حرارت شدید برداشته می شود.

عوارض جانبی احتمالی HPV چیست؟

زگیل تناسلی نوعی عفونت کم خطر HPV است. سویه های پرخطر مانند HPV 16 و HPV 18 در اکثر سرطان های دهانه رحم نقش دارند. آنها همچنین می توانند تغییرات پیش سرطانی در سلول های دهانه رحم به نام دیسپلازی ایجاد کنند.

انواع دیگر HPV نیز می توانند باعث سرطان فرج شوند. آنها همچنین ممکن است عوارض جانبی زیر را داشته باشند:

  • سرطان آلت تناسلی
  • سرطان مقعد
  • سرطان حنجره
  • سرطان مری

* گزارشات تبلیغاتی

دکمه بازگشت به بالا