بین الملل

رونمایی از آکادمی‌های تخصصی سما؛ هر استان یک باشگاه فرهنگی ورزشی

گروه استانی خبرگزاری آنا; حدود 750 مدرسه سما در سراسر کشور در مقاطع مختلف پیش دبستانی تا دبیرستان وجود دارد که به لطف ظرفیت فوق العاده این موضوع. استعدادیابی و پرورش استعدادها در این مدارس، ایجاد آکادمی های تخصصی اجتناب ناپذیر است; البته از مفهوم محیط دانشگاهی تعابیر مختلفی وجود دارد; اما مفهوم واقعی آکادمی این است که مرکز علاوه بر آموزش مهارت های تخصصی در هر زمینه، موضوعاتی مانند روانشناسی، تغذیه و پزشکی ورزشی را به همراه آموزش زبان انگلیسی هر هفته و برنامه ریزی تخصصی ارائه می دهد.

با توافق و تفاهم فدراسیون پهلوانی و زورخانه ای، همزمان با هفته تربیت بدنی در استان های یزد، همدان و خراسان رضوی سه دانش آموز را در زورخانه افتتاح خواهیم کرد.آکادمی های ورزشی تخصصی سام نمونه بارز این نوع آکادمی است که در کنار چندین برنامه ورزشی دیگر در دستور کار اداره تربیت بدنی و سلامت معاونت آموزشی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی قرار دارد.

در همین راستا و در پی تصمیم اداره تربیت بدنی و سلامت معاونت تربیت دولتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی مبنی بر ایجاد آکادمی تخصصی ورزشی برای مدارس سام در هر استان، وی با جم سید همتی مدیر کل این دانشگاه گفتگو کرد. دلیل تأسیس این آکادمی ها و سایر برنامه های ورزشی به شرح زیر است که در ادامه می خوانیم.

هر استان دارای یک آکادمی ورزشی تخصصی است

آنا: برنامه ها و اهداف سام تربیت بدنی برای فعالیت های ورزشی مدارس چیست؟

همتی: با توجه به ظرفیت عالی 750 مدرسه در مقاطع مختلف پیش دبستانی و متوسطه و تعداد زیاد دانش آموزان فعال و همچنین ظرفیت عالی برای پرورش استعداد و استعداد، برنامه های متعددی از جمله ایجاد آکادمی های تخصصی را راه اندازی کرده ایم. در هر هفته کشوری به طوری که در هر استان یک آکادمی تخصصی ورزش داریم.

مفاهیم متفاوتی از مفهوم محیط دانشگاهی وجود دارد و خواهد بود. اما مفهوم واقعی آکادمی مثلاً در ورزش مرکزی است که علاوه بر آموزش مهارت های تخصصی ورزشی، هر هفته موضوعاتی مانند روانشناسی ورزشی، تغذیه ورزشی، پزشکی ورزشی و برنامه نویسی کاملا تخصصی را نیز ارائه می دهد. . به عنوان مثال در آکادمی والیبال علاوه بر آموزش مهارت های والیبال، مفاهیم روانشناسی ورزشی، تغذیه ورزشی، آسیب های ورزشی، پزشکی ورزشی، مفاهیم مرتبط با این رشته و علوم ورزشی در طول دوره به طور کامل تسلط می یابند.


بیشتر بخوانید:

مدال سام بروجرد در مسابقات وزنه برداری قهرمانی جوانان جهان

مدرسه فوتبال در دانشگاه آزاد اسلامی بندرعباس راه اندازی می شود


آغاز قهرمانی از مکاتب سام

آنا: برای راه اندازی این آکادمی ها چه اقداماتی انجام شده است؟

همتی: برای اخذ مجوز آکادمی درخواست تاییدیه کمیسیون ماده 5 را داده ایم که در اصل مجوز تاسیس باشگاه برای هر استان یک باشگاه است. باشگاه فرهنگی و ورزشی تصویر دانشگاه آزاد اسلامی را بسازید. در چند استان مجوز صادر شده است و استان های دیگر در تلاش هستند تا در یک هفته تربیت بدنی تقریباً همه مجوزها را بگیریم. ما قصد داریم در پایان مهرماه یک آکادمی سراسری راه اندازی کنیم.

افتتاح آکادمی های تخصصی سما;  در هر استان یک باشگاه فرهنگی ورزشی وجود دارد

همه مدیران استانی برای رسیدن به این هدف تلاش می کنند و پس از ایجاد زیرساخت ها و تربیت شاگردان در آکادمی ها، چون مجوز باشگاه داریم، می توانیم تیم های جوانان تشکیل دهیم و در لیگ های معتبر ورزشی شرکت کنیم. همین روند می تواند زیرساخت تیم سازی لیگ برتر دانشگاه باشد.

سال هاست که دانشگاه آزاد اسلامی به دلیل جذب ورزشکاران و قهرمانان در دانشگاه و سپس معروف شدن از طرف دانشگاه مورد انتقاد قرار گرفته است. ما می خواهیم این چرخه و چرخه را تکمیل کنیم، یعنی از ابتدا به دانش آموزان ابتدایی، متوسطه اول و دوم در آکادمی های ورزشی آموزش می دهیم تا با دانشجو شدن دانشگاه آزاد اسلامی، ورزشکار حرفه ای شود. متر این باشگاه دانشگاه

آنا: وضعیت مدارس سام در لیگ های ایالتی چگونه است و آیا مجوز دارد؟

همتی: جلساتی با مسئولان در خصوص لیگ جوانان داشتیم و اکنون در چهار رشته ووشو، تکواندو، تنیس روی میز و کشتی (آزاد و فرنگی) تماس گرفته ایم و اقدامات لازم انجام شده است.

سایر رشته های ورزشی از برنامه های سما بوده است. اما به دلیل کمبود وقت برای معرفی و جذب افراد مستعد از سراسر کشور به مدارس سام تنها با چند منطقه تماس گرفته ایم.

راه اندازی آکادمی زمان بر است تا بتوانیم زیرساخت ها و آموزش های مورد نیاز خود را فراهم کنیم. در حال حاضر چهار رشته را معرفی کرده ایم تا بتوانیم در لیگی به نام سما دانشگاه آزاد اسلامی مقتدر باشیم.

افتتاح آکادمی های تخصصی سما;  در هر استان یک باشگاه فرهنگی ورزشی وجود دارد

آنا: برای مدارس سام در فوتبال چه برنامه ای دارید؟

همتی: در رشته فوتبال با ظرفیت و علاقه به این رشته فوتبال در استان ها وجود دارد، ما این زمینه را به خود استان ها داده ایم. دستور کمیسیون ماده 5 باید شامل نام رشته هایی باشد که اکثر استان ها برای فوتبال انتخاب کرده اند. ما می خواهیم با توجه به ظرفیت استان ها آکادمی بسازیم.

ما نمی خواهیم در استانی که سابقه ندارد فرهنگستان راه اندازی کنیم. به عنوان مثال ما در مازندران آکادمی ورزش های رزمی و در زانیان آکادمی ووشو و ورزش های رزمی راه اندازی خواهیم کرد. همین طور طبق تحقیقات قبلی در مورد استان ها رشته هایی را در نظر گرفته ایم که فوتبال یکی از آن رشته هاست.

آنا: آیا این رشته های ورزشی می توانند در لیگ امسال شرکت کنند؟

برای اخذ مجوز آکادمی اقدام به تاسیس باشگاه فرهنگی ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی در هر استان با اخذ گواهی از کمیسیون ماده 5 کرده ایم که در اصل مجوز تاسیس باشگاه است. همتی: قطعا می دانم که تکواندو و ووشو در لیگ امسال حضور خواهند داشت. با توجه به اینکه کادر فنی بسیار قوی در این زمینه ها داریم، از خانواده دانشگاه آزاد هستند و همکاران زحمتکشی هستند، قطعا در این دو حوزه حضور داریم. البته یک نکته وجود دارد که ما در همه فدراسیون های ملی در همه زمینه هایی که می توانیم در آن حضور داشته باشیم لیگ جوانان نداریم. یعنی در خیلی از رشته ها اصلا لیگ رده های سنی نداریم.

در هفته تربیت بدنی زورخانه های 3 دانش آموزی آغاز می شود

آنا: سایر برنامه های مدیریت تربیت بدنی مدارس سام چیست؟

همتی: برنامه دیگر ایجاد زورخانه های دانش آموزی است. با توافق و تفاهم فدراسیون پهلوانی و زورخانه ای در هفته تربیت بدنی سه زورخانه دانش آموزی را به صورت همزمان در سه استان یزد، همدان و خراسان رضوی افتتاح می کنیم.

هماهنگی انجام شده و سه استان یزد، همدان و خراسان رضوی به عنوان پایلوت سه زورخانه دانش آموزی با هدف ترویج فرهنگ ایرانی-اسلامی انتخاب شدند. روحیه قهرمانی و در آنها جوانمردی و اخلاق بیافریند. هدف سما گسترش این فرهنگ غنی ایرانی-اسلامی از طریق این کشتی جذاب در مدارس روستایی است.

آنا: آیا مجوز باشگاه برای استان ها گرفته شده است؟

همتی: ما طی نامه ای رسمی به تمام 31 استان اعلام کرده ایم که هر استان برای ایجاد فرهنگستان باید حداقل یک مجوز از کمیسیون ماده 5 دریافت کند. واحدهای دانشگاهی در برخی استان ها دارای مجوز باشگاه هستند. مثلا خراسان رضوی مجوز باشگاه دارد و سما از این مجوز به نام دانشگاه برای راه اندازی آکادمی استفاده می کند. حتی در استان های بدون مجوز، چندین فرم و رویه اداری باید رعایت شود، همکاران چندین ماه دنبال می کنند. اما به دلیل شیوع ویروس کرونا و تعطیلات به تاخیر افتاده است.

اما به احتمال زیاد حداقل 50 درصد استان ها تا پایان مهرماه 1400 و هفته تربیت بدنی مجوز دریافت می کنند و مابقی پس از دریافت مجوز در ماه های آینده اقدام به راه اندازی آکادمی ورزش خواهند کرد.

افتتاح آکادمی های تخصصی سما;  در هر استان یک باشگاه فرهنگی ورزشی وجود دارد

آنا: آیا کاری برای جذب اسپانسر انجام داده اید؟

همتی: راه اندازی آکادمی ها سودآور است، زیرا زیرساخت هایی در پردیس که سالن بدنسازی و اماکن ورزشی است وجود دارد و با توجه به اینکه خانواده سما از نظر مالی در رفاه هستند، ما در آنجا مشکل مالی زیادی نداریم. در موضوع حمایت باید سمینارهای تخصصی برگزار کنیم که از اساتید، کارکنان، داوران و مدرسان حرفه‌ای دانشگاه آزاد اسلامی تشکیل شود.


بیشتر بخوانید:

10 فعالیت ورزشی در باشگاه فرهنگی ورزشی سما کاشان

در سما یزد برنامه های ورزشی، آموزشی و فرهنگی اجرا می کنیم


انگلیسی در عین حال مهارت های دیگری نیز در آکادمی های ورزشی آموزش داده می شود. چرا که یکی از مشکلات ورزشکاران بزرگسال این است که انگلیسی بلد نیستند به خصوص آنهایی که در حال ملی پوش شدن و لژیونر شدن هستند و ما می خواهیم این مشکل را حل کنیم. برای این منظور، معلم زبان هفته ای دو یا سه درس برای دانش آموزان انگلیسی زبان ارائه می دهد که به درآمد افزوده می شود و در خانواده ها بیشتر مورد استقبال قرار می گیرد. زیرا می دانند که این آکادمی ها علاوه بر آموزش ورزش پاسخگوی سایر نیازهای دانش آموزان مانند زبان انگلیسی، روانشناسی و تغذیه ورزشی هستند. این آموزش در آکادمی ها می تواند سودآور باشد و اسپانسر جذب کند.

ایجاد صحیح و موثر آکادمی های ورزشی

آنا: در همه آکادمی ها تدریس می شود؟

همتی: به جرات می توان گفت که در هیچ یک از آکادمی های فعال کشور، ورزش در این زمینه تدریس نمی شود. پاتولوژیبدون تغذیه ورزشی فعال، انگلیسی، روانشناسی ورزشی، علم ورزش و غیره.

طبق تحقیقاتی که در مورد مفهوم آکادمی در دنیا انجام دادم، مفهوم آکادمی توجه به مهارت ها و نیازهای دیگر در کنار آموزش ورزش است. به عنوان مثال، اگر باشگاه هایی مانند لیورپول، منچستریونایتد یا بارسلونا کودکان را از سنین پایین به دلیل جوان بودن و وابسته بودن به خانواده جذب می کنند، خانواده ها را در فاصله 20 تا 30 کیلومتری از ورزشگاه قرار می دهند تا کودک بعد از تمرین در کنار والدین باشد. . ; زیرا در طول سال نمی توان فرزندان را از خانواده جدا کرد.

آنا: آیا آکادمی آنطور که شما می خواهید کار خواهد کرد؟

همتی: ما همیشه برنامه ریزی خوبی انجام می دهیم. اما در اجرا مشکلاتی وجود دارد. ما در تلاش هستیم تا آن را محقق کنیم. تاکید بر اجرای صحیح آن است و نیازمند حمایت رهبران به ویژه رسانه ها هستیم. سید محمد بطحایی، معاون جامعه و آموزش مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی از این طرح استقبال کرد و در تمامی جلسات ما را تشویق کرد.

انتهای پیام/4121/4062/

دکمه بازگشت به بالا