جامعه

رشته محیط‌بانی در هنرستان‌های فارس راه‌اندازی می‌شود

تیتر اول/پرس مدیرکل محیط زیست فارس از راه اندازی میدان پایلوت حفاظت از محیط زیست در باغ های زمستانی کار و دانش در این استان خبر داد.

عطا پورشیرزاد روز سه شنبه 17 شهریور در جمع خبرنگاران گفت: از مهرماه سال جاری رشته حفاظت از محیط زیست در هنرستان کار و دانش استان فارس راه اندازی می شود.

وی افزود: راه اندازی این رشته برای اولین بار در کشور به صورت پایلوت در استان های خوزستان و فارس اجرا می شود و در فارس امسال 20 دانش آموز به صورت آزمایشی در دانشگاه شهید در این رشته ثبت نام می کنند. هنرستان مطهری در سال. منطقه 2 شیراز.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس با اشاره به اینکه این دوره برای دانش آموزان پسر برگزار می شود، گفت: نیروی انسانی از طریق سازمان آموزش و پرورش و محیط زیست برای آموزش این دانش آموزان تامین می شود.

پورشیرزاد ادامه داد: فارغ التحصیلی فارغ التحصیلان این رشته در حال حاضر با اشتغال مرتبط نیست، اما تلاش می کنیم این افراد آموزش دیده را در اولویت کار محیط زیست قرار دهیم.

وی در ادامه بر لزوم مهارت آموزی تاکید کرد و گفت: قطعاً اگر جامعه ملاحظات زیست محیطی را در نظر نگیرد، توسعه پایدار نخواهیم داشت.

مدیرکل محیط زیست فارس با اشاره به حاکم شدن تغییرات اقلیمی در سطح جهانی، منطقه ای و محلی افزود: یکی از دلایل اصلی این اتفاق این است که اقدامات ما در زمین دوراندیشانه نبود و این اتفاق منجر به این اتفاق شد.

پور شیرزاد همچنین به بحران آب و وضعیت زیست محیطی فارس اشاره کرد و گفت: بحران آب ناشی از بی توجهی به محیط زیست است که تاثیر خود را بر کشاورزی گذاشته است، اگر امروز تالاب ها خشک شوند زندگی مردم را تحت تاثیر قرار می دهد. مردم. اطراف تالاب ها و معیشت آنها خود را گم کردند.

وی با بیان اینکه مجموعه رهبری استان در صدد تدوین برنامه بلندمدت حفاظت از محیط زیست و کاهش مشکلات آینده است، افزود: امروز استان این انسجام و هماهنگی را دارد اما به دلیل اینکه حل مشکلات زمان بر است. ، باید برنامه داشته باشیم و بلند مدت باشیم.

مدیرکل محیط زیست فارس با بیان اینکه احیای تالاب ها به صورت دقیق و فنی در دستور کار قرار گرفته است، افزود: وظایف دستگاه ها به گونه ای محاسبه و زمان بندی شده است که هر دستگاهی به میزانی که هست این وظایف را انجام دهد. باید انجام بشه.

پورشیرزاد با اشاره به اینکه تالاب ها از ارزش ویژه ای برخوردار هستند و احیای آن ها با زمان بندی کوتاه مدت صورت می گیرد، گفت: این موضوع جدا از سایر برنامه ها و طرح های زیست محیطی است، طرح ها نیز بر اساس برنامه ارائه می شود و گفت و گو با رئيس ما به كميسيون كشاورزي سايما پيشنهاد داديم.

مدیرکل محیط زیست فارس افزود: از جمله این پروژه ها، شیراز به شدت نیازمند ایجاد مرکز پایش بهداشتی و بهداشتی شهری است که با افزایش جمعیت و همچنین ایجاد پایش آلودگی هوا ضرورت بیشتری دارد. سامانه ای در شیراز نیز در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به دیگر طرح های پیشنهادی گفت: از دیگر موارد قابل تامل، معرفی بومگردی میانکتل برای فرصت های گردشگری اقتصادی و پژوهشی و همچنین احیای جمعیت آهو در پارک ملی بختگان است.

پورشیرزاد با اشاره به اینکه طرح ها فقط روی کاغذ نیست، برنامه و اعتبار نیز وجود دارد، تاکید کرد: معتقدیم باید بتوانیم حرکت جدیدی در سطح استان برای حفاظت از محیط زیست ایجاد کنیم.

مدیرکل محیط زیست فارس همچنین به راه اندازی کمپین پاکسازی روزانه یک زباله از زمین اشاره کرد و گفت: این کمپین با رعایت بهداشت محیط زیست مردم راه اندازی شده و باید در تمام استان ها اجرا شود.

قاسم نهاوندی نماینده محیط زیست فارس در این جلسه با اشاره به انتقال صنایع آلاینده از شیراز گفت: قرار شد 4 صنعت بزرگ واگذار شود؛ در این راستا 4 صنعت آلاینده از شیراز منتقل می شود. کارخانه ریشمک در حال حاضر به طور کامل جابجا شده است، کارخانه پشم و شیشه در منطقه ویژه باید تا پایان سال جاری جابجا شود.

وی با اشاره به اینکه کارخانه سیمان 2 تا 3 سال مهلت دارد و تلاش شده است که آن را مجبور به جابجایی کنیم، تصریح کرد: محیط زیست با توجه به مسئولیت خود تمام تلاش خود را انجام داده و در نهایت سبزی نرگس است. کارخانه روغن کشی که بوی نامطبوعی داشت و بلوک بذر زنی تعطیل شد و کارگروه ماده 14 نیز برنامه ای برای جابجایی این کارخانه تنظیم کرده است.

نهاوندی با بیان اینکه رودخانه پلانراهدار و آلودگی آن از دیگر موضوعاتی است که جلسات متعددی درباره آن برگزار و منابع آلاینده شناسایی شده است، گفت: علم پزشکی باید با برخی از این منابع مقابله کند و ما نیز درگیر محیط زیست هستیم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا