بهترین های کسب و کارسلامت و تندرستی

روکش دندان چیست و انواع روکش دندان برای زیبایی

روکش دندان چیست و انواع روکش دندان برای زیبایی

آیا شما نیز دندان های شکسته، ترک خورده یا بد رنگ دارید؟ درمان ‌های دندانپزشکی زیبایی مانند روکش‌ ها، ایمپلنت دندان و بلیچینگ یا سفید کردن دندان‌ها مزایای زیادی از جمله سلامت دهان و دندان، افزایش عزت نفس و بهبود لبخند به بیماران ارائه می ‌دهند.

بیمارانی که ونیرها را در نظر می گیرند، اغلب این کار را برای اصلاح برخی از مشکلات زیبایی یا ساختاری دندان های خود انجام می دهند، از جمله، شکستگی ها و ترک ها، فاصله های ناخواسته بین دندان ها، ناهماهنگی های جزئی، تغییر رنگ دندان و … .

روکش ها پوسته های سفارشی و همرنگ دندان هستند که روی سطح جلویی دندان های شما قرار می گیرند که شکل، رنگ، اندازه و یا ظاهر دندان های طبیعی شما را تغییر می دهند. در ادامه با مهمترین انواع این روکش ها برای زیبایی دندان ها آشنا خواهیم شد.

روکش دندان چیست؟

می توان گفت روکش های دندان به نوعی یک روش جادویی برای بهبود لبخند شما هستند. آنها با قرار گرفتن بر سطح دندان، رنگ، شکل و ظاهر جدیدی را برای هر تعداد دندان در دهان شما ایجاد می کنند. آنها می‌توانند از مواد مختلفی ساخته شده و بسته به شرایط و نیازهای فرد بیمار استفاده شوند. گاهی اوقات، در صورت شکستگی یا ترک خوردگی دندان، می توان از آنها برای ترمیم بهره برد و لبخندی تازه و زیبا را برای بیمار به ارمغان آورد.

انواع روکش دندان برای زیبایی

همانطور که پیش تر هم ذکر کردیم، ونیرها یک محصول نوآورانه دندانپزشکی زیبایی هستند که برای بهبود ظاهر کلی دندان شما طراحی شده اند. به طور معمول، آنها بر روی دندان های جلویی شما قرار می گیرند. در طول این فرآیند، دندانپزشک روکش را مستقیما روی دندان‌ های شما نصب نموده و اگر به درستی انجام شود، ظاهری بسیار طبیعی به آنها می بخشد.

روکش ‌ها در رنگ ‌ها و مواد مختلفی وجود دارند و به گونه‌ای طراحی شده ‌اند که نازک، مقاوم در برابر لکه و به اندازه کافی بادوام باشند تا در برابر سایش طبیعی دندان‌هایتان به طور روزانه مقاومت کنند.

به طور کلی سه نوع اصلی روکش دندان وجود دارد که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند:

1. روکش های چینی

این نوع روکش های دندان عمدتا برای افرادی مناسب هستند که می خواهند تغییرات کوچکی در دندان های خود ایجاد کنند یا شکل، اندازه و رنگ دندان را تغییر دهند. برخی از مزایای روکش های چینی عبارتند از:

آنها

در

مقایسه

با

سایر

روکش

ها

نازک

تر

هستند

شما

می

توانید

از

ظاهر

بسیار

طبیعی

دندان

لذت

ببرید

با

مراقبت

مناسب،

روکش

های

چینی

می

توانند

تا

15

سال

دوام

بیاورند

در

بیشتر

موارد،

هیچ

یک

از

دندان

های

طبیعی

نباید

تراشیده

شوند.

به خاطر داشته باشید که شاید روکش‌های چینی بسیار بادوام و ظاهر طبیعی باشند، اما گران‌تر هستند و به خمیر پولیش مخصوص نیاز دارند. همچنین در صورت شکستگی قابل ترمیم نبوده و نیاز به تعویض دارند.

2. روکش های سرامیکی یا پرسلین

روکش‌های سرامیکی یکی از محبوب ‌ترین انواع روکش‌ های مورد استفاده می باشد و عموما به دلیل موارد زیر گزینه ‌ای عالی برای بسیاری از بیماران محسوب می ‌شوند:

ظاهر

طبیعی

توانایی

تقلید

از

دندان

های

طبیعی

شما

ماندگاری

توجه داشته باشید که ساخت و تهیه روکش های سرامیکی نسبت به انواع دیگر بیشتر زمان می برد. همچنین ممکن است تا چند روز پس از درمان کمی حساسیت دندان را تجربه کنید، اما این موقتی است.

3. ونیرهای کامپوزیت

ونیرهای کامپوزیت به دلیل مقرون به صرفه بودن مورد علاقه برخی از بیماران است. معمولا می توان آنها را فقط در یک درمان قرار داد و نیاز شما را به بازدیدهای متعدد دندانپزشکی کاهش می دهد. برخی از مزایای دیگر این نوع روکش عبارتند از:

آنها

در

مقایسه

با

سایر

روکش

ها

به

آماده

سازی

دندان

کمتری

نیاز

دارند

هزینه

معمولاً

نصف

هزینه

روکش

های

چینی

است

ونیرهای

کامپوزیت

با

کیفیت

بالا

می

توانند

طبیعی

به

نظر

برسند

ونیرهای کامپوزیت ممکن است مقرون به صرفه تر باشند، اما احتمال لکه، شکستن یا ترک خوردگی آنها نیز بیشتر است. برخلاف ونیرهای چینی، ونیرهای کامپوزیت تقریبا 5 سال طول عمر دارند.

دکمه بازگشت به بالا