اقتصادی

در راستای شعار سال، خانه‌های باکیفیت و ارزان می‌سازیم

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در راستای تحقق شعار «تولید» بر اساس; دانش‌بنیان، شغل‌آفرینی «ببخش؛ در این زمینه با برخی از آنها مواجه بوده‌ایم که یکی از مهم‌ترین برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی در سال جدید، ارتقای فناوری‌های ساختمانی است.

محمود محمودزاده در گفت وگو با تیتر اول، اظهار کرد: در حوزه مسکن می توان گام های مهمی برای تحقق شعار سالانه «تولید، دانش بنیان، اشتغال زا» در قالب صنعتی سازی و نوسازی ساختمان های این حوزه برداشت.

سه ویژگی کیفیت، سرعت و قیمت در نظر گرفته شده است

وی افزود: افزایش عمر مفید ساختمان ها، استفاده از انرژی های پاک و هوشمندسازی از مواردی است که در طرح نهضت ملی مسکن به آن پرداخته شده است. چندی پیش این سوال مطرح شد و از شرکت هایی که می توانستند در حوزه صنعتی شدن فعالیت کنند، خواسته شد در به کارگیری فناوری های خود در حوزه مسکن حمایتی از سه ویژگی استفاده کنند.

محمودزاده در تشریح این سه ویژگی گفت: در زمینه صنعتی شدن کیفیت، سرعت و هزینه بسیار مهم است. در بحث کیفیت باید با میزان ساخت و ساز مورد نیاز تحولی در کشور ایجاد کنیم. از نظر روش اجرا، صرفه جویی در طراحی، کیفیت، اطمینان بیشتر عمر ساختمان، مقاومت در برابر تصادف و رفاه بیشتر برای استفاده کنندگان پیش بینی شده است.

سرعت ساخت باید کمتر از 2 سال باشد

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: همچنین قصد داریم در حوزه سرعت از سنتی سازی به سمت صنعتی شدن حرکت کنیم. پروژه های ساخته شده به طور سنتی بین 1.5 تا 2 سال طول می کشد و ما سعی می کنیم آن را به کمتر از یک سال کاهش دهیم. ما در این مورد با صاحبان فناوری و سرمایه گذاران صحبت کرده ایم.

وی موضوع مهم دیگر را هزینه تمام شده دانست و گفت: تا به امروز اکثر شرکت هایی که فناوری خود را در صنعت ساختمان پیاده سازی کرده اند، هزینه پروژه های خود را بالاتر از هزینه ساخت و ساز سنتی می دانند. البته در دراز مدت سرعت و هزینه ساخت با مصرف انرژی جبران می شود. اما از آنجایی که باید قدرت جامعه که هدف طرح نهضت ملی مسکن است در نظر گرفته شود، هزینه آن باید به حداقل ممکن برسد.

به گفته محمودزاده، وزارت راه و شهرسازی تاکید کرده است که شرکت های ارائه دهنده فناوری، جنبه اقتصادی را نیز در نظر بگیرند. با توجه به مقیاس، چهار سال پیش سفارش دهید تا هزینه ها کاهش یابد. به عنوان مثال، یک کارخانه برای کاهش هزینه های تولید باید خط تولید ایجاد کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: اگر شرکتی که خط تولید را احداث کرده، مثلاً در مدت پنج سال 10 هزار واحد مسکونی بسازد، تبدیل به یک طرح اقتصادی می شود. اما اگر یک سال تولید کند و سال بعد مشخص نباشد که فروخته می شود یا خیر، برخی سرمایه گذاری ها ریسک دارد. از این رو مقرر شد تا پایان دولت، خرید یا حق تقدم برای سرمایه گذارانی که سربار آنها چهار سال شکسته می شود، تضمین شود.

586 شرکت ساختمانی دارای تاییدیه فنی هستند

محمودزاده اعلام کرد: تا امروز 586 شرکت برای محصولات مختلف در حوزه فناوری ساختمان تاییدیه فنی دریافت کرده اند. ما با برخی از این گروه ها جلساتی داشتیم و همچنان ادامه دارد. این موضوع در سال جدید بسیار فعالتر از گذشته و به عنوان موضوعی مهم در وزارت راه و شهرسازی مورد توجه قرار می گیرد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا