جامعه

بحران‌های منابع طبیعی ریشه اجتماعی و اقتصادی دارد

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: امروزه مدیریت منابع طبیعی کشور با چالش ها و بحران های گوناگونی مواجه است که بسیاری از آنها ریشه در ابعاد اجتماعی و اقتصادی دارد که برای غلبه بر این چالش ها رویکردهایی در این سازمان تدوین شده است. به عنوان یک راهنما.” آن را اجرا کرده است.

به گزارش تیتر اول، مسعود منصور وی امروز در وبینار دانشگاه صنعتی اصفهان به تشریح رویکردهای کلیدی سازمان منابع طبیعی در مدیریت منابع طبیعی پرداخت و افزود: مدیریت پایدار.

رئیس سازمان مدیریت منابع طبیعی و آبخیزداری کشور همچنین تاکید کرد: باید برای حفظ، احیاء، توسعه و بهره برداری از منابع طبیعی برنامه ریزی شود و طبق قانون، این طرح ها باید به صورت طبیعی و قانونی اجرا شود. افراد و سازمان منابع

وی یکی دیگر از رویکردهای سازمان منابع طبیعی را مشارکت مردم، خیرین، نهادها و دستگاه های اجرایی در منابع طبیعی عنوان کرد و افزود: امسال با کمک خیرین و صاحبان صنایع و معادن بیش از 100 هزار هکتار از منابع طبیعی به بهره برداری رسید. .

منصور یکی دیگر از رویکردهای سازمان منابع طبیعی را استفاده از فناوری های نوین برای حفاظت بهینه از منابع طبیعی عنوان کرد و خاطرنشان کرد: سازمان منابع طبیعی اقدامات قابل توجهی را برای حفاظت از جنگل ها و مراتع انجام داده است.
رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور استفاده از سامانه رادیویی بی سیم، استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین، نصب GPS در هواپیماهای گشتی، نصب دوربین در مناطق بحرانی جنگلی، راه اندازی سامانه های 1504 و 139 را برشمرد. و آتش وی با اشاره به اینکه منابع طبیعی را برای حفاظت از جنگل ها و مراتع انجام داده است، عنوان کرد.

منصور در ادامه به کارکردهای مختلف منابع طبیعی اشاره کرد و گفت: منابع طبیعی در سراسر کشور گام های زیادی برمی دارد که بیشتر آنها به امنیت زیستی و غذایی انسان منجر می شود.
ا
وی افزود: اگر از منابع طبیعی برای جنگل کاری استفاده شود به این معناست که وقتی درخت کاشته می شود، اکسیژن تولید می شود، هوا نرم می شود، ذرات گرد و غبار و کربن جذب هوا می شود و فواید این کار به سلامتی ما باز می گردد. “
منصور همچنین گفت: این امر در خصوص مبارزه با بیابان زایی، مدیریت حوزه های آبخیز و مدیریت مراتع نیز صدق می کند. در مواجهه با بیابان زایی از ریزگردها و هجوم ماسه های روان و مهاجرت مردم از روستاها جلوگیری می شود و با اقدامات آبخیزداری از خسارات ناشی از سیل کاسته می شود.
رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور تصریح کرد: واگذاری حفاظت بیش از 80 درصد از خاک کشور به سازمان قطعاً نمی تواند نتیجه خوبی باشد چرا که در قلب بسیاری از صنایع، معادن و نظام های مهندسی قرار دارد. منابع طبیعی بدون همکاری و هم افزایی اینگونه دستگاه ها به منابع طبیعی آسیب جدی وارد می شود.
منصور با اشاره به اینکه جبران خسارت کمتر از درمان است، خاطرنشان کرد: باید منابع و اعتبارات در جهت پیشگیرانه از جمله اجرای طرح های آبخیزداری که می تواند تا 70 درصد از خسارات ناشی از سیل جلوگیری کند، معطوف شود.
وی در ادامه به نامه وزیر جهاد کشاورزی به وزیر کشور اشاره کرد و گفت: بر این اساس وزیر کشور استانداران را موظف به رسیدگی به چالش ها و اثرات نامناسب تغییرات اقلیمی کرده است. محل و تجهیزات خود را با منابع طبیعی برای غلبه بر چالش های موجود و بحران های اقلیمی فراهم کنید.
رئیس سازمان منابع طبیعی کشور یادآور شد: اگر حفظ، احیاء و توسعه منابع طبیعی به فرهنگ و آموزش عمومی تبدیل نشود و مردم تقاضای جدی برای حفظ منابع طبیعی داشته باشند، قطعاً خواهیم داشت. قادر به کاهش بحران های منابع طبیعی است.”

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، منصور در پایان با اشاره به ظرفیت های موجود منابع طبیعی کشور، گفت: پرورش الوار، گیاهان دارویی، استفاده از اکوتوریسم بیابانی و سایر کارکردهای منابع طبیعی می تواند موجب تقویت جوامع محلی شود. و جنبه های اقتصادی منابع طبیعی را بیشتر نمایان کند.
انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا