ورزش و نشاط

دانشگاه باید در حل مسائل جامعه نقش‌آفرین باشد

به گزارش خبرنگار گروه استان های خبرگزاری آنا از بردنده، حسن بنجانیان در نشست بررسی سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی در جمع دانشگاهیان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بزندا، با تاکید بر اینکه این دانشگاه باید در رفع چالش های امروز بسیار کمک کننده و موثر باشد، اظهار کرد: کارهای تکراری

وی با اشاره به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی هراسانای جنوبی ششمین استان کشور است که میزبان نشست بازنگری سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی است، افزود: آموزش فرهنگ، اخلاق و هویت دانشجویان حائز اهمیت است. حاکمیت گفتمان انقلابی و حفظ کیان دانشگاه از ویژگی های تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی است.


بیشتر بخوانید:

جلسه تبیین سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد


مشاور و معاون فرهنگی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: ارتقای کیفیت و اثربخشی دوره ها، ارتقای تربیت اخلاقی و معنوی، ارتقای مسئولیت پذیری و حل مسئله، توسعه فناوری، نوآوری و کارآفرینی، ارتقای جایگاه بین المللی و الهام بخش، علمی معتبر و تمدن ساز. دستاوردها، فعالیت ها انسجام و یکپارچگی، تحول در فرهنگ سازمانی، دستیابی به یک سازمان آموزشی و نیز بهره وری و پایداری اقتصادی از مهم ترین بسته های کاری دانشگاه در سند تحول و تعالی است.

فرهنگ را به برخی از مناسک مذهبی محدود نکنید

بنیانگذاران افزودند: سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی در قالب یک برنامه راهبردی پنج ساله برای اجرای سند دانشگاه اسلامی و سایر اسناد پایین به بالا در حوزه علم و فناوری تهیه و تدوین شده است. نباید از حکمرانی همه جانبه فرهنگی عدول کرد و فرهنگ را به چند شعائر دینی محدود کرد.

مشاور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی لزوم تحلیل شفاف را یادآور شد و گفت: معضلات اجتماعی و سیاسی زمینه فرهنگی دارد و گاهی می توان راه حلی سطحی ارائه داد و این درست نیست.

بانبانیان با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب فرهنگی برجسته، ایرانی و دانا هستند، گفت: از منظر معظم له دانشگاه یکی از مراکز مهم تربیت عقل کشور است و حکمرانی فرهنگی مهم است.

رئیس سابق کمیسیون اخلاق فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه هر اتفاقی چه مثبت و چه منفی در جامعه موج می زند، ادامه داد: دانشگاه باید نقش مهمی در حل مشکلات جامعه مدرن داشته باشد.

بنجانیان با تاکید بر اینکه سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی یک برنامه اقدام راهبردی پنج ساله از سال 1400 تا 1405 برای اجرای سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری است، به جمله طلایی شهید سردار سلیمانی اشاره کرد و گفت: فرصت های بسیاری است. فرصت ها فرصت های پنهان نیستند.

وی با بیان اینکه دو موضوع اصلی در همه رویدادهای اجتماعی بسیار مهم و تاثیرگذار است، گفت: موضوع اول زمینه تحقق یک رویداد و دوم تبلیغ برای تحقق آن است. این رویداد زمانی اتفاق می افتد که هر دو چیز با هم پیش می روند.

رئیس سابق کمیسیون ارتباطات فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر نهادینه شدن سبک زندگی ایرانی اسلامی در تمامی ابعاد اجتماعی کشور، افزود: جامعه در حال تبدیل شدن است.

بنجانیان خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب به این نکته اشاره می‌کنند که «اسلامی‌سازی دانشگاه‌ها معنایی عمیق، گسترده و همه‌جانبه دارد و فکر می‌کنم برای دانشگاه‌ها بیش از شام لازم است». اگر می خواهید دانشگاه علم شود، باید اسلام شود. یکی از نشانه های اسلام علمی شدن و عمیق شدن است اعتماد به نفس معلم و شاگرد است اعتماد به نفس معلم و شاگرد است.

جدیت در اجرای سند دانشگاه آزاد

وی افزود: در دوره جدید برای اجرای سند دانشگاه اسلامی اهتمام جدی داریم.

مشاور و دستیار رئیس دانشگاه در امور فرهنگی با اشاره به لزوم تغییر نگرش مدیران در سند دانشگاه اسلامی گفت: استفاده از آموزش به عنوان ابزار کلیدی اصلاحات. فرهنگ و آموزش باید یکی از نگرش های اصلی مدیران باشد.

مشاور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: تدوین الگوهای حکمرانی مفهومی برای دانشگاه اسلامی و ایجاد چارچوب نظام مند اسلامی سازی دانشگاه در دستور کار رهبری دانشگاه آزاد اسلامی است.

به گزارش آنا، در ابتدای این نشست سیدحسن هاشمی دبیر هیأت امنای استان خراسان جنوبی و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در گزارشی از پیشینه فرهنگی و علمی استان هراسان جنوبی اظهار کرد: در سال 1380، در سال 1380، شاهد پیشرفت و ارتقای سطح علمی استان هستیم.

هاشمی با تاکید بر لزوم بکارگیری امور فرهنگی دانشگاه و تغییر نگرش در این حوزه، توجه ویژه به منویات مدیران ارشد اجرایی در خصوص اسلامی سازی دانشگاه و بیانیه بسیار مهم گام دوم انقلاب، افزود: سعی کنید دانشگاه را متحول کنید. .

انتهای گزارش / 4117/4062 /

دکمه بازگشت به بالا