فرهنگ و هنر

حکایت خانه‌ای که پس از 30سال نو نوار می‌شود

مدیر سینمای ملی ایران می گوید در تمام سال های انتظار برای تکمیل ساختمان جدید سینما ، گاهی اوقات به طرز باورنکردنی زمزمه می شود که آن را به دفتر تحویل دهیم ، اما اکنون که قسمت های اصلی سینما و سند و تصویر مرکز برای مکان جدید آماده است. خانه ملی فیلم ایران که در حال جابجایی است می تواند نمادی از صبر ، امید و ثبات برای حفظ گنجینه اسناد تصویری کشور باشد.

به گزارش تیتر اول ، خانه ملی فیلم ایران سالهاست که در ساختمان وزارت فرهنگ و پیشرفت اسلامی در بهارست مستقر است ، اما از سال 1992 ، طراحی ساختمان جدید از جاهای دیگر آغاز شده است. اما ساخت ، تکمیل و تجهیز ساختمان جدید در باغ فردوف ، در نزدیکی موزه سینما ، به یک داستان عجیب تبدیل شد که به نظر می رسد بالاخره در حدود 30 سال دیگر ظاهر می شود.

در طول این سالها ، کارکنان و کارشناسان مجرب در سینما کار کرده و از گنجینه سینمای ایران در یک مخزن کم آب محافظت کرده اند.

در اکتبر 2016 ، اولین فاز ساختمان جدید مرکز اسناد و آثار نمایشی و فیلمهای کشوری ایران که عمدتاً اداری بود و اکنون لادن طاهری که بیش از 25 سال است در سینما کار می کند ، به بهره برداری رسید.

به موازات روز ملی فیلم و در پاسخ به پیگیری تیتر اول از آخرین وضعیت سینمای ملی ایران و گذار آن از سازمان فیلمسازی بهارستان به باغ جدید فردوس ، طاهری یادداشتی با عنوان “مرکز اسناد ملی و آثار تجسمی” نوشت:

“هر کشوری با صنعت فیلم قوی دارای پایه فرهنگی عمیقی در میراث فرهنگی و هنری خود است و البته مردم آن از اهمیت میراث فرهنگی کشور خود آگاه ، قدردان و افتخار می کنند. در این زمینه ، موزه ها ، مراکز اسناد ، کتابخانه ها و آرشیو فیلم ها ، عکس ها و مواد مشابه برای حفظ این میراث در حال راه اندازی است. ساخت ساختمانهای استاندارد و مناسب ، بیانگر دیدگاه مدیران در مورد این ارزشها و توجه صاحبان آثار و توجه آنها به حفاظت و انتقال میراث فرهنگی خود به نسلهای آینده است. به این ترتیب ، آرشیو ملی اسناد فیلم و فیلم ایجاد و برای برنامه های 100 ساله ایجاد می شود. این نوع ساختمان باید به گونه ای طراحی شود که از انواع حوادث و حوادث در امان باشد. حوادثی مانند جنگ و ویرانی ، بلایای طبیعی ، حوادث ناگهانی و خسارت هایی مانند رطوبت ، نور ، دما ، اشعه ، سرقت و …

در حقیقت ، یک ساختمان آرشیو ایده آل ، ساختمانی است که هم اسناد تاریخی و اداری ، و هم اسناد فعلی ، و همچنین محوطه ای برای ارزیابی ، طبقه بندی ، تعمیر ، تحقیق ، نسخه ها و خدمات جدید را شامل می شود.

این دیدگاه از سال 1987 به دنبال حفظ و نگهداری اسناد و مواد سمعی و بصری بوده است. برنامه های نهایی برای سینمای ملی ایران و معماری مجموعه در مارس 1992 توسط مهندس کامران صفامنشس و همکارانش آغاز شد و سپس با تغییراتی در مهندسین مشاور سازواره ادامه یافت.

به گفته آقای محمد حسن خوشنویس ، اولین کارگردان سینمای ملی ایران ، به نمایندگی از سازمان فیلم و مرکز اسناد و آثار ملی ، که پس از تأیید ، به عنوان یکی از پروژه های ملی تصویب و اجرا شد. “

در طرح اولیه امکانات مختلفی از جمله مخازن استاندارد ، تئاتر ، کتابخانه ، اتاقهای ویژه ، موزه فیلم و سایر امکانات مورد نیاز برای چنین مرکزی در نظر گرفته شده بود. ابتدا یک قطعه زمین در ضلع جنوبی پارک ملت برای این پروژه انتخاب شد که نسبت به سایر نقاط تهران فضای خوبی برای حفظ فیلم ها داشت. زمینی در ضلع جنوبی پارک ملت به پروژه دیگری اختصاص داده شد و در عوض دو زمین برای ساخت سینمای ملی ایران و مرکز اسناد و هنرهای تجسمی ملی پیشنهاد شد: یکی در شمال (سایت درایو سابق – سینما ونک) و دیگر در باغ فردوس.

پس از مشورت زیاد بخشی از محوطه باغ فردوف شامل حیاط شرقی و جنوبی برای ساخت ساختمان ملی سینمای ایران در نظر گرفته شد و ساخت ساختمان جدید سینما آغاز شد.

این طرح و طراحی اصلی صفامنش دارای عمارتی سینمایی ، بخشی از کتابخانه ملی ایران و فضایی در فضای باز ، مخازن ، قسمت های اداری و خدماتی بود ، اگرچه در طراحی ساختمان همه جوانب لازم در نظر گرفته شده بود. ایجاد بایگانی مناسب (شامل پیش بینی افزایش اسناد ، افزایش سالانه کارکنان و غیره) ، اما طولانی شدن ساخت و پیشرفت سریع فناوری (انتقال آنالوگ به دیجیتال) در سینمای ایران پیشرفت کرده و با بزرگترین سینماهای جهان برخی تغییرات و افزودن محل و تجهیزات جدید ، به ویژه در فضاهای مطابق با فناوری صوتی و تصویری دیجیتال و مدرن ، مورد نیاز است.

شایان ذکر است سالها از اولین روزهای ایده طراحی و ساخت ساختمان جدید مرکز ملی اسناد و آثار ملی و آثار تجسمی ایران می گذرد. اما واقعیت این است که روند ساخت و پیشرفت این پروژه در طول سالها یکسان نبود و کار ساختمانی ، روزها و سالهای عجولانه متاسفانه متوقف شد. تنها یک دلیل برای سرعت بخشیدن به ساخت و ساز وجود داشت و رکود برای سالهای متمادی به دلایل متعدد. دلایلی مانند بی توجهی برخی از مدیران ارشد در مواقع و یا مشکلات تأمین برق ، آب و گاز مستقل در روزهای اخیر و نبود بودجه به موقع بیشتر از سایر عوامل در تکمیل به موقع این اثر ملی بود.

اما در تمام این سالها ، حتی زمانی که زمزمه های واگذاری این ساختمان برای استفاده اداری – که در ابتدا به عنوان سینما طراحی و ساخته شده بود – در کمال ناباوری به گوش می رسید ، مدیران و کارکنان سینمای ملی ایران هرگز ناامید نشدند.

امروزه با آماده سازی قسمتهای اصلی ساختمان ملی سینمای ایران و ساختمان مرکز اسناد و کارهای بصری دولتی در مکان جدید و مطابق با استاندارد مخزن ، اسناد و مجموعه گنجینه ملی به تدریج به ساختمان جدید منتقل می شود. این نماد صبر ، امید و ثبات برای حفظ گنجینه اسناد و مدارک ملی تبدیل شده است ، زیرا در تمام این مدت تلاش خود را برای ایجاد مکانی استاندارد و باوقار برای حفظ اسناد و آثار بصری ملی انجام داده است ، و خوشحال کننده است که ، پس از مدتها انتظار ، اما با تدبیر و تلاش رهبران آگاه ، این مکان به سینمای ملی ایران واگذار شد تا به توسعه فرهنگی و هنری جامعه ، به ویژه مجموعه سینمای ایران و حفظ مکانی امن برای محافظت از ذهن ، کمک کند. ، هنر و رنج هنرمندان. “و فیلمساز ایرانی باشید.”

به گزارش تیتر اول ، سینمای ملی ایران در سال 1328 به عنوان مرکز فیلم ایران تاسیس شد. در آن زمان ، این مرکز با تشکیل جلسات نمایش فیلم کار خود را آغاز کرد و از دل این نمایش ها ، ایده ایجاد فیلم ملی ایران ابتدا با نام آرشیو فیلم ایران مطرح شد.

این سینما در ابتدا به منظور ارائه مرکزی برای بهترین فیلم های جهان و بعداً برای جمع آوری فیلم های ساخته شده در ایران و سازماندهی ، حفظ و نگهداری اسناد سینمایی تاسیس شد. محمد حسن از سال 1984 بیش از 30 سال است که کارگردانی سینمای ملی ایران را بر عهده دارد و از سال 1992 مدیر این مجموعه لادن طاهری است.

مخزن ساختمان قدیمی سینمای ملی

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا