عمومی

جرقه‌های «انقلاب اسلامی در همدان» ۱۳۳۰ تا ۱۳۵۷ – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری آنلاین – گروه استان ها: اعتراض به رژیم طاغوت، ظلم به مردم، بی دینی و بی اخلاقی و بی ادبی آنها همواره به ناآرامی ها و اعتراضات مردمی در کشور منجر شده است.

راهی که همه مردم، زنان و مردم، نوجوانان و جوانان برای اعتراض وارد میدان شدند.

به این ترتیب مردم همدان در طول تاریخ همواره با «وحدت» و «دین» با رژیم شاهنشاهی و پهلوی مخالفت کرده‌اند – راهی که در سال‌های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی شعله‌ور شد و سرانجام به این پیروزی بزرگ ختم شد. .

در این مقاله سعی شده است این نقش ها به تصویر کشیده شود. فعال انقلابی و پژوهشگر تاریخ انقلاب اسلامی در همدان را با خبرنگار شهردار می خوانید.

از جنگ جهانی اول تا ملی شدن صنعت نفت

مقاومت مردم همدان در برابر رژیم پهلوی و حکومت شاهنشاهی سایه ای طولانی است آه تو این است. همدان مسیری که مردم در جنگ جهانی اول با آن روبرو شدند، مقاومت مردم در سال های 1314 و 1315 در برابر کشف حجاب و مواردی از این دست را همیشه دیده است.

مردم همدان همواره در سایه مقاومت در برابر دین هوشیار و آگاه به این گونه مشکلات و مسائل بوده اند.

مجسمه شطرنج اولین بار در سال 1332 در همدان پایین کشیده شد

همدان از دیرباز تحت اشغال انگلیس و روسیه بوده است. آغاز سال 1320 با این بحث ها و ملی شدن صنعت نفت همراه شد و مردم همدان به نهضت آیت الله کاشان و دولت مصدع پیوستند و مجسمه شطرنج همدان در سال 1332 شمسی پایین کشیده شد.

در میدان اصلی همدان به نام میدان پهلوی مجسمه ای را تخریب و به گوشه ای انداختند که پس از سقوط دولت مصدق به نحوی به جای خود بازگردانده شد.

از سال 1341 که آیت الله کاشان و بروجردی از دنیا رفتند، در سمینارهای عمومی خلاء ایجاد شد. بحث تبلیغات که باید دانست مطرح شد.

تاپیک تبلیغاتی همدان امام حمینی (ع) روشن شد.

سمینار همدان با حضور آیت الله ملاعلی و آیت الله در همدان. با رهبری این افراد، مسئله شناخت امام از همدان مطرح شد و حتی شرایط به گونه ای شد که برخی از روحانیون همدان به سمینارهای عمومی رفتند و شروع به تجمع کردند. آوردن در این راستا قراردادی امضا کردند که در این زمینه هم موفق بود.

در واقع اولین حرکت مردمی در سال 1341 با تصویب لایحه ایالتی و ولایتی همراه شد که در آن بیعت با قرآن تصویب شد. همه این توطئه ها به گونه ای علیه بهاییان بود که جامعه را به سوی الحاد و بی دینی سوق داد، اما باز هم در همدان به عنوان اولین شهر با انجمن های ایالتی و ولایتی مخالفت شد.

در نهایت به دلیل مخالفت های موجود در کشور (که اکثر آنها از همدان بودند، این قانون تصویب نشد).

مقاومت مردم و پیوند عزت با انقلاب از سال 42 آغاز شد

به گفته اکثر محققان کوما، تهران و سایر شهرها تا خرداد 1342 همواره در مراسم عید سال 1342 حضور داشتند. مردم همدان در روز 15 خرداد در رابطه با دستگیری امام حمینی درگیر حادثه شدند شند و بعد از آن بسیاری از بچه های همدان به کوم آمدند و در تظاهرات و راهپیمایی ها شرکت کردند. حتی در 15 خرداد 63 در استان همدان در کما به همین منظور شهید داشتیم.

ایستادگی و عزت مردم در برابر انقلاب امام خمینی (ره) از سال 42 آغاز شد و مردم دسته دسته با امام حسین (ع) بیعت کردند. روحانیون استان همدان به رهبری آیت الله مدنی و املاعلی کار را شروع کرده بودند.

مردم همدان تا سال 1357 به گذراندن انقلاب ادامه دادند تا اینکه در سال 1357 پیروزی انقلاب به پایان رسید. در این مدت همیشه شعار بنویسید سلام در استان همدان اتفاق افتاد. جشنواره 2500 ساله همدان با مقاومت هایی روبرو شد که مردم حتی در مقابل پرچم شاهنشاه در مغازه های خود مقاومت کردند.

مردم آن زمان همیشه با شاه مخالف بودند و نشان می دادند که آن حکومت را نمی خواهند تا اینکه در سال 1356 شاهد شهادت سید مصطفی حمینی فرزند امام بودیم و حرکتی در کوما رخ داد.

چهل سالگی او در تبریز و سرانجام عزاداری ملا علی معصومی در روز یکشنبه 1357 برای شهدای کما و تبریز نشان می دهد که این حرکت ها در واقع از همدان آغاز شده است. در آن زمان آیت الله مدنی به همدان تبعید شد و به عنوان دانشمند برای انقلاب همدان مشغول به کار شد.

در 18 اسفند ماه سال 57 فروردین مصادف با اربعین شهید تبریز، شاهد برگزاری مراسمی در مسجد اعظم همدان بودیم. پس از پایان مراسم در مسجد اعظم همدان درگیری رخ داد، پلیس وارد شد و مردم یزد در همان روز به حرکت درآمدند و تعدادی کشته شدند.

باز هم به همین مناسبت مراسم چهلمین شهدای یزد در مسجد جامع همدان برگزار شد. تعدادی به زندان همدان و تعدادی به زندان سنندج فرستاده شدند.

جرقه انقلاب رسماً در اردیبهشت 1357 در همدان زده شد

جرقه انقلاب رسماً در اردیبهشت 1357 در همدان زده شد.

پیکر وی که برای مداوا به انگلیس رفته بود به تهران و سپس به همدان منتقل شد. 4 تیر 1357 تشییع جنازه ای عظیم و بی نظیر و البته تاریخی در همدان. املاعلی معصومی برگزار شد. پیکرش را از ورودی شهر و امامزاده عبدالله منتقل کردند و کم کم به میدان امامه و خیابان شهدا (شاپور سابق) منتقل شدند. در طول مسیر، مردم به مشروب فروشی ها و مراکز شیشه شکسته حمله کردند.

برای اولین بار در همدان شعارهای مرگ بر شطرنج و درود بر حمینی به صورت رسمی خوانده شد.

مراسم تشییع جنازه تا باغ عدن همدان ادامه یافت. بر اساس برخی ارقام، این مراسم با حضور بیش از 100000 نفر با شعار “مرگ بر شاه” و طی مسیر طولانی تا باغ عدن برگزار شد. مردم همچنان به سمت کانون فساد که ادامه باغ عدن در همدان بود حرکت کردند و آن را به آتش کشیدند. ساواک و نیروهای نظامی در این راه به سمت مردم و برخی تیراندازی کردند مجروج او اولین شهید همدان به نام جمشید شد شرفخانیاین نوجوان 16 ساله نیز در همان زمان به شهادت رسید.

از آگوست 1978، مراسم با رژه هر چند روز یکبار از سر گرفته شد یک بار این اتفاق افتاد تا اینکه در 17 شهریور در تهران اتفاقی افتاد، در همین راستا همدان از 17 شهریور هر روز در آشوب بود و هر روز راهپیمایی هایی علیه رژیم شطرنج برگزار می شد.

قیام دانشجویی همدان در 29 آنلاین 57

این فعالیت ها ادامه داشت تا اینکه به اول آنلاین و شروع مجدد مدارس نزدیک شدیم. گشایش مدارس در همدان ضربه بزرگی به نظام بود. یعنی اگر در گذشته نوجوانان به هیچ وجه نمی توانستند یکدیگر را بیابند یا سازماندهی کنند، اکنون هم دختر و هم پسر در قالب این مدارس به ویژه دبیرستان ها و دبیرستان ها سازماندهی می شدند و پس از تعطیلی ظهر، میادین اصلی شهر.

در این شرایط واقعاً شهر همدان تحت کنترل نبود، این اتفاقات یکی پس از دیگری رخ داد و هر روز شاهد راهپیمایی دانشجویان بود و با این روند کار ساواک و شهربانی واقعاً سخت شد. سرانجام حادثه در 29 آنلاین 57 چند روز قبل از برگزاری مراسمی در مدرسه دخترانه پروین اعتصامی به مناسبت چهلمین سالگرد 17 شهریور در تهران رخ داد.

عناصر رژیم برای این مدرسه می آینده و دختران انقلابی همدان و معلمانشان کتک می خورند، چند روسری دخترانه می نوگالینی و آنها را محکم زد. حادثه همدان به بمب اتم تبدیل شد و 29 مهرماه در انتقام از راهپیمایی عناصر نظام، قیام دانشجویی در همدان به وقوع پیوست.

تمام دبیرستان ها تعطیل شد و دانش آموزان به سمت میدان امام حرکت کردند. در آنجا عناصر رژیم آماده مقابله با این جنبش هستند. بدین ترتیب نیروهای رژیم از قبل در ابتدای خیابان شهدا نزدیک هتل یاس فعلی و پشت بام برخی مغازه ها مستقر شده اند. گیر آنها این کار را کردند و به محض ورود جمعیت، به سمیناری رفتند تا با دانشمندان صحبت کنند. مردم تیرباران شدند.

آنجا دو شهید بزرگوار داریم. شهیدان «نصرت الله داوری» و «باقر مصفا» دو تن از قاچاقچیان بسیار محترم، انقلابی و مسلمان که به شهادت رسیدند.

در این حادثه 15 یا 16 دانش آموز و سایرین مجروح و تیرباران شدند که بسیاری از آنها دستگیر شدند. همدان در شرایط جنگی قرار داشت و مردم از ابتدای مهرماه در خیابان ها حضور داشتند و شعار می دادند و بسیاری از جاها مانند بانک ها تعطیل شده است. عناصر انقلابی به نحوی کار خود را بستند. یکی از مهمترین آنها بانک سپه است که به نیروهای نظامی و انتظامی حقوق پرداخت می کرد که کارکنان آن شبکه بانکی را در همدان تعطیل و مختل کردند. این سفر ادامه یافت تا اینکه سرانجام در بسیاری از حوادث بهمن ماه شاهد پیروزی انقلاب اسلامی در ایران بودیم.

در مقاله ای دیگر در آینده ای نزدیک به اتفاقات و نقش های دیگری در مردم همدان خواهیم پرداخت که در نهایت منجر به پیروزی انقلاب و انفجار نور شد.

دکمه بازگشت به بالا