استان ها

جایزه نقدی جلال به ۲۵۰ میلیون تومان افزایش یافت/ رشد ۷۴درصدی دریافت آثار در دوره پانزدهم

گفتگوی دبیر بزرگترین جایزه ادبی کشور با آنا:

وجیهه سامانی دبیر جایزه جلال از افزایش جایزه امسال از 150 میلیون به 250 میلیون تومان خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبی گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، پانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال بیش از یک هفته است که با انتخاب دبیر و کادر آموزشی آغاز شده است.

وجیهه سامانی دبیر این دوره جایزه است. وی در رشته زبان و ادبیات فارسی تحصیل کرده و نویسنده آثاری چون «خواب باران»، «آن مرد با باران می آید»، «اژدهاها»، «عروس بهشتی»، «تو چشم من در راه هستی» و… برنده است. مقام اول جشنواره مطبوعات، کاندیدای چهره انقلاب سال در حوزه هنری، برنده جشنواره شهید حبیب غنی پور، برنده داستان انقلاب در عرصه هنر، برنده جایزه شهید اندرزگو در کارنامه کاری خود، برنده جشنواره نویسندگان جوان و… سامانی پیش از آن دبیر «جایزه قلم زرین» و «جشنواره سوره جوان» و داوری جشنواره ها و جوایز مختلف ادبی از جمله «جشنواره اشراق»، «جایزه ادبی یوسف»، «کتاب سال دفاع مقدس» بوده است. “، “جایزه قلم طلا”، “شهید اندرزگو”، “جشنواره تلویزیونی شبکه مستند”، “جشنواره سبک زندگی” و “جایزه ادبی خودنویس”.

خبرنگار آنا در گفتگو با سامانی ضمن بررسی اقدامات انجام شده تاکنون، دیدگاه سامانی را نسبت به این جایزه و آنچه در نظر داشت ارزیابی کرد.

** جایزه جلال بزرگترین جایزه ادبی ملی ایران است که بسیار مهم است، شما به عنوان دبیر این جایزه چه برنامه ای برای بهبود روند اهدا دارید؟

برگزاری جایزه تخصصی به این بزرگی همیشه کار سخت و دشواری بوده و مطمئنا دوستان در کار بوده اند. از معلمان تا داوران و دبیرخانه جشنواره در تمامی دوره ها تمام تلاش خود را به کار بسته اند تا این رویداد ادبی را به بهترین نحو برگزار کنند.امسال تمام تلاشمان را می کنیم تا انشاءالله خروجی کار و کتاب های ارائه شده که با دقت و قضاوت بیشتری بهترین و بهترین کتاب های ادبی سال گذشته را منعکس می کند، شایسته دریافت این جایزه و نام بلند باشد. جایزه جلال ، دارند.

** روند کار تاکنون چگونه بوده است و آیا هیات های داوری تشکیل شده اند یا خیر؟

اعضای هیات علمی شناسایی و اولین جلسه با آنها تشکیل شده است. ارزیاب های هر چهار دسته رمان و داستان بلند، داستان کوتاه، نقد ادبی و مستند مشخص شده اند و اولین جلسات ارزیابی این روزها در حال برگزاری است.

** چند اثر در دبیرخانه جمع آوری شده و آثار را از نظر کمی و کیفی چگونه ارزیابی می کنید؟

15. 1508 داستان بلند و رمان، 401 مجموعه داستان کوتاه، 690 مستند، 77 نقد ادبی و مجموعا 2676 اثر از 858 ناشر به دبیرخانه پانزدهم جایزه جلال رسیده است که نسبت به دوره چهاردهم 74 درصد رشد داشته است. از نظر کیفی باید تا دریافت نظر کارشناسی هیئت داوران در حوزه های ذکر شده صبر کرد.

**معیار داوری آثار جایزه جلال چیست؟ احتمال انتخاب کدام مشاغل بیشتر است؟

ملاک ما برای ارزیابی همه آثار، توجه به شاخص های فنی و فنی، موضوعی و محتوایی و هر آنچه شایسته جایزه جلال است است. زیرا آثار انتخاب شده نشان دهنده بهترین و بهترین آثار بخش ادبی ما برای یک سال است و باید معرف آن و از هر جهت معرفی به جامعه ادبی باشد. تلاش ما بر این است که بهترین و معتبرترین اثر ادبی سال گذشته را که از هر نظر قابل دفاع است به مردم ارائه کنیم.

** جایزه این جشنواره چقدر است و نسبت به دوره قبل تغییری کرده است؟

بخش مالی این جایزه توسط معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و رهبری در پانزدهمین دوره این جایزه پیشنهاد و با تایید محمدمهدی اسماعیلی صورت گرفت. رئیس هیات امنای جایزه ادبی جلال آل احمد و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، جایزه برگزیدگان پانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد از ۱۵۰ میلیون تومان در دوره قبل به ۲۵۰ افزایش یافت. میلیون تومان و این دوره نیز افزایش یافت، مبلغ جایزه شایستگی که از 30 میلیون تومان به 50 میلیون تومان افزایش یافت.

انتهای پست/

دکمه بازگشت به بالا