سلامت و تندرستی

تمام آنچه باید از ضد آفتاب‌ها بدانید

تیتر اول / مرکزی نور خورشید نعمت های زیادی برای مردم دارد و در واقع زندگی انسان به نور خورشید بستگی دارد. این نور علاوه بر تضمین گرمای هوا ، ضد میکروبی و ضد افسردگی نیز دارد ، اما در عین حال تابش مستقیم آن یکی از دلایل آن است.

این آسیب ها در تابستان چند برابر می شوند ، بنابراین در این فصل مراقبت از پوست باید جدی تر گرفته شود و یکی از راه های مراقبت از پوست استفاده از محصولات مختلف برنزه کننده است. ضد آفتاب از پوست در برابر اشعه های مضر آفتاب محافظت می کند ، بنابراین باید بخشی جدایی ناپذیر از محصولات بهداشتی مورد استفاده همه باشد.

برای برخی از افراد استفاده از ضد آفتاب بسیار جدی است و آنها هزینه های زیادی را صرف انواع مختلف محصولات می کنند که البته خارجی هستند و توسط بهترین شرکت های آرایشی تولید می شوند و گروهی که چندین برابر گروه قبلی آنها در صورت تمایل گاه گاهی از کرم ضد آفتاب و در صورت عدم استفاده از مدل ارزان تری استفاده می کنند ، اما گروه سوم که چندین برابر بزرگتر از دو گروه قبلی است ، برای محافظت از پوست خود از کرم ضد آفتاب یا پوشش دیگری استفاده نمی کند.

در همین حال ، متخصصان پوست بر لزوم استفاده از ضد آفتاب تأکید می کنند و اکنون که فصل تابستان فرا رسیده و آفتاب با تمام وجود به ما می تابد ، استفاده از ضد آفتاب به عنوان یکی از مهمترین اختراعات بشر برای محافظت از پوست و البته بر اساس آن ، ما به متخصصان پوست ، مو و زیبایی دکتر گوش دادیم افسانه قیومی.

دکتر قیومی در گفت وگو با تیتر اول اظهار داشت: نور خورشید باعث افزایش جریان خون و کاهش فشار خون می شود و همچنین در تشکیل خون نقش مهمی دارد.

وی گفت: یکی از تأثیرات خورشید بر بدن انسان ، سنتز ویتامین D است و در پوست اتفاق می افتد. از طرف دیگر ، نور خورشید نیز اثر سوverse دارد که مربوط به وجود اشعه ماورا بنفش در این نور است. »این اشعه از سه قسمت تشکیل شده است که شامل UVA ، UVB و UVC است. خوشبختانه پرتوهای UVC به دلیل لایه ازن به سطح زمین نمی رسند اما UVA و UVB وارد سطح زمین می شوند و وارد پوست انسان می شوند.

یکی از اعضای انجمن علمی پوست ، مو و لیزر ایران ، آمریکا و اروپا در ادامه به تأثیرات کوتاه مدت و بلند مدت نور خورشید بر روی پوست پرداخت و افزود: اثرات کوتاه مدت شامل کم آبی ، قرمزی و آفتاب سوختگی و طولانی مدت است اثرات طولانی مدت از جمله حساسیت به آفتاب ، سرطان پوست ، ضخیم شدن پوست ، خشکی بیش از حد ، لکه ها و چین و چروک های پوستی.

وی گفت: بر این اساس قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید علاوه بر آفتاب سوختگی و آفتاب سوختگی و لکه های صورت در کوتاه مدت منجر به سرطان پوست و پیری پوست در کوتاه مدت می شود. استفاده منظم و مداوم از ضد آفتاب علاوه بر محافظت از پوست در برابر آفتاب سوختگی به ما کمک می کند تا در طولانی مدت از سرطان پوست و پیری پوست جلوگیری کنیم اما استفاده منظم از ضد آفتاب می تواند سطح ویتامین D در بدن را کاهش دهد. با استفاده از مکمل هایی مانند قرص های ویتامین D جبران می شود.

وی با توجه به اشعه های UVA و UVB گفت: اشعه UVB باعث آفتاب سوختگی می شود اما به طور ناکارآمد در پوست نفوذ می کند و در واقع اثرات کوتاه مدت ایجاد می کند که شامل آفتاب سوختگی روی پوست انسان است در حالی که اشعه UVA نفوذ بیشتری به پوست دارد. پوست است و در طولانی مدت منجر به عوارض جانبی طولانی مدت می شود که شامل چین و چروک و لکه های پوستی و ایجاد سرطان پوست است.

دکتر قیومی در مورد شدت اشعه ماورا بنفش گفت: در ماه های گرم سال شدت اشعه UVB بسیار بیشتر است ، بنابراین افراد در تابستان بیشتر در معرض آفتاب سوختگی هستند و باید ضد آفتاب را با جدیت بیشتری مصرف کنند اما شدت اشعه UVA در همه فصول یکسان است. “، بنابراین هر چقدر که در بهار چین و چروک ایجاد کند ، در زمستان یکسان است ، بنابراین توصیه می شود در همه فصول از ضد آفتاب استفاده کنید ، زیرا UVA در همه فصول یکسان است. مقدار آن به پوست نفوذ کرده و اثرات طولانی مدت بر جای می گذارد.

چه زمانی باید از ضد آفتاب استفاده کرد؟

وی ادامه داد: شدت اشعه UVB نیز در ساعات گرم روز بیشتر است و ما باید از ساعت 10:00 تا 16:00 نقاط محافظ را رعایت کنیم تا از آفتاب سوختگی بیشتر جلوگیری کند اما شدت اشعه UVA همان است روز و به همان میزان. “همان اوایل صبح پرتوهای UVA به پوست نفوذ می کنند ، همچنین در وسط و در پایان روز به همان مقدار به پوست می رسند ، بنابراین توصیه می شود تمام روز از ضد آفتاب استفاده کنید.

این متخصص پوست با اشاره به اینکه ویتامین D با جذب اشعه UVB در بدن تولید می شود ، افزود: اگر هر فرد دو تا سه بار در هفته به مدت 10 تا 15 دقیقه انجام شود ، تمام صورت و دستان از آرنج تا پایین در معرض به میزان کافی نور خورشید در بدن او جمع می شود. البته ، سنتز ویتامین D به نور خورشید بستگی ندارد. از طرف دیگر ، بخشی از نیاز بدن به این ویتامین باید با غذاهای غذایی ، از جمله ماهی قزل آلا ، قارچ ، میوه ها ، شیر و فرآورده های لبنی که سرشار از این نوع ویتامین ها هستند ، باید مصرف غذاهای غنی از ویتامین D را افزایش دهند ، به خصوص در تابستان ، وقتی از کرم های ضد آفتاب بیشتری استفاده می کنند و در ساعت های آفتابی سعی می کنند زمان کمتری را در خارج از خانه بگذرانند.

SPF چیست؟

وی در مورد قرار گرفتن در معرض ضد آفتاب گفت: قرار گرفتن در معرض ضد آفتاب بر اساس SPF یا “ضریب محافظت در برابر آفتاب” به معنای فاکتور محافظت در برابر آفتاب (نور خورشید) است که معمولاً در کرم ضد آفتاب ذکر شده و درصد فاکتور محافظت در برابر اشعه UVB است. تعداد SPF بر روی محصول دباغی به صورت SPF 30 نوشته شده است. هنگامی که SPF 30 بر روی یک محصول دباغی ذکر شود ، این بدان معنی است که این محصول حدود 96٪ قدرت ضد آفتاب دارد و هنگامی که SPF 50 ذکر شود ، این قدرت حدود 98٪ خواهد بود.

وی گفت: “ضریب محافظت UVA به طور جداگانه روی ضد آفتاب ذکر شده است. برخی از ضد آفتاب ها فقط SPF دارند و از پوست در برابر UVA محافظت نمی کنند ، اما اخیراً بیشتر ضد آفتاب ها نیز از فاکتور محافظت کننده UVA نام برده اند.” اگر SPF ضد آفتاب بالای 15 باشد و فاکتور محافظتی در برابر UVA داشته باشد ، در طولانی مدت خطر سرطان پوست را کاهش می دهد و اگر SPF زیر 15 یا بالاتر از 15 باشد و UVA را پوشش ندهد ، کاهش نمی یابد. خطر سرطان پوست و پیری از آنجا که UVA نقش بسیار مهمی در خطر ابتلا به سرطان و پیری پوست دارد ، بنابراین شما باید یک ضد آفتاب انتخاب کنید که هم UVA و هم UVB را بپوشاند.

دکتر قیومی در پاسخ به این سال که چه نوع SPF برای شهرهای ایران کافی است ، گفت: “به طور کلی ، در ایران SPF برای 30 تا 60 مناسب است ، که به افراد ضریب محافظت 96 تا 98٪ می دهد و البته بهتر است از ضد آفتاب. “همچنین برای UVA اعمال می شود.

نحوه استفاده از ضد آفتاب

وی همچنین به روش استفاده از فرآورده برنزه کننده اشاره کرد و گفت: همه باید با توجه به نوع پوستی که متخصص پوست می تواند یک محصول برنزه کننده را انتخاب کند. بهتر است 15 تا 30 دقیقه قبل از بیرون رفتن از خانه ضد آفتاب روی سطح پوست بزنید و آن را هر دو تا سه ساعت گسترش دهید.

به گفته وی ، استفاده از کرم ضد آفتاب برای پوشاندن کل سطح پوست ضروری است ، اما معمولاً از کرم ضد آفتاب به اندازه کافی استفاده نمی شود ، در این صورت اثر SPF به نصف کاهش می یابد. به عنوان مثال ، اگر از ماده برنزه کننده با SPF 30 با انگشت نیمه استفاده شود ، در واقع از ماده برنزه کننده با SPF 15 استفاده می شود ، اما باید برای رسیدن به سطح و اثر مطلوب روی پوست کافی باشد.

متداول ترین عامل شناخته شده در برخی از سرطان های پوست قرار گرفتن در معرض آفتاب است

وی همچنین در مورد پیشرفت سرطان یا سرطان پوست توضیح داد: میزان اشعه ماورا بنفش سالانه که وارد پوست فرد می شود ارتباط مستقیمی با بروز سرطان پوست دارد و با افزایش سن این میزان افزایش می یابد و بیشتر موارد سرطان پوست در جاهایی اتفاق می افتد که بیشتر افراد در معرض نور خورشید هستند ، از جمله صورت ، سر ، گوش ها و اندام فوقانی. سرطان پوست در مردان بیشتر از زنان است و هرچه فرد پیرتر شود احتمال ابتلا به سرطان پوست بیشتر است. متداول ترین عامل شناخته شده در برخی از سرطان های پوست قرار گرفتن در معرض آفتاب است ، که نشان می دهد با محافظت از پوست در برابر آفتاب و استفاده منظم از ضد آفتاب می توان از میزان سرطان پوست جلوگیری کرد.

دکتر قیومی افزود: یک مطالعه نشان داده است که اگر افراد زیر 18 سال به طور منظم از ضد آفتاب استفاده کنند ، میزان سرطان پوست در بزرگسالی در آنها حدود 78 درصد کاهش می یابد. این مطالعه نشان می دهد که با شروع استفاده از ضد آفتاب از کودکی و به طور منظم و مداوم ، می توانیم از ایجاد سرطان و لکه های پوستی جلوگیری کنیم.

وی در پاسخ به این سال که در دوره های مختلف سال از چه ضد آفتابی استفاده کنید ، گفت: نوع ضدآفتاب در دوره های مختلف سال به نوع پوست بستگی دارد. داروخانه ها انواع ضد آفتاب ها را برای انواع مختلف پوست از جمله پوست های چرب ، طبیعی و خشک و همچنین ضد آفتاب های مخصوص کودکان ، آقایان یا ضد آب ارائه می دهند ، این نوع ضد آفتاب بیشتر توسط ورزشکاران یا افرادی که به شدت عرق می کنند استفاده می شود.

نیاز به استفاده مداوم از ضد آفتاب برای کودکان بالای 6 ماه

وی استفاده منظم و مداوم از ضد آفتاب را برای کودکان بالای 6 ماه توصیه کرد و گفت: افرادی که بیماری پوستی دارند نوعی ضد آفتاب فیزیکی دارند که البته استفاده از آن به دلیل وزن زیاد پوست کمی دشوار است اما محافظت لازم بیماری های پوستی هستند و آفتاب بیماری آنها را تشدید می کند.

این متخصص پوست ، مو و زیبایی درباره استفاده از ضد آفتاب های ایرانی یا خارجی گفت: خوشبختانه ایران از کرم های ضد آفتاب مناسب SPF 30 به بالا با مارک های مختلف که دارای پوشش UVA نیز هستند استفاده می کند و همچنین افراد می توانند از کرم های ضد آفتاب ساخت ایران استفاده کنند.

کدام ضد آفتاب برای استفاده مداوم مناسب است؟

وی افزود: افراد باید کرم ضد آفتابی انتخاب کنند که از نظر مالی بتواند به طور منظم و مداوم در تمام ساعات شبانه روز و در تمام فصول سال مورد استفاده قرار گیرد. تهیه کرم ضد آفتابی که فقط در تابستان به صورت دوره ای مورد استفاده قرار می گیرد ، هیچگونه اثر محافظتی در برابر پوست ندارد و ضد آفتاب باید برای استفاده در تمام فصول و کل روز که افراد در خارج از منزل هستند استفاده شود.

وی در مورد استفاده از ضد آفتاب در محیط خانه گفت: اشعه UVB از شیشه عبور نمی کند و داخل خانه قرار نمی گیرد اما اشعه UVA از داخل شیشه عبور می کند و اگر خانه شما آفتابی است به معنای ورود نور خورشید به داخل خانه است. به طور مستقیم خانه بگیرید و در معرض نور خورشید باشید. باید توجه داشته باشید که این نور حاوی UVA است و در هنگام استفاده از نور خورشید باید از ضد آفتاب استفاده شود ، در غیر این صورت از ضد آفتاب در فضای باز و در تماس مستقیم با اشعه UVA استفاده کنید.

دکتر قیومی به موارد کلی برای جلوگیری از آفتاب سوختگی در تابستان اشاره کرد و گفت: باید از کرم های ضد آفتاب مانند کلاه ، لباس آستین بلند ، دست و عینک استفاده شود. علاوه بر این موارد ، استفاده از محصول برنزه کننده با نظر پزشک باید مورد استفاده قرار گیرد. برای جلوگیری از کمبود آب بدن ، باید در تابستان مایعات و غذاهای حاوی ویتامین D زیادی بنوشید.

به هر حال ، او پوست سالم را توصیه کرد: پوست بدن انسان گسترده ترین اندام است و به عنوان یک مانع محافظ در برابر موجودات مختلف عمل می کند. برای اینکه ما مانند سایر اعضای بدن پوست سالم داشته باشیم ، باید تلاش کنیم که سالم غذا بخوریم ، مایعات کافی بنوشیم ، خوب بخوابیم و استرس را کنترل کنیم. پوست صورت و دستها بیشتر در معرض آسیب قرار می گیرد ، زیرا آنها اغلب در معرض نور خورشید ، مواد شوینده و آلاینده های محیطی هستند ، بنابراین توصیه می شود از شوینده ها ، ضد آفتاب ها و پوشش های مناسب مانند کلاه و دستکش مناسب استفاده کنید.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا