سلامت و تندرستی

درمان آفتاب سوختگی با گیاهی شیرین

تیتر اول/ لرستان این کارشناس ارشد گیاهان دارویی گفت: برای درمان آفتاب سوختگی کافی است یک فنجان دمنوش شیرین بیان را با یک فنجان آب خیار تازه مخلوط کرده و روی پوست آسیب دیده بمالید.

طالبی در گفت وگو با تیتر اول مینو، اظهار کرد: شیرین بیان گیاهی است چند ساله با ساقه ای به طول یک متر که ارتفاع آن در مناطق معتدل به دو متر می رسد.

وی بیان کرد: از خواص شیرین بیان می توان به مدر و ضد تعریق اشاره کرد که باعث کاهش سرفه و ورم معده، کاهش تنگی نفس، درمان سوء هاضمه، کاهش زخم و التهاب دهان، جلوگیری از نفخ و… می شود.

طالبان ادامه داد: شیرین بیان همچنین برای درمان برخی زخم های گوارشی، بهبود عملکرد غدد فوق کلیوی و کاهش علائم سندرم پیش از قاعدگی، تقویت سیستم ایمنی و کاهش خطر سرماخوردگی کاربرد دارد.

این استاد طب گیاهی با اشاره به اینکه استفاده از ماسک شیرین بیان به کاهش لک های پوستی کمک می کند و پوست را روشن و سفید می کند، افزود: ریشه این گیاه برای کاهش التهاب مخاط برونش و رفع خلط نیز مفید است. ” .

وی گفت: برای درمان آفتاب سوختگی کافی است یک فنجان چای شیرین بیان را با یک فنجان آب خیار تازه ترکیب کرده و روی پوست آسیب دیده بمالید. فلاونوئیدهای موجود در ریشه شیرین بیان باعث کاهش اکسیداسیون چربی در بدن می شود. همچنین می تواند به کاهش وزن کمک کند.

طالبان اشاره کرده اند که می توان از چای شیرین بیان برای درمان ناراحتی های گوارشی مانند التهاب یا زخم معده یا دیواره روده و همچنین برای کاهش ناراحتی معده استفاده کرد، این چای دارای خواص ضد التهابی و ضد اسپاسم است و می تواند کرکی خفیف باشد.

این کارشناس ارشد گیاهپزشکی با اشاره به موارد منع مصرف شیرین بیان مانند سایر گیاهان دارویی افزود: مصرف زیاد آن باعث کاهش سطح پتاسیم می شود و زنان باردار نباید مقادیر زیادی از این گیاه را مصرف کنند.

وی با بیان اینکه مصرف آن برای دیابتی ها ممنوع است، گفت: خوردن ریشه این گیاه بیماری های کلیوی را تشدید می کند و استعمال دخانیات باعث مسمومیت می شود.

طالبان گفت: زیاده روی در مصرف آن با کاهش میزان پتاسیم خون و افزایش سطح کورتیزول در بدن باعث افزایش فشار خون و همچنین افزایش ضربان قلب می شود.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا