استان ها

تقویت نیروی انسانی بخش فناوری اطلاعات نیازمند چه مؤلفه‌هایی است؟

این فعال فناوری اطلاعات و ارتباطات در گفتگو با آنا تاکید کرد؛

کامبیز جهانگیری بر لزوم بازنگری چارت سازمانی معاونت منابع انسانی سازمان های فناوری اطلاعات و استفاده از مشوق های مناسب برای ارتقای کارایی آنها تاکید کرد.

کامبیز جهانگیری در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های ماکو خبرگزاری آنا، درباره نقش فناوری اطلاعات در جامعه بشری، اظهار کرد: نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات. عامل مهمی در تحول و توسعه در عرصه های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، صنعتی و غیره به شمار می رود و نقش فزاینده آن در سال های اخیر سرمایه گذاری زیادی را به همراه داشته است. بخش فناوری باید انجام شود.

وی افزود: شرکت هایی که به طور مستقیم و غیرمستقیم از فناوری اطلاعات و ارتباطات استفاده می کنند، در سال های اخیر به رشد چشمگیری در سطح جهانی دست یافته اند که گواه این گفته است.

یک کارشناس فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین الملل ماکو تصریح کرد: به عنوان مثال امروزه شرکت های فناوری اطلاعات و ارتباطات بیشترین فهرست ارزشمندترین شرکت های دنیا را حتی در بین سایر شرکت ها به خود اختصاص داده اند. در زمینه های مختلف، شرکت هایی که با توجه به اهداف خود از فناوری اطلاعات به عنوان بهترین روش استفاده می کنند، به سرعت از رقبای خود پیشی می گیرند.

جهانگیری افزود: در سال های اخیر نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در سازمان های مختلف دولتی و غیردولتی روز به روز قوی تر شده است. به عنوان مثال، اگر فرآیندی از انجام اقدامات وجود دارد دانشگاه ها را با سال های قبل مقایسه کنید، فعالیت هایی که قبلا به صورت دستی انجام می شد اکنون مکانیزه، آنلاین یا کامپیوتری است.

مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات در خصوص استفاده از فناوری در دانشگاه ها پاسخ داد: امروزه دانشگاه آزاد دارای سیستم های مختلفی از جمله معاونت آموزشی، معاونت پژوهشی، اتوماسیون اداری، ساجد، سحام، منادا، ساها، اتوماسیون تغذیه، سیستم های مدیریت انبار، اموال، دریافت و پرداخت، حسابداری، صندوق رفاه و غیره. استفاده می شود نصب آنها با تلاش و هزینه زیادی انجام شده است.

** چالش های پیش روی فناوری اطلاعات از نظر مالی و منابع انسانی

یک کارشناس فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین الملل ماکو تصریح کرد: برای اینکه این سامانه ها کارایی لازم را داشته باشند و نقش خود را به عنوان ابزاری موثر برای مدیران ایفا کنند، باید به چند نکته توجه کرد.

چه مولفه هایی برای تقویت نیروی انسانی صنعت فناوری اطلاعات مورد نیاز است؟

جهانگیری خاطرنشان کرد: چالش هایی که در این مسیر وجود دارد از بعد مالی و نیروی انسانی قابل مشاهده است. از نظر مالی به دلیل رشد قیمت ها گاهی اوقات برای تامین هزینه های لازم برای خرید، سرویس، نگهداری و نوسازی تجهیزات واحد دانشگاهی دشوار است. در این زمینه اگر سازمان مرکزی دانشگاه بودجه ای برای این منظور اختصاص دهد بسیار موثر خواهد بود.

کارشناس فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین الملل ماکو با اشاره به توانمندسازی نیروی انسانی در این بخش افزود: در بخش منابع انسانی تامین نیروی انسانی شاغل در فناوری اطلاعات و ارتباطات حائز اهمیت است. بخش می توان به آن اشاره کرد، هرچند تلاش های زیادی در این زمینه صورت گرفته است. اما با توجه به سرعت بالای ارائه نرم افزار و سخت افزار جدید، برگزاری دوره های آموزشی تخصصی به صورت مستمر برای افزایش دانش و مهارت کارکنان ضروری است تا همکاران در راه اندازی و پشتیبانی نرم افزاری و سخت افزاری کارایی لازم را داشته باشند.

جهانگیری تصریح کرد: با توجه به تعداد کم کارکنان شاغل در این گروه آموزشی (در واحدهای کوچک و متوسط) دانشگاه آزاد اسلامی ماکو امکان برگزاری دوره های آموزشی را ندارد و توصیه می شود دوره های لازم در سطح استانی، منطقه ای و کشوری برگزار شود. چه اتفاقی خواهد افتاد.

وی بیان کرد: یکی دیگر از عواملی که در تقویت نیروی انسانی حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات موثر بوده استفاده از مشوق های مناسب برای کارگران این بخش است. انتقال به سایر ادارات یا حتی ادارات و سازمانها.

کارشناس فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین الملل ماکو توضیح داد: با توجه به اینکه مهمترین سرمایه هر سازمانی نیروی انسانی خاص خود را دارد که در صورت افزایش رضایت شغلی با انگیزه های مختلف از جمله حقوق فنی، استفاده از مزایای کار سخت، استفاده از بازنشستگی پیش از موعد به دلیل سخت کوشی. و مانند آن می تواند نیروی انسانی این بخش را تقویت کند.

جهانگیری در خصوص پیشنهاد خود برای ارتقای بهره وری نیروی انسانی در حوزه فناوری و اطلاعات گفت: در بحث مدیریت منابع انسانی یکی از پیشنهاداتی که می توان برای ارتقای وضعیت فناوری ارائه داد. اطلاع رسانی و ارتباطات در دانشگاه پیشنهاد کرد که بازنگری در چارت سازمانی سازمان و واحدهای ساختاری دانشگاه بر اساس نیازهای روزمره باشد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا