بهترین های کسب و کارعمومی

تفاوت دیتا پروژکتور با ویدئو پروژکتور

پروژکتورها در اشکال و اندازه‌ها و مدل‌های مختلفی تولید می‌شوند. بنابراین وقتی برای اولین بار می‌خواهید یکی از آنها را انتخاب کنید؛ همه چیز می‌تواند خیلی گیج‌کننده باشد. با این حال قبل از انتخاب هر گزینه‌ای، باید بدانید که دو دسته اصلی از پروژکتورها وجود دارد: ویدئوپروژکتورها یا پروژکتورهای سینمای خانگی و دیتا پروژکتورها یا پروژکتورهای تجاری. در این نوشته می‌خواهیم به بررسی تفاوت بین ویدئوپروژکتور و دیتا پروژکتور بپردازیم.

به‌طور خلاصه ویدئوپروژکتورها برای پخش محتوایی مانند فیلم‌ها و بازی‌های ویدیویی طراحی شده‌اند. در حالی که دیتا پروژکتورها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که در نمایش محتوا در محیط اداری، که به عنوان مثال کیفیت ویدیو به اندازه روشنایی تصویر مهم نیست، به‌خوبی از پس وظایف خود برآیند.

البته همیشه موارد بینابینی وجود دارد. بنابراین امروزه نمی‌توان یک پروژکتور را به‌طور کامل مناسب استفاده خانگی یا تجاری دانست. به هر حال اگر می‌خواهید درباره تفاوت بین ویدئوپروژکتور و دیتا پروژکتور بیشتر بدانید؛ با خواندن ادامه این نوشته همراه ما باشید.

مهم‌ترین موارد تفاوت بین ویدئوپروژکتور و دیتا پروژکتور

فراتر از اینکه ویدئو پروژکتور معمولا در خانه و دیتا پروژکتور معمولا در فضای تجاری به کار می‌رود؛ این دسته از پروژکتورها تفاوت‌های گوناگونی در زمینه ویژگی‌های اصلی با یک‌دیگر دارند. در ادامه به بررسی این تفاوت‌های فنی پرداخته‌ایم.

روشنایی و وضوح

روشنایی در دیتا پروژکتورها از اهمیت زیاد و جایگاه بالایی برخودار است. در واقع به‌طور معمول فضاهای کنفرانس و جلسه و… بزرگ هستند. همچنین ساختمان‌های اداری گاهی دیوارهای شیشه‌ای دارند. به‌طور کلی فضاهای اداری دارای نورهای داخلی زیادی هستند. به همین دلیل یک دیتا پروژکتور باید لومن یا میزان روشنایی بیشتری داشته باشد؛ تا بتواند بر تمام نور موجود در محیط غلبه کند؛ و تصاویر مدنظر برای مخاطبان به راحتی قابل دیدن باشد.

این در حالی است که دیتا پروژکتورها از نظر میزان وضوح به کیفیت بالایی نیاز ندارند. در واقع آنها معمولا قرار نیست تصاویری با جزئیات بسیار خاص و ریز را به نمایش بگذارند. به عنوان مثال نمایش متون، نمودارها و موارد مشابه، با میزان وضوح یا همان کیفیت تصویر پایین‌تر نیز ممکن است. بنابراین یک تفاوت بین ویدئوپروژکتور و دیتا پروژکتور روشنایی بالاتر و وضوح پایین‌تر دیتا پروژکتور است.

در مقابل ویدئو پروژکتورها اغلب به عنوان سینمای خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ و از آنجایی که فضای خانه‌ها اغلب کم‌نورتر و کوچک‌تر از فضاهای اداری است؛ طبیعتا ویدئو پروژکتورها به قدرت نور کمتری نیاز دارند. چراکه در یک فضای نسبتا کم‌نورتر، حتی با لومن پایین نیز می‌توانند به راحتی تصاویر مدنظر را به نمایش بگذارند. در مقابل یک ویدئو پروژکتور نیاز بیشتری به نمایش جزئیات تصاویر فیلم‌ها، بازی و… دارد.

در نتیجه میزان وضوح تصویر در ویدئو پروژکتورها از اهمیت بالاتری برخوردار است. به‌طور خلاصه وضوح پروژکتورهای سینمای خانگی معمولا از پروژکتورهای تجاری در یک منطقه قیمتی معین بالاتر خواهد بود. به عبارت دیگر دیدن یک پروژکتور 4K در سینمای خانگی بسیار رایج‌تر از یک پروژکتور تجاری است.

نسبت پرتاب

نسبت پرتاب به معنای فاصله مورد نیاز بین پروژکتور و پرده یا دیوار نمایش است. در اتاق‌های کنفرانس بزرگ و سالن‌های کلاس درس، فضای بسیار مناسبی وجود داشته و می‌توان پروژکتور را در فاصله نسبتا دوری از پرده نمایش قرار داد. به همین دلیل نیازی به صرف هزینه بیشتر و ساختن لنزهای اختصاصی برای کاهش این فاصله در دیتا پروژکتورها نیست. بنابراین نسبت پرتاب پروژکتورهای تجاری معمولا زیاد است.

در مقابل ویدئو پروژکتورها اغلب برای استفاده خانگی کاربرد دارند. جایی که به دلایل مختلف نسبت پرتاب طولانی آزاردهنده است. در درجه اول معمولا فضاهای خانگی کوچک‌تر از دفاتر اداری هستند. بنابراین نمی‌توان ویدئو پروژکتور را در فاصله نسبتا دوری از پرده نمایش قرار داد. از طرفی نصب ویدئو پروژکتور در جایی دورتر از صفحه نمایش، از نظر زیبایی شناسی در فضای خانگی آنچنان جذاب نیست.

به همین دلیل یک ویژگی خوب در ویدئو پروژکتورها می‌تواند نسبت پرتاب کوتاه باشد. طبیعتا کوتاه‌تر شدن نسبت پرتاب بر روی موثر است؛ بنابراین اگر خانه شما فضای کافی و شرایط مناسب برای نصب یک پروژکتور در فاصله بیشتر را دارد؛ می‌توانید این مورد را در نظر نگیرید و در هزینه‌های خرید خود صرفه‌جویی کنید.

نسبت کنتراست

کنتراست دیتا پروژکتورها معمولا در مقایسه با ویدئو پروژکتورها بسیار کمتر است. این نکته باز هم به دلیل نوع استفاده از آنها است. نسبت کنتراست میزان تیره بودن تاریک‌ترین بخش‌های تصویر را در مقایسه با روشن‌ترین بخش‌های آن مقایسه می‌کند. طبیعتا وقتی یک نمودار یا حتی فیلم آموزشی را به نمایش می‌گذارید؛ وجود نسبت کنتراست بالا، برای تفکیک بهتر تصاویر و سایه‌ها با جزئیات بسیار زیاد ضروری نیست. در عمل در این حالت نسبت کنتراست پایین تصویر احساس نمی‌شود.

در مقابل نسبت کنتراست در پروژکتورهای سینمای خانگی بسیار بهتر است. بنابراین هرچه نسبت کنتراست شما بیشتر باشد؛ تجربه بهتری در تماشای فیلم و… خواهید داشت. به همین دلیل، دیگر تفاوت بین ویدئوپروژکتور و دیتا پروژکتور نسبت کنتراست بالای ویدئو پروژکتورها در مقایسه با دیتا پروژکتورها است.

درگاه‌های ورودی

با این وجود فارغ از تفاوت بین ویدئوپروژکتور و دیتا پروژکتور بسیار مهم است که در زمینه انتخاب دستگاه مورد نظر خود، به نوع اتصالات احتمالی آن فکر کنید؛ و دستگاهی را انتخاب کنید که به درگاه‌های ورودی مورد نیاز شما مجهز باشد.

سهولت استفاده

زمان برای کسب‌وکارها هم‌ارزش پول است؛ و این مسئله به ویژه در محیط کسب‌وکار صادق است. بنابراین یک دیتا پروژکتور تجاری به گونه‌ای طراحی می‌شود که استفاده از آن بسیار آسان باشد. در واقع این مدل‌ها معمولا نیاز به زمان زیادی در مورد تنظیمات و بهینه‌سازی ندارند. همچنین این پروژکتورها معمولا همه پورت‌های مورد نیاز شما را دارند؛ کمی سریع‌تر بوت می‌شوند؛ و به احتمال زیاد روی خودِ پروژکتور، دکمه‌هایی برای سرعت بخشیدن به تنظمیات و راه‌اندازی و کار کردن دستگاه وجود دارد. البته احتمالا در کل تنظیمات کمتری وجود دارد.

از سویی راه‌اندازی ویدئو پروژکتورها نسبت به پروژکتورهای تجاری دشوارتر نیست؛ اما آنها معمولا فضای بیشتری برای تنظیمات پیچیده و تغییرات در اختیار شما می‌گذارند. بنابراین تنظیمات بیشتری وجود خواهد داشت که می‌توانید آنها را تغییر دهید؛ و این تنظیمات معمولا سطوح تنظیم دقیق‌تری را به شما ارائه می‌دهند. به‌طور خلاصه اتصال هر پروژکتوری بسیار آسان است؛ اما تنظیم ویدئو پروژکتورها و دریافت تصاویر عالی از آنها ممکن است کمی بیشتر طول بکشد.

قابلیت حمل

بسیاری از دیتا پروژکتورهای تجاری برای همراه داشتن در سفرهای کاری طراحی شده‌اند. آنها حتی ممکن است با کیف حمل خود فروخته شوند. بنابراین آنها معمولا قابلیت حمل بالایی دارند. با این وجود برخی از آنها نیز برای نصب دائمی طراحی شده‌اند؛ و وزن و ابعاد نسبتا سنگینی دارند. در مقابل ویدئو پروژکتورهای معمولی برای حمل و جابه‌جایی مداوم ساخته نشده‌اند. بنابراین معمولا با دستگاهی سنگین‌تر و به‌طور کلی غیر قابل حمل روبه‌رو هستید.

البته در این زمینه قانون دقیقی وجود ندارد. به عنوان مثال امروزه تولید ویدئو پروژکتور قابل حمل یا همان بسیار مورد توجه قرار گرفته است. هدف از ساخت چنین دستگاهی نیز امکان تماشای فیلم و سریال و انجام بازی، در هر مکان و در هر شرایطی است. این دستگاه‌ها اغلب به باتری و بلندگوی داخلی مجهز بوده و با توجه به ابعاد کوچک و وزن بسیار کم خود، قابلیت جابه‌جایی و حمل بالایی دارند.

دیتا پروژکتور چیست؟

دیتا در انگلیسی به معنی داده است. این داده می‌تواند تصاویر، فایل، فیلم، صدا و… باشد. حتی می‌توان به عنوان مانیتور رایانه نیز از آن کمک گرفت و صفحه اصلی سیستم رایانه‌ای را به وسیله آن به سایرین نشان داد. این عمل برای آموزش بسیار کاربردیست. شما می‌توانید به وسیله دیتا پرژکتور به سایرین اطلاعاتی را که می‌خواهید با کیفیت بالا و ابعاد بزرگ نشان دهید.

هنگامی که شما برای افراد زیادی قصد ارائه و کنفرانس مطلبی را دارید دیگر نمی‌توانید از صفحه مانیتور رایانه و یا تلویزیون استفاده کنید؛ چرا که باید در نظر داشته باشید تمام افراد حاضر لازم است مطالب شما را مشاهده کنند. در این حالت شما از تکنولوژی دیگری برای ارائه خود استفاده می‌کنید به نام دیتا پروژکتور. دیتا پروژکتور یک دستگاه است که ورودی‌هایی که از پورت ورودی خود دریافت می‌کند، در مقیاس بزرگ‌تر به نمایش قرار می‌دهد.

امروزه در بیشتر سالن‌های همایش، هتل‌ها، تالارها، مراکز آموزشی از دبستان تا دانشگاه‌ها، مراکز بهداشتی مانند بیمارستان‌ها و… از سیستم دیتا پروژکتور استفاده می‌شود. این تکنولوژی کمک بسیار بزرگی به جوامع کرده است.

از ویدئو پروژکتور برای نمایش تصاویر و فیلم‌های ارسالی از کامیپوتر و یا لپ تاپ استفاده می‌شود. این دستگاه تصاویر و فیلم‌ها را بر روی دیوار و یا پرده‌ای در ابعاد بزرگ نمایش می‌دهد.

این دستگاه هنگامی اختراع شد که تصاویر را به سرعت به یکدیگر می‌چسباند و به صورت فیلم پخش می‌کرد.

در گذشته در تئاترها از این دستگاه برای پخش فیلم استفاده می‌شد.

تفاوت دیتا پروژکتور و ویدئو پروژکتور چیست؟

ویدئو پرژکتور و دیتا پرژکتور در اصل تفاوتی با یکدیگر ندارند و امروزه این دو واژه به عنوان مترادف یک دیگر استفاده می‌شود. تنها موردی که می‌توان به آن اشاره داشت این است که دیتا پرژکتور طیف گسترده‌تری را برای نمایش به اجرا می‌گذارد.

سخن پایانی

امروزه تفاوت معنا داری میان ویدئو پروژکتور و دیتا پروژکتور وجود ندارد. و از این دو واژه گاهاً در یک معنی استفاده می‌شود. شایان ذکر است که هر دو دستگاه برای نمایش اطلاعات ورودی بر روی پرده نمایش استفاده می‌شود. اطلاعات ورودی می‌تواند فایل متنی، صوتی، و یا تصاویر و فیلم باشد.

 

دکمه بازگشت به بالا