فرهنگ و هنر

تصویری از شکاف طبقاتی با الهام از عباس کیارستمی

گاردین فیلم مستند تمرین امشب را به کارگردانی اشکان نجاتی و مهران نعمت اللهی کارگردانی کرده است.

به گزارش تیتر اول، گاردین اخیرا از مستند ایران به نام تمرین امشب به تهیه کنندگی اشان نیاتی و مهرانس نعمت اللهی تمجید کرده است. رسانه ها به ارتباط فیلم با سینمای کیارستمی هم نگاه کردند. مستند «تمرین امشب» به تازگی وارد هشتمین جشنواره بین المللی فیلم های ایرانی در زوریخ سوئیس شده است که از 5 تا 11 ژوئن (26 اردیبهشت تا 1 خرداد) برگزار می شود و در این رویداد نمایش داده می شود.

متن این یادداشت به شرح زیر است:

از یک پسر بچه هفت یا هشت ساله گیج بپرسید که چه می خواهد. او می گوید: یک دوچرخه بزرگ و یک بادکنک که هرگز نمی شکند. او با لبخندی گسترده مخاطب را وادار به واکنش می کند.
پسر دیگری هم سن و سال، با کت و شلوار بزرگتر و ظاهری جدی تر، می پرسد زندگی چگونه است؟ لب پایینش را پایین می آورد و می گوید: زندگی پر از سختی است.

مستند دلخراش و دردناک «تمرین امشب» ساخته اشکان نجاتی و مهران نعمت اللهی یک مقدمه ساده دارد؛ مصاحبه با بچه های مدرسه ایرانی و قرار دادن آنها در مقابل دوربین و پرسیدن سوالاتی در مورد زندگی، مدرسه، تکالیف و امیدهای آینده.

این فیلم به نوعی دنباله مستند «مشق خانه» (۱۳۶۸) ساخته پدرخوانده سینمای مدرن ایران، عباس کیارستمی است. فیلمی که در آن همین سوالات را از کودکانی که در سایه جنگ ایران و عراق بزرگ شده اند می پرسید.

“تمرین امشب” چند لحظه سرگرم کننده از صحبت های بچه ها است. از پسر می پرسند که دوست دارد به کدام کشورها سفر کند؟ پاسخ ها: اروپا، آمریکا … نپتون!
این فیلم همچنین به توصیف سیستم آموزشی ایران می پردازد. اما تصویر تفرقه‌انگیز شکاف بین فقیر و غنی همچنان باقی است.

یکی از بچه های پولدار، پسری آرام با صورت گرد، به اینکه پدرش از نظر مالی خوب است و چقدر ماشین دارند، افتخار می کند. مصاحبه کننده به آرامی او را به چالش می کشد: آیا می دانید ثروت چیست؟ بله، یکی مثل پدر من پول زیادی دارد. آیا می دانید فقر چیست؟ نیستند. اگر این پسر فیلم می دید می توانست بفهمد فقر چیست!

در فیلم بلافاصله می‌توان بچه‌های فقیر را تشخیص داد و البته نه تنها با ژاکت‌ها و مدل‌های موهایشان که رنگ و رو رفته و اغلب شسته شده‌اند، بلکه از زبان بدن و چهره‌های جدی‌شان هم به ما یادآوری می‌کند که دیگر زمانی برای حماقت و بازی نیست. .

معلم پسرها توضیح می دهد که از نظر سنی هشت تا ده ساله هستند اما از نظر بلوغ بیشتر شبیه جوانان 17 یا 18 ساله هستند. بیشتر این دانش آموزان عصرها و بعدازظهرها کار می کنند. پسری توضیح می دهد که چگونه روزنامه را بسوزاند و صورتش را با دوده مالید تا کثیف تر و بدتر به نظر برسد.

دیگری اجاره می دهد و خرج خانواده را می دهد. او می گوید: «من اسباب بازی نمی خرم، وقتی باید شکمم را پر کنم پولی برای اسباب بازی نمی پردازم.

تماشای این فیلم آسان نیست، اما باید بدانیم که بدون چشم دنیا، این کودکان به اندازه کافی نامرئی هستند.»

تمرین امشب موضوعی را برجسته می کند که عباس کیارستمی سه دهه پیش در تکالیف به آن پرداخته و لایه های پنهان نظام آموزشی را به تصویر می کشد که از جامعه دور هستند.

این مستند که توسط محمد اطبایی (مستقلین ایران) در حال اکران بین المللی است، پیش از این در سی و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم مستند «IDFA» معتبرترین جشنواره فیلم مستند جهان در بخش مستند اجتماعی-انتقادی بیست و چهارمین دوره لیوبلیانا به نمایش درآمده است. مستند. این جشنواره در چهلمین جشنواره فیلم ترکی استانبولی شرکت کرده و در سینما Bertha DocHouse به نمایش درآمده است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا