فرهنگ و هنر

عباس کیارستمی اگر می‌بود …

سیف الله صمدیان گفت: در مورد عباس کیارستمی صرف نظر از دوستی دیرینه ام یا نقش او در فرهنگ و هنر ایران و جهان باید بگویم که این شش سال (پس از درگذشت او) در یک چشم به هم زدن گذشت و طبیعتا مردم دوست دارند. من بیشتر کارهایی را انجام می‌دهم که حداقل در بخش تصویر در آن نقش داشتیم، درباره او بیشتر یاد گرفتیم و متوجه شدیم که حضور او چقدر می‌تواند به آرامش ذهن ما کمک کند و کیفیت “نگاه” ما به جهان را بهبود بخشد. . اتفاقات این سال های پرتلاطم

در آستانه بیستمین دوره جشنواره تک درخت (جایزه عباس کیارستمی) در آستانه اول تیرماه، عباس کیارستمی – زادروز کارگردان مشهور سینمای ایران – از آخرین جزئیات این مراسم گفت.

هنرمند، عکاس و فیلمساز تیتر اول درباره جای خالی عباس کیارستمی در ششمین سال غیبتش به ما گفت: البته برای اینکه احساسات یا عواطف بیشتری داشته باشیم این جای خالی جایگاه ویژه ای پیدا می کند.

وی خاطرنشان کرد: در رابطه با عباس کیارستمی فارغ از رفاقت دیرینه ام یا نقش او در فرهنگ و هنر ایران و جهان باید بگویم که این شش سال در یک چشم به هم زدن گذشت و البته افرادی مانند من درگیر می شوم، حداقل در تصویر، بیشتر درباره او یاد گرفتیم و متوجه شدیم که حضور او چقدر می تواند به آرامش ما و کیفیت “نگاه” ما به آنچه این روزها می گذرد کمک کند. سال های پر دردسر

صمدیان با اشاره به نقش پر رنگ کیارستمی در سینمای معاصر جهان ادامه داد: به خصوص با انقلاب دیجیتال و کاهش موانع فیلمسازی، تصویر جشنواره فیلم در اوایل دهه بیست در ذهن ما ظاهر شد. مشکل این بود که پسرم سهند هنگام تدارک اختتامیه نوزدهمین جشنواره سالانه تصویر در خانه هنرمندان ایران پیشنهاد کرد: خیلی از ما سال هاست که درگیر هستیم و اعلام نمی کنیم. به عنوان جشنواره بین المللی فیلم «یک درخت» (جایزه عباس کیارستمی) !؟
طبیعتاً در پایان جشن تصویر سال در اسفند 1393 پیشنهاد درستی را ارائه کردیم که با توجه به پتانسیل فوق العاده انقلاب دیجیتال، نیاز امروز و فردای سینمای ایران و جهان است. در جشنواره فیلم کن 2022، اولین ورود ایران به عرصه بین المللی فیلم صورت گرفت.

این هنرمند سپس به مانیفست این مراسم اشاره کرد که در جشنواره کن در بروشور طراحی شده توسط طراح گرافیک خلاق رضا عابدینی به دو زبان انگلیسی و فرانسوی ارائه شد و تیتر اول متن کامل آن را ارسال کرد که به شرح زیر است:

جشنواره فیلم تک درخت

جایزه عباس کیارستمی

در آستانه بیستمین دوره جشنواره فیلم عکس، قصد داریم برای اولین بار میزبان جشنواره بین المللی فیلم خود با عنوان «جشنواره فیلم تک درخت» باشیم.

در اواخر دهه 1940 و اوایل دهه 1950، دیدگاه جدیدی در سینمای جهان به رهبری آندره بازن و همکارانش فرانسوا تروفو و کلود شابرول در فیلم Caye de Cinema پدیدار شد.

پس از بررسی دقیق فیلم های فیلمسازان برجسته ای مانند چارلی چاپلین، اورسون ولز، ژان رنوار و دیگران، به این نتیجه رسیدند که گروهی از فیلمسازان نه تنها «کارگردان»، بلکه فیلمساز یا نویسنده هم هستند. این نظریه توسط اندرو ساریس به زبان انگلیسی مطرح شد و اصطلاح “نظریه مولف” را ابداع کرد.

Auteur یک کلمه جدید انگلیسی بود که از فرانسوی گرفته شده بود و از کلمه نویسنده به معنای نویسنده به معنای فیلمساز یا هر هنرمندی است که می‌توان آن را مانند یک نویسنده، خالق واقعی یک اثر دانست.

اما همواره منتقدان جدی این نظریه بوده اند که معتقدند حتی «نویسندگان-کارگردان» را نمی توان فیلمساز یا نویسنده واقعی دانست.

زیرا نقش سینماگران و تدوینگران در ساخت یک فیلم کمتر از کارگردانان نیست.

به عبارت دیگر، تغییر اپراتور یا ویرایشگر یک فیلم از فردی به فرد دیگر، بینندگان را در معرض یک فیلم جدید قرار می دهد.

دنیای مدرن، مهد انقلاب دیجیتالی دهه 1980، فیلمسازان مدرن را به تجهیزاتی مجهز کرده است که فیلمسازی را نه تنها به یک صنعت و یک انحصار گروهی تبدیل کرده است.

تجهیزات مورد نیاز برای ساخت یک فیلم و تجهیزاتی که قبلا فقط در استودیوهای فیلمسازی وجود داشت، اکنون در یک کیف کوچک یا کوله پشتی قرار دارد و مهارت های مختلف مورد نیاز به راحتی توسط عموم مردم به دست می آید.

سینما دیگر حوزه شخصی تهیه‌کنندگان ثروتمند نیست، فیلم‌سازی برای مردم حتی در روستاهای دورافتاده آسان‌تر از همیشه است و «امید» صنعت فیلم را بدیع‌تر و شخصی‌تر از همیشه کرده است.

دنیای فیلمسازان انفرادی – کسانی که ایده های خود را کارگردانی، فیلمبرداری و ویرایش می کنند – از تولیدکنندگان محتوای آنلاین تا فیلمسازانی که نخل طلایی را برده اند.

فیلمسازانی چون «عباس کیارستمی» با «ده»، «آلفونسو کوار ون» با «رم» (برنده اسکار بهترین کارگردانی و فیلمبرداری)، «استیون سودربرگ» با «سولاریس» و «اسکیزوپلیس» با «دیوید لینچ» آخرین شما «Empire Within»، «Robert Rodrigez» و «Kim Ki Duke» با بیش از پنج فیلم انفرادی و مستند مانند Chris Markers، Raymond de Pardon، Ross McAllev و… از نمونه های معروف و برجسته این گروه هستند. آنها فیلمساز محسوب می شوند.

محبوبیت روزافزون این تکنیک جدید فیلمسازی نشان دهنده جای خالی این گروه از فیلمسازان در جشنواره های بین المللی ویژه است.

جشنواره فیلم تصویر از امسال مفتخر است بخش بین المللی خود را به نمایش فیلم و اعطای «جایزه عباس کیارستمی» به تک تک فیلمسازان داستانی (فیلم کوتاه و بلند)، مستند و تجربی اختصاص دهد.

امیدواریم با آغاز جشنواره بین‌المللی فیلم «تک درخت» راه برای تأثیرگذارترین گروه فیلمسازان تاریخ هموارتر از همیشه شود.

این جشنواره مستقل با حمایت معنوی بنیاد کیارستمی برگزار می شود.

سیف الله صمدیان پس از ارائه مانیفست در بخشی دیگر از این گفتگو اظهار داشت: نام جشنواره که مزین به نام مبارک عباس کیارستمی نیز است، علاوه بر ارتباط مفهومی با این نوع سینما، مستقیماً به طبیعی بودن و علاقه کیارستمی به یک درخت.

وی تصریح کرد: جشنواره فیلم تک درخت شامل فیلم هایی می شود که کارگردان در هر چهار بخش فیلمسازی (کارگردانی، فیلمنامه، تصویرسازی و تدوین) به صورت انفرادی یا ترکیبی حضور خواهد داشت و در حال حاضر در حال آماده سازی قوانین و جزئیات داخلی هستیم. هر یک از این بخش ها شرایط شرکت فیلم ها را مشخص کرده و این فراخوان را در سطح وسیع به ویژه به بزرگترین آموزشگاه های سینمایی جهان ارسال کنند.

وی ابراز امیدواری کرد که این جشنواره جلسه ای باشد که در آن دوستداران و دانشجویان سینما بتوانند با کمترین فرصت برای فیلمسازی مدرن، ایده های خود را خلق کنند. امیدواریم با این کار شرایطی برای کسانی که انگیزه و اشتیاق فیلمسازی دارند و البته در همه جای دنیا از زیر پا گذاشتن تعهدات مالی یا محدود کردن ایده های هنری پرهیز کنیم و در بسیاری از موارد می توان از سانسور اشتباه جلوگیری کرد. . طبیعتاً آینده سینمای جهان به سمت خلق آثار خلاقانه‌تر، پرهیز از تنوع اعضای گروه تولید و سرمایه‌گذاری‌های کلان، با امکاناتی آسان و در دسترس پیش می‌رود.

صمدیان در خاتمه تصریح کرد: البته اولین کاری که قبل از این جشنواره و این جایزه انجام دادیم تماس با خانواده کیارستمی (احمد و بهمن کیارستمی) بود که خوشبختانه با استقبال گرم و خانوادگی این دو عزیز مواجه شدیم. مردم. از ما نیز حمایت معنوی بنیاد کیارستمی است. همچنین مهم است که این جشنواره البته دارای هیئت داوران بین المللی و به زودی مشاوران و اعضای شورای جشنواره، مکان و زمان دقیق (زمستان 1401) و تعداد، نوع و میزان جوایز نقدی خواهد بود. بخش های مختلف اعلام خواهد شد

رضا عابدینی بروشور و پوستری را برای این جشنواره تهیه کرده است که در پیوست منتشر می شود.

عباس کیارستمی متولد 10 تیر 1319 بود که در فاصله اسفند 94 تا اوایل اردیبهشت 95 به دلیل چندین عمل جراحی روده در بیمارستان بستری شد و در ماه های پایانی عمرش چندین بار به بیمارستان مراجعه کرد. وی سرانجام در نهم تیرماه برای تکمیل معالجه به پاریس رفت و در آنجا درگذشت و جسدش به ایران منتقل شد.

کیارستمی در دوران کارگردانی خود فیلم‌های کوتاه «نان و کوچه»، «تماس تفریح»، «تجربه»، «دو راه‌حل برای یک مشکل» و … و فیلم‌های بلند «گزارش» 1356، «اول» را ساخت. 1983، “دوستانه”. خانه “کجاست؟” 1365، مشق شب 1366، کلوزآپ، نمای نزدیک، 1368، زندگی و دیگر هیچ، 1370، زیر درختان زیتون، 1373، طعم گیلاس، 1376، باد ما را خواهد برد، 1377 “ABC Africa” ​​سال 1379 است.

کیارستمی علاوه بر کارگردانی در زمینه های هنری دیگری مانند عکاسی، نقاشی، فیلمنامه نویسی، تدوین، طراحی گرافیک، شعر، موسیقی و … نیز فعالیت می کند و یکی از عکس های او در حراج کریستی 2008 به قیمت حدود 130 هزار دلار فروخته شد.

The Wind Will Carry Us برنده شاخه نخل طلایی در جشنواره کن 1997 و پلنگ برنزی در جشنواره فیلم لوکارنو شد. جایزه هیئت داوران جشنواره فیلم ونیز در سال 1999 و … یکی از موفق ترین فیلم های این کارگردان در جشنواره های بین المللی است.

کیارستمی توسط جشنواره‌های بسیاری از جمله کن، جشنواره فیلم ونیز، لوکارنو، سنت باستین، سائوپائولو، کاپالبیو، کاستندورف، صربستان و غیره داوری شده بود.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا