فرهنگ و هنر

تحریم شدگان صداوسیما چه افرادی هستند؟

وزارت خزانه داری آمریکا در اقدامی جدید، 6 نفر را از سداوسیم تحریم کرد. این خبر پس از ممنوعیت پرس تی وی توسط اتحادیه اروپا منتشر شد و این بار علاوه بر مدیران رسانه ملی، برخی از کارکنان این رسانه نیز حضور دارند. اما این افراد چه کسانی هستند؟

به گزارش تیتر اول، وزارت خزانه داری آمریکا روز چهارشنبه با صدور بیانیه ای اعلام کرد که علی رضوانی، امینه السادات ذبیح پورا، پیمان جبلی، احمد نوروزی، محسن برمهانی و یوسف پورانوری در فهرست تحریم های آمریکا قرار گرفته اند.

بر اساس این تحریم‌ها، تمامی دارایی‌های این افراد در ایالات متحده یا تحت کنترل افراد آمریکایی مسدود می‌شود و هرکسی که با این افراد معامله کند ممکن است مشمول تحریم‌های ثانویه آمریکا شود.

رسانه‌های مرتبط با صداوسیم می‌گویند: خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای که لحن خود را از اطلاعات نادرست گسترده در فضای مجازی گرفته، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران را به «اعترافات اجباری» متهم کرده است.

دولت آمریکا در سال 2013 صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران را در فهرست تحریم های خود قرار داد. واشنگتن در این اقدام، صداوسیم را به سانسور اطلاعات متهم کرد.

بیانیه جدید واشنگتن مدعی است که Sedawasima اخیراً مصاحبه هایی را پخش کرده است که در آن مردم مجبور شده اند اعتراف کنند که عزیزانشان در اعتراضات کشته نشده اند، بلکه به دلیل حوادث تصادفی و نامرتبط بوده اند. (منبع جام جم آنلاین)

اما این 6 نفری که اکنون در لیست تحریم کشورهای غربی هستند چه کسانی هستند، در چه سمت هایی فعالیت می کنند و چه سابقه ای داشته اند؟

قرارداد کوهستان

در بالای این فهرست نام «پیمان جبلی» قرار دارد. بیش از یک سال از ریاست جبلی در سازمان صدا و سیما می گذرد و در این مدت روزهای پرتلاطم زیادی را به خصوص در زمینه جنگ با رسانه های غربی و فارسی زبان در سمت جدید خود به خود دیده است.

ممنوع التصویر چه کسانی هستند؟

قرارداد کوهستان

اما حضور در این فضا برای پیمان جبلی 56 ساله چندان تازگی ندارد. وی پیش از انتخاب به عنوان رئیس صدا و سیما، در سمت معاونت برون مرزی رسانه ملی و همچنین ریاست شبکه پرس تی وی برای اطمینان از فعالیت شبکه های برون مرزی در فضای مجازی و ماهواره ای با جنجال های زیادی مواجه شده بود. در این مدت شبکه‌های برون مرزی و سایت‌های آنها بارها در ماهواره‌ها و فضای مجازی با فیلتر و حذف مواجه شدند و جبلی و دوستانش را مجبور کردند تا تلویزیون و صدای جمهوری اسلامی ایران را در اختیار جهانیان قرار دهند. .، یک راه حل جدید ایجاد کنید.

اما این بار جبلی در جایگاهی جدید و بالاتر هدف تحریم قرار گرفته است. رفتاری از سوی آمریکا که هنوز با واکنش رهبر سداواسیما همراه نشده است.

با این حال چند روز پیش که اتحادیه اروپا از ممنوعیت پرس تی وی خبر داد، پیمان جبلی در رسانه های کشورمان گفت: اگرچه رقبای بسیار قوی پرس تی وی از حمایت زیادی برخوردار هستند و این شبکه رقابت می کند. در یک عرصه نابرابر، اما با این وضعیت نمی توانند حضور حداقلی پرس تی وی را از نظر مکان تحمل کنند.

رئیس صداوسیما تاکید کرد: شبکه های برون مرزی ایران قطعا از این وضعیت عبور خواهند کرد، زیرا تجربه و آمادگی لازم را دارند.

2 معاونت صدا و سیما

در فهرست تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا علاوه بر رهبر صداوسیم، نام دو تن از معاونان وی نیز دیده می‌شود: محسن برمهانی، معاون سما، و احمد نوروزی، معاون امور برون‌مرزی. هر دوی این افراد پس از آمدن جبلی وارد عرصه رسانه ملی شده اند و از مدیران جدید رادیو محسوب می شوند.

ممنوع التصویر چه کسانی هستند؟

احمد نوروزی

چند روز پس از انتصاب پیمان جبلی به سرپرستی صدا و سیما، نوروزی جایگزین وی شد و اولین معاونی بود که در دوره جدید مدیریت رسانه دولتی مطرح شد.

نوروزی متولد 1366 است. زمانی که به معاونت جبلی انتخاب شد، تنها 34 سال داشت و در حال نوشتن رساله دکتری خود در رشته مدیریت رسانه در دانشگاه تهران بود. بیشتر فعالیت های نوروزی در حوزه صدا و سیما محدود به همین معاونت برون مرزی و همکاری با جبلی بود و بیشتر سابقه آنها از سال 1388 تا انتخابش به عنوان معاون صدا و سیما بود.

وی پیش از انتخاب به این سمت به عنوان مشاور جبلی در سمت معاونت توسعه مرزی صدا و سیما مشغول به کار بود. نوروزی از تیرماه 1398 به مدت یک سال معاون محتوایی پرس تی وی و از همان سال تا مرداد 1398 رئیس اداره ارزیابی این شبکه بود. وی همچنین از بهمن 99 تا آنلاین 1400 رئیس وب سایت و امور چندرسانه ای پرس تی وی بود.

با این حال برمهانی یکی از آخرین نمایندگانی بود که به جامعه صدا و سیما پیوست. با گذشت حدود هشت ماه از انتصاب پیمان جبلی به عنوان سرپرست صدا و سیما، معاون صدا و سیما جایگزین شد و محسن برمهانی 43 ساله جایگزین حمید شاه آبادی 58 ساله شد.

ممنوع التصویر چه کسانی هستند؟

محسن برمهانی

رهبر صداوسیما همانطور که پس از روال قبلی توافق جبلی قابل پیش بینی بود بار دیگر از حضور این جوان در انتخاب معاون خود استفاده کرد. محسن برمهانی متولد 1358 در نیشابور، فارغ التحصیل رشته فیلمسازی از دانشگاه صداوسیم و فوق لیسانس تولید از همان دانشگاه است.

محسن برمهانی پیش از این حکم مدیرکل صدا و سیما و رسانه های بین المللی بود و همانطور که گفته شد در سینمای مستند فعالیت می کرد و از شاگردان مرحوم نادر طالب زاده به شمار می رفت.

تاکنون هیچ یک از این دو نایب رئیس صداوسیم نسبت به این تحریم واکنشی نشان نداده اند.

3 کارمندان ایستگاه رادیویی چه کسانی هستند؟

علاوه بر سه مدیر ارشد صداوسیم، نام سه نفر دیگر از کارکنان این سازمان نیز در لیست تحریمی دیده می شود: علی رضوانی، آمنه سادات ذبیح پور و یوسف پورانوری.

البته این اولین بار نیست که نام خبرنگاران رسانه ملی در فهرست تحریم شدگان کشورهای غربی قرار می گیرد. سال گذشته در این روزها، پارلمان انگلیس نام علی رضوانی گزارشگر خبر 20:30 تلویزیون را در فهرست تحریم های خود قرار داد. مردی که امروز هم نامش در تحریم های جدید دیده می شود.

در سال ۱۳۹۷ مستند «مظنونین همیشگی» درباره فعالیت زندانیان محیط زیست از جمله کاووس سید امامی از تلویزیون پخش شد که در آن علی رضوانی با یک کارشناس مسائل امنیتی گفتگو کرد. مصاحبه های جنجالی پیش از اعدام علی رضوانی با روح الله زم مدیر کانال تلگرامی آمادیوز در آن زمان بازتاب گسترده ای داشت.

رضوانی ساعت 20:30 قسمت های «خارج از گودال» و «بدون تعارف» را بر عهده دارد و به نظر می رسد پیش از این در اخبار ورزشی حضور فعالی داشته است.

ممنوع التصویر چه کسانی هستند؟

علی رضوانی – روح الله زم

اما آن دو جوان که اکنون نامشان در لیست مجازات شدگان است، چه اقداماتی برای رسانه های دولتی انجام داده اند؟

با جستجوی نام «امنه السادات ذبیح پور» علاوه بر همکاری با ساعت 20:30 و همان آیتم «بدون تعارف» به دو عنوان دیگر می رسیم: سردبیر و سردبیر گروه امنیتی خبرگزاری صداوسیما. گروه نظارت بر رسانه های فارسی زبان خارجی.

ذبیح پور سال گذشته با حکم حسن عابدینی سرپرست خبرگزاری صداوسیم که اکنون یکی از معاونان پیمان جبلی است، به عنوان «سردبیر زبان خارجی فارسی» منصوب شد. گروه رصد رسانه ها» با نام کامل «امنه السادات ذبیح پور احمدی».

در این قضاوت «رصد مستمر محتوای رسانه های بیگانه، شناسایی ترفندها، افشای حرفه ای و البته هنری شیوه های مدیریت ادراکات آنها که یکی از اصلی ترین ابزارهای دیپلماتیک و امنیتی نظام حاکم در مقابله با انقلاب اسلامی است. ” به عنوان یکی از وظایف اصلی محول شده به ذبیح پور ذکر شده است.

همچنین مهمترین ماموریت او تبدیل حرفه ای داده ها به محصولات خبری قابل استفاده در بولتن های خبری ویدئویی، رادیویی و نوشتاری است.

انتشار توئیت جنجالی اخیر او درباره اعتصاب تجار کامیار که در آن مدعی شده بود ساعت هفت صبح از بازار فیلم گرفته و بدون تایید آن را برای تلویزیون های خارجی پخش کرده است، در روزهای اخیر واکنش های بسیاری را برانگیخته است. .

ممنوع التصویر چه کسانی هستند؟

آمنه سادات ذبیح پور احمدی

اما آخرین نفر در این لیست شش نفره یوسف پورانوری است که کمتر نامش در رسانه ها منتشر می شود. پورانوری در برخی خبرها به عنوان یکی از معاونان برون مرزی صداوسیم معرفی شده است، اما خودش از عنوان تهیه کننده خبر در فضای مجازی استفاده کرده است. خبرگزاری صدا و سیما از وی به همراه علی رضوانی و امین السادات ذبیح پور «افراد مرتبط با صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران» نام برد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا