جامعه

تاکید شهردار تهران بر ۷ نکته اساسی برای بازآفرینی “باغ‌راه حضرت فاطمه زهرا (س)”

شهردار تهران بر 7 نکته کلیدی درباره طرح مرمت «بهشت حضرت فاطمه زهرا(س)» از جمله هویت محیط معماری ایرانی-اسلامی، تفریح ​​و سرگرمی و رفاه و آسایش مردم تاکید کرد. منطقه

به گزارش تیتر اول، نشست بررسی طرح تفرجگاهی بهشت ​​حضرت فاطمه زهرا(س) به عنوان یکی از مهمترین پروژه های بازآفرینی شهری با حضور مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران، علیرضا زاکانی شهردار تهران، معاون شهرسازی، استاد و استاد طرح مشاور، اعضای حاضر در جلسه به بیان دیدگاه های خود در خصوص طرح و نحوه پیشبرد آن پرداختند.

در ابتدای جلسه دکتر تربیت از دانشگاه مدرس پورجعفر با استقبال از مسابقه طراحی بر لزوم استفاده از مضامین و خرده فرهنگ های اسلامی تاکید کرد و به واژگان غنی زبان ایرانی اشاره کرد. وی بر مناسب ترین و خاص ترین اتاق های حرکت و استراحت تاکید کرد.

وی گفت: این طرح باید با جدیت بیشتری به مسائل و چالش های مردم بپردازد و با توجه به شرایط متفاوت گروه های خاص به ویژه کودکان و سالمندان به نفع مردم محلی باشد نه اینکه با افزایش قیمت بالای زمین، گروه های کم درآمد را به مهاجرت تشویق کند. .

امکانات و سازوکارهای توسعه فعالیت های دانش بنیان، ارائه خدمات به گروه های شغلی، حمایت از اقشار محروم و آسیب پذیری های زیست محیطی مانند کم آبی از دیگر موضوعاتی بود که وی اشاره کرد.

دانش پور مدرس دانشگاه علم و صنعت و رئیس هیئت داوران مسابقه نیز با تاکید بر اهمیت گردشگری و برند شهر در پیشرفت پروژه، بر تعلق این پروژه به اطراف و نقش شهر و شهر تاکید کرد. .

نقره کار، مدرس دانشگاه علم و صنعت نیز بر جامعیت طرح و مزایای زندگی در مناطق اطراف قبل از مطالبات کارفرما تاکید کرد.
در ادامه این جلسه رئیس شورای اسلامی شهر تهران و شهردار تهران پس از شنیدن نقطه نظرات حاضران در خصوص طرح، نکات کلیدی را برای پیشبرد بهتر طرح بیان کردند.

مهدی چمرانس، رئیس شورای اسلامی شهر تهران، موضوعات و مفاهیم مطرح شده در این جلسه را خوب و مهم ارزیابی کرد و بر لزوم کف سازی و استفاده از پوشش گیاهی مناسب و طراحی آلاچیق در این پروژه تاکید کرد. موارد دیگری در پیش روی امامزاده حسن (ع) وجود دارد که شاید ضرورت بهبود روند این پروژه را برجسته کند.

در پایان جلسه شهردار تهران تصمیم گرفت با ارزیابی تلاش های انجام شده و راهنمایی های اساتید و شرکت کنندگان در جلسه، گزینه هایی را برای پیشبرد پروژه در نظر بگیرد.

او به عنوان یک پروژه ملی و پروژه شناسایی تهران، معیاری برای معماری و هویت ایرانی-اسلامی و الگویی ماندگار برای پس از انقلاب اسلامی، ایجاد علایق مولد و تحول آفرین برای منطقه هفدهم و هجدهم و اقتصاد محلی، رونق و شکوفایی است. و آسایش، سلامت و پایداری محیطی و رشد منطقه ای.

پروژه جاده باغ حضرت فاطمه زهرا(س) در اردیبهشت 1388 بنا به دعوت بین المللی برای بازسازی پروژه در محدوده بالای تونل راه آهن تهران-تبریز و محوطه مجاور آن انتخاب شد.

از زمان آغاز ساخت راه‌آهن تهران-تبریز در سال 1323، این خط یکی از مهم‌ترین مسیرهای ارتباطی پایتخت ایران با نقاط دیگر محسوب می‌شود. به تدریج مناطق شهری در اطراف این خط شروع به شکل گیری کردند که سه دهه بعد مسیر در وسط بافت های مسکونی منطقه 17 تهران قرار گرفت و با گسترش محدوده جنوب غرب تهران به ویژه منطقه 18 نام مسیر را به نام جداکننده معرفی کرد. لبه ها.

ادامه مهاجرت از سایر مناطق شهری و روستایی به تهران و جابجایی این افراد در حومه شهر تهران از جمله مناطق 17 و 18 و نیز عدم ساماندهی اطراف راه آهن و همچنین مشکلات نامناسب زیست محیطی و اجتماعی موجب شد. از جمله عوامل، خط به مسیر زیرزمینی منتقل شد و عرصه فوقانی تخلیه شد. کاهش درجه این خط تا سال 1392 ادامه یافت و تونل در خرداد 1392 به بهره برداری رسید.

در مناطق 17 و 18 با جابجایی راه آهن به سطح زمین به طول 9 کیلومتر، طرح بازآفرینی شهری فضای شهری بزرگ و منحصر به فردی به وسعت حدود 50 هکتار را فراهم کرد که می تواند معنویت را ارتقا بخشد. تصویری از مردم شهر در بخش جنوبی شهر، نقش مهمی در توسعه آنها ایفا می کند و نیازهای اکثر محله های با بافت فرسوده را برآورده می کند. مشکلی که مدیریت شهری سابق را بر آن داشت تا مسابقه طراحی خود را ادامه دهد، اهمیت پروژه و هدف از دریافت ایده های منتخب بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهر، طرح بلندپروازانه بازسازی بوستان حضرت فاطمه زهرا (س) می تواند با ایجاد رویکردی معنادار و شناسایی پیچیده و کل نگر ضمن کاهش فاصله شمال و جنوب، در خدمت منافع ساکنان همسایه و محله باشد. تهران.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا