جامعه

بررسی وضعیت بافتهای اطراف حرم حضرت عبدالعظیم در مجمع نمایندگان تهران

سخنگوی مجمع نمایندگان استان تهران امروز در جلسه مجمع نمایندگان تهران با حضور رئیس شورای شهر تهران از بررسی ساماندهی بافت فرسوده اطراف حرم حضرت عبدالعظیم با محوریت منطقه نفرآباد خبر داد. .

به گزارش تیتر اول، جلسه مجمع نمایندگان استان تهران امروز با حضور مهدی چمرانس رئیس شورای شهر تهران، خوزه توکلی فرماندار ری، کاوه حاجی علی اکبری رئیس سازمان بازآفرینی شهر تهران و حمیدرضا صارمی معاون شهر تهران برگزار شد. شهردار ضیافت شام سید محمد ناظم رضوی شهردار سید فضل تهران در محل حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)، قائم مقام تولیت حرم، نماینده بنیاد توسعه حرم و نماینده شورای عالی معماری برگزار شد. و شهرسازی و سایر مسئولان ذیربط در موضوع ساماندهی بافت فرسوده اطراف حرم با محوریت منطقه نفرآباد.

علی خضریان، سخنگوی مجمع نمایندگان استان تهران در تشریح این نشست گفت: یکی از موضوعات کلیدی که در این منطقه باید مورد توجه قرار گیرد، نیاز به بازسازی و احیای این بنای فرسوده است که متاسفانه با توجه به اینکه اکثریت جمعیت این منطقه فقیر هستند، قادر به بازسازی اموال خود نیستند و به همین دلیل نیازمند مشارکت است. با توجه به محدودیت های اعمال شده در برنامه مصوب، دستگاه های مسئول احساس می شود.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه ارگان های خاصی از جمله وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، ساخت و ساز منطقه را به ساکنان محدود کرده اند و در صورت صدور مجوز، در تاریخ 31 اردیبهشت 1389 به دلیل تاریخی بودن منطقه. و مجاورت آن با حرم. به ساختمان ها بیش از 3 طبقه اختصاص داده نشود که به دلیل هزینه های ساخت برای ساکنین نفرآباد صرفه اقتصادی ندارد.

سخنگوی مجمع نمایندگان استان تهران گفت: بر این اساس در جلسه امروز بازسازی و بهسازی بافت فرسوده محله نفرآباد با حضور مسئولان اجرایی تصمیمات مهمی اتخاذ شد. باید اقدامات لازم برای بازپرداخت وام ها و بانک انجام شود. تسهیلات به ازای هر واحد 300 میلیون تن با نرخ سود 11.6 درصد از وام های صندوق توسعه حرم با هماهنگی شهرداری منطقه 20.

خضریان افزود: با توجه به انعقاد تفاهم نامه سه جانبه مشترک بین شرکت بازآفرینی شهری، صندوق توسعه حرم و بانک مسکن، ساکنان منطقه با مراجعه به شهرداری نسبت به صدور پروانه ساختمانی جهت ارائه معرفی نامه توسعه امامزادگان اقدام کردند. . صندوق برای هر واحد مسکونی به مبلغ 300 میلیون تومان.

این عضو دفتر مجمع نمایندگان استان تهران افزود: همچنین مقرر شد شهرداری تهران برای بهسازی و بازآفرینی منطقه، میزان تسهیلات پرداختی به ازای هر واحد اوراق دولتی را معادل 237 هکتار در سبد تشویقی تعیین کند. طرح حرم مقرر شد هر سرپرست خانوار تحت پوشش کمیته امداد یا سازمان بهزیستی ساکن در این منطقه با معرفی صندوق توسعه حرم از بانک رسالت 270 میلیون تومان از قرض الحسنه دریافت کند.

سخنگوی مجمع نمایندگان استان تهران گفت: برای حمایت از نیازمندان و مستمندان محله نفرآباد، صندوق توسعه معابد برای حمایت از اجرای طرح های عام المنفعه از جمله ساخت زائرسراهای کم هزینه در محله نفرآباد راه اندازی شد. جلسه ای که با محوریت سازمان بازآفرینی شهرداری تهران برگزار شد. به منظور ارائه تسهیلات کم بهره و یارانه ای برای خرید ملک یا مشارکت مردمی و احداث پروژه های مناسب (15 میلیارد تن در هر پروژه) سازماندهی شده است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس با تاکید بر اینکه این شرکت تصمیم گرفته است در چارچوب نهضت ملی مسکن 450 میلیون تومان برای نوسازی مسکن با اولویت مستاجران اختصاص دهد. مشارکت در منطقه نفرآباد و سازمان بازآفرینی تهران. همچنین مقرر شد در راستای حمایت از احیای بناهای تاریخی اطراف نفرآباد و بر اساس تفاهم نامه مشترک صندوق توسعه حرم و وزارت میراث فرهنگی و صندوق احیای گردشگری نسبت به هر یک از آثار تاریخی اقدام شود. توسط شهرداری تهران معرفی شد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیراناتا، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: تهران باید از سازمان برنامه و بودجه و وزارت کشور برای افزایش حواله ها پیگیری کند.

خضریان افزود: همچنین با توجه به حذف این بند در بودجه 1401 برای جلب مشارکت مردم در ساخت و ساز، دولت باید 50 درصد اصل سود و اوراق مشارکت پروژه های بازسازی مستهلک شده را تضمین کند که این موضوع باید در قانون بودجه مورد توجه قرار گیرد.»

خضریان ادامه داد: همچنین در این جلسه تاکید شد که با توجه به محدودیت های اعلام شده از سوی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری برای حفظ آثار تاریخی و جلوگیری از بلندمرتبه سازی در منطقه نفرآباد، مجمع عمومی استان تهران جلسه ای را برگزار کند. نشست مشترک با وزیر میراث فرهنگی. نمایندگان صنایع دستی و گردشگری، نمایندگان شهرداری تهران و مجمع نمایندگان استان نسبت به بررسی تغییر پروانه طبقات تا 4 طبقه اقدام لازم را انجام دهند.

نماینده مجمع نمایندگان استان تهران ادامه داد: شهرداری تهران با توجه به لزوم پذیرش امکانات فرهنگی، اجتماعی، مذهبی و امنیتی تصمیم به بازسازی حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) به حرم عبدالعظیم حسنی و حرم کرد. نظرات آستانه ظرف یک هفته دریافت خواهد شد.

خضریان افزود: همچنین مقرر شد سازمان بازآفرینی شهرداری تهران با در نظر گرفتن نیازهای آتی حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) به نشانی افزایش 60 متری به 100 متری حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) در نظر بگیرد. با هزینه خودشون در این نشست بر لزوم جمع بندی فعالیت های دستگاه های مختلف از جمله فرمانداری ری، شهرداری تهران، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، وزارت راه و شهرسازی و سایر دستگاه های ذیربط تاکید شد. در 10 سال گذشته در این زمینه برای فعالیت در منطقه نفرآباد باید ظرف 2 هفته به مجمع نمایندگان ارائه شود.

سخنگوی مجمع نمایندگان استان تهران گفت: همچنین مقرر شد تا یک هفته آینده سازمان بازآفرینی شهرداری تهران با همکاری صندوق توسعه حرم جلسه ای برای تهیه و تصویب برنامه اقدام مشترک برای بازسازی محله تشکیل دهد. ظرف یک ماه در ستاد بازآفرینی تهران ارسال به دبیرخانه ستاد ملی.

وی تصریح کرد: تدوین بسته مشوق های شهری برای تشویق و جلب مشارکت معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران در بازآفرینی محله و ارسال آن به دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری. با همکاری اوربان شرکت بازسازی در 2 ماه امروز تصمیم دیگری بود.

خضریان تصمیم دیگری را در جلسه امروز استفاده از ظرفیت قرارگاه سازندگی امام حسن مجتبی(ع) در قالب تفاهم نامه مشترک با شرکت بازآفرینی شهری ایران دانست و گفت: اولویت محله نفرآباد برای این پروژه رعایت می شود.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا