استان ها

تامین ۸۰ درصد از سلامت مردم در گرو خودمراقبتی آن‌هاست

تیتر اول/ خراسان رضوی معاون سابق اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اولین اصل در حفظ سلامت مردم را مشارکت آنها دانست و خاطرنشان کرد: سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است که 80 درصد مراقبت و حفظ سلامت مردم به خودگردانی آنها برمی گردد. مراقبت.

دکتر. غلامحسین خدایی امروز در نشست هم اندیشی سازمان های مردم نهاد مبارزه با ویروس هپاتیت که در سالن جلسات سازمان مرکزی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: بیماری کبدی را نباید به بیماری های هپاتیت B و C محدود کرد. کبد مسئول سلامت بدن است، بنابراین سلامت آنها از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی افزود: سلامت دارای چهار بعد است که سلامت در بعد جسمی، اجتماعی، روانی و معنوی را شامل می شود. بسیاری از سازمان‌های دولتی و حرفه‌ای در مواقعی که فرصت پیدا می‌کنند با بعد فیزیکی و گاه روانی سروکار دارند. اگرچه اکثر بیماران در جهان امروز بیمار روانی هستند. در واقع یک بیماری روانی است که گاهی باعث بیماری جسمی می شود.

معاون اجتماعی سابق دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: اگر بخواهیم به خانواده های مرتبط با هپاتیت خدمات ارائه کنیم باید ابعاد روانی، اجتماعی و سلامت روان را در نظر بگیریم. در واقع، من باید در هر خدمتی که ارائه می کنیم، تمام جنبه های سلامت را در نظر بگیرم.

خدایی گفت: سازمان جهانی بهداشت بر چهار اصل امنیت سلامت تاکید دارد که شامل مشارکت مردمی، هماهنگی بین بخشی، عدالت اجتماعی و اعتمادسازی است. اولین اصل در حفظ سلامت مردم مشارکت آنهاست. ما به عنوان یک سازمان مردم نهاد باید به مردم فرصت هایی برای خودمراقبتی و سایر مراقبت ها بدهیم.

وی ادامه داد: فلسفه اعمال و افکار همه متفکران در طول تاریخ انسان سازی است نه توصیف و تعریف ابزار انسان. اگر ابزار، ساختمان و تجهیزات در محیط اداری ترجیح داده می شود و این مشکل به مرور زمان باعث می شود افراد حالت مشارکتی را ترک کنند و کمتر دلسوز شوند.

معاون سابق اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: اصل دوم هماهنگی بین گروه ها است. با توجه به ابعاد وجودی انسان و تنوع نیازهای آن، یک سازمان و یک ارگان نمی تواند تنها مسئول تامین سلامت انسان باشد. بنابراین باید بین سازمان های بهداشت و درمان و سازمان های غیر دولتی هماهنگی ایجاد شود.

وی ادامه داد: اصل سوم عدالت اجتماعی است. ما از طریق غربالگری خود کمک می کنیم تا بسیاری از افراد از بی عدالتی در جامعه محروم نشوند. یعنی با این کار حداقل عدالت را در خانواده های نیازمند تامین می کنیم.

با وجود خدمات مناسب دانشگاه علوم پزشکی مشهد، برخی از شهروندان از آن استفاده نمی کنند

خدایی تاکید کرد: سازمان های مردم نهاد باید راه و روشی را برای سازمان های دولتی فراهم کنند و از آنها مطالبه کنند. این سازمان ها همچنین نیاز به ایجاد اعتماد در بین مردم دارند. دانشگاه علوم پزشکی مشهد خدمات بهداشتی خوبی به مردم ارائه کرده است اما متاسفانه مردم از آن استفاده نمی کنند. این وظیفه ماست که مردم را به استفاده از این خدمات تشویق کنیم زیرا اولین مشارکت مردم استفاده از این خدمات است.

وی افزود: در حال حاضر با توجه به شرایط فعلی 75 درصد افراد نوبت اول و 34 درصد دوز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده اند. فرصت ها، واکسن ها و نیروی کار در حال حاضر در دسترس است، اما این فرصت ها توسط 25 درصد از کسانی که واکسینه نشده اند نمی توانند تشویق شوند. در اینجا، NGOها باید اعتماد مردم را ایجاد کنند. واکسن هپاتیت توسط همین سیستم ملی تهیه شده و اکنون برای درمان هپاتیت B استفاده می شود. واکسن های کودکان و مالاریا به طور مساوی استفاده می شوند و توسط دولت ارائه می شوند. بنابراین، واکسن عروق ویروس کرونا نیز از همین الگو پیروی کرده است.

خدایی گفت: رسالت انجمن ها انرژی سازی است و باید تعداد کارکنان را افزایش دهند تا بتوانند خدمات ارزنده ای ارائه کنند. همچنین باید بین انجمن ها هماهنگی وجود داشته باشد. برای درمان و پیشگیری از هپاتیت باید انجمن هایی را متحد کرد که بتوانند در کنار هم باشند و تشکلی تشکیل دهند که توانایی افزایش ظرفیت را داشته باشد. به این ترتیب دو رشته تخصصی جامعه شناسی و پزشکی اجتماعی بسیار مهم است و افراد تحصیل کرده در این رشته ها می توانند در بسیاری از امور به جامعه کمک کنند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا