اقتصادی

بورسی‌ها مانع انتشار اوراق شدند؟

در حالی که فعالان بازار سرمایه انتشار اوراق دولتی را عامل کاهش ارزش این اوراق می‌دانستند که قرار بود پس از هفت هفته وقفه از سر گرفته شود، بانک مرکزی از برگزاری نوزدهمین مرحله حراج اوراق اسلامی توسط وزارت اقتصاد خبر داد. در تاریخ 9 نوامبر لغو و تاریخ جدید اعلام خواهد شد.

به گزارش تیتر اول، دولت برای پوشش کسری بودجه بدون ایجاد تورم راهی جز انتشار اوراق دولتی ندارد که طی 18 مزایده امسال 18 هزار و 356 میلیارد تن اوراق بدهی و 10 هزار و 890 میلیارد تن اوراق سلف نفتی فروخته شد.

یعنی سال گذشته دولت اوراق بیشتری فروخت و تا پایان آبان سال گذشته حدود 73 هزار میلیارد از این اوراق فروخته شد که امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از 40 درصد کاهش نشان می دهد.

این در حالی است که پس از گذشت هفت هفته از آخرین مزایده اوراق دولتی در 30 شهریور، بانک مرکزی دیروز در اطلاعیه ای اعلام کرد که 10 هزار میلیارد تومان اوراق را در 18 آبان عرضه می کند، اما چند ساعت پس از انتشار، بانک مرکزی اعلام کرد که وزارت اقتصاد مرحله نوزدهم را در 9 آبان ماه لغو کرده بود و تاریخ جدید آن اعلام خواهد شد.

تعلیق اوراق دولتی از سوی وزارت اقتصاد در حالی این احتمال را افزایش داد که در هفته های اخیر بحث های زیادی پیرامون انتشار اوراق دولتی و تاثیر آن بر بازار سرمایه مطرح شده و برخی از فعالان بورس نیز مخالف انتشار اوراق هستند. عرضه این اوراق در بورس وجود دارد، وزارت اقتصاد و دارایی در حال حاضر در حال انتشار اوراق است.

به همین منظور خبرنگار تیتر اول با وزارت اقتصاد و دارایی تماس گرفت تا دلیل تاخیر در انتشار اوراق دولتی را در شرایطی که دولت کسری بودجه دارد و انتشار این اوراق تنها راه حل آن است، جویا شود. .

بنابراین باید دید در روزهای آینده زمان حراج اوراق دولتی اعلام می شود، آیا دولت اوراق را کاملاً شلخته منتشر می کند یا جایگزینی برای اوراق دولتی مشخص می شود.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا