استان ها

بهبود سلامت روان با باغبانی

بسیاری از باغبانان باتجربه به شما خواهند گفت که باغ جایی است که آنها بیشتر احساس خوشبختی می کنند و اکنون تحقیقات جدید نشان می دهد که کار با گیاهان می تواند برای بسیاری از افراد فواید روانی داشته باشد، حتی اگر قبلاً باغبانی نکرده باشند.

به گزارش تیتر اول، به نقل از ScienceDaily، در مطالعه ای که در مجله PLOS ONE منتشر شد، دانشمندان دانشگاه فلوریدا دریافتند که باغبانی استرس، اضطراب و افسردگی را در زنان سالمی که دو بار در هفته در کلاس های باغبانی شرکت می کردند، کاهش می دهد. هیچ یک از شرکت کنندگان در این مطالعه تجربه قبلی در زمینه باغبانی نداشتند.

چارلز گای، سرپرست تیم تحقیق، می گوید: «تحقیقات قبلی نشان داده است که باغبانی می تواند به بهبود سلامت روان افرادی که از بیماری رنج می برند کمک کند. تحقیقات ما نشان می دهد که حتی افراد سالم نیز می توانند با باغبانی سلامت روان خود را بهبود بخشند.

این مطالعه توسط یک تیم بین رشته‌ای از محققان با همکاری گروه باغبانی محیطی در کالج پزشکی دانشگاه فلوریدا، مرکز هنرهای پزشکی دانشگاه فلوریدا و باغ گیاه‌شناسی دانشگاه انجام شد، جایی که تمام جلسات درمانی مطالعه در آنجا انجام شد.

32 زن بین 26 تا 49 سال در این مطالعه شرکت کردند. همه آنها از سلامت جسمانی خوبی برخوردار بودند و این آزمایش عواملی مانند بیماری مزمن، سیگار کشیدن، مصرف مواد مخدر و استفاده از داروهای ضد اضطراب یا افسردگی را مورد بررسی قرار داد. نیمی از شرکت کنندگان در کلاس های باغبانی و نیمی دیگر در کلاس های هنری شرکت کردند. هر دو گروه دو بار در هفته و در مجموع هشت بار با همسالان خود ملاقات می کردند. گروه هنر به عنوان گروه کنترل برای گروه باغبانی خدمت کرد.

گای توضیح می‌دهد که هم باغبانی و هم فعالیت‌های هنری شامل یادگیری، برنامه‌ریزی، خلاقیت و حرکت بدنی می‌شوند و هر دو به صورت درمانی در محیط‌های پزشکی استفاده می‌شوند. این باعث می شود که هنر از نظر علمی بهتر از سایر فعالیت ها با باغبانی مقایسه شود.

در درس های باغبانی، شرکت کنندگان مقایسه و کاشت بذر، پیوند انواع مختلف گیاهان و همچنین برداشت و چشیدن گیاهان خوراکی را آموختند. کسانی که در کلاس‌های هنر شرکت می‌کردند، تکنیک‌هایی مانند کاغذسازی، چاپ، طراحی و کلاژ را آموختند.

سپس به شرکت کنندگان یک سری ارزیابی برای تعیین سطح اضطراب، افسردگی، استرس و خلق و خوی آنها داده شد. محققان دریافتند که هر دو گروه به مرور زمان از نظر سلامت روان بهبود یافتند، اما گروه باغبانی نسبت به گروه هنری سطوح پایین تری از اضطراب را تجربه کردند.

اگرچه تعداد شرکت کنندگان و مدت زمان مطالعه نسبتاً کم بود، اما محققان توانستند شواهدی را نشان دهند که پزشکان آن را “دوز موثر باغبانی” می نامند. دوز موثر زمانی است که باید برای باغبانی صرف شود تا به نتیجه مطلوب برسد.

گای توضیح می دهد که یک مطالعه در مقیاس بزرگتر ممکن است اطلاعات بیشتری در مورد رابطه بین باغبانی و تغییرات در سلامت روان نشان دهد.

ایده استفاده از باغبانی برای ارتقای سلامت به عنوان باغبانی درمانی از قرن نوزدهم وجود داشته است.

اما چرا بودن با گیاهان به ما احساس خوبی می دهد؟ نویسندگان این تحقیق توضیح می دهند که پاسخ به این سوال ممکن است به نقش مهم گیاهان در تکامل انسان و ظهور تمدن مربوط باشد. شاید ما به عنوان یک گونه به طور طبیعی به سمت گیاهان کشیده می شویم. زیرا ما برای غذا، سرپناه و سایر موارد مربوط به بقا به آنها وابسته هستیم.

محققان خاطرنشان کردند که دلیل هر چه باشد، بسیاری از شرکت کنندگان مطالعه را با اشتیاق مجدد ترک کردند.

گای می‌گوید: در پایان آزمایش، بسیاری از شرکت‌کنندگان نه تنها گفتند که چقدر از درس‌ها لذت می‌برند، بلکه گفتند که قصد دارند باغبانی را ادامه دهند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا