بهترین های کسب و کارعمومی

نکات استفاده از سوییپر صنعتی

لازمه هر فعالیتی داشتن تخصص و مهارت است. اما یکی دیگر از موضوعاتی که در کار کردن با دستگاه های صنعتی از اهمیت ویژه ای برخوردار است، رعایت اصول ایمنی است. رعایت اصول ایمنی از مهم ترین مسائلی است که هر اپراتور (فردی که مسئولیت استفاده از دستگاه و تجهیزات صنعتی را بر عهده دارد.) باید به آن اشراف داشته باشد. در بحث تجهیزات صنعتی به خصوص استفاده از سوییپر صنعتی نیز لازم است تا اپراتور، آموزش های کامل و قابل تاییدی را در زمینه اصول ایمنی کار با سوییپر صنعتی فرا گرفته باشد.

حادثه ممکن است برای افراد باتجربه نیز رخ دهد، اما آنچه که اهمیت دارد، نحوه برخورد با حادثه است. پس بهتر است قبل از کار با انواع سوییپر صنعتی این مقاله را بخوانید و این ده نکته مهم را به خاطر داشته باشید.

نکات ایمنی کار با سوییپر

به طور کلی بهترین اپراتورها را می توان بین اپراتورهای دقیق و منظم پیدا کرد. اصولا برای هر کارفرمایی، رعایت این نکات ایمنی از اهمیت زیادی برخوردار است. یک اپراتور دقیق با شناخت محیط و دستگاه ها بهترین عملکرد را در کنار رعایت اصول ایمنی خواهد داشت.

این اقدامات دقیق و اصولی می تواند از وقوع حادثه های زیادی در حین کار با دستگاه جلوگیری کند. برای بهبود ایمنی کار با یا دستگاه های مشابه، بهتر است اپراتور به دفترچه راهنما تسلط کامل داشته باشد و دستورالعمل های آن را به شکل دقیق اجرا کند.

در ادامه  به ۱۰ نکته مهم علاوه بر نکات ایمنی گفته شده در دفترچه راهنمای سوییپر صنعتی اشاره خواهیم کرد.

یکی از مهم ترین نکات ایمنی کار با سوییپر صنعتی این است که به هیچ عنوان اجازه نزدیک شدن افراد به دستگاه را ندهید. در نقاط کور، کار اپراتور سخت تر خواهد شد. به همین دلیل شناخت محیط در این شرایط که دید اپراتور محدود است، بسیار کمک کننده خواهد بود.

اگر این مشکل شما را آزار می دهد بهتر است از یک فرد دیگر برای فرمان دهی کمک بگیرد تا از حوادث احتمالی جلوگیری کنید.

همچنین ذکر این مورد نیز حائز اهمیت است که افزایش سرعت دستگاه به هیچ عنوان نباید صورت گیرد. در هنگام تغییر مسیر به اطراف توجه کنید تا حادثه ای رخ ندهد.

اپراتور هنگام کار با سوییپر صنعتی باید تمرکز کافی را داشته باشد پس صحبت کردن یا ایجاد هر گونه حواس پرتی برای اپراتور در این شرایط قدغن است. در صورت نیاز شدید برای ارتباط گرفتن با اپراتور بهتر است ابتدا دستگاه را متوقف کنید و آن را خاموش کنید. به هیچ عنوان اجازه نزدیک شدن افراد به سوییپر فعال را ندهید.

استفاده از در هنگام استفاده از سوییپر صنعتی مانند هر دستگاه دیگری از اهمیت بالایی برخوردار است به همین دلیل توصیه می شود حتما این نکته را رعایت کنید. توجه داشته باشید که هیچ بهانه ای برای نپوشیدن کمربند هنگام کار با سوییپر وجود ندارد.

یکی از بیشترین آسیب هایی که هنگام کار با سوییپرهای صنعتی ثبت شده است، در هنگام ورود و خروج از کابین است. توجه داشته باشید زمانی شما مجاز به سوار شدن یا خارج شدن از دستگاه سوییپر را خواهید داشت که دستگاه به شکل کامل توقف کرده باشد و موتور آن خاموش شده باشد. برای سوار شدن از دستگیره مخصوص برای حفظ تعادل خود استفاده کنید.

یکی دیگر از مراحل مهم برای رعایت نکات ایمنی هنگام کار با سوییپر ها، تخلیه مخزن است. قبل از اقدام برای تخلیه مخزن اطمینان حاصل کنید تا شخصی در نزدیکی دستگاه قرار نگرفته باشد. محیطی که برای تخلیه مخزن در نظر گرفته اید، تا حدامکان بدون مانع و هموار باشد تا فرآیند تخلیه مخزن سوییپر به درستی و در شرایط ایمن صورت بگیرد.

توجه داشته باشید که آسیب های جدی و شدیدی هنگام تخلیه مخزن سوییپرها رخ داده است.

در هنگام تعمیر و سرویس های دوره ای توجه داشته باشید که دستگاه به شکل کامل خاموش است و از فعال شدن آن به شکل ناگهانی جلوگیری کنید. تمامی اپراتورها باید تا حدودی با اجزا این دستگاه های سوییپر صنعتی آشنا شوند تا در صورت بروز حادثه های ناگهانی، بهترین تصمیم گیری را انجام دهند.

لازمه کار با دستگاه های سوییپر صنعتی همانطور که پیش تر نیز به آن اشاره کردیم، شناخت کامل دستگاه است. گاهی اوقات عدم شناخت کافی دستگاه ممکن است حوادث متعددی را به وجود آورد. برای مثال جمع آوری برخی از آلاینده ها برای برخی از سوییپر ها غیرممکن است و تلاش برای جمع آوری آنها با دستگاه سوییپر، به سیستم دستگاه، آسیب های زیادی را وارد خواهد کرد.

یکی از توصیه های کاربردی برای کار با سوییپرهای صنعتی، استفاده از چک لیست بررسی دستگاه است. می توانید برای خودتان یک چک لیست تهیه کنید تا مواردی که قبل از استفاده از دستگاه باید در نظر گرفته شود را یادداشت کنید. مواردی از قبیل شیلنگ های هیدرولیک، سطح روغن، سیستم آب و …. را در چک لیست بازرسی دستگاه سوییپر خود قرار دهید تا بهترین بازدهی را از این دستگاه های صنعتی دریافت کنید.

توصیه می شود هر گونه قطعه آسیب دیده یا فرسوده در این دستگاه ها را فورا  تعمیر سوییپر کنید.

  1. لباس و تجهیزات مناسب اپراتور

پوشیدن لباس کار ایمن برای کار با دستگاه های صنعتی از اهمیت بالایی برخوردار است به همین دلیل توصیه می شود تا تجهیزات زیر را برای اپراتور خود تهیه کنید:

  • کلاه مقاوم
  • کفش ایمن
  • عینک یا محافظ صورت
  • دستکش
  • محافظ گوش
  • لباس پوشیده و مقاوم

استفاده از ماسک های تنفسیاستفاده از بسیار ساده می باشد، با این حال بعضی از نکات وجود دارد که می تواند کل فرآیند را کمی ساده تر کند. اگر سابقه کار با دستگاه سوییپر صنعتی ندارید، این راهنما به شما کمک می کند که از دستگاه خود به راحتی و با کم ترین دردسر استفاده کنید. اگر شما یک کاربر حرفه ای سوییپر باشید این راهنما به شما یادآوری می کند که چگونه از دستگاه در بالاترین حد خود بدون هیچگونه مشکل و خرابی و خسارتی استفاده کنید.

مطالعه دفترچه راهنما

اول از همه، باید دفترچه راهنما با دقت مطالعه شود، حتی اگر کاربر قبلا از دستگاه سوییپر صنعتی استفاده کرده باشد. مدل های جدید سوییپر صنعتی مد های مختلف و قابلیت ها و تنظیمات گوناگون دارند. اگر کاربر مدت زمان زیادی از سوییپر استفاده نکرده است و یا برای اولین بار قرار است که از جاروب صنعتی استفاده کند باید همیشه دفترچه راهنما را مطالعه کند تا مطمئن شود که دقیقا دستگاه در لحظه در چه وضعیت قرار دارد.

کاربر، با توجه به اینکه دستگاه سوییپر دستی باشد یا سوییپر خودرویی، باید نسبت به اجزای بیرونی و درونی آن شناخت کامل داشته باشد. منظور این نیست که کاربر باید نسبت به تمامی بخشش های دستگاه به صورت جز به جز شناخت داشته باشد بلکه باید بداند که دستگاه چگونه کار می کند و به چه صورت باید نگهداری شود. با شناخت نحوه کار دستگاه و حالت های مختلف آن، در هنگام بروز خطا، تشخیص آن توسط کاربر راحت تر می شود. قبل از انجام عملیات به صورت جدی، نحوه کار با دستگاه را تمرین کنید.

حذف زباله های بزرگ

دستگاه سوییپر صنعتی در سایز های مختلف ارائه می شود که با توجه به آن می توانند حجم زباله های مختلفی را جاروب کنند ولی بهتر است که قبل از عملیات نظافت زباله های بزرگ از روی سطوح جمع آوری شوند. زباله های بزرگ امکان دارد که در داخل دستگاه گیر کنند و به دستگاه و تجهیزات خسارت وارد کنند و کارایی دستگاه را کاهش دهند.

نظافت مخزن دستگاه

در حالی که دستگاه سوییپر صنعتی یه دستگاه قدرتمند می باشد. گرد و غبار مکش شده باید در جایی ذخیره شوند. این گرد و غبار در مخزن دستگاه ذخیره می شوند. گاهی اوقات پیش می آید که کاربر فراموش کند که مخزن را تخلیه و نظافت کند و در همان هنگام به کار با دستگاه نیز مشغول شود. مخزن دستگاه باید به طور مرتب و طی برنامه زمانی معین نظافت شود تا فراموش نشود. بسته به میزان استفاده از دستگاه، یک برنامه خاص برای تمیز کردن مخزن تنظیم کنید.

تعمیر و نگهداری منظم

دستگاه سوییپر صنعتی، چه مدل خودرویی و چه مدل دستی باید به طور مرتب بررسی و مراقبت شود. این موجب می شود که دستگاه همیشه در شرایط ایده آل باشد. هرگونه خطا در کار دستگاه باید سریعا رفع شود و به طور قابل ملاحظه خطرات دستگاه را کدستگاه نظافتی پر کاربردی است که به منظور جمع آوری زباله و خاک از اطراف محیط استفاده می شود. این دستگاه که از برس های جانبی و مرکزی برای جمع آوری و انتقال زباله ها به مخزن بهره می برد، بایستی بطور صحیح و طبق دستورالعمل های سازنده سوییپر استفاده و نگهداری گردد. در این مقاله نکات مهمی در این ارتباط بیان می شود.

ضرورت توجه به نکات مهم در ارتباط با

سوییپر صنعتی بصورت دستی یا خودرویی هدایت و کنترل می شود. هر دو مدل بطور چشم گیری ساده تر از ابزار های دستی نظافت قابل استفاده هستند. اما با این وجود، نکات و دستورالعمل هایی وجود دارد که پیروی از آن ها امر نظافت را ساده تر و ایمن تر خواهد نمود. با استفاده از این دستورالعمل، کاربر حرفه ای سویپر نیز از دستگاه بیشترین بازدهی را خواهد برد و خرابی یا آسیب دیدن آن را به حداقل خواهد رساند. مطالعه دقیق و کامل دفترچه راهنمای دستگاه، آشنایی با بخش های مختلف سوییپر و تعمیر و نگهداری مناسب آن از جمله مواردی هستند که توجه به آن ها منجر به استفاده ایمن و آسان از سویپر صنعتی می شود.

بررسی جزییات دفترچه راهنما

دفترچه راهنمای سویپر در زمان خرید، به مشتری تحویل داده می شود. در این دفترچه مطالبی مانند معرفی بخش های مختلف دستگاه، نکات تعمیر و نگهداری، شرح عملکرد دستگاه و نکات ایمنی هنگام کار با سویپر ارائه می گردد. دفترچه راهنما باید همواره در دسترس کاربر باشد و قبل از استفاده از دستگاه بطور دقیق مطالعه شود. کاربران تازه کار بطور کامل با جزییات دستگاه آشنایی پیدا می کنند و کاربران حرفه ای با سابقه نیز امکان آشنایی با قابلیت ها و تنظیمات مخصوص سوییپر مورد نظر را دارند. عیب یابی لحظه ای مشکلات احتمالی، کاربرد دیگر دفترچه راهنما می باشد.

آشنا بودن با بخش های مختلف 

شناخت چشمی بخش های مختلف دستگاه، از وظایف مهم کاربر سوییپر صنعتی می باشد. البته شناخت کلی این بخش ها اهمیت دارد و آشنایی با جز به جز بخش های سوییپر ضرورت ندارد. در واقع بیشتر آشنایی با عملکرد بخش های اصلی دستگاه و نحوه تعمیر و نگهداری آن ها مهم است. این امر سبب می شود که کاربر بطور مناسب و ایمن دستگاه را هدایت نماید و در صورت بروز خطا و مشکل، به راحتی مشکل را تشخیص و حتی حل کند.

جمع آوری اجسام بزرگ قبل از نظافت با سوییپر

برای حرکت ایمن و بی دردسر سوییپر صنعتی، زباله ها و اجسام بزرگ باید از محیط جمع آوری شوند. زباله های بزرگ ممکن است در داخل برس های سوییپر به دام می افتند و موجب کاهش کارایی دستگاه و حتی آسیب دیدن آن شوند. اجسام قابل جابجایی در محیط نیز بهتر است قبل از نظافت جمع گردند تا اختلالی در فرآیند نظافت بوجود نیاید.

تخلیه منظم مخزن

مخزن زباله سوییپر بوسیله چرخش برس مرکزی به مرور پر می شود. پر شدن مخزن حرکت دادن سویپر دستی را با دشواری روبرو می سازد. همچنین در مدل های خودرویی می تواند برای عملکرد دستگاه مشکل ساز باشد. بنابراین برای عملکرد بهتر سوییپر، مخزن باید بطور منظم تخلیه شود.

بازبینی بخش های مختلف سوییپر

بخش قابل توجهی از عملکرد صحیح و ایمن سوییپر ، به دلیل بازبینی منظم بخش های مختلف و نگهداری و  تعمیر درست آن ها می باشد. همچنین بازبینی دقیق سوییپر از آسیب های جدی دستگاه جلوگیری می نماید. بنابراین در نظر گرفتن بازبینی منظم سوییپر دارای اهمیت ویژه ای است. از جمله این بازبینی ها می توان به بررسی رد برس ها، بررسی گیر افتادن احتمالی سیم، طناب یا اجسام دیگر در داخل مویی برس ها، بررسی  شارژدهی و اتصالات باتری مدل های باتری دار، نظافت فیلتر گرد و غبار و نظافت فیلتر هوای موتور اشاره نمود.

دکمه بازگشت به بالا