بین الملل

برای اولین بار CO2 ناشی از فعالیت انسان با موفقیت شناسایی شد

با اولین ماهواره جهانی نظارت بر دی اکسید کربن؛

یک تیم بین المللی از محققان با تجزیه و تحلیل اندازه گیری دی اکسید کربن تولید شده توسط فعالیت های انسانی شناسایی کرده اند.

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا به نقل از (Sci-Tech Daily)، این گروه تحقیقاتی شامل محققان آکادمی علوم چین و موسسه هواشناسی فنلاند بود.

دی اکسید کربن (CO2) به دلیل تأثیر قابل توجهی که بر گرمایش جهانی و تغییرات آب و هوایی دارد، به عنوان مهم ترین گاز گلخانه ای انسان زا شناخته می شود.

به همین دلیل، چندین ماموریت ماهواره ای اختصاص داده شده به اندازه گیری های گلخانه ای جوی در دهه گذشته توسعه یافته است.

در کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل که در سال 2015 در پاریس برگزار شد، شرکت کنندگان توافق کردند که انتشار گازهای گلخانه ای را کاهش دهند تا از گرم شدن زمین جلوگیری شود.

کند شدن گرمایش زمین چالشی است که جمعیت جهان در قرن بیست و یکم با آن مواجه است.

غلظت دی اکسید کربن به دلیل فعالیت های انسانی مانند سوزاندن سوخت های فسیلی و تغییر کاربری زمین همچنان در حال افزایش است. انتشارات ناشی از سوزاندن سوخت های فسیلی بسیار محلی است و مناطق شهری بیش از 70 درصد از انتشار جهانی را تشکیل می دهند.

با این حال، دانشمندان برای به دست آوردن اندازه گیری های دقیق مورد نیاز برای مطالعه انتشار گازهای گلخانه ای از شهرها تلاش کرده اند.

TanSat اولین ماهواره جهانی نظارت بر دی اکسید کربن چین است که در سال 2016 به فضا پرتاب شد. Tan تلفظ چینی کربن است. در حالی که TanSat چندین سال است که داده ها را در اختیار محققان قرار می دهد، اخیرا الگوریتم های جدیدی به ابزار TanSat اضافه شده است که دقت اندازه گیری TanSat را تا حد زیادی بهبود بخشیده است.

تیم تحقیقاتی این مطالعه را با مشاهده دو مجموعه اندازه گیری جمع آوری شده در دو شهر انجام دادند. دانشمندان از داده های دی اکسید کربن TanSat که در ماه می 2018 در نزدیکی تانگشان، چین و مارس 2018 در نزدیکی توکیو، ژاپن گرفته شده بود، استفاده کردند.

آنها داده‌های TanSat را با اندازه‌گیری‌های دی اکسید نیتروژن که توسط ابزار نظارت TROPOspheric در ماهواره Copernicus Sentinel-5 Precursor در تاریخ‌های مشابه در همان شهرها انجام شده بود، مقایسه کردند.

دونگزو یانگ از موسسه فیزیک اتمسفر گفت: «ما داده‌های TanSat را در ارتباط با مشاهدات دی‌اکسید نیتروژن TROPOMI از پیش‌ساز اروپا Copernicus Sentinel-5 برای کمک به تعیین جرم انسان و تجزیه و تحلیل نسبت دی‌اکسید کربن به دی‌اکسید نیتروژن تجزیه و تحلیل کردیم».

دو مطالعه موردی آنها نشان می‌دهد که اندازه‌گیری‌های دی اکسید کربن TanSat قادر به ثبت تغییرات انسانی در ستون است و مدل‌های فضایی مانند مشاهدات دی‌اکسید نیتروژن ابزارهای نظارت بر تروپوسفر هستند.

علاوه بر این، نسبت دی اکسید کربن به دی اکسید نیتروژن در تانگشان، چین و توکیو، ژاپن با رکوردهای انتشار مطابقت دارد.

این یک گام مهم در تجزیه و تحلیل داده های TanSat است. گام بعدی تعیین انتشار گازهای گلخانه ای و آماده سازی برای صورت فلکی TanSat-2 است، از جمله تجزیه و تحلیل مشترک ستون های CO2 و NO2.

با نگاه به آینده، تیم قصد دارد این تحقیق را گسترش دهد. TanSat اولین تلاش ما برای نظارت جهانی کربن است.

جی لیو، سخنگوی مؤسسه فیزیک جوی آکادمی علوم چین گفت: ماموریت نسل بعدی ماهواره‌ای نظارت بر دی اکسید کربن جهانی چین، TanSat-2، اکنون در مرحله توسعه است.

لیو گفت که اندازه گیری های هدف TanSat2 بر روی شهرهایی با عرض 800-1000 کیلومتر (500-620 مایل) متمرکز خواهد شد تا شیب دی اکسید کربن را از مراکز شهری به مناطق روستایی با استفاده از فرآیند تصویربرداری و 500 متر ثبت کند. اندازه 1600 فوت) برای بهبود دقت برآورد انتشار.

TanSat2 دارای مجموعه ای از ماهواره ها خواهد بود که به حداقل دو مدار صبح و بعد از ظهر تقسیم می شوند تا دو بار در روز یک شهر یا منبع نقطه ای را پوشش دهند.

لیو گفت: «هدف ما استفاده از اندازه‌گیری‌های ماهواره‌ای برای بهبود دانش خود در مورد چرخه کربن و تجزیه و تحلیل بیشتر و محدود کردن منابع و غرق‌های دی اکسید کربن و عدم قطعیت آنها است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا