جامعه

بازنگری طرح تفصیلی شهر تهران با رویکرد شهر ایرانی_اسلامی

سرپرست معاونت شهرسازی و معماری شهر تهران با تاکید بر لزوم بازنگری در طرح تفصیلی شهر تهران گفت: این طرح با رویکرد شهر ایرانی – اسلامی در دستور کار قرار می گیرد.

به گزارش روابط عمومی تیتر اول و معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران؛ حمیدرز صارمی در راهرو چهارمین برنامه خدمات شهری شهرداری تهران که با بازدید از منطقه 3 همراه بود، درباره کمبود پارکینگ در تهران گفت: یکی از هزاران معضل شهر تهران که تبعات بسیاری داشته و شهروندان را متخلف کرده است. حقوق.” ، یا مشکل نبود پارکینگ. این مشکل دیروز و امروز نیست، تهران سال هاست با آن دست و پنجه نرم می کند و متأسفانه سیاست های بحث برانگیزی که در سال های اخیر در این زمینه در پیش گرفته است نه تنها به حل این معضل کمک کرده است، بلکه به حل آن کمک کرده است. تا حدی که امروزه نگرانی در مورد پارکینگ هم برای بازدیدکنندگان از مراکز کار و فعالیت شهر و هم برای ساکنین به یک بحران جدی تبدیل شده است که گاه منجر به افزایش ترافیک و مسدود شدن جاده ها و خیابان ها می شود.

سرپرست معاونت شهرسازی و معماری شهر تهران گفت: منطقه 3 نیز یکی از مناطق با تمرکز بالای مراکز اداری، درمانی و خرید است که کمبود پارکینگ و اختلال در منطقه را تشدید کرده است و منطقه 3 تنها یک نمونه یکی از مناطق و محله هایی است که با این معضل دست و پنجه نرم می کند و باید گفت که محله های شهر شاهد سونامی خودروها هستند که در کنار ترافیک و آلودگی هوا، کمبود پارکینگ باعث شده است. آسایش مردم را سلب کرده است. برای رفع این مشکل، معاونت حمل و نقل و محیط زیست شهری باید مدیریت هوشمند پارکینگ‌های حاشیه‌ای را با اولویت اشتراک شهروندان و فناوری اطلاعات در نظر بگیرد.

وی افزود: رویکرد صحیح، تدوین معیارهای صحیح و استفاده از ابزارهای موثر در این حوزه گامی بلند در مقابله با چالش های پیش رو است. از این رو معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران تلاش کرده است در این زمینه تحقیقاتی را در خصوص بررسی آسیب شناسی و مقررات پارکینگ کاربری اراضی شهر تهران انجام دهد و در این راستا گزارشی با عنوان نظر برای ارائه به شورای عالی ارائه شود. شهرسازی و معماری ایران.

تهیه طرح جدید بومی ده ونک

سرپرست معاونت شهرسازی و معماری شهر تهران در ادامه سخنان خود با اشاره به طرح محلی ده ونک، گفت: ده ونک یکی از قدیمی ترین روستاهای اطراف تهران بود که با گسترش شهر، این روستای زیبا تبدیل شد. یکی از محله های تهران. با توجه به شرایط خاص این محله، تدوین طرح ویژه و تعیین فضای سبز برای آن و همچنین نبود سند برای برخی املاک، ساخت و ساز چندانی صورت نگرفته است. به عبارت دیگر این محله ده ها سال است که یخ زده است. ده ونک هم اکنون یکی از مناطق فقیرنشین تهران است که فرسودگی محله و مهاجرت مردم آن باعث آسیب های اجتماعی و نوعی آشفتگی در این منطقه شده است.

صارمی ادامه داد: طرح تفصیلی تهیه شده برای ده ونک به دلیل عدم تطابق با نیاز و امکان سنجی جمعیت در حال بازنگری بود و اخیراً سازمان نوسازی با کمک اداره عمران محلات و مشارکت ذینفعان در تهیه آن، طرحی بومی داشت. آنها از وصول درخواستی از سوی هیئت امنا در دادگاه مبنی بر اینکه به طور کلی تهیه بررسی این طرح با در نظر گرفتن همه جوانب و جوانب در مراحل پایانی مطالعات است، گلایه داشتند.

وی افزود: با توجه به ارزش ده ونک و اهمیت فضای باز با ارزش های تاریخی و بوم شناختی محله، یکی از رویکردهای ما برای کاهش تعارضات و چالش های موجود در این منطقه، اتخاذ رویکرد انتقال توسعه، مناطق و پیشگیری است. توسعه بیشتر در زمین و مناطق دارای محیط شهری.

بازنگری طرح تفصیلی شهر تهران با رویکرد شهر ایرانی

وی همچنین با اشاره به ضرورت بازنگری در طرح تفصیلی تهران بر اساس منویات مقام معظم رهبری، بیانات مرحله دوم انقلاب اسلامی، مفاد برنامه توسعه، سند توسعه علمی و خط مشی عمومی، تصریح کرد: در این راستا باید برنامه‌های تفصیلی تهران مورد بازنگری قرار گیرد. شهردار تهران گفت: با توجه به اینکه در طرح بر طرح جامع شهر تهران تاکید شده است، طرح تفصیلی هر 5 سال یکبار نیاز به بازنگری و بازنگری دارد، اما با گذشت حدود 10 سال از ابلاغ این طرح تاکنون هیچ اقدام جامعی انجام نشده است. هنوز در آن جهت در برنامه پنج ساله سوم، این بررسی باید تا پایان سال سوم برنامه تکمیل شود. در نهایت پیش نویس دستورالعمل بازنگری نیز باید تصویب و به کمیسیون ماده 5 ابلاغ شود که هنوز این کار انجام نشده است. .

صارمی گفت: با توجه به بازخوردهای طرح تفصیلی و تغییرات گسترده ای که در شهر تهران صورت گرفته، بررسی طرح تفصیلی بر اساس رویکرد شهرسازی ایران اسلامی و تمرکز بر منویات رئیس اجرایی (مدظله العالی) ) لازم است.” به زودی با تشکیل کارگروه ویژه به عنوان معاون شهرسازی و معماری این مهم را تکمیل خواهیم کرد.

وی همچنین بحث پهنه بندی، وظایف محقق نشده، انحراف از طرح و… را از شاخص ترین نواقص طرح تفصیلی فعلی عنوان کرد.

سرپرست معاونت شهرسازی و معماری شهر تهران تاکید کرد: البته بازنگری در طرح تفصیلی تهران لزوما به معنای تهیه مجدد طرح تفصیلی نیست، بلکه ادامه روند اصلاح طرح تفصیلی است. بازنگری در بخش‌های مختلف از جمله نظارت بر طرح تفصیلی پهنه‌بندی و تغییر کاربری، بازنگری در ضوابط و مقررات (مشابه موارد ذکر شده برای اصلاح ضوابط و مقررات پارکینگ)، تکمیل بقیه وظایف، محلی و موضوعی. برنامه ریزی در صورت نیاز عنوان) و غیره از جمله اقداماتی است که برای اصلاح طرح تفصیلی انجام خواهد شد.

سرپرست معاونت شهرسازی و معماری شهر تهران در خاتمه با اشاره به موضوع تجمیع املاک در منطقه 3 گفت: در صورت نبود خدمات نمی توان اقدام مناسبی برای جبران این امر انجام داد و به عبارتی می توان این امر را جبران کرد. می تواند اثرات اجتماعی منفی داشته باشد و منجر به کمبود خدمات در محله شود و قبل از هر گونه تجمیع باید جنبه های کاری و تحقیقات عمیق مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا