جامعه

بارش برف و باران در نقاط مختلف کشور/ کاهش دما تا ۱۲ درجه

سازمان هواشناسی با ارائه توصیه هایی به کشاورزان، باغداران و … نسبت به بارش برف و باران در مناطق مختلف کشور و کاهش دما تا 12 درجه سانتیگراد هشدار داد.

به گزارش تیتر اول، اخطاریه سازمان هواشناسی کشور نارنجی بارش برف، وزش باد شدید، کاهش دما و رعد و برق در مناطق گرمسیری برای روز سه شنبه (9 آذر) در غرب کردستان و جنوب آذربایجان غربی روز چهارشنبه (11 آذر) در آذربایجان غربی، شرق پیش بینی می شود. آذربایجان، اردبیل و کردستان، روز پنجشنبه (۲ دی) در اردبیل، گیلان، غرب کردستان، مازندران و روز جمعه (۳ آذر) در گیلان، مازندران، اردبیل و ارتفاعات کاسوین، البرز، تهران پایدار رخ می دهد.

در چنین شرایطی آبگرفتگی معابر عمومی، بالا آمدن سطح آب رودخانه ها و مسیل ها، لغزنده بودن معابر، کاهش دید و کولاک در جاده ها، گرفتگی و بارش برف در جاده های کوهستانی، تأخیر و یا احتمال لغو آب دور از انتظار نیست، بنابراین سازمان هواشناسی کشور دور از انتظار نیست. آماده باش راه ها و شهرداری ها برای برف روبی، تجهیز خودروها به تجهیزات زمستانی و تامین سوخت کافی، جلوگیری از انجام کلیه فعالیت های کوهنوردی، توقف و تردد در رودخانه ها و مسیل ها، احیای آبرو و افتتاح پل ها، عدم جابجایی عشایر عشایر، مجموعه توصیه می شود. حیوانات از رودخانه ها و کانال ها و آماده شدن برای بادهای شدید.

به گزارش تیتر اول، سازمان هواشناسی کشور هشدار داد رنگ زرد روز سه شنبه (19.12) در کوه تریلویه و بویراحمد آذربایجان شرقی روز سه شنبه (30 آذر) بارش برف، باران، گاهی وزش باد شدید، ریزش در برخی مناطق و رعد و برق. آذربایجان شمالی، چهارمحالا و بختیاری، بوشهر، شمال فارس، کراسانای شمالی، هراسانا رضوی، خراسان شمالی، یزد و روز چهارشنبه (اول آذر) در گویان، مازندران، خراسان شمالی و خراسان جنوبی پیش بینی می شود.

شیوع این شرایط جوی در روز پنجشنبه (11 دی) در استان‌های آذربایجان شرقی، استان‌های جنوب غرب آذربایجان، شرق کردستان، کرمانشاه، زنجان و قزوین و روز جمعه (12 آذر) در استان‌های آذربایجان شرقی. همینوان، لرستان، تهران و البرز.

در چنین شرایطی لغزندگی جاده ها، کاهش دید، بارش برف، احتمال آبگرفتگی محدود معابر، احتمال صاعقه و تاخیر پرواز به شدت توصیه می شود. تجهیز مناطق سردسیر و وسایل نقلیه به تجهیزات زمستانی و احتیاط در عبور از رودخانه ها و نهرها.

به گزارش تیتر اول، سازمان هواشناسی کشور هشدار کشاورزی داده است زردرنگ در اوایل روز جمعه (23.01.) نفوذ توده هوای سرد با افت محسوس دما از 10 تا 12 درجه سانتیگراد و احتمال خسارت به محصولات و ادوات کشاورزی پیش بینی می شود. این شرایط جوی روز جمعه (12 آذرماه) در آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل و گیلان، شنبه 13 دی ماه در مازندران، گلستان، هورسان شمالی، کردستان، زنجان، قزاقستان، البرز، تهران، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، آذربایجان شرقی از امید.

شرایط جوی زیر در روز یکشنبه (6 دی) در هراسانای شمالی، حراسانا رضوی، هراسانای جنوبی، مازندران، گلستان، سمنان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، همدان، مرکزی، کوما، زنجان، قزوین، البرز، تهران، اصفهان، اصفهان، اصفهان دی) در فارس، بوشهر، یزد، سیستان و بلوچستان، هرمزگان پیش بینی می شود.

در این شرایط آب و هوایی امکان آسیب به محصولات و ادوات کشاورزی وجود دارد که سازمان هواشناسی برای آن خسارت وارد می کند مزارع و باغات استفاده از کودهای پتاس (Soloptas) و ترکیبات بور و روی (مانند دانه میوه) و کودهای اسید آمینه به طور غیرمستقیم روی تاج درختان برای تقویت درختان در برابر سرما، افزایش بیشتر رطوبت در مزارع و باغ ها برای تنظیم محیط زیست. درجه حرارت از آبیاری گیاهان جدید و درختان محافظت نشده (پلاستیک سیاه، کیسه، پلی اتیلن و نایلون) توصیه می شود.

از دیگر توصیه ها می توان به خودداری از هرس درختان، مالچ پاشی باغات، تسریع در انتقال محصولات به انبارهایی مانند ذرت در سیستان و بلستستان و مرکبات در گیلان، مازندران و کرمان و روشن کردن آتش و دود در مزارع اشاره کرد. پیاز و سیب زمینی در استان کرمان استفاده از کود گچ در باغات را ذکر کرد.

برای سالن ها پرورش قارچ، گلخانه و نگهداری تهویه به دلیل افت دما، تنظیم دمای سالن و تامین سوخت، کنترل دما و رطوبت انبار با افزایش رطوبت برای جلوگیری از آسیب های ناشی از بیماری های قارچی توصیه می شود.

از توصیه های ارائه شده به صاحبان طب طیور و دام با کاهش دما، تنظیم دمای سالن و تامین سوخت، تهیه خوراک پرانرژی برای دام به دلیل کاهش دما، جلوگیری از ورود هوای سرد به داخل سالن، نظارت بر پرنده فوق حاد قابل تهویه می باشد. آنفلوانزا در طیور به دلیل کاهش دما و سردی هوا، دام های سبک و سنگین در برابر تب برفکی واکسینه شدند.

سازمان هواشناسی کشور برای استخرهای ماهی از کود دهی استخرهای پرورش ماهی پرهیز کنید و به دلیل پوشش ابر و دمای سرد و شکستن یخ در سطح استخر برای هوادهی به ماهی، تغذیه را تا نصف مقدار طبیعی کاهش دهید و از تغذیه در چنین شرایطی خودداری کنید. عشایر و زنبورداران جداسازی کندوها و محافظت از آنها در برابر افت دما و پر کردن کلنی برای زمستان گذرانی و همچنین کنترل کنه و کنه در کندوها به ویژه در مکان های سرد توصیه می شود.

توصیه سازمان هواشناسی به مالکان ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی زهکشی و جمع آوری لوله ها، اتصالات و تجهیزات سیستم آبیاری تحت فشار در مناطق سردسیر، استفاده از ضد یخ در رادیاتور ماشین آلات کشاورزی و حفاظت از ماشین آلات کشاورزی با توجه به فرآیند کاهش دما.

در ادامه این هشدار آمده است: برف از روز جمعه (3 دی ماه) در اکثر استان ها زود آغاز می شود که احتمال آسیب به محصولات و تجهیزات کشاورزی وجود دارد.

شرایط جوی زیر در روز جمعه (23 دی) در استان های اردبیل، گیلان، مازندران، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، همدان، زنجان، قزاقستان، شنبه (14 آذر) در استان های گلستان، اردبیل، گیلان، مازندران، کردستان، آذربایجان غربی، البرز، کرمانشاه، هراسان شمالی، سمنا و روز یکشنبه (5 دی) در استان‌های خراسان شمالی، هراسان رضوی، خراسان جنوبی به محصولات و ادوات کشاورزی آسیب وارد می‌کنند. .

در چنین شرایط جوی سازمان هواشناسی با تقویت ساختار و پوشش گلخانه های ناشی از برف به ویژه در استان های ساحلی، بدون انتظار دام در اثر برف در ارتفاعات، برف روبی از شاخه های درختان برای جلوگیری از شکستن شاخه ها را فراهم می کند. سوخت کافی به دلیل شرایط برفی سالن های پرورش و گلخانه ها خوراک مناسب برای دام و طیور را توصیه می کنند.

به گزارش تیتر اول هشدار سازمان هواشناسی با رنگ نارنجی حاکی از تاثیر منفی هوا و خسارات احتمالی است. اخطار نارنجی رنگ برای آماده سازی دستگاه های مسئول برای مقابله با یک پدیده مضر صادر می شود، اخطار زرد به این معنی است که یک پدیده جوی وجود خواهد داشت که ممکن است در سفر و فعالیت های روزمره اختلال ایجاد کند. هدف از این هشدار افزایش آگاهی عمومی است تا آنها بتوانند برای مقابله با پدیده های جوی که اندکی شدیدتر از حد معمول هستند آماده شوند. مسئولان نیز به نوبه خود از این هشدارها آگاه هستند تا در صورت لزوم اقدام شود.
انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا