اقتصادی

افزایش هزینه اپراتورها، امکان سرمایه‌گذاری زیرساختی را کاهش می‌دهد

رگولاتوری پیش‌بینی درآمد سه اپراتور دارای شبکه ملی تلفن همراه را 50 میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: افزایش هزینه‌های این اپراتورها به دلیل افزایش هزینه‌های دولتی، توانایی آنها را برای سرمایه‌گذاری در ارتقای زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری کاهش می‌دهد.

به گزارش تیتر اول، در جلسه رسیدگی به درآمدهای لایحه بودجه ۱۴۱۴ که عصر در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی برگزار شد، برخی از نمایندگان نکاتی را درباره سود اپراتورهای تلفن همراه مطرح کردند. در این زمینه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرد که توضیحاتی ارائه کرده است که می تواند به روشن شدن موضوع و تصمیم گیری دقیق تری برای تفویض اختیار کمک کند.

بر اساس صورت های مالی حسابرسی شده، بر اساس صورت های مالی حسابرسی شده سه اپراتور شبکه ملی تلفن همراه (همراه اول، ایرانسل و رایتل)، درآمد این سه شرکت در سال 1399 حدود 42 هزار تن و درآمد پیش بینی شده در سال 1400 بوده است. 50 هزار میلیارد تومان بود. به همین ترتیب سود خالص بهره برداران پس از کسر سهم دولت، هزینه های سرمایه گذاری و عملیاتی اپراتور و در نهایت مالیات کمتر از 20 درصد درآمد عملیاتی است که کمتر از حاشیه سود سایر بخش ها است. در سائیما توجیه موافقت با افزایش دو درصدی حق الزحمه دولتی همین میزان سود خالص اپراتورها است که امیدواریم اصلاح شود.

در این بیانیه همچنین آمده است که سود اپراتورهای تلفن همراه طی چند سال اخیر به دلیل نوسانات نرخ ارز و افزایش شدید هزینه های ارزی برای این شرکت ها و همچنین عدم افزایش تعرفه ها به شدت کاهش یافته است. همچنین هرگونه افزایش هزینه‌های این اپراتورها از افزایش حقوق دولتی در شرایط فعلی باعث کاهش توانایی این شرکت‌ها برای سرمایه‌گذاری در ارتقای زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری لازم به‌ویژه در مناطقی با بازده اقتصادی پایین‌تر و در نتیجه کاهش کیفیت خدمات خواهد شد. خدمات در این مناطق

در پایان این بیانیه، با تشکر از نمایندگان حساسیت و توجه ویژه به توسعه زیرساخت های ارتباطی و شبکه پهن باند ثابت فیبر نوری، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به عنوان نماینده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات آمادگی دارد تا این زیرساخت ها را بدون هزینه مضاعف برای گروه های آسیب پذیر در اقصی نقاط کشور توسعه دهید تا اعضا بتوانند تصمیمات دقیق تری اتخاذ کنند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا