اقتصادی

کاهش نرخ تورم نقطه‌ای و افزایش نرخ سالانه در آبان ماه

مرکز آمار در خصوص تورم ماهانه و نقطه‌ای مهرماه اعلام کرد که نسبت به ماه گذشته و ماه مشابه سال گذشته روند کاهشی وجود داشت، اما تورم سالانه در این ماه همچنان افزایش داشت.

به گزارش تیتر اول، مرکز آمار ایران در گزارش شاخص بهای کالاهای مصرفی آبان ماه امسال که بعدازظهر امروز منتشر شد، اعلام کرد: نرخ تورم سالانه خانوارهای کشور به 44 درصد رسیده است که نسبت به همین اطلاعات در سال جاری 1.1 درصد است. ماه قبل. افزایش واحد درصدی در بدهی.

کاهش نرخ تورم نقطه ای خانوارهای دولتی

نرخ تورم نقطه ای درصد تغییر شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل است. تورم جاری در آبان ماه امسال به 48.1 درصد رسید. این بدان معناست که خانوارهای کشور به طور متوسط ​​1/48 درصد بیشتر از آبان ماه 1400 برای خرید «مجموعه ای از کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده اند.

نرخ تورم نقطه ای آبان 1401 نسبت به ماه قبل 0.5 درصد کاهش داشته است. نرخ تورم فوری گروه اصلی «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» با سه واحد درصد کاهش به 67.7 درصد و گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» 36.9 درصد با 0.8 واحد درصد افزایش رسید.

این در حالی است که تورم نقطه ای خانوارهای شهری 47.3 درصد است که نسبت به ماه قبل 0.4 واحد درصد کاهش نشان می دهد. همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی 52.3 درصد است که نسبت به ماه قبل 0.9 واحد درصد کاهش داشته است.

کاهش نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور

نرخ تورم ماهانه درصد تغییر شاخص قیمت نسبت به ماه قبل است. در آبان ماه امسال نرخ تورم به 2.1 درصد رسید که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل 0.9 واحد درصد کاهش داشته است. تورم ماهانه گروه های اصلی «خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات» و «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» به ترتیب 1.3 درصد و 2.7 درصد بوده است.

این در حالی است که تورم ماهانه خانوارهای شهری و روستایی 2.1 درصد بوده که برای خانوارهای شهری 1.1 درصد کاهش و برای خانوارهای روستایی 0.1 درصد افزایش داشته است.

افزایش نرخ تورم سالانه خانوارهای کشور

تورم سالانه درصد تغییر اعداد متوسط ​​شاخص قیمت برای سال منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه قبل است. نرخ تورم خانوارهای کشور در آبان ماه 1401 به 44.0 درصد رسید که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل 1.1 واحد درصد افزایش نشان می دهد.

همچنین تورم سالانه خانوارهای شهری و روستایی به ترتیب 43.3 و 47.4 درصد بوده که برای خانوارهای شهری یک واحد درصد و برای خانوارهای روستایی 1.2 درصد افزایش داشته است.

قیمت در این ماه تغییر می کند

در گروه پایه «خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «میوه ها و خشکبار» و گروه «سبزیجات» (گوجه فرنگی و پیاز) است. گروه اصلی «کالاها و خدمات غیر خوراکی» «بهداشت و درمان» (انواع دارو) و گروه اجاره بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل دارند.

همچنین در این ماه نسبت به ماه قبل گروه «روغن ها و چربی ها» (روغن نباتی جامد و روغن مایع) کاهش یافته است.

دامنه تغییرات نرخ تورم سالانه در آبان ماه 1401 برای گروه های مختلف دهک از 41.7 درصد برای دهک دهم تا 50.2 درصد برای دهک اول است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا