فرهنگ و هنر

از لزوم مقابله با تهاجم فرهنگی تا تاکید بر بهره‌مندی از رهنمودهای مقام معظم رهبری

تیتر اول/قم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه سفر یک‌روزه به قم با مراجع و علما این استان دیدار و گفت‌وگو کرد.

فرمایشات رهبر انقلاب سرلوحه کار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌باشد

تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) گفت: رهبر معظم انقلاب در برخی مقاطع خاص تذکرهایی را می‌دهند که توجه ویژه به فرمایشات معنوی ایشان باید سرلوحه کار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گیرد.

آیت الله سید محمد سعیدی در دیدار محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اظهار کرد:‌ آنچه نظر رهبر معظم ‌انقلاب اسلامی در امور فرهنگی برخاسته از آموزه‌های دینی است باید مورد توجه باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواست به رهنمودهای مراجع عظام تقلید نیز توجه داشته باشد.

وی در ادامه با اشاره به هتک حرمت به قرآن کریم توسط دشمنان اسلام گفت: قرآن سوزی که پیش از این سابقه داشته‌است در این ایام تشدید شده، لذا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در شرایط کنونی مسئولیت با برنامه دارد و کار شعاری نباید صورت گیرد.

سعیدی دربخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: خانواده شهدا مطالبه‌گر هستند و این به خاطر خون پاک شهداست که می‌خواهند ثمره کار را ببینند. صرفا حضور در منزل شهدا و پخش در رسانه‌ها یک جهت اکرام است اما مهم پاسخ به مطالبات آنان است، باید اندیشه‌ورزان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این پاسخ‌ها را بیان کنند.

وی در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه‌ در اسلام نگاه به جبهه‌گیری دشمن مهم است بیان کرد: اگر غیر این باشد سنگر را اشتباه می‌بندیم، باید خدعه‌های دشمن را تشخیص دهیم.

وی با بیان اینکه دشمن اسلام هراسی و مبارزه با نظام را مورد توجه قرار داده، اظهار کرد: دراین شرایط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نباید خروج از جایگاه خود داشته باشد.

سعیدی ادامه داد: برخی افراد جلوه‌ای از مذهب را نشان می‌دهند و سخیف‌ترین نمادها را ابراز می‌کنند لذا باید روی آن کار شود، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولتی که مدعی مردمی، ‌مذهبی و مکتبی بودن است در قبال آن چه که دستش است نباید تعلل کند.

وی خطاب محمد مهدی اسماعیلی گفت: شما آدم خوش قلبی هستید و نیت شما و رئیس جمهور باید عملی شود و کارها باید اصولی و حساب شده‌باشد.

وی افزود: باید منظم و منسجم در مقابل دشمن جبهه گرفت و آمدن خدمت مراجع عظام تقلید کار جدی راهبردی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و باید به مطالبات رهبرمعظم انقلاب اسلامی نیز پاسخ داد.

تصمیمات مناسب برای مقابله با تهاجم فرهنگی اتخاذ شود

آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری نیز با یادآوری تأکیدات مقام معظم رهبری نسبت به مساله تهاجم فرهنگی، گفت: کلید حل بسیاری از آسیب‌های موجود در عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی در دست وزارت ارشاد است و این وزارتخانه مسئولیت و ظرفیت بالایی دارد.

وی افزود: تمامی معاونت‌ها و بخش‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید با نگاهی تازه و عمیق، بار دیگر مسئولیت‌ها و وظایف خود را مورد بازخوانی قرار دهند تا بهتر بتوانند در راستای بهبود آسیب‌های اجتماعی گام بردارند.

وی ادامه داد: در قضایای اخیر، دشمن از بستر مشکلات اقتصادی اهداف فرهنگی خود را دنبال نمود؛ ولی با تمامی این اوصاف به نتیجه نرسید؛ بنابراین مسئولیتی که امروز بر عهده کارگزاران انقلاب و دولت انقلابی است، شناسایی دقیق این آسیب‌ها به منظور جلوگیری از وقوع دوباره آن‌هاست.

اعتماد مردمی، بالاترین سرمایه یک کشور

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه اعتماد میان مردم و دولت را بالاترین سرمایه عنوان کرد و افزود: باید در عرصه‌های مختلف، در جامعه اعتماد سازی صورت پذیرد و دولت در تمامی امور با مردم تعامل مناسب داشته باشد و به وعده‌های خود با مردم پایبند باشد؛ چراکه هیچ سرمایه‌ای بالاتر از اعتماد بین مردم و دولت نیست.

حسینی بوشهری با تأکید بر لزوم پیشگیری از بروز آسیب‌های اجتماعی در جامعه، اظهار کرد: پیشگیری، مساله بسیار مهمی است. از ابتدا باید به گونه‌ای مدیریت کنیم که مبتلا به مشکل نشویم. باید ضمن توجه به اقتضائات فعالیت‌های مختلف فرهنگی، چارچوب‌های مناسبی تعیین شود تا اهالی فکر، فرهنگ و هنر به تناسب آن‌ها، اهداف انقلاب اسلامی را دنبال کنند.

دولت در جهت تأمین معیشت شهروندان تلاش کند

عضو مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دغدغه‌مندی مراجع تقلید نسبت به حل مشکلات اقتصادی مردم گفت: حل مشکلات اقتصادی، مورد عنایت مراجع بزرگوار تقلید است و دولت نیز لازم است با تمام توان پیگیر حل مشکلات باشد و در جهت تأمین معیشت شهروندان تلاش کند.

وی در پایان بعد از اشاره به برخی مشکلات و آسیب‌های عرصه فعالیت‌های فرهنگی از جمله مشکلات چاپ و نشر و کاهش سرانه مطالعه در پی گسترش استفاده از فضای مجازی، گفت: خواست رهبر معظم انقلاب، مردم و اهالی فرهنگ، مشخص است و نیازی به گفتن ندارد. امیدواریم در تحقق این خواسته‌ها موفق باشید.

ناشران کتاب‌های دینی موردحمایت وزارت ارشاد باشند

همچنین آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید با بیان این که اگر جوانان را با قرآن آشنا کنیم گرایش به انقلاب پیدا می کنند، گفت: ناشران کتاب های دینی باید حمایت شوند چون ارتباط مستقیمی با وزارت ارشاد دارند و باید مورد حمایت این وزارت خانه قرار گیرند.

این مرجع تقلید اظهار کرد: خدمات قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بسیار مهم است و آشنایی با قرآن و حفظ آن مصونیت به اهل قرآن می دهد که کمتر لغزش پیدا می کنند.

آیت الله سبحانی بیان کرد: بحث های قرآنی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مورد توجه است و از این بابت قدردان این وزارت خانه هستیم.

وی همچنین تصریح کرد: تعداد زیادی از ناشران دینی در قم هستند و تقاضا دارند مشکل کاغذ چاپخانه ها حل شده تا رکود کار ناشران قم مرتفع شود.

وی اضافه کرد: ناشران در مورد کاغذ باید از حمایت های ویژه وزارت ارشاد برخوردار شوند تا کارگران چاپخانه ها و صحافی ها بیکار نشوند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا