استان ها

بهره‌مندی ۲۲ هزار نفر از دوره های سوادآموزی سیستان و بلوچستان/ نرخ 86 درصدی سوادآموزی در استان

تیتر اول/ سیستان و بلوچستان مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان گفت: در سال تحصیلی گذشته 22 هزار و 363 نفر از افراد دارای تحصیلات اجباری در سیستان و بلوچستان در دوره های سوادآموزی، انتقال و تجمیع شرکت کردند.

حسنعلی میرابدی در مراسم گرامیداشت هفته سوادآموزی اظهار کرد: رشد باسوادی در سیستان و بلوچستان نسبت به قبل از انقلاب اسلامی بیش از 50 درصد افزایش داشته است، به طوری که قبل از انقلاب نرخ باسوادی در استان 29 درصد بوده و در حال حاضر. 86 درصد است.

وی ادامه داد: سال تحصیلی گذشته 22 هزار و 363 نفر با تحصیلات اجباری در سیستان و بلوچستان در دوره های سوادآموزی، انتقال و تجمیع شرکت کردند. امسال این دوره ها بیش از 64 درصد از حجم اعلام شده را پوشش داده و 1700 معلم به سوادآموزی مشغول هستند.

وی با اشاره به اینکه سواد کلید ورود ما به دنیا است و شناخت بهتری از زندگی و جامعه به ما می دهد، افزود: اختلاف 10 درصدی سواد زن و مرد در جامعه ضرورت تغییر حوزه اجتماعی و فرهنگی را نشان می دهد. نگاهی به آموزش دختران و زنان در جامعه.

میرعبدی ادامه داد: تفاوت 14.5 درصدی در جامعه شهری و روستایی نیز نشان می دهد که توجه به مدارس روستایی چقدر مهم و ضروری است.

میرعبدی همچنین از انعقاد 21 تفاهم نامه در زمینه سوادآموزی با سایر سازمان ها و نهادها برای دسترسی سیستمی به افراد نیازمند آموزش خبر داد.

همچنین معاون امور سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش گفت: امسال 46 هزار بی سواد در دوره های سوادآموزی سیستان و بلوچستان ثبت نام می کنند.

روح الله شیرازی افزود: مشکلات اجتماعی در جامعه نتیجه کم سوادی و بی سوادی است در حالی که افزایش سواد در جامعه کاهش آسیب های اجتماعی و پیشرفت و توسعه جامعه را در پی خواهد داشت.

وی گفت: افراد شاخص با تحقیق و مطالعه زیرساخت های حرکت های اجتماعی را می سازند و تحول و توسعه را در جامعه به وجود می آورند.

شیرازی گفت: کسانی که در سال 57 نهضت های اجتماعی را آغاز کردند و انقلاب اسلامی را پیروز شدند، افراد باسوادی بودند.

وی بیان کرد: امام خمینی رحمه الله که دستور نهضت سوادآموزی را صادر کرد، دغدغه نیازهای اساسی جامعه را داشت و می دانست که سواد پاسخگوی همه نیازهاست.

شیرازی افزود: در سال اول انقلاب 41 درصد افراد جامعه باسواد بودند و در سال 1400 این رقم به 96 درصد رسید.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان گفت: تلاش می کنیم با فراهم آوردن امکانات مناسب و افزایش سطح سواد جامعه، افراد بی سواد باقی مانده را وارد کلاس های درس کنیم.

شیرازی ادامه داد: در تلاش هستیم تا کلاس های سوادآموزی را در جوامع روستایی و شهری توسعه دهیم تا فاصله موجود بین نرخ باسوادی شهری و روستایی کاهش یابد.

شیرازی، وسعت استان، کمبود نیروی کار متخصص، پراکندگی جمعیت، صعب العبور بودن برخی مناطق و روستاها، وجود مشاغل کاذب، ازدواج زودهنگام، فقر و عوامل فرهنگی از مهم ترین عواملی است که تعیین کننده است. عدم توسعه سوادآموزی در استان سیستان و بلوچستان توضیح داد.

معاون سوادآموزی اداره کل ادامه داد: امسال 46 هزار بی سواد دو برابر سال گذشته مشمول دوره های سوادآموزی می شوند.

شیرازی با اعلام اینکه نهضت سوادآموزی در استان با برنامه ریزی شتابان توسعه می یابد، گفت: مراکزی ایجاد می کنیم که مردم در کنار سوادآموزی مهارت های کسب و کار را بیاموزند و محصول تولید کنند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا