استان ها

از تولید آرد عاری از «گلوتن» تا ابتکاری جدید در حوزه طراحی طلا/ گلدان‌هایی که با نور جابه‌‌جا می‌شوند

گروه استان های خبرگزاری آنا حسین بوذری؛ استفاده از مراکز رشد یکی از ابزارهای اتخاذ شده برای تبدیل خلاقیت و دستاوردهای علمی و پژوهشی به محصولات قابل فروش و توسعه تجارت است.

بیشتر بخوانید:

ساخت “خانه هوشمند” مقابل کورونا به مرحله نهایی خود رسیده است

از هوش مصنوعی برای افزایش کارایی و بهره وری کار استفاده کنید

درباره مرکز تحقیقات مایکروویو و آنتن چه می دانید؟

مرکز توسعه واحد فناوری در دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه با سه هزار متر مربع زیربنا و 1500 متر مربع فضای قابل تهیه در اختیار واحدهای فناوری ، فعالیت اجرایی آن در سال 1394 برای افزایش رفاه عمومی با تقویت نوآوری و فرهنگ کارآفرینی بود.

مرکز توسعه واحد فنی دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه در سالهای اخیر روی فناوری اطلاعات ، الکترونیک و کشاورزی متمرکز بوده و پیشرفت خوبی در این زمینه داشته است. طراحی هسته “برو برو” یکی از اصلی ترین دستاوردهای مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه است که برای برداشت کارت بانکی بخصوص در شرایط کرونا ویروس بسیار مؤثر است.

این مرکز رشد حتی موفق به تولید یک محصول نظامی به نام پوتینا مینایاب یا یک محصول گلخانه ای هوشمند هیدروپونیک شده است که گلدان ها به نور منتقل می شوند.

پخت نان مخصوص بیماران سلیاک

اینها نمونه هایی از فعالیت مرکز توسعه واحد فناوری شعبه ارومیه دانشگاه آزاد اسلامی بود و در آینده با وجود محققان با انگیزه ، مطمئناً اخبار امیدوارکننده بیشتری از این مرکز خواهیم شنید.

برای اطلاع از عملکرد و فعالیت های مرکز توسعه واحد فناوری واحد ارومیه دانشگاه آزاد اسلامی ، خبرنگار آنا گفتگو با رئیس مرکز امینا بابازاده ترتیب داده است که در ادامه توضیحات آن بیشتر است:

آنا: اگر موافق هستید ، بیایید گفتگوی ما را با ذکر تاریخچه مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه شروع کنیم.

بابازاده: مرکز توسعه واحد فناوری واحد ارومیه دانشگاه آزاد اسلامی فعالیت رسمی خود را در سال 2015 آغاز کرد. قبلاً برخی اقدامات انجام شده بود اما هماهنگی لازم انجام نشده بود. از سال 1994 ، این فعالیت ها منسجم تر بوده و این مرکز تأسیس شده است ، فعالیت های مختلفی انجام شده است و شرکت ها و هسته های مختلفی برای همکاری با این مرکز وارد شده اند. با این حال ، مباحث تحقیق به صورت حرفه ای انجام نشده و مرکز رشد همچنان به طور عادی و به طور کلی فعالیت می کند.

شرکت های قمار ، صندلی های بازی و تولید کنندگان تجهیزات پزشکی به صورت موردی فعال بودند. اما جدی نبود. از سال 1398 که من رئیس مرکز توسعه واحد فناوری در شعبه ارومیه دانشگاه آزاد اسلامی شدم ، ما به دنبال این هستیم که قدرت و عملکرد خود را با بازار منطقه ای تطبیق دهیم و توانمندی ها و قابلیت های خود را به واقعیت تبدیل کنیم.

آنا: از ابتدا به عنوان قدرت مرکز رشد شعبه ارومیه دانشگاه آزاد اسلامی چه چیزی را تشخیص دادید؟

امین بابازاده ها

بابازاده: شما یک سؤال خوب پرسیدید. از همان ابتدا در این زمینه وارد این مرکز شدم کشاورزیما روی فناوری اطلاعات ، الکترونیک و حتی مکانیک تمرکز کردیم و احساس کردم که می توانیم پیشرفت خوبی در این زمینه ها داشته باشیم.

ما عمدتاً روی فناوری اطلاعات ، الکترونیک و کشاورزی متمرکز بودیم. در زمینه کشاورزی ، شرکتی که از سال گذشته محصولات ارگانیک تولید کرده و راستش را بخواهید ، پیشرفت خوبی در این زمینه داشته است.

به عنوان مثال ، یکی از شرکتهای ما در تولید آرد برای بیماران مبتلا به سلیاک نتایج بسیار خوبی کسب کرده است. همانطور که می دانید افراد مبتلا به بیماری سلیاک نسبت به مصرف پروتئین و گلوتن در برخی منابع غذایی مانند جو و گندم حساس هستند و روده کوچک آنها نمی تواند این مواد مغذی را جذب کند.

بنابراین ، آرد تولید شده فاقد گلوتن است و بیماران مبتلا به بیماری سلیاک می توانند به راحتی از نان و غلات تولید شده از این آرد استفاده کنند.

آنا: بیماری سلیاک چیست و چرا گلوتن غلات و نان برای بیمار غیرقابل تحمل است؟

بابازاده: بیماری سلیاک نوعی بیماری ارثی دستگاه گوارش است که در اثر آلرژی به گلوتن (پروتئین موجود در گندم ، جو و چاودار) ایجاد می شود.

وقتی فرد آلوده گلوتن دریافت می کند ، سیستم ایمنی بدن وی فعال می شود و به سلول های روده حمله می کند. این ماده به سطح جذب روده آسیب می زند ، در نتیجه بدن قادر به جذب مواد مغذی مانند چربی ها ، پروتئین ها ، کربوهیدرات ها ، ویتامین ها و مواد معدنی نیست ، بنابراین بیماری سلیاک یک بیماری خود ایمنی است که در تمام طول زندگی افراد را تحت تأثیر قرار داده و منجر به عدم تحمل گلوتن می شود.

تولید گلخانه های هوشمند هیدروپونیک / گلدان ها با نور حرکت می کنند

استانداردهای تولید این آرد حتی با استانداردهای اروپایی مطابقت دارد و بسیار بالاتر از سطح ملی است.

این شرکت همچنین در زمینه اینترنت اشیا (IoT) IT در مرکز رشد شعبه ارومیه فعالیت می کند که موفق به ساخت خانه ای هوشمند شده و سیستم های مدیریتی را از طریق داوری سایت های صنعتی توسعه داده است.

آنا: آیا می توانید اطلاعات بیشتری در مورد خانه های هوشمند برای ما بگویید؟

بابازاده: یک خانه هوشمند (ساختمان هوشمند) یا یک خانه هوشمند مجموعه ای از ابزارهایی است که به آنها کمک می کند تا برخی از وسایل برقی و مکانیکی در خانه را کنترل کنند تا نه تنها هزینه های انرژی کاهش یابد بلکه ایمنی و راحتی را نیز برای ما افزایش می دهد.

قابلیت های سخت افزار و نرم افزار هوشمند خانه به طور مرتب از راه دور آزمایش می شود و افراد حاضر در این قرنطینه خانگی از تجهیزات گرمایشی و خنک کننده ، رایانه و غیره به شیوه ای متفکرانه و برنامه ریزی شده بهره مند می شوند.

یکی از شرکتهای ما در تولید آرد برای بیماران مبتلا به بیماری سلیاک به نتیجه بسیار خوبی رسیده است و آرد تولید شده بدون گلوتن است و بیماران سلیاک می توانند بدون هیچ مشکلی از نان و غلات ساخته شده از این آرد استفاده کنند.

یک ساختمان هوشمند را نباید یک کالای لوکس در نظر گرفت؛ بلکه یک سیستم بسیار کارآمد و اقتصادی است که همراه با تمام عملکردهای امنیتی و کنترل ، باعث ایجاد رونق می شود.

هسته اصلی مرکز رشد واحد فناوری در دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه سیستم Go Go را توسعه داده است که برای از بین بردن کارت بانکی بخصوص در شرایط کرونا ویروس بسیار موثر است و از طریق تلفن هوشمند کار می کند.

آنا: چطور؟

بابازاده: این سیستم در حوزه مبادلات مالی و پولی تفاوت بزرگی ایجاد می کند. در صورتی که دارنده کارت مجبور به وارد کردن رمزعبور نباشد ، پرداختهای بدون تماس راهی سریع و راحت برای پرداخت کالاها و خدمات به ویژه برای مبالغ کم است. کارتهای بدون تماس دارای تراشه رایانه و آنتن فرکانس رادیویی هستند و پس از آنکه دارنده کارت در مرحله محاسبه کارت بدون تماس خود را در نزدیکی ساز پرداخت می کند ، اطلاعات پرداخت به صورت بی سیم به شبکه ارسال می شود.

اگر مشتری از طریق تلفن همراه نیز پرداخت کند ، تأیید پرداخت از طریق پیامک یا ایمیل دریافت می کند. به این ترتیب زمان کمتری را صرف دریافت و پرداخت هزینه خدمات می کنیم. براساس آخرین گزارش ، این نرم افزار در حالت تست به 16 میلیون معاملات در روز پاسخ داده است.

آنا: آیا این پروژه دارای مجوز است؟

بابازاده: البته. مجوز لازم از بانک مرکزی و شرکت شاپارک برای اتصال به شبکه Bank Shetab بدست آمده است و این شرکت بسیار پیشرو است. برنامه نویسان شرکت مدت زمان زیادی را در تولید فناوری طی یک سال و نیم گذشته صرف کرده اند.

حتی متخصصان و محققان ما در شعبه ارومیه دانشگاه آزاد اسلامی موفق به تولید محصولاتی در حوزه نظامی از جمله پوتین مینایاب شده اند. ما همچنین یک محصول گلخانه ای هیدروپونیک هوشمند تولید کرده ایم که گلدان های شما را بر اساس سبک حرکت می دهد.

مجوز اولین شتاب دهنده دانشگاه اسلامی آزاد را دریافت کردیم

طراحی و توسعه یک پرینتر سه بعدی یکی دیگر از فعالیتهای ما و شرکت کنندگان در هسته فناوری مربوطه در مرحله بعدی طراحی و اجرای یک چاپگر سه بعدی طلای است. حتی یک اسپانسر جدید نیز نسبت به این پروژه ابراز علاقه کرده است و برنامه هایی برای ساخت یک چاپگر سه بعدی در زمینه طراحی طلا وجود دارد و سرمایه گذار این محصولات را به صورت نقدی خریداری می کند.

آنا: این محصولات همچنین از نظر ارزی می توانند به کشور کمک کنند ، درست است؟

بابازاده: بله حتما. هسته های ما نیز در زمینه هواپیماهای بدون سرنشین هوشمند و استعداد آنلاین و سیستم های روانشناختی فعال هستند. یکی از شرکت های دانش بنیان در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه نیز با سیستم های روشنایی LED کار می کند که یکی از مهمترین پیشرفت ها در زمینه الکترونیک است.

از طرف دیگر ، ما با هسته ای کار می کنیم که در زمینه کارآفرینی ، جستجوی شغل و جذب سرمایه گذار تخصص دارد و در حال حاضر ما مجوز ایجاد مدرسه کسب و کار را داریم.

خبر خوب این است که دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه اولین مجوز شتاب دهنده را از دانشگاه آزاد اسلامی به دست آورده است و ما مدیون هستیم که به یک تفاهم نامه ای که با وزارت ارتباطات امضا کرده ایم ، هستیم. شتاب دهنده “تجارت الکترونیکی و اقتصاد دیجیتال” نامیده می شود. اما متأسفانه با شیوع کرونا ویروس روبرو شدیم و فعالیت ما کاهش یافت.

طراحی و ساخت یک پرینتر سه بعدی از دیگر فعالیتهای ما است و اعضای هسته اصلی فناوری مربوطه در مرحله بعدی طراحی و اجرای یک پرینتر سه بعدی را طراحی می کنند.

ما موفق به جذب هسته ها و تیم های جدید شدیم. اما در دوره پس از عروق ، ما مطمئناً محصول بیشتری خواهیم داشت.

آنا: چند هسته ، واحد فناوری و شرکت دانش بنیان در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه فعالیت می کنند؟

بابازاده: ما سه هسته ، 9 واحد فناوری و یک شرکت دانش بنیان داریم که به سمت این شتاب دهنده ها سوار می شویم و خدمات ارائه می دهیم. ناگفته نماند که سه شرکت و واحد فناوری ما نیز برای مجوزهای دانش بنیان درخواست داده اند.

آنا: برای حمایت از واحدهای فناوری خود چه اقداماتی انجام داده اید و آیا آنها موفق بوده اند؟

بابازاده: در طول مسیر با ما منابع مالی مختلفی را برای مذاکرات و مقدمات افتتاح خانه نوآوری دانشگاه آزاد ارومیه با عنوان “خانه نوآوری اقتصاد دیجیتال” آماده کرده ایم.

جهانی به اندازه پلت فرم دیجیتال و اقتصاد

همانطور که می دانید اقتصاد دیجیتال گفتگو در دنیای فناوری اطلاعات است ، زمانی که اقتصاد دیجیتال 15 درصد از بازار را به خود اختصاص داده و سال گذشته 7 تریلیون دلار سود کسب کرده است.

7 تریلیون دلار معادل هشت سال بودجه نظامی ایالات متحده در طول جنگ با سوریه است. بنابراین ، اگر ما بتوانیم از این توانایی استفاده کنیم ، مشکلات اقتصادی ما حل خواهد شد.

آنا: شما به اقتصاد دیجیتال اشاره کردید. از آنجا که این اصطلاح برای اولین بار در سال 1990 در ژاپن ابداع شد ، برخی معتقدند که اقتصاد دیجیتال با اقتصاد سنتی بهم پیوسته است و تفکیک اقتصاد دیجیتال از نوع سنتی کمی دشوار به نظر می رسد.

بابازاده: عده‌ای در آنها در این باره اظهار نظر کرده اند ، اما فکر نمی کنم تفکیک اقتصاد دیجیتال و سنتی دشوار باشد. هر دو به صورت دو پا عمل می کنند و تنها تفاوت در موقعیت آنها هنگام حرکت هر دو است.

آنا: برویم. همانطور که می دانید اصطلاح “پلتفرم تجارت است” در سالهای اخیر در دولتهای مختلف رواج پیدا کرده است و آنها در این زمینه اقداماتی را برای تولید درآمد انجام داده اند. حال سوال اینجاست که آیا این بستر به ویژه دانشگاه آزاد اسلامی و اقتصاد کشور ما کمک کرده است؟

بابازاده: سکوهای مختلفی در ایران راه اندازی شده است ، اما دانشگاه آزاد اسلامی از نظر مقررات ضعیف است (مرجع تنظیم مقررات رادیویی) و نیاز به فعالیت بیشتری دارد.

دانشگاه آزاد اسلامی یک بازار بسیار بزرگ و دارای فرصت های بسیاری است. براساس گزارش سازمان ملل ، تنها 15٪ سكوها در جهان فعال هستند و به عبارتی 85٪ این بازار هنوز اقتصاد یا سكوی دیجیتالی نیست.

سیستم عامل های بزرگی مانند گوگل ، مایکروسافت ، اپل ، یوتیوب یا آسیا مانند شیائومی ، هواوی ، بایدو ، لازادا ، آمازون و غیره. بسترهای نرم افزاری می توانند برای بسیاری از دانشگاهیان شغل ایجاد کنند و ما باید به کاستی های خود بپردازیم.

دانشگاه آزاد اسلامی همچنین در این زمینه می تواند از ظرفیت های اساتید و دانشجویان استفاده کند. به نظر من دیوارها ، زمین و ساختمانها سرمایه نیستند. بلکه سرمایه سرمایه ای است که ما داریم و می توانیم از آن استفاده کنیم.

آنا: ار اقتصاد دیجیتال و سکوها حتی می توانند هزینه های خود را ذخیره کنند.

بابازاده: آره.

آنا: سوال تاج. آیا شما موفق به تولید محصولاتی برای مقابله با مرکز رشد Covid-19 شده اید؟

بابازاده: واحد ها و هسته های مرکز رشد شعبه ارومیه در حال تولید محصولات مورد نظر هستند؛ اما در این شرایط ، آنها موفق به تولید محصولاتی در ناحیه تاج شدند.

ساخت دوربین دماسنج که می تواند از راه دور دمای بدن انسان را اندازه گیری کند ، یکی از اختراعاتی است که در کانون رشد دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه نیست ، اما این شرکت ها با ما در تعامل هستند.

طراحی ازناتور از دیگر فعالیتهای ما بوده است که می تواند ازن (مولکول ها) را بدون خطر ایجاد کند.

این محصول در بسیاری از مناطق قابل استفاده است. این محصول حتی می تواند 12 تا 15 متر یک اتاق را در برابر هر ویروس و باکتری در نیم ساعت تا 45 دقیقه استریل کند.

آنا: نتیجه گیری اظهارات …

بابازاده: از شما و خبرگزاری آنا بخاطر این گفتگو تشکر می کنم.

انتهای پیام / 4078/4062 /

دکمه بازگشت به بالا