فرهنگ و هنر

از بهرام رادان تا رسول صدر عامل به دنبال دریافت مجوز

با نگاهی به درخواست های دریافت پروانه فیلمبرداری، اسامی کارگردانانی را می بینیم که پس از مدت ها درخواست پروانه نمایش داده اند، اما این بار کارگردان-تهیه کننده هایی هستند که نام های جدیدی در سینما هستند و شاید بتوان آنها را به عنوان یکی از نام های جدید سینما در نظر گرفت. نسل جدید فیلمسازان ایرانی; نسلی که اکثر آنها اولین تجربه کارگردانی خود را پشت سر می گذارند و باید دید روند کارشان در آینده چگونه پیش خواهد رفت.

البته در کنار این نام های ناشناخته، نام های شناخته شده ای مانند مهدی صباغ زاده، ابراهیم ابراهیمیان، مصطفی شعیشیتا، محمد سام هاروکن، وحید موسائیان و کاظم راست گفتار نیز به چشم می خورد.

ابراهیمیان که در دهه 90 فیلم های «عادت نامی کنیم»، «خلبان» و «پیام به روزنامه نمی فرستم» را ساخت و سال گذشته سریال «میدان سرخ» را در شبکه تلویزیونی خانگی عرضه کرد، در نظر دارد این فیلم را تولید کند. و کارگردانی خود را با عنوان «ابی غلیظ» ساخته و برای دریافت پروانه ساخت اقدام کرده است.

مهدی صباغ زاده که حدود یک ماه پیش برای فیلم «شیطان صفت» درخواست پروانه نمایش داده بود، جدیدترین فیلم خود با نام «باشگاه همسران» را در سال ۱۳۹۶ اکران کرد.

بهرام رادان که به تازگی علاوه بر بازیگری وارد عرصه تولید شده است، پس از دریافت مجوز همکاری مجدد با دانشی پس از فیلمبرداری فیلم «علفزار»، سومین فیلم تولیدی خود را با کاظم دانشی فیلمبرداری می کند. «الافزار» در حال حاضر سومین فیلم پرفروش سال 1401 است و دو فیلم جدید «اردو بهشت» نام دارند.

از سوی دیگر مصطفی شایسته، دیگر کارگردان، با گذشت هشت سال از آخرین ساخته خود، قصد دارد فیلمی به نام «قلهک» را تولید و جلوی دوربین ببرد. در دهه 90 دو فیلم «من همسرش هستم» و «خبر خاصی نیست» را کارگردانی کرد. در کارنامه تولید او نیز می توان به «امتحان نهایی»، «بی پولی»، «کنعان» و «کافه ستاره» اشاره کرد.

فیلم دیگری که در تابستان امسال به دنبال پروانه ساخت است به کارگردانی علی روئینتن است که می خواهد چریکی را بسازد، نگاهی به زندگی شهید ابراهیم هادی.

محمد سام هاروکان پس از فیلمبرداری 360 درجه که توسط پدرش فرامرز هاروکان در سال 1372 ساخته شد، در تلاش است تا سکه خوش شانس را این بار به تهیه کنندگی محسن شایانفر بسازد.

یکی دیگر از سینماگرانی که چند سالی است فیلمی نساخته و در مرحله دریافت پروانه ساخت است، کاظم راست گفتار است که می خواهد به عنوان تهیه کننده و کارگردان فیلم «داماد مقبول» را تهیه و کارگردانی کند.

در کنار آنها رسول صدر عاملی، محمد احمدی، وحید موسائیان، سیدضیاء هاشمی، مهدی کریمی و علی شهاتمی از جمله نام‌هایی هستند که به‌عنوان تهیه‌کننده برای سایر کارگردانان درخواست پروانه ساخت داده‌اند.

صدر عاملی برای تهیه کنندگی جنگل نارنج به کارگردانی آرمان خوانساریان، وحید موسائیان برای تهیه کنندگی پاییز دریا به کارگردانی فرود عوض پور، سیدضیاء هاشمی برای هفت بهار نارنج به کارگردانی منصور. نورمحمد، مهدی کریمی برای فیلم راه شیری به کارگردانی علی جعفر آباد، محمد احمدی برای فیلم پایان بازی به کارگردانی پیمان شاهباداغلو و علی شهاتمی برای فیلم شکر باد به کارگردانی اشکان شاپوری از جمله فیلمسازانی هستند که به همراه کارگردانان جدید فیلم خواهند ساخت. مشروط بر اینکه هیئت صدور پروانه ساخت مجوز ساخت را دریافت کند

اینها بخشی از درخواست های ثبت شده در ماه های اخیر است و مشخص نیست چه تعداد از آنها می توانند از شورای پروانه های ساختمانی مجوز بگیرند.

55245

دکمه بازگشت به بالا