جامعه

از ارائه ۱۰ تجربه مشارکت مردم در اداره شهر تا الزام گزارش ماهانه به شهردار تهران

رئیس مرکز تحول و نوسازی اداری شهرداری تهران گفت: سمینارهای آموزشی و گفتمان سازی با هدف تبادل نظرات و تجربیات ارزنده در زمینه ارتقای حکمرانی شهری برگزار می شود.

محمدعلی الفت پور در گفت وگو با تیتر اول. وی درباره رویداد مردمی سازی در مدیریت شهری که فردا پنجشنبه برگزار می شود، گفت: برای اولین بار در شهرداری تهران مباحث آموزشی را با رویکردهای جدید اجرا می کنیم.

وی ادامه داد: در رویداد «توسعه مردمی برای اقتصاد شهری» از 12 گروه با تجربه موفق در حوزه عمران مردمی دعوت کردیم تا بر اساس مشارکت با مردم، پیشرفت موضوعات را بیان کنند. برخی از این مجموعه‌ها قبلاً در حوزه حکمرانی شهری فعال بودند و برخی نیز فعالیت‌هایی را آغاز کرده‌اند که قابل تطبیق و تعمیم به مسائل نظارتی شهری است.

الفت پور گفت: مقام معظم رهبری در سال های اخیر بارها بر اهمیت ارتقاء و مشارکت مردم در پیشرفت امور حاکمیتی تاکید کرده اند. از سوی دیگر دولت آقای عبودیان را به عنوان دستیار ویژه در این زمینه برای حضور در این مراسم معرفی کرده است.

محتوای رویداد تبلیغاتی؛ از سیاست گذاری تا ارائه تجربه

وی با بیان جزئیات این رویداد اظهار داشت: فردا پنجشنبه ابتدا پنل سیاست گذاری و مدیریتی خواهیم داشت که با حضور شهردار تهران و مدیران ارشد شهرداری اعم از معاونین شهردار، روسای سازمان ها، شرکت ها، مدیران کل و متخصصین در این زمینه. در این نشست درباره ضرورت مردمی سازی، استفاده از توانمندی های مردم در حل مشکلات شهر، جهت گیری تاریخ و سیاست و همچنین چالش های موجود در اجرای مردمی سازی توضیحاتی ارائه می شود.

الفت پورس در خصوص قسمت دوم رویداد همگانی سازی مدیریت شهری افزود: پس از قسمت مذکور به سراغ انتقال تجربه موفق گروه ها و بیان تجربه می رویم، مدیریت شهری را از مدیریت غیر شهری جدا کرده ایم. در این بخش، ارائه 10 دقیقه ای تجربیات مدیریت مشارکتی موفق ارائه می شود. همچنین ارائه دیگری در مورد جمع سپاری هوشمند و فناوری های جمع سپاری خواهیم داشت.

رئیس مرکز تحول و نوسازی اداری شهرداری تهران خاطرنشان کرد: در مقوله «استفاده از منابع جمعی» یکی از روش ها لغو تعهدات است. برای رسیدن به این هدف، وظایفی از لایه های حاکمیت حاکمیتی بر مردم سپرده می شود.

اطلاعات بیشتر در زمینه های ارتقای مدیریت شهری

الفت پور با اشاره به 5 حوزه در نظر گرفته شده در شهرداری تهران برای ارتقای رهبری و حاکمیت مردمی، گفت: اولین بخش ارتقاء در «کشف مشکل» است که در آن از مردم برای درک مشکلات شهر بر اساس بازخوردهای مردمی و نیازسنجی های محلی و منطقه ای استفاده می کنیم. . .

وی افزود: حوزه دوم شامل «سیاست گذاری، ارائه راهکار و برنامه ریزی» است و در این بخش نیز از مشارکت جمعی مردم و نخبگان و کارشناسان استفاده می کنیم. ما معتقدیم که مردم برای ارائه راه‌حل‌ها دقیق‌تر عمل خواهند کرد و در بیشتر موارد در تشخیص و هشدار درباره پیامدهای سیاست‌ها خوب عمل خواهند کرد.

الفت پور ادامه داد: حوزه سوم مشارکت مردم در «ترویج و تبیین مشکلات» است. اگر از نقش مردم در این بخش استفاده کنیم قطعا شاهد موفقیت های بیشتری خواهیم بود. افراد می توانند به یکدیگر متصل شوند. زیرا اتخاذ راه حل ها و سیاست های اتخاذ شده از طریق رهبران اجتماعی و عمومی ممکن و مؤثرتر است.

وی گفت: حوزه چهارم و پنجم شامل «اجرا و نظارت» است. در بخش اجرا علیرغم داشتن ظرفیت گسترده برای همکاری با مردم، تنها در بخش سرمایه گذاری افراد را جذب کرده ایم و تنها به عنوان فعالان مالی با کیفیت نامطلوب استفاده می کنیم. معتقدم نوع مشارکت بخش خصوصی و مردم در پروژه‌های شهری مطلوب نیست و در بخش اجرا به صورت محدود و با روش‌های همکاری نامطلوب از مردم استفاده می‌کنیم. 70 درصد پروژه های مشارکت عمومی و خصوصی مختل شده است. زیرا یا گزینه همکاری مناسبی انتخاب نشده و یا از توانمندی افراد در فرآیندهای همکاری به خوبی استفاده نشده است.

وی در خصوص چشم انداز استفاده از ظرفیت نظارتی مردمی در مدیریت شهری گفت: بهترین بازخورد در زمینه کیفیت خدمات رسانی به شهروندان را می توان از خود شهروندان جویا شد. رضایت به تعامل و نظارت عمومی در سطح سیستم و تماس کافی نیست. اساسی ترین بخش نظارت انسانی در حوزه مدیریت شهری، کیفیت پروژه های شهری است. به عنوان مثال یکی از اقدامات خوب و مستمر شهرداری درج کد و شناسه منحصر به فرد برای تمامی املاک شهر اعم از ناوگان حمل و نقل اعم از اتوبوس، مترو و حتی تجهیزات پارکی است. ساکنان می توانند با اسکن کد موجود، مشکلات خود را مستقیماً با شهرداری در میان بگذارند.

گزارش ماهانه فعالیت های ترویجی

رئیس مرکز تحول و نوسازی اداری شهرداری تهران در خاتمه درباره تداوم رویداد همگانی سازی در مدیریت شهری گفت: در روز اول این رویداد که بحث و آموزش است، 7 نماینده از 7 معاون شهردار تهران حضور داشتند. ارائه هایی ارائه کرد. ارائه اقدامات و تجربیات و برنامه های قبلی در زمینه ارتقاء فعالیت خواهند کرد. در دومین روز این رویداد که روز پنجشنبه 22 مردادماه برگزار می شود، نگارش مدارک با حضور دستیاران تخصصی بر اساس آموزش های کتبی، سمینارها و جلسات انجام می شود. در این اسناد راهبردی، هر یک از بخش‌های شهرداری تهران به‌طور جداگانه پیشنهادات و برنامه‌های آتی خود را در حوزه‌های پنج‌گانه ذکر شده بیان می‌کنند. مرکز تحول اداری و نوسازی شهرداری به منظور پیگیری موارد مندرج در این اسناد، هر ماه گزارش پیشرفت هر یک از معاونت ها را دریافت و به شهردار تهران ارائه می کند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا