بین الملل

تاثیرپذیری بازار ارز و طلای کشور از نتایج انتخابات آمریکا

در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

تاثیرپذیری بازار ارز و طلای کشور از نتایج انتخابات آمریکا

کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به تاثیرپذیری بازار ارز و طلا از نتایج انتخابات آمریکا، اظهار کرد: تا انتخابات آمریکا به نتیجه نرسد نمی‌توان از روند افزایشی یا کاهشی بیشتر برای بازار ارز سخن گفت.

آلبرت بغزیان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره تاثیر انتخابات آمریکا و تغییر موازنه‌های سیاسی بر بازار طلا و ارز در ایران، اظهار کرد: بازار طلا و ارز در کشور‌ها به طور معمول از جریانات سیاسی تاثیر می‌پذیرد. نتایج انتخابات آمریکا در چهار سال پیش نیز بر این بازار تاثیر گذاشت. در زمان برجام نیز هر دو بازار طلا و ارز با ریزش مواجه شدند و پس از به خوردن آن نیز تاثیرات رو به افزایش نرخ‌ها را در بازار شاهد بودیم.

بغزیان در پاسخ به این پرسش که آیا امکان بازگشت قابل توجه نرخ ارز در بازار وجود دارد، گفت: به نظر نمی‌رسد این شرایط به وجود آید، چون بانک مرکزی تمام تلاش خود را برای کاهش نرخ ارز انجام داده است و با کنترل واردات و مدیریت تقاضا تلاش شده تا ارز در بازار مدیریت شود.

وی به امتناع برخی فروشندگان کالا در بازار به واسطه پیش‌بینی که از نرخ‌های بیشتر ارز دارند اشاره کرد و افزود: حتی اگر نرخ دلار به نرخ‌های قبل‌تر برگردد نیز شاهد کاهش نرخ کالا‌ها نخواهیم بود.

دولت از افزایش نرخ ارز سود می‌برد

کارشناس مسائل اقتصادی درباره مداخله دولت در نرخ ارز به واسطه تامین هزینه‌هایی که دارد، تصریح کرد: حتی اگر دولت مداخله نداشته باشد از افزایش نرخ ارز‌ها سود می‌برد، چون بزرگترین دارنده و تامین‌کننده نرخ ارز است.

بغزیان خاطرنشان کرد: حتی در مورد برخی کالا‌ها مانند خودرو زمزمه‌های افزایش قیمت مطرح است و خودروسازان مطرح می‌کنند که در سال آینده قیمت خودرو را افزایش خواهند داد.

عرضه و تقاضا تعیین‌کننده نرخ ارز تعادلی است

طلا و ارز

وی افزود: نرخ واقعی ریال در مقابل سایر ارز‌ها دمای بدن نیست که بگوئیم چه میزان باید باشد تا شرایط واقعی و طبیعی داشته باشد بلکه نرخ ارز می‌تواند تغییر کند و در شرایط خاص خود یک زمان ۴ هزار تومان و زمانی دیگر ۶۰ هزار تومان در تعادل باشد. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان عرضه و تقاضا تعیین‌کننده نرخ ارز تعادلی است و نمی‌توان برای آن نرخ معین دستوری تعیین کرد.

کارشناس مسائل اقتصادی خاطرنشان کرد: به طور مثال وقتی قیمت یک ۲۰۶ به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان می‌رسد این نرخ تعادلی است و نرخ ۴۰۰ میلیون تومانی کارخانه نرخی واقعی نیست.

وی افزود: برخی در جلسات دولت مطرح می‌کنند که اجازه داده شود خودروسازان خودرو‌های تولیدی خود را در حراج به فروش برسانند در حالی که باید گفت در کجای دنیا قیمت را در بورس تعیین می‌کنند و محاسبه قیمت باید براساس هزینه تمام‌شده تولید با احتساب نرخ سود واقعی باشد.

پیاده‌سازی نرخ ارز مدیریت شده از زمان ریاست فرزین در بانک مرکزی

بغزیان عنوان کرد: مداخله دولت در نرخ ارز در کشور‌های دیگر نیز وجود دارد و به نوعی نرخ ارز مدیریت شده را پیاده‌سازی می‌کنند. از زمان مدیریت فرزین در بانک مرکزی نیز این سیاست پیگیری شده و در حال اجراست که مخالفانی دارد و می‌گویند که اجازه داده شود نرخ ارز را بازار تعیین کند.

کارشناس مسائل اقتصادی خاطرنشان کرد: افزایش نرخ ارز به معنای بی‌ثباتی بیشتر در قیمت‌ها کالا و خدمات است و به عقیده من نرخ‌های پایئن‌تر از می‌تواند بازار را به ثبات رسانده و ایجاد آرامش کند.

نویسنده تحریریه علوم بین المللی

به عنوان نویسنده اخبار بین‌المللی، رویدادهای جهانی را به صورتی جذاب و تحلیلی برای شما به تصویر می‌کشم. با استفاده از تجربه و دانشم، شما را در جریان آخرین تحولات جهانی قرار می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا