فرهنگ و هنر

آغاز جشنواره فیلم شهر با تقدیر از دو بازیگر و تاکید به دوری از سینمای میلی

هشتمین جشنواره بین المللی فیلم شهر با تجلیل از دو بازیگر قدیمی محمد کاسبی و جعفر دهگان با اهدای بخشی از جوایز جشنواره و تاکید بر ثبت تصویری واقعی و زیبا از شهر تهران در سینما آغاز شد.

به گزارش تیتر اول، مراسم افتتاحیه هشتمین دوره جشنواره فیلم شهر شب گذشته پنجم تیرماه در پردیس سینمایی ملت که سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا برگزار نشد، برگزار شد.

در این برنامه مجید اکبر شاهی دبیر جشنواره با اشاره به این موضوع و اینکه در این مدت هنرمندان زیادی را از دست دادیم و اخیراً اسماعیل شنگله و روح الله مفیدی را از دست دادیم و برای خانواده های آنها صبر و شکیبایی خواستارم. : مدیریت جهادی و امید به آینده با شعار کلانشهر تهران الگوی جهان اسلام از اسفندماه سال گذشته کار خود را آغاز کرد و در این ماه با دریافت آثار سینمایی و انیمیشن و محلات از این جشنواره این جشنواره را آغاز کردیم. ایران و 112 کشور جهان این تعداد کشور نشان می دهد که جشنواره فیلم شهر در صحنه ملی شناخته شده است که این تعداد در جشنواره شرکت و حضور دارند.

وی بیان کرد: انتخاب آثار را از ابتدای تابستان امسال آغاز کردیم و در مجموع 290 ​​اثر در بخش ملی و 78 اثر در بخش بین الملل انتخاب شدند. پس از آن داوران با وسواس شروع به قضاوت کردند، برخی از برگزیدگان در مراسم افتتاحیه و برخی در مراسم اختتامیه تجلیل می شوند. با شروع جشنواره در اسفندماه در سه ماهه اول سال، شهرک سینماگالری ملت در بین سینماهای کشور مقام سوم را به خود اختصاص داد که حاصل تلاش دوستانم در این شهرک است. همه شما را به این جشنواره دعوت می کنم.

جشنواره فیلم شهر با شناخت دو بازیگر و تاکید بر دوری از ملی کینو آغاز به کار کرد.

همچنین امین توکلی زاده معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران وی در سخنان خود گفت: شهر به بدنه خود تقسیم شده است که باید در این زمینه دیدگاه های خاصی داشته باشد. در این دوره یکی از دیدگاه هایی که بر آن تاکید می شود، توجه به روح شهر علاوه بر کالبد شهر است. به نظر می رسد در حوزه شهری کم کاری کرده ایم که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد و هویت برگرفته از دین، انقلاب و فرهنگ ماست. اگر به هویت شهر به درستی توجه شود، هویت انقلابی و ارزشمند ما برجسته می شود و بسیاری از مشکلات ما حل می شود. در حوزه مسائل فرهنگی به پایتخت شهر، مردم و نخبگانی که صاحبان اصلی شهر هستند می پردازیم و سعی می کنیم سبک زندگی صحیح را در این شهر ترویج کنیم و شهری آرام را تجربه کنیم. ما باید هنرمندان را پیدا کنیم و در کنار آنها باشیم. در این داستان، رویدادهای شهری، از جمله جشنواره‌ها، قطعاً می‌توانند گردهمایی‌هایی را پرورش دهند که توجه ما را به مسائل اجتماعی جلب کند. هنرمندان ما به درک بهتر بلایای شهری و تعریف بهتر امکانات شهری کمک می کنند. این شهر فرصت های زیادی برای کشف رشته های هنری و گردشگری دارد که کم نیستند. این شهر دارای 2300 پارک، خانه، موزه طبیعت و مراکز تفریحی است. همچنین دعا می کنم جشنواره، هنرمندان و مردم به مدیریت شهری کمک کنند تا مسائل شهری را بهتر بشناسد و مشکلات را حل کند. همه اینها در کنار هم می تواند فرصت های شهری قابل توجهی ایجاد کند.

جشنواره فیلم شهر با شناخت دو بازیگر و تاکید بر دوری از ملی کینو آغاز به کار کرد.

پس از آن از برندگان بخش “محله”. از بین نامزدهای جایزه، جایزه ویژه شهر تهران به سطر سرداری برای فیلم «رسیدن به ستاره» و عطیه سادات حجتی برای فیلم «شانه به شانه» تعلق گرفت.

در بخش محله از شش نامزد این بخش، به علی تراپی پور برای فیلم «من یک نفرم» لوح تقدیر و جایزه نقدی اهدا شد. همچنین دیپلم افتخار و جایزه نقدی به مهدی شهسواری برای فیلم «ایستگاه آخر» اهدا شد. تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به سعید نیاتی برای فیلم «همیشه اول سلام می کنی» اهدا شد.

تندیس جشنواره دیپلم افتخار و جایزه نقدی به احسان طالبی اهدا شد.

سپس کلیپ یادبود جعفر دهقان به همراه کلیپی از سید جواد هاشمی که در مراسم تبریک جعفر دهقان پخش می شود پخش شد.

گل جعفر دهگان از جشنواره فیلم فجره

محسن محسنینائب کارگردان در مراسم یادبود جعفر دهگان گفت: تصویری که از جعفر دهگان داریم خیلی کم است، معمولا وقتی ما کارگردان ها می خواهیم بازیگری را برای یک کاراکتر انتخاب کنیم خیلی سخت و پیچیده است، اما وقتی جعفر دهگان را انتخاب می کنیم آن وقت است. کارگردان ها می خواهند برای این شخصیت یک بازیگر انتخاب کنند. تا آنجایی که نقش از آن دور است، طوری رفتار می کند که انگار برای نقش ساخته شده است، آنقدر نقش را خوب بازی می کند که هرکسی ادعا می کند دلش برایش تنگ شده است. دهقان روی هر صحنه ای است، پشت صحنه خیلی خوشحال است. او برخلاف ظاهر جدی اش بسیار شوخ طبع است. در حال حاضر خوشحالم که او در میان ما حضور دارد و امشب در افتتاحیه این جشنواره یاد او را گرامی خواهیم داشت.

کشاورز سپس گفت: از دوستانم که این مراسم را برای من ترتیب دادند، سپاسگزارم. قرار بود این مراسم بزرگداشت در جشنواره فیلم فجره برگزار شود که شهرداری آنها را سردرگم کرد.

تقدیر از محمد کاسبی و آثار خانگی و تلویزیونی

در بخشی دیگر از این مراسم از برگزیدگان سریال ها و نمایش های داخلی تجلیل شد.

تا حدی بهترین سناریو«سیدحسین امیرجهانی» و «مهدی حمزه» برای فیلمنامه سریال «نجلا» دیپلم افتخار، نشان طلای جشنواره و جوایز نقدی دریافت کردند.

تا حدی بهترین بازیگر زندیپلم افتخار و مدال طلای جشنواره و جایزه نقدی به «ژاله صامتی» برای بازی در سریال «زیرخاکی» اهدا شد.

تا حدی بهترین بازیگر مردعلاوه بر تجلیل از امیر آقایی برای بازی در سریال آقازاده و علی عمرانی برای بازی در سریال کسوف به عنوان نقش مکمل، دیپلم افتخار، نشان طلا و جایزه نقدی به بهترین ها اهدا شد. پژمان جمشیدی بازیگر مرد برای بازی در سریال زیرخاکی جایزه گرفت.

جشنواره فیلم شهر با شناخت دو بازیگر و تاکید بر دوری از ملی کینو آغاز به کار کرد.

همچنین در این بخش هیئت داوران تقدیرنامه ویژه خود را به محمد کاسبی به خاطر فعالیت هنری یک عمر و ایفای نقش های مختلف در سریال «دادستان» اهدا کرد.

در ادامه این مراسم محمد کاسبی که به دلیل بیماری نتوانست در این مراسم حضور یابد در پیامی از جشنواره فیلم شهرستان تشکر کرد.

جشنواره فیلم شهر با شناخت دو بازیگر و تاکید بر دوری از ملی کینو آغاز به کار کرد.

دیپلم افتخار در بخش بهترین کارگردانی؛ نشان طلا و جایزه نقدی جشنواره به جلیل سامان برای کارگردانی سریال زیرخاکی اهدا شد.

در بخش بهترین فیلم تولیدی، دیپلم افتخار به «حمید عنقا» برای ساخت سریال «آقازاده» اهدا شد.

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به ابوالفضل صفری برای تهیه کنندگی سریال های «خانه امان» و «سرجوخه» اهدا شد. در بخش بهترین آثار با محوریت تهران شناسی و تهران شناسی تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به زینب تقوی برای سریال «دودکش» اهدا شد.

خزایی: باید تصویر خوبی از تهران در سینما ثبت شود

در قسمت دوم محمد خزاعی – رئیس سازمان سینمایی – با تبریک عید غدیر و تشکر از برگزارکنندگان جشنواره که نگذاشتند این مراسم تعطیل شود، گفت: خوشحالم که بعد از کرونا دوباره جمع شدیم، امروز تشکر می کنیم. خدایا که به ما عطا کرد، عمری به ما وقت داد فیلم ببینیم و با هم باشیم.

وی افزود: در سازمان کینو سفرهای مختلفی را در شهرهایی آغاز کردیم که هر هفته به یکی از استان های کم برخوردار سفر می کنیم. اقدامی بی سابقه از سوی سازمان سینمایی بود. کارگردانان سینما در شهرستان ها و فیلمسازان شهرهای دیگر حضور دارند و مشکلات فیلمسازی در شهرستان ها مطرح می شود. در برخی از این جلسات، مدیران برخی استان‌ها گلایه داشتند که چرا تصویر ما در آثار ما را مجرم نشان می‌دهد، برای رفع این تصور چه باید کرد، چرا در همه فیلم‌ها قاچاقچیان در استان ما هستند، انگار ما هیچ فضیلتی نداریم. من به آنها گفتم وقتی تصویر اشتباهی از شهر شما ارائه می شود، مردم استان های دیگر هم همین فکر را می کنند و باعث نگرانی افرادی می شود که می خواهند به آن مناطق سفر کنند، بنابراین تصویر ارائه شده باید درست باشد.

خزاعی ادامه داد: خیلی وقت ها در خارج از کشور وقتی از دستاوردها، زیبایی، هویت، فضای متمدن و آداب و رسوم تهران صحبت می کنیم، تعجب می کنند. بسیاری از مسافران خارجی وقتی به تهران می آیند می گویند که چنین تصوری از تهران نداشته اند، زیرا سینمای ارائه شده از تهران کار چندانی انجام نداده و معمولاً تصور اشتباهی از آن می دهد و بازتاب ذهنی بوده است. . کارگردان یا فیلمسازان کسانی که در عرصه فرهنگ و هنر فعالیت می کنند باید سعی کنند جایگاه مردم و دولت را تبیین کنند و به تاثیر کار هم فکر کنند. 85 درصد از فیلم هایی که درباره تهران ساخته می شود، درباره ویرانی شهرها است. آیا زیبایی های دیگری وجود ندارد که بتوانیم به تصویر بکشیم که باید با رویکرد سیاه نمایی این آثار خلق شود؟ قطعاً اینطور نیست و باید تلاش کرد تا تصویر خوبی از تهران در آثار سینمایی ارائه شود تا این موضوع به تصویر کشیده شود. سینما باید به سمت هویت ملی حرکت کند نه سینمای ملی. جا دارد از مدیران و مسئولان شهرداری تشکر کنم که بودجه بسیار خوبی را برای سینمای شهر اختصاص دادند و امسال و سال آینده به هنرمندان کمک کردند تا آثار هنری خلق کنند. همچنین باید به نادر طالب زاده و یدالله صمدی اشاره کرد که با صلوات فیلم های شهری ساختند.

جشنواره فیلم شهر با شناخت دو بازیگر و تاکید بر دوری از ملی کینو آغاز به کار کرد.

همچنین در بخشی دیگر از این مراسم از برگزیدگان بخش «اقلام تبلیغاتی سینمای ایران و آثار هنری شهر» تجلیل شد.

در بخش نقاشی شهری به عیسی آیینی برای اثر «خانه دوست کهست» دیپلم افتخار و مدال طلای جشنواره اهدا شد. در مسابقه پوستر شهر، دیپلم افتخار و مدال طلای جشنواره و جایزه نقدی مشترکا به آقایان محمود شکیبا و محمود آراسته برای اثر «هسته های عشق» و محمد شکیبا برای اثر اهدا شد. “قیمت ها رایگان است”. دیپلم افتخار در رشته گرافیک محیطی؛ نشان طلا و جایزه نقدی به ارسلان آیو زاده; به محسن نصرالله و محمدرضا چیت ساز «عمریست دخیلیم» و «زارهی نهمه» اهدا شد.

در بخش عناصر شهری، دیپلم افتخار و مدال طلا و جایزه نقدی جشنواره به محمدحسین عماد برای اثر «تپش» اهدا شد. در بخش تیزر شهر دیپلم افتخار و نشان طلا و جایزه نقدی جشنواره به «محمد امین امامی» برای تیزر «ما همه قهرمانیم» اهدا شد. در بخش پوسترهای فیلم کوتاه و مستند، لوح تقدیر و نشان طلا به «محمد تقی پور» برای پوستر فیلم «سرزمین مادری» اهدا شد. در مسابقه پوستر فیلم، دیپلم افتخار و نشان زرین جشنواره و جایزه نقدی به «محمد روح الامین» برای پوستر فیلم های «حناس» و «مقام مهدی» اهدا شد. در بخش مسابقه عکس، دیپلم افتخار و نشان طلایی جشنواره و جایزه نقدی به «علی نیک رفتار» برای فیلم «مقام مهدی» اهدا شد. در بخش اعلان فیلم، دیپلم افتخار و نشان طلای جشنواره و جایزه نقدی به «پیمان امدادی» برای اعلام فیلم «سرخ پوست» اهدا شد.

در این مراسم محمد معتمدی و گروه محمد دربندی همنوازی به اجرای چند قطعه موسیقی پرداختند.

جشنواره فیلم شهر با شناخت دو بازیگر و تاکید بر دوری از ملی کینو آغاز به کار کرد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا