عمومی

آتش سوزی ها امان جنگل های استان را برید/ عمدی بودن اغلب حریق ها – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار آنلاین، اسلام جاودان خرد پیش از ظهر یکشنبه در گفتگو با خبرنگاران، افزود: آتش سوزی‌ها زنگ خطری برای نابود جنگل‌ها بوده و متأسفانه اغلب آتش سوزی‌ها ریشه در تعمدی بودن آنها دارد.

جاودان خرد خاطرنشان کرد: آتش سوزی، بیماری چوب، پروانه جوانه خوار بلوط، تخریب و تصرف اراضی، وابستگی معیشت اغلب روستاییان به جنگل، زغال گیری، خشکسالی و گردو غبار امان جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد با توپوگرافی عمدتاً کوهستانی که در هنگام اطفای حریق با مشکلات عدیده ای مواجهه می‌شویم را بریده است.

وی افرود: برای حفاظت از این سرمایه ملی نیازمند مشارکت مردمی و عزم همگانی هستیم.

جاودان خرد جلب مشارکت مردمی در برنامه‌های حفاظتی و تشویق همگان به آشنایی و اهمیت حفاظت از درخت را وظیفه خطیری دانست که برعهده همگان قرار دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان با اشاره به روز جهانی جنگل، گفت: با هدف افزایش سطح آگاهی و نیز مشارکت مردمی در حفاظت از جنگل‌ها ۲۱ مارس بعنوان «روز جهانی جنگل» نامگذاری شد تا توجه به اهمیت و نقش مستقیم و غیر مستقیم آن در تداوم زندگی انسان و حیات وحش بیشتر دیده شود.

جاودان تصریح کرد: به همین مناسبت طی این ایام کشورهای جهان با هدف جلب مشارکت عمومی در برنامه‌های حفاظت در سطوح ملی و بین المللی بمنظور تشویق همگان به اهمیت حفاظت از درخت برنامه‌های خاصی دارند.

وی ابراز داشت: این روز آغاز یک حرکت مردمی برای حفاظت از جنگل هاست، اما متأسفانه امروزه بدلیل عدم آموزش و آگاهی و وابستگی معیشت به جنگل، چالش‌ها تبدیل به تیشه ای شده است که به جان جنگل‌ها افتاده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تصریح کرد: عدم اصلاح رفتارهای نادرست ما انسان‌ها با جنگل باعث می‌شود امنیت غذایی چرخه زندگی حیات وحش توسط انسان با یک تهدید جدی و واقعی رو به رو شود.

وی راه اندازی حرکتی برای حراست از جنگل‌ها را نیازمند عزم ملی دانست و گفت: برای حفاظت از جنگل و راه اندازی چنین حرکتی، نیازمند یک پویش ملی هستیم که امیدواریم بتوانیم قبل از آنکه دیر شود با حفاظت از جنگل جان خود و نسل‌های آتی را نجات دهیم.

دکمه بازگشت به بالا