جامعه

تجویز دارو در ایران بیشتر از میانگین جهانی است

تیتر اول/خراسان شمالی مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران گفت: تعداد داروهای تجویز شده در نسخه بیماران توسط پزشکان در ایران، از میانگین جهانی بیشتر است.

دکتر محمد مهدی ناصحی ششم دی‌ماه در جمع خبرنگاران بجنورد مرکز خراسان شمالی اظهار کرد: بیمه سلامت برای تجمیع همه بیمه‌ها راه‌اندازی شد اما به دلیل محدودیت‌هایی که پیش آمد، این اتفاق نیفتاد اما خودمان در حال توسعه بیش از پیش خدمات هستیم.

وی افزود: بیمه سلامت هم اکنون در نسخه الکترونیک، حمایت از بیماران صعب العلاج و خاص، توجه به قشر محروم جامعه و… پیشگام بوده است؛ به طوری که رهبر معظم انقلاب و ریاست جمهوری، اتفاقات انجام شده در بیمه سلامت را جزو اقدامات ویژه قلمداد کرده‌اند.

وی در پاسخ به پرسش تیتر اول مبنی بر اینکه مقدار مصرف دارو در ایران چقدر است، گفت: مصرف دارو در کشور و استفاده از تجهیزات از حد متعارف دنیا و در مقایسه با سایر کشورها بیشتر است.

دکتر ناصحی ادامه داد: به عنوان مثال در هر نسخه‌ی بیمار به طور میانگین ۴.۲ قلم دارو توسط پزشکان نوشته می‌شود که این تعداد دو قلم از میانگین جهانی بیشتر است.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال برای تامین داروی انسولین طی هفت ماهه امسال، ۱۱۰۰ میلیارد تومان هزینه و منابع صرف شده است که قطعاً بخشی از آن به دلایل مختلف، اضافه صرف می‌شود.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران همچنین بیان کرد: باید تلاش کنیم تا همه بیمه‌ها تقویت شوند و افراد بیشتری را تحت پوشش خود قرار دهند و در کنار آن، خدماتشان را کیفی‌تر کنند.

وی تاکید کرد: اعتقاد داریم که بیمه درمانی نیز باید همانند بیمه شخص ثالث خودروها اجباری باشد و همه از آن بهره‌مند شوند و این به سود مردم و در راستای منافع کشور است.

دکتر ناصحی در پاسخ به این پرسش تیتر اول مبنی بر اینکه مهمترین چالش‌های سازمان بیمه سلامت چیست؟ گفت: تامین منابع کافی و لزوم همراهی سایر بیمه‌ها شامل بیمه‌های پایه و تکمیلی، دو چالش عمده در سازمان بیمه سلامت کشور محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: متاسفانه سایر بیمه‌های پایه و تکمیلی با آن سرعتی که ما جلو می‌رویم حرکت نمی‌کنند و ما نیز مجبوریم برای همراهی و همکاری با آن‌ها سرعتمان را کاهش دهیم.

وی تصریح کرد: یکی از این نمونه‌ها مربوط به صندوق بیماران خاص و صعب العلاج است که اگر مسئولیت اجرای آن در کل کشور با ما بود، بهتر اجرا می‌شد. به طور کلی باید به دنبال این باشیم که خدمات بسته‌های مختلف ما در کشور عمق بیشتری پیدا کند و از حالت خدمات سطحی خارج شود.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران اظهار کرد: در صندوق بیماران خاص و صعب العلاج، دو میلیون نفر نشاندار شده‌اند که ما همه بیمه شدگان سلامت و تامین اجتماعی را پوشش می‌دهیم.

به گفته ناصحی، کشور ایران به دلیل پوشش جمعیتی بالای بیمه شدگان، رتبه نخست کشورهای منطقه را دارد.

وی افزود: همچنین پوشش خدمات، رو به رشد است و در این حوزه بین ۲۰ الی ۳۰ کشور اول دنیا در پوشش و تعداد خدمات هستیم.

این مسئول گفت: در عین حال در هزینه‌ها و میزان پرداختی از جیب مردم ضعف‌هایی داریم و عدد آن قابل توجه است که باید تلاش کنیم این عدد و پرداختی از جیب مردم کاهش یابد.

انتهای پیام

کارگروه خبری اجتماعی

نویسنده اجتماعی با تمرکز بر مسائل اجتماعی در کشورهای در حال توسعه و تلاش برای ارتقای زندگی اجتماعی در این مناطق.
دکمه بازگشت به بالا