اقتصادیبهترین های کسب و کارعمومی

شماره شبا چیست؟

شناسه حساب بانکی ایران که به اختصار «شبا» نامیده می‌شود، شماره‌ای است ۲۴ رقمی که یک حساب بانکی را به صورت منحصر به فرد در تمام نظام بانکی ایران مشخص می‌کند. تعیین مشخصات شناسه حساب بانکی ایران (شبا)، مطابق با استاندارد ISO-13616 است.
افراد و طرفین تجاری می‌توانند با دریافت شماره شبا بدون نیاز به ذکر نام بانک، نام یا کد شعبه، نوع حساب و اطلاعات نظیر آن، بصورت الکترونیکی وجه موردنظرشان را حواله کنند. همچنین هر فرد می‌تواند از «شبا»ی دیگران برای انتقال وجه به حساب سایرین نیز بهره‌مند شوند.

مزایای شماره شبا

«صیاد بانک» جایگزین شماره حساب‌های فعلی نمی‌شود، بلکه به عنوان یک شماره استاندارد در کنار آن‌ها قرار می‌گیرد. برای هر حسابی که دارید، می‌توانید یک «شبا» برای انواع حساب‌ها مانند جاری، سپرده، تسهیلات و نظایر آن داشته باشید و از مزایای آن بهره‌مند شوید، به عنوان مثال با داشتن شماره شبا می‌توانید…
۱. به تمام اطلاعات شماره حساب معمولی خود دسترسی کامل داشته و استعلام کنید.

۲. مبلغی را به آن منتقل کرده یا از طریق آن پول دریافت کنید، بدون این که نگران در دست داشتن سایز جزئیات حساب‌تان باشید.
۳. در حواله‌هایی که طی آن از «شبا» استفاده می‌شود، نیاز به دانستن، ثبت و کنترل هیچگونه اطلاعاتی نظیر نام بانک، نام یا کد شعبه، شماره حساب، نوع حساب و درگیری با کدهای مختلف و گوناگون ندارید زیرا تمامی این داده ها در «شبا» وجود دارند.
۴. اگر سهوا در ثبت یا نوشتن شماره «شبا» مشکل یا مغایرتی پیش آید، سامانه‌های بانکی از اشتباه مشتری (در اعلام شبا) یا متصدی بانک (در ورود اطلاعات شبا) آگاه شده و با گزارش خطا از انتقال پول جلوگیری می‌کنند. به این معنی که اگر مشتری یا متصدی بانک یک یا چند رقم از «شبا» را به اشتباه وارد کند، سیستم بانکی با کنترل محتوای «شبا» اعلام می‌کند که خطایی رخ داده است و باید «شبا»ی وارد شده مددا کنترل و اصلاح شود.. این ساز و کار«شبا» امکان خطای مشتری و متصدی بانک در ورود اطلاعات حساب و ارسال وجه به حساب‌های دیگر را تا حد بسیار زیادی کاهش می‌دهد.
۵. سامانه‌های حواله الکترونیکی کشور «ساتنا» و «پایا» بر اساس «شبا» فعالیت می‌کنند، بنابراین دانستن «شبا»ی حساب برای انجام حواله بین بانک‌ها برای همه‌ی مشتریان ضرورت دارد.

بیشتر بخوانید:

شبای بین‌المللی چیست ؟

«شبا» در مبادلات بین‌المللی نیز کاربرد مهمی دارد. «شبا» بر اساس استاندارد IBAN، مخفف International Bank Account Number، ایجاد شده است که در حال حاضر در بسیاری از کشورهای جهان، به عنوان استاندارد شماره حساب بانکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. «شبا»ی بین‌المللی با افزودن IR به «شبا»ی داخلی ساخته می‌شود و می‌تواند در مبادلات بین‌المللی بهره‌وری و سرعت عملکرد را بهبود بخشد.

نمایش شبا در سیستم‌های رایانه‌ای

در سیستم‌های رایانه‌ای، «شبا» مانند نمونه زیر، به صورت یکپارچه و بدون فاصله نمایش داده می‌شود، به نمونه‌ی زیر توجه کنید؛
IR980150000000012345678901

نمایش در اشکال نوشتاری

در اشکال نوشتاری، مانند فرم‌ها و نامه‌ها، از سمت چپ، بین هر چهار کاراکتر، یک فاصله قرار می‌گیرد. در نتیجه کد «شبا» در فرم نوشتاری شامل ۶ دسته‌ی چهار کاراکتری و یک دسته‌ی ۲ کاراکتری در سمت راست خواهد بود. به عنوان مثال «شبا»ی مذکور در بند فوق به صورت زیر نوشته می‌شود:

IR98 0150 0000 0001 2345 6789 01

 اجزای شماره شبا

شبا شامل کلیه اطلاعات حساب بانکی افراد از جمله نام بانک، نوع حساب، شماره حساب و کشور صادر کننده آن می باشد.به طور مثال اجزای شماره شبا به شکل زیر است:

شماره شبا چند رقم است؟

شماره شبا در ایران با IR شروع میشود و پس‌ازآن ۲۴ رقم دیگر قرار می‌گیرد.

کاربرد شماره شبا

شماره «شبا» برای حواله بین بانکی «پایا» و «ساتنا» الزامی است. همچنین هنگام دریافت ابزارهای “دریافت پول” مانند کارتخوان (POS) یا به شماره شبای خود نیاز خواهید داشت.

سامانه ساتنا

در مشتریانی که در بانک دارای یکی از انواع حساب (جاری، پس‌انداز و مدت‌دار) می‌باشند، می‌توانند نسبت به انتقال وجه (مبالغ بیش از یکصد و پنجاه میلیون ریال) به حساب خود یا سایر افراد در سایر بانک‌ها در همان روز اقدام کنند. سقف انتقال وجه آنلاین از طریق ساتنا ۵۰ میلیون تومان و در برخی اپ‌های بانکی تا ۱۰۰ میلیون تومان است. ساتنا جایگزین کاملی برای چک­های رمزدار بین‌بانکی است.
تسویه مبادلات بین‌بانکی در این سامانه بصورت آنی، قطعی، نهایی و برگشت­ ناپذیر انجام می‌گیرد، مشروط بر اینکه حساب تسویه بانک دارای مانده کافی برای انجام تسویه باشد، در غیر این‌صورت مبادلات تا تأمین نقدینگی و تا پایان روز در صف انتظار قرار گرفته و در صورت عدم تأمین نقدینگی، درخواست‌های مربوطه ابطال و برگشت داده می‌شوند. بنابراین این سامانه برای دو کاربرد اساسی بانک‌ها، شامل تسویه بین­ بانکی و انجام پرداخت‌های کلان و تجاری ایجاد شده است.

سامانه پایا

سیستم پایا به گونه‌ای طراحی شده که می‌تواند دستور پرداخت‌های متعدد را از جانب بانک مبدأ دریافت، پردازش و برای انجام به بانک‌های مقصد ارسال کند. بانک‌ها نیز می‌توانند دستور پرداخت‌های مشتریان خویش را به صورت انفرادی یا انبوه، دریافت و برای پایاپای و انجام در بانک‌های مقصد به «پایا» ارسال کنند.در ، هر مقدار کمی از پول قابل انتقال است. سقف انتقال وجه در سامانه پایا ۱۵ میلیون تومان است.

بیشتر بخوانید:

تفاوت شماره‌ شبا با شماره حساب و کارت


شماره حساب

شماره حساب شماره شناسایی  افراد در بانک دارای حساب است و برای انتقال وجوه داخلی بین حساب های یک بانک استفاده می شود. تمامی حساب ها اعم از حساب های حقوقی و حقیقی، سرمایه گذاری های جاری و سپرده ها دارای شماره حساب می باشند.

هر شماره حساب دارای یک شماره شبا منحصر به فرد است که برای انتقال پول بین بانکی استفاده می شود.

شماره کارت

این کارت عموماً به حساب های جاری و حقوقی اختصاص ندارد و فقط برای حساب های سپرده شخصی کوتاه مدت صادر می شود. شماره کارت در سیستم بانکی ایران منحصر به فرد بوده و برای انتقال بین بانکی نیز قابل استفاده است. شماره کارت تاریخ انقضا دارد اما شماره حساب و شماره شبا منقضی نمی شود.

نحوه دریافت شماره شبا

زرین‌پال، اولین پرداخت‌یار پیشگام کشور، با به‌کارگیری سبک و استانداردهای جدید در ارائه‌ی خدمات درگاه پرداخت اینترنتی، سرویس‌های متنوعی در حوزه‌ی پرداخت الکترونیک را برای کسب و کارها ارائه کرده است؛ با این هدف که در افزایش سهم تجارت الکترونیکی در تولید ناخالص ملی و کمک به رشد و توسعه‌ی کسب‌وکارها، نقش سازنده‌‌ای ایفا کند. یکی از خدماتی که زرین پال ارائه می دهد است. به طور مثال کاربران در صفحه گرفتن شماره شبا زرین پال به منظور  دریافت شماره شبا بانک صادرات  می توانند این بانک را انتخاب کرده و سس با وارد کردن شماره کارت یا شماره حساب شبای خود را دریافت کنند.

سوالات متداول

شماره شبا چه کاربردی دارد؟

برای حواله بین بانکی «پایا» و «ساتنا» الزامی است. همچنین هنگام دریافت ابزارهای “دریافت پول” مانند کارتخوان (POS) یا درگاه پرداخت اینترنتی به شماره شبای خود نیاز خواهید داشت.

شماره شبا چند رقمی است؟

شماره شبا ۲۴ رقمی است که البته این ۲۴ رقم شامل IR ابتدای آن نمی‌شود (با IR مجموعاً ۲۶ کاراکتر می‌شود).

آموزش شناسایی درگاه پرداخت زرین‌پال و اتصال آن به پرونده مالیاتی

راهنمای تصویری تهیه و فعال‌سازی بسته «شروع زرین»

مرور گزارش نشریه عصر تراکنش در بررسی آینده زرین‌کارت: زرین‌کارت به دنبال خلق ارزش جدید برای کاربران

چرا عدم بازگشت خودکار وجه تراکنش‌های اعتبارسنجی نشده به نفع پذیرنده‌ها است؟

سامانه ساتنا چیست؟ و سقف انتقال ساتنا چقدر است؟

سامانه پایا چیست؟کارمزد و سقف انتقال وجه پایا چقدر است؟

نحوه دریافت شماره شبا بانک ملت

چک صیادی چیست؟ چگونه می‌توان آن را دریافت کرد؟

بانک‌ها از شیوه‌های متفاوتی برای شماره‌گذاری حساب‌های مشتریانشان استفاده می‌کنند و به همین دلیل انتقال پول بین بانک‌های گوناگون، دردسرساز خواهد شد. برای جابجایی پول بین‌ بانکی به یک فرمت یکپارچه نیاز است. شناسه استاندارد بین‌المللی IBAN برای یکپارچه‌سازی شماره‌حساب‌های بانکی طراحی شده است و بانک‌های ایران نیز از همین استاندارد استفاده می‌کنند. در این استاندارد هر حساب بانکی دارای یک شناسه یکتاست که در ایران با نام شناسه بانکی ایران و یا به‌طور اختصار شبا شناخته می‌شود. در این مقاله از وبلاگ قبضینو با ما همراه باشید تا با شماره شبا و راه های دریافت آن بیشتر آشنا شوید.

شبا مخفف شبکه بانکی ایران است. یک استاندارد ملی است که در چارچوب استاندارد جهانی IBAN و با هدف یکپارچه سازی حساب‌ های بانکی تعریف شده‌ است. بانک‌ها از شیوه‌های متفاوتی برای شماره‌گذاری حساب‌های مشتریانشان استفاده می‌کنند و به همین دلیل انتقال پول بین بانک های گوناگون، دردسرساز می شود. برای جابجایی پول بین بانکی به یک فرمت یکپارچه نیاز است. هر حساب بانکی دارای یک شناسه یکتاست که در ایران با نام شبکه بانکی ایران یا به‌طور اختصار شبا شناخته می‌شود. این شماره در ایران با IR شروع شده و پس‌ از آن 24 رقم دیگر قرار می‌گیرد.

شماره شبا تمامی اطلاعات مربوط به حساب از جمله نام بانک، نوع حساب، شماره حساب و کشوری که حساب متعلق به آن می باشد را دارا می باشد و به همین دلیل در انجام تراکنش ها نیازی به وارد کردن این اطلاعات نخواهید داشت.

شبا به منظور تسهیل و استانداردسازی مبادلات بین بانکی و بین‌المللی بانک‌های کشور، توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و مطابق با استاندارد ISO 13616 تعریف و تبیین شده‌ است و برای نخستین بار در سایت بانک ملی ایران اجرا و عمومی شد. در تمام سامانه‌های پرداخت بین بانکی منحصراً از این نوع شماره حساب استفاده می‌شود. هر شماره حساب بانکی، قابل تبدیل به یک شماره حساب شبا می‌باشد.

همانطور که گفتیم شماره شبا از ترکیب شماره حساب با یک سری اطلاعات دیگر به دست می آید و برای دریافت شبا نیاز به باز کردن یک حساب جدید ندارید. بلکه شما می توانید به راحتی و به روش های مختلفی به صورت رایگان شبای حسابتان را دریافت کنید.

شماره شبا کاربردهای فراوانی دارد؛ از جمله آنها برای دریافت سهام عدالت، یارانه ها، واریز و انتقال وجه به حساب دیگران

شماره شبا برای هر نوع حساب بانکی قابل تعریف است و برای دریافت شبا نیازی به داشتن یک نوع حساب خاص نخواهید داشت. از دیگر مزایای داشتن شماره شبا امکان انجام تراکنش های بین المللی و خرید و فروش خارج از کشور می باشد. تمامی حساب‌ها شمارهٔ «شبا» دارند و آن را می‌توان به‌صورت حضوری یا اینترنتی از بانک دریافت کرد.

با داشتن حساب در هر یک از بانک های کشور می توانید به سادگی و با مراجعه به سامانه اینترنتی بانک خود، شماره کارت یا شماره حساب خود را به شماره شبا تبدیل کنید.

شماره شبا بانک ملی: https://bmi.ir/fa/shaba/

شماره شبا بانک ملت: https://ebanking.bankmellat.ir/ebanking/produceShebaCode.bm

شماره شبا بانک صادرات: https://www.bsi.ir/Pages/sheba.aspx

شماره شبا بانک پارسیان: https://www.parsian-bank.ir/portal/Home/Default.aspx?CategoryID=36d41eeb-971e-4c46-a61a-23ae31cfc910

شماره شبا بانک کشاورزی: https://sheba.bki.ir/

شماره شبا بانک حکمت ایرانیان: http://www.hibank24.ir/63

شماره شبا بانک رفاه کارگران: http://www.refah-bank.ir/portal/Default-1625.aspx

شماره شبا شماره شبا بانک سرمایه: http://www.sbank.ir/services/ibna/add/_sub_menu_/0/_menu_/0/

شماره شبا بانک پاسارگاد: https://www1.bpi.ir/sheba

شماره شبا بانک شهر: http://shahr-bank.ir/index.jsp?fkeyid=&siteid=1&pageid=1334

شماره شبا بانک سامان: https://www.rade.ir/iban/13/%D8%AF%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D9%81%D8%AA-%D8%B4%D9%85%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%B4%D8%A8%D8%A7-%D8%A8%D8%A7%D9%86%DA%A9-%D8%B3%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%86

شماره شبا بانک تجارت: https://www.tejaratbank.ir/web_directory/1835-%D8%AF%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D9%81%D8%AA-%D8%B4%D8%A8%D8%A7.html

شماره شبا بانک سینا:  https://www.sinabank.ir/web_directory/620-%D8%AA%D8%A8%D8%AF%DB%8C%D9%84-%D8%B4%D9%85%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%B3%DB%8C%D9%86%D8%A7-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%D8%B4%D8%A8%D8%A7.html

شماره شبا بانک دی: http://bank-day.ir/index.aspx?fkeyid=&siteid=1&pageid=628

شماره شبا بانک صنعت و معدن: http://www.bim.ir/sheba/default.bim

شماره شبا بانک مسکن: https://epayment.bank-maskan.ir/banking/shebainquery.aspx

شماره شبا بانک گردشگری: http://www.tourismbank.ir/tab-162/default.aspx

شماره شبا بانک کارآفرینی: http://www.karafarinbank.ir/Shaba/default.kb

شماره شبا بانک اقتصاد نوین: https://iban.enbank.ir/

الگوریتم شماره شبا

در ابتدا یک شماره شبا را در نظر بگیرید. مثلاً IR063690000000100327700001

1 ) ابتدا 4 کاراکتر اول یعنی IR06 را از کد جدا کنید و به انتهای کد بچسبانید؛ که می‌شود: 369000000010032770000IR06

2 ) سپس طبق جدول زیر معادل عددی دو حرف اول را جایگزین حروف کد نمایید؛ که در اینجا باید عدد 18 را به جای حرف I و عدد 27 را به جای عدد R قرار دهیم که می‌شود: 369000000010032770000182706

F = 15 E = 14 D = 13 C = 12 B = 11 A = 10
L = 21 K = 20 J = 19 I = 18 H = 17 G = 16
R = 27 Q = 26 P = 25 O = 24 N = 23 M = 22
X = 33 W = 32 V = 31 U = 30 T = 29 S = 28
Z = 35 Y = 34

3 ) اکنون یک کد 28 رقمی به دست آمد. حالا این عدد را بر عدد 97 تقسیم می‌کنیم.

4 ) اگر باقی‌مانده تقسیم برابر با عدد 1 شد کد شبا و یا به عبارت بهتر کد IBAN مورد نظر صحیح است و در غیر این صورت کد اشتباه است.

  • توجه کنید که در این الگوریتم منظور باقی‌مانده تقسیم است نه خارج قسمت تقسیم.
  • برای به دست آوردن باقی‌مانده تقسیم باید از ماشین حساب مهندسی و یا ماشین حساب ویندوز استفاده نمایید. در ماشین حساب مهندسی و یا ماشین حساب ویندوز دکمه‌ای به نام Mod وجود دارد که برای محاسبه باقی‌مانده تقسیم به کار می‌رود.

البته نیازی به این کار نیست و در صورتیکه فردی شماره شبا خود را اشتباه وارد کند به صورت اتومات این موضوع تشخیص داده شده و از بروز خطای بانکی جلوگیری می کند.

چه زمانی به شماره شبا نیاز دارید؟

شمارهٔ «شبا» در انتقال وجه بین‌بانکی «پایا» و «ساتنا» نیاز است. همچنین هنگام گرفتن ابزارهای «دریافت پول» مانند دستگاه کارت‌خوان (POS) و یا درگاه اینترنتی باید شماره شبا خود را نیاز دارید.

همه تراکنش هایی که با شماره شبا انجام می شوند سقف مشخصی دارند که در جدول زیر می توانید آن ها را مشاهده کنید:

انتقال وجه پایا 15 میلیون تومان
انتقال وجه ساتنا 50 میلیون تومان
گرفتن دستگاه POS 50 میلیون تومان
گرفتن درگاه اینترنتی 50 میلیون تومان

انتقال وجه پایا

پایا یک سیستم تبادل اطلاعات بانکی است که به بانک‌ها اجازه می‌دهد تمامی تبادلات بین بانکی مشتریان خود را به صورت الکترونیکی انجام دهند.به کمک این سامانه، بانک‌های عضو آن می‌توانند بنا به درخواست مشتری، دستور واریز و یا برداشت وجوه در حساب‌های سایر بانک‌ها را صادر نمایند.

انتقال وجه ساتنا

حواله ساتنا برای مبالغ 150 میلیون ریال و بالاتر مورد استفاده قرار می گیرد، سرعت بالاتری نسبت به سامانه پایا دارد، در ساعات اداری به صورت برخط (آنلاین) انجام می‌شود و برای استفاده از آن در مبالغ بالای 50 میلیون ریال حتما باید بسته امضاء الکترونیک داشته باشید.

تفاوت شماره شبا با شماره حساب و شماره کارت

شماره حساب

شماره شناسایی حساب شما در بانک، شماره حساب است. برای انتقال وجه داخلی بین حساب‌های یک بانک کاربرد دارد. تمامی حساب‌ها شامل حقوقی و حقیقی و اعم از سپرده سرمایه‌گذاری و جاری یک شماره‌حساب مخصوص به خود را دارند.

شماره کارت معمولاً به حساب‌های جاری و حقوقی کارت تعلق نمی‌گیرد و تنها برای حساب‌های سپرده کوتاه‌مدت شخصی صادر می‌شود. شماره کارت نیز در سیستم بانکی ایران یکتا است و می‌توان برای جابجایی بین‌ بانکی از آن استفاده کرد. شماره کارت تاریخ انقضا دارد اما شماره‌حساب و شبا منقضی نمی‌شوند.

هر شماره‌حساب یک شمارهٔ شبای یکتا دارد که برای انتقال وجه بین‌بانکی استفاده می‌شود.

بانک‌ها از شیوه‌های متفاوتی برای شماره‌گذاری حساب‌های مشتریانشان استفاده می‌کنند و به همین دلیل انتقال پول بین بانک‌های گوناگون، دردسرساز خواهد شد. برای جابجایی پول بین‌ بانکی به یک فرمت یکپارچه نیاز است. شناسه استاندارد بین‌المللی IBAN برای یکپارچه‌سازی شماره‌حساب‌های بانکی طراحی شده است و بانک‌های ایران نیز از همین استاندارد استفاده می‌کنند. در این استاندارد هر حساب بانکی دارای یک شناسه یکتاست که در ایران با نام شناسه بانکی ایران و یا به‌طور اختصار شبا شناخته می‌شود. در این مقاله از وبلاگ قبضینو با ما همراه باشید تا با شماره شبا و راه های دریافت آن بیشتر آشنا شوید.

شبا مخفف شبکه بانکی ایران است. یک استاندارد ملی است که در چارچوب استاندارد جهانی IBAN و با هدف یکپارچه سازی حساب‌ های بانکی تعریف شده‌ است. بانک‌ها از شیوه‌های متفاوتی برای شماره‌گذاری حساب‌های مشتریانشان استفاده می‌کنند و به همین دلیل انتقال پول بین بانک های گوناگون، دردسرساز می شود. برای جابجایی پول بین بانکی به یک فرمت یکپارچه نیاز است. هر حساب بانکی دارای یک شناسه یکتاست که در ایران با نام شبکه بانکی ایران یا به‌طور اختصار شبا شناخته می‌شود. این شماره در ایران با IR شروع شده و پس‌ از آن 24 رقم دیگر قرار می‌گیرد.

شماره شبا تمامی اطلاعات مربوط به حساب از جمله نام بانک، نوع حساب، شماره حساب و کشوری که حساب متعلق به آن می باشد را دارا می باشد و به همین دلیل در انجام تراکنش ها نیازی به وارد کردن این اطلاعات نخواهید داشت.

شبا به منظور تسهیل و استانداردسازی مبادلات بین بانکی و بین‌المللی بانک‌های کشور، توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و مطابق با استاندارد ISO 13616 تعریف و تبیین شده‌ است و برای نخستین بار در سایت بانک ملی ایران اجرا و عمومی شد. در تمام سامانه‌های پرداخت بین بانکی منحصراً از این نوع شماره حساب استفاده می‌شود. هر شماره حساب بانکی، قابل تبدیل به یک شماره حساب شبا می‌باشد.

همانطور که گفتیم شماره شبا از ترکیب شماره حساب با یک سری اطلاعات دیگر به دست می آید و برای دریافت شبا نیاز به باز کردن یک حساب جدید ندارید. بلکه شما می توانید به راحتی و به روش های مختلفی به صورت رایگان شبای حسابتان را دریافت کنید.

شماره شبا کاربردهای فراوانی دارد؛ از جمله آنها برای دریافت سهام عدالت، یارانه ها، واریز و انتقال وجه به حساب دیگران

شماره شبا برای هر نوع حساب بانکی قابل تعریف است و برای دریافت شبا نیازی به داشتن یک نوع حساب خاص نخواهید داشت. از دیگر مزایای داشتن شماره شبا امکان انجام تراکنش های بین المللی و خرید و فروش خارج از کشور می باشد. تمامی حساب‌ها شمارهٔ «شبا» دارند و آن را می‌توان به‌صورت حضوری یا اینترنتی از بانک دریافت کرد.

با داشتن حساب در هر یک از بانک های کشور می توانید به سادگی و با مراجعه به سامانه اینترنتی بانک خود، شماره کارت یا شماره حساب خود را به شماره شبا تبدیل کنید.

شماره شبا بانک ملی: https://bmi.ir/fa/shaba/

شماره شبا بانک ملت: https://ebanking.bankmellat.ir/ebanking/produceShebaCode.bm

شماره شبا بانک صادرات: https://www.bsi.ir/Pages/sheba.aspx

شماره شبا بانک پارسیان: https://www.parsian-bank.ir/portal/Home/Default.aspx?CategoryID=36d41eeb-971e-4c46-a61a-23ae31cfc910

شماره شبا بانک کشاورزی: https://sheba.bki.ir/

شماره شبا بانک حکمت ایرانیان: http://www.hibank24.ir/63

شماره شبا بانک رفاه کارگران: http://www.refah-bank.ir/portal/Default-1625.aspx

شماره شبا شماره شبا بانک سرمایه: http://www.sbank.ir/services/ibna/add/_sub_menu_/0/_menu_/0/

شماره شبا بانک پاسارگاد: https://www1.bpi.ir/sheba

شماره شبا بانک شهر: http://shahr-bank.ir/index.jsp?fkeyid=&siteid=1&pageid=1334

شماره شبا بانک سامان: https://www.rade.ir/iban/13/%D8%AF%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D9%81%D8%AA-%D8%B4%D9%85%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%B4%D8%A8%D8%A7-%D8%A8%D8%A7%D9%86%DA%A9-%D8%B3%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%86

شماره شبا بانک تجارت: https://www.tejaratbank.ir/web_directory/1835-%D8%AF%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D9%81%D8%AA-%D8%B4%D8%A8%D8%A7.html

شماره شبا بانک سینا:  https://www.sinabank.ir/web_directory/620-%D8%AA%D8%A8%D8%AF%DB%8C%D9%84-%D8%B4%D9%85%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%B3%DB%8C%D9%86%D8%A7-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%D8%B4%D8%A8%D8%A7.html

شماره شبا بانک دی: http://bank-day.ir/index.aspx?fkeyid=&siteid=1&pageid=628

شماره شبا بانک صنعت و معدن: http://www.bim.ir/sheba/default.bim

شماره شبا بانک مسکن: https://epayment.bank-maskan.ir/banking/shebainquery.aspx

شماره شبا بانک گردشگری: http://www.tourismbank.ir/tab-162/default.aspx

شماره شبا بانک کارآفرینی: http://www.karafarinbank.ir/Shaba/default.kb

شماره شبا بانک اقتصاد نوین: https://iban.enbank.ir/

الگوریتم شماره شبا

در ابتدا یک شماره شبا را در نظر بگیرید. مثلاً IR063690000000100327700001

1 ) ابتدا 4 کاراکتر اول یعنی IR06 را از کد جدا کنید و به انتهای کد بچسبانید؛ که می‌شود: 369000000010032770000IR06

2 ) سپس طبق جدول زیر معادل عددی دو حرف اول را جایگزین حروف کد نمایید؛ که در اینجا باید عدد 18 را به جای حرف I و عدد 27 را به جای عدد R قرار دهیم که می‌شود: 369000000010032770000182706

F = 15 E = 14 D = 13 C = 12 B = 11 A = 10
L = 21 K = 20 J = 19 I = 18 H = 17 G = 16
R = 27 Q = 26 P = 25 O = 24 N = 23 M = 22
X = 33 W = 32 V = 31 U = 30 T = 29 S = 28
Z = 35 Y = 34

3 ) اکنون یک کد 28 رقمی به دست آمد. حالا این عدد را بر عدد 97 تقسیم می‌کنیم.

4 ) اگر باقی‌مانده تقسیم برابر با عدد 1 شد کد شبا و یا به عبارت بهتر کد IBAN مورد نظر صحیح است و در غیر این صورت کد اشتباه است.

  • توجه کنید که در این الگوریتم منظور باقی‌مانده تقسیم است نه خارج قسمت تقسیم.
  • برای به دست آوردن باقی‌مانده تقسیم باید از ماشین حساب مهندسی و یا ماشین حساب ویندوز استفاده نمایید. در ماشین حساب مهندسی و یا ماشین حساب ویندوز دکمه‌ای به نام Mod وجود دارد که برای محاسبه باقی‌مانده تقسیم به کار می‌رود.

البته نیازی به این کار نیست و در صورتیکه فردی شماره شبا خود را اشتباه وارد کند به صورت اتومات این موضوع تشخیص داده شده و از بروز خطای بانکی جلوگیری می کند.

چه زمانی به شماره شبا نیاز دارید؟

شمارهٔ «شبا» در انتقال وجه بین‌بانکی «پایا» و «ساتنا» نیاز است. همچنین هنگام گرفتن ابزارهای «دریافت پول» مانند دستگاه کارت‌خوان (POS) و یا درگاه اینترنتی باید شماره شبا خود را نیاز دارید.

همه تراکنش هایی که با شماره شبا انجام می شوند سقف مشخصی دارند که در جدول زیر می توانید آن ها را مشاهده کنید:

انتقال وجه پایا 15 میلیون تومان
انتقال وجه ساتنا 50 میلیون تومان
گرفتن دستگاه POS 50 میلیون تومان
گرفتن درگاه اینترنتی 50 میلیون تومان

انتقال وجه پایا

پایا یک سیستم تبادل اطلاعات بانکی است که به بانک‌ها اجازه می‌دهد تمامی تبادلات بین بانکی مشتریان خود را به صورت الکترونیکی انجام دهند.به کمک این سامانه، بانک‌های عضو آن می‌توانند بنا به درخواست مشتری، دستور واریز و یا برداشت وجوه در حساب‌های سایر بانک‌ها را صادر نمایند.

انتقال وجه ساتنا

حواله ساتنا برای مبالغ 150 میلیون ریال و بالاتر مورد استفاده قرار می گیرد، سرعت بالاتری نسبت به سامانه پایا دارد، در ساعات اداری به صورت برخط (آنلاین) انجام می‌شود و برای استفاده از آن در مبالغ بالای 50 میلیون ریال حتما باید بسته امضاء الکترونیک داشته باشید.

تفاوت شماره شبا با شماره حساب و شماره کارت

شماره حساب

شماره شناسایی حساب شما در بانک، شماره حساب است. برای انتقال وجه داخلی بین حساب‌های یک بانک کاربرد دارد. تمامی حساب‌ها شامل حقوقی و حقیقی و اعم از سپرده سرمایه‌گذاری و جاری یک شماره‌حساب مخصوص به خود را دارند.

شماره کارت معمولاً به حساب‌های جاری و حقوقی کارت تعلق نمی‌گیرد و تنها برای حساب‌های سپرده کوتاه‌مدت شخصی صادر می‌شود. شماره کارت نیز در سیستم بانکی ایران یکتا است و می‌توان برای جابجایی بین‌ بانکی از آن استفاده کرد. شماره کارت تاریخ انقضا دارد اما شماره‌حساب و شبا منقضی نمی‌شوند.

هر شماره‌حساب یک شمارهٔ شبای یکتا دارد که برای انتقال وجه بین‌بانکی استفاده می‌شود.

امروزه استفاده از شبا در حواله‌های بانکی، خصوصاً توسط کسب‌وکارها جهت دریافت پول از مشتریانشان بسیار رایج است. اما آیا می‌دانید شماره شبا و تاریخچه‌ی آن چیست و ارقام طولانی آن چه ساختاری دارد؟ نحوه استفاده از شماره شبا چگونه است و مزایای استفاده از آن چیست؟ در این مطلب جامع به تمام این سوالات در رابطه با شماره شبا پاسخ می‌دهیم.

شماره شبا چیست؟

طبق تعریف بانک مرکزی، «شبا» مخفف «شماره حساب بانکی ایرانيان» است. این شماره بمنظور تسهیل و استانداردسازی مبادلات بین بانکی و بین المللی بانک‌های کشور، توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و مطابق با استاندارد ، تعریف و تبیین شده است و بزودی تمام پرداخت‌های بین بانکی منحصراً با استفاده از شبا صورت می‌پذیرد. هر شماره حساب بانکی، قابل تبدیل به یک شماره حساب “شبا” خواهد بود.

شماره شبا چند رقم است و ساختار آن به چه شکل است؟

شماره شبا یک شناسه ۲۴ رقمی است که این ارقام پس از کد کشور ایران یعنی «IR» قرار می‌گیرد. ساختار شماره شبا به شکل زیر است:

نکته: شماره حساب بانکی لزوماً ۱۸ رقم نیست و ساختار شماره حساب هر بانکی با بانک دیگر متفاوت است. جهت حفظ استاندارد در استفاده از شبا، پشت شماره حساب، به تعداد ارقام تا رسیدن به ۱۸ رقم، صفر‌های پر کننده قرار می‌گیرد.

تاریخچه شماره شبا

قبل از IBAN ، استانداردهای ملی مختلف برای شناسایی حساب بانکی وجود داشت که برای برخی از کاربران گیج کننده بود. این امر اغلب منجر به از بین رفتن اطلاعات مسیر تراکنش در پرداخت ها می‌شد. همچنین این شماره حساب‌ها دارای ارقام چک (کنترل صحت ساختار) نبودند و این امر امکان بروز خطا در انتقال وجه‌ها را بالا میبرد.

در سال ۱۹۹۷، برای رفع این مشکلات، سازمان بین المللی استاندارد (ISO) استاندارد جدیدی تحت عنوان ISO 13616 را منتشر کرد. طبق این استاندارد شماره حساب‌های بین‌المللی تحت نام IBAN که مخفف International Bank Account Number است جهت انجام مبادلات بین‌الملل معرفی شد.

سازمان ISO در سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۷ این استاندارد را بهبود بخشید. در سال ۲۰۰۷ استاندارد ISO 13616 را به دو بخش تقسیم کرد. در بخش دوم (ISO 13616-2:2007) بهبودهای زیادی صورت گرفته شد و تبدیل به استاندارد مورد پذیرش جهت انتقال وجه بین‌المللی شد. نام رسمی این بخش از استاندارد، سویفت (SWIFT) است که امروزه بخش اعظم مبادلات مالی بین‌المللی از طریق آن صورت می‌پذیرد.

در ایران از ۱۱ دی ماه ۱۳۸۵ «اول ژانویه سال ۲۰۰۷ میلادی» بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، استفاده از شبا را برای حواله‌های ارزی اجباری کرده است. همچنین این شماره در مبادلات بین بانکی داخلی کشور نیز استفاده می‌شود.

زمان انتقال وجه با استفاده از شبا

انتقال وجه با استفاده از شماره شبا در سیستم بانکی کشور از طریق یکی از سامانه‌های پایا یا سانتا صورت می‌پذیرد. هر کدام از این سامانه‌ها ساعات تسویه خاصی دارند. در مطلب  این زمان‌ها به تفصیل توضیح داده شده است.

سقف انتقال وجه با استفاده از شبا

سقف انتقال وجه با استفاده از شبا از طریق سامانه‌های پایا و ساتنا متفاوت است. در ادامه جزییات سقف انتقال وجه از طریق شبا در این سامانه‌ها را بررسی خواهیم کرد:

سامانه پایا (سامانه اتاق پایاپای الکترونیکی)

برای مبالغ پایین‌تر با تکرر بیشتر استفاده می‌شود. برای ثبت حواله پایا سه راه وجود دارد:

۱- شعبه بانک: در این حالت حداکثر مبلغ انتقال ۵۰۰ میلیون ریال است.

۲- اینترنت بانک: حداکثر مبلغ هر حواله پایا از این روش ۱۵۰ میلیون ریال است. اما مجموع مبالغ انتقال در هر روز نباید بیشتر از ۶۰۰ میلیون ریال باشد.

۳- موبایل بانک: با استفاده از موبایل بانک هم می‌توان حواله پایا ثبت کرد. حداکثر مبلغ قابل انتقال از این طریق ۱۵۰ میلیون ریال است.

سامانه ساتنا

برای انجام ساتنا دو راه وجود دارد:

۱- شعبه بانک: که در این حالت مبلغ انتقال نامحدود است.

۲- اینترنت بانک: حداکثر مبلغ انتقال با این روش با استفاده از رمز ثابت ۵۰۰ میلیون ریال و با استفاده از دستگاه توکن ۲ میلیارد ریال است.

مزایای انتقال وجه با استفاده از شبا

۱- خطر برداشت غیر مجاز از حساب بانکی از طریق شماره شبا وجود ندارد، زیرا شماره شبا صرفاً جهت دریافت پول استفاده می‌شود و از حساب بانکی وجود ندارد. در واقع جایگزینی امن برای کارت به کارت است.

۲- جهت پرداخت وجه بیش از ۳ میلیون تومان سقف کارت به کارت، می‌توانید با استفاده از شبا حساب بانکی شخص گیرنده، از طریق سامانه‌های حواله الکترونیکی «پایا» و «ساتنا» انتقال وجه را انجام دهید.

۳- در صورت اشتباه سهوی در وارد کردن یک یا چند رقم از شماره شبا، احتمال وجود حساب مشابه بسیار پایین بوده و بلافاصله خطا به اطلاع مشتری یا متصدی بانک می‌رسد. در نتیجه خطای واریز اشتباه وجه را بسیار کاهش می‌دهد.

۴- برای حواله هایی که از “شبا” در آنها استفاده می شود، نياز به دانستن، ذکر و کنترل هيچگونه اطلاعاتي نظير نام بانک، نام يا كد شعبه، شماره حساب، نوع حساب و درگيري با كدهاي مختلف و گوناگون نداريد. تمامي اين داده ها در “شبا” وجود دارند.

چگونه شماره شبا حساب بانکی خود را دریافت کنیم؟

۱- شماره شبا را می توانید بر روی دفترچه حساب‌های بانکی خود بیابید.

۲- اخیراً برخی بانک‌ها همچون بانک ملت، در اقدامی مثبت روی کارت‌های بانکی شماره شبا را چاپ می‌کنند.

۳- دریافت شماره شبا با تبدیل شماره کارت به شبا یا تبدیل شماره حساب به شبا نیز امکان‌پذیر است. شماره حساب‌ بانکی را معمولاً می‌توان از پیامک‌های بانک و یا دفترچه حساب به سادگی به دست آورد.

در مطلب «» راهنمای جامع جهت دریافت شماره شبا تمام بانک‌های کشور قرار گرفته است.

صفحات مرتبط:

به جمع 100 هزار کاربر جیبی‌مو بپیوندید.

دکمه بازگشت به بالا