اقتصادیبهترین های کسب و کارعمومی

شماره شبا بانک مسکن میخوام

شناسه شبا بانک مسکن

شبا یا همان شناسه حساب بانکی ایران (صیاد بانک)، کدی بین‌المللی است که از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و برابر با استاندارد شماره سیزده ششصد و شانزده سازمان جهانی استاندارد تعریف و تبیین شده است تا علاوه بر استانداردسازی مبادلات بین‌بانکی و بین‌المللی بانک‌های کشور، به هرچه ساده‌تر و ایمن‌تر شدن این نقل‌وانتقال‌ها بیانجامد. اکنون چند سالی است که تمامی سامانه‌های الکترونیکی پرداخت بین‌بانکی کشور برای انواع نقل و انتقالات خود از این نوع شماره حساب بهره می‌برند.

همچنین باید دانست که شماره شبا به‌هیچ‌عنوان جایگزینی برای شماره حساب شما نخواهد بود بلکه کدی است با بالاترین استاندارد ممکن که تمامی اطلاعات حساب شما را در خود جای داده و بر اساس همان اطلاعات -بخصوص شماره حساب شما- ساخته می‌شود. اما بانک مسکن از جمله مهم‌ترین بانک‌هایی است که راه‌های بسیار گوناگونی را برای دریافت شماره شبا انواع حساب‌هایش در اختیار مشتریان خود قرار داده است که در ادامه می‌خوانید.

درباره شماره شبا

این شناسه ۲۶ کاراکتری که از کنار هم نشستن بخش‌هایی متفاوت ساخته‌شده برای بانک مسکن به این صورت است: بعد از IR یا همان شناسه بین‌المللی ایران که تنها کاراکترهای غیر عددی در این شماره به‌حساب می‌آید، دو رقم «کنترل صحت» می‌آید که از جمله مهم‌ترین بخش‌های الزامی در این شماره بوده و برای رسیدن به بالاترین سطح اطمینان از دریافت و ارسال کامل و بدون نقص یا تحریف شبا، بر مبنای هر آنچه‌ درج‌شده درون هر حسابی محاسبه شده و به آن افزوده می‌شود و بعد کد مخصوص به عنوان شناسه بانک مسکن است و پس‌ از آن -در آخر- با استفاده از همان شماره حساب فرد در بانک مسکن است که شماره شبا آن حساب کامل می‌شود.

نحوه دریافت شماره شبا بانک مسکن

با روی کار آمدن شماره شبا جابه‌جایی پول به نحو چشمگیری آسان‌تر شده است. به‌این‌ترتیب که با داشتن شماره شبا بانک مسکن از طریق سامانهٔ «پایا» امکان جابه‌جایی ۱۵ میلیون به وجود آمده و با استفاده از سامانه «ساتنا» می‌توان تا سقف ۵۰ میلیون تومان در هرروز به هر حسابی در هر بانکی حواله کرد و مطمئن بود که امکان رخ دادن اشتباه تقریباً وجود ندارد. برای اینکه این شیوه نقل و انتقال مالی با استانداردهای جهانی همگام است و از امنیت بسیار بالاتری نسبت به حواله کردن‌های قدیمی برخوردار است.

دیگر مزیت بسیار کارآمد این کد این است که شماره شبا یا همان شناسه بین‌المللی حساب شما در بانک مسکن همچون شماره شبا سایر بانک‌های کشور شماره‌ای است منحصر به همان حساب که علاوه بر تراکنش‌ها و حواله‌های الکترونیکی داخلی، در شرایط عادی روابط با سایر کشورها امکان نقل و انتقالات بین‌المللی را هم فراهم کرده. شما می‌توانید این شماره شبا را با شماره حساب، با وارد کردن در کادر بالا به دست آورید.

با در دست داشتن شماره حساب یا حتی شماره کارت خود به‌راحتی می‌توانید شماره شبا هر یک از حساب‌های خود در بانک مسکن را به دست آورید. این تبدیل شماره کارت به شبا امکانی بسیار کارآمد است که بانک مسکن از جمله بانک‌هایی است که آن را در اختیار مشتریان خود قرار داده است. چه بسیار پیش‌ می‌آید که فرد تنها کارت بانکی خود را در دست دارد، کارتی که بر روی آن نه اثری از شماره حساب است و نه اثری از شماره شبا.

این در حالی است که روزبه‌روز و با هرچه کارآمدتر شدن این شماره به آن نیازمندتر می‌شویم و تعداد درخواست‌ها برای به دست آوردن این شماره در حال افزایش است؛ «رده» توانسته این امکان را به دست آورد که با وارد کردن شماره کارت بانک مسکن، شماره شبا را ارائه دهد. برای استفاده از این امکان و همچنین اطمینان از نام صاحب حساب و فعال بودن حساب، عضو «رده» شوید.

شماره شبا بانک مسکن چیست؟

در هر حساب بانکی یک شناسه واحد به نام شماره شبا (Sheba) وجود دارد که معادل انگلیسی شماره شبا IBAN مخفف (International Bank Account Number )به معنی شماره حساب بانکی بین المللی است، که یک استاندارد ملی است و در چارچوب استانداردهای جهانی با هدف یکپارچه سازی حساب های بانکی تعریف شده است.

شما می توانید شماره شبا 24 رقمی را به صورت حضوری از طریق بانک و یا به صورت غیر حضوری و آنلاین از سامانه شبکه استعلام بدست آورید. نکته بعدی که باید در مورد شماره شبا بدانید این است که شماره شبا مانند شماره کارت منقضی نمی شود و نقل و انتقالات مالی با امنیت بیشتری انجام می شود و امنیت حساب شما به خطر نمی افتد.

شماره شبا چه کاربردی دارد؟

یکی از بهترین مزیت های دیگر این امکان بانکی سقف انتقال شبا بانک مسکن است که تا سقف پنجاه میلیون تومان را به راحتی می توانید از طریق پایا یا ساتنا انتقال دهید. جالب است بدانید که داشتن شماره شبا امکان انجام تراکنش های خارج از کشور را نیز به شما می دهد. اگر قصد دارید برای کسب و کار شخصی خود دستگاه کارتخوان (POS) تهیه کنید حتما می بایست شماره شبا خود را در اختیار داشته باشید.

چرخه انتقال پایا و ساتنا چیست؟

اگر بخواهیم به زبان ساده سیستم پایا و ساتنا را توضیح دهیم باید بگوییم که پایا یک سیستم تبادل اطلاعات بانکی می باشد، به تمامی بانک ها این اجازه را می دهد که کاربران تبادلات بانکی خود را به صورت الکترونیک انجام دهند. یعنی زمانی که شما از سیستم پایا و ساتنا استفاده می کنید دستور واریز و یا برداشت وجه در حساب های سایر بانک ها صادر می شود. بانک مرکزی با ارئه این سامانه امکان حواله الکترونیکی را فراهم آورده است و خیلی راحت می توان پول را از حساب خود به حساب شخص دیگر به حساب بانک های دیگر انتقال داد. شما در هر زمانی که می خواهید می توانید با شماره شبا از طریق پایا و ساتنا انتقال وجه را انجام دهید، اما در ساعت های مشخص که توسط بانک مرکزی تعیین شده است واریز صورت می گیرد.

  1. ساعت کاری 3:45 صبح
  2. ساعت کاری 10:45 صبح
  3. ساعت کاری 14:30 ظهر

نحوه محاسبه شماره شبا بانک مسکن از طریق شماره حساب

محاسبه شبا از طریق شماره حساب با استفاده از تعدادی فرمول ریاضی قابل انجام است. به این صورت که با ترکیب کد بانکی و شماره حساب به همراه یک عدد خاص میتوان شماره شبا بانک مسکن را با حساب بانکی به دست آورد ولی مشکل بزرگ این است که آیا شماره شبا ایجاد شده صحیح است یا خیر؟ شبکه استعلام این امکان را در اختیار کاربران خود قرار داده است که با پرداخت کامرزد بانکی، صحب شماره شبا خود را استعلام گرفته و نام صاحب حساب بانک مسکن خود را مشاهده کنند. برای استفاده از این سرویس شما کافیست از فرم محاسبه گر بالای همین صفحه استفاده کنید و با سرعت بالا شماره شبا خود را دریافت کنید. دقت داشته باشید که در ورود شماره حساب خود دقت کافی را به خرج دهید و از درست بودن نام صاحب حساب اطمینان حاصل کنید.

دریافت شماره شبا با شماره کارت بانک مسکن

یکی از مهم ترین اعدادی که ما با آن سر و کار داریم شماره کارت بانکی ماست. با توجه به افزایش هزینه نقل و انتقالات بانکی توسط بانکی مرکزی انتقال پول از طریق شماره کارت بانک مسکن شاید دیگر منطقی نباشد. از طرفی شماره شبا تنها گزینه جهت انتقال پول با کمترین هزینه بانکی است. اما مشکل اینجاست که با محاسبات عددی نمی توان شماره کارت را به شماره شبا بانک مسکن تبدیل نمود. شبکه استعلام با افتخار اعلام می کند که موفق به راه اندازی سرویسی شده است که به آسانی می توانید با پرداخت کارمزد بانکی شماره کارت بانک مسکن خود را به شماره شبا تبدیل کنید. برای اینکار کافیست شماره کارت خود را در فرم تبدیل گر بالای همین صفحه قرار داده و بر روی دکمه محاسبه کلیک کنید. پس از پرداخت کارمزد بانکی شماره شبا محاسبه شده به شما نمایش داده خواهد شد.

تبدیل شماره کارت به شماره حساب بانک مسکن

علاوه بر سرویس تبدیلگر شماره شبا بانک مسکن، سرویس تبدیل شماره کارت به شماره حساب بانک مسکن نیز بر روی شبکه استعلام فعال شده است. شما همزمان با تبدیل شماره کارت خود به شماره شبا در صفحه نهایی شماره حساب مقصد خود را نیز مشاهد خواهید کرد. عملا با یک محاسبه دو نتیجه دریافت خواهید کرد.

شماره شبا محاسبه شده فعال می باشد؟

اگر شما شماره حساب و شماره کارت خود را صحیح نماید سیستم مطابق شماره ورودی شماره شبا را حساب خواهد کرد. پس لطفا در وارد کردن اطلاعات ورودی دقت بالا به خرج دهید. و در ادامه نام صاحب حساب را با دقت بررسی فرمایید و در ادامه شماره شبا را در سامانه انتقال پولی خود نیز مجدد بررسی کنید.

همه چیز درباره شماره شبا بانک مسکن

از آنجا که هر بانک، از سیستم شماره‌گذاری منحصر به فردی برای حساب مشتریان خود استفاده می‌کند، در نتیجه شماره‌ی مشترکی میان بانک‌ها رواج ندارد و نمی‌توان به سهولت این انتقال حساب را انجام داد. به همین دلیل اگر تا پایان مقاله با ما همراه باشید ما به شما روشی را معرفی می‌کنیم که بتوان بدون پرداخت کارمزد و به سادگی آب خوردن مبلغ مورد نظر خود را از یک بانک به بانک دیگر انتقال داد: شماره شبا! از آنجا که که برای دریافت شماره شبا بانک بانک مسکن، تا اطلاع ثانوی تنها از شماره حساب خود می‌توانید آن را دریافت نمایید. اما چرا شماره شبا نیاز است؟ شماره شبا، شماره‌ای است که مشترک بین تمامی بانک‌هاست و انتقال پول را بدون پرداخت کارمزد و بدون هیچ‌گونه اشتباهی، برای شما میسر می‌نماید. فراموش نکنید که با این شماره شبا، نه تنها تراکنش‌های داخلی، بلکه می‌توانید تراکنش‌های بین‌المللی را نیز انجام دهید. از آنجا که کارت‌های بانکی این ویژگی را دارند که تنها حساب‌های درون بانکی را به یکدیگر متصل می‌نمایند، سامانه‌های پردازشگری که به شما در نوشتن شماره‌ی شبا کمک می‌کنند، نمی‌توانند از شماره‌ای که بر روی کارت‌های بانکی نوشته شده‌ است استفاده کنند. برای دریافت شماره شبا بانک مسکن نیاز است تا شماره کارت خود را به شماره شبا تبدیل نماییم. اما توجه کنید که شماره کارت به شماره حساب ارتباطی ندارد، به همین دلیل نمی‌توانید به طور مستقیم  شماره شبا را از شماره کارت استخراج کنید. از این رو اولین قدم این است که شماره کارت خود را به شماره حساب تبدیل کنید و پس ازآن می‌توان به دریافت شماره شبا بانک بانک مسکن با شماره کارت اقدام نمود. برای انتقال وجه از طریق شماره شبا، از سامانه‌های ساتنا یا پایا می‌توانید استفاده کنید. سامانه ساتنا در مورد مبالغی استفاده می‌شود که پایین‌تر است و از سه شیوه به این شرح قابل انتقال است: شعب بانک، اینترنت بانک و یا موبایل بانک. از طریق شعب بانک تا سقف 500 میلیون ریال، اینترنت بانک تا سقف 150 میلیون ریال و مجموع 600 میلیون ریال و موبایل بانک تا سقف 150 میلیون ریال این کار می‌توانید این جابجایی را انجام دهید. در سامانه ساتنا دو راه وجود دارد، که یکی شعب بانک برای مبالغ نامحدود و دیگری اینترنت بانک است که با استفاده از رمز ثابت 500 میلیون ریال و با استفاده از دستگاه توکن 2 میلیارد ریال می‌توانید انتقال وجه داشته باشید. شماره‌ی شبای هر فرد متشکل از 24 رقم است که می‌توانید به وسیله شماره‌حساب خود آن را به دست آورید. ترتیب این عدد از ترکیب کد بانک، نوع حساب و شماره‌ی حساب هر فرد تشکیل شده است.

هر شبا، علاوه بر 24 رقمی که گفته شد دارای 2 کاراکتر دیگر نیز هست که شامل دو حرف ابتدایی نام کشور مبدا است و در ایران IR است

در ۲۵ دیماه سال ۱۳۱۷ بانک رهنی با مشارکت وزارت دارایی وقت و بانک ملی ایران با سرمایه دویست میلیون ریال بعنوان بانکی تخصصی در امر مسکن و ساختمان تاسیس و از آغاز سال ۱۳۱۸ رسماً فعالیت خود را آغاز کرد. موضوع فعالیت بانک رهنی را‌ موضوعات بانکی مرتبط با امر مسکن تشکیل می داد. پرداخت تسهیلات در برابر رهن اموال غیر منقول با هدف خرید، ‌احداث، تکمیل، ‌تعمیر و اعطای اعتبار به شرکت های ساختمانی بخش عمده فعالیت بانک را در بر می گرفت. بانک از همان بدو تاسیس اعطای وام های ساختمانی را مشروط به ارایه نقشه مصوبه شهرداری نمود و در هر فرصتی بوسیله مهندسین خود صاحبان ساختمان را در امور ساختمانی ارشاد می نمود و در نتیجه خانه هایی که با کمک مالی بانک رهنی ایران برپا می گردید خانه هایی محکم و مجهز بود. ‌ به دنبال پیروزی انقلاب اسلامی، بانک مسکن در سال 1358 براساس طرح ادغام بانک ها (مصوب 1358/03/17شورای انقلاب اسلامی) از ادغام بانک های رهنی ایران، ساختمان، ‌شرکت سرمایه گذاری های ساختمانی بانک های ایران و 13 شرکت پس انداز و وام مسکن (کوروش، ‌اکباتان، ‌پاسارگاد در تهران و سایر مراکز استانها از جمله ‌همدان، ‌کرمانشاه، ‌مازندران، گرگان، سمنان و آبادان) تشکیل گردید که در این بخش به اختصار تاریخچه هرکدام آورده شده است. ‌طیف غالب ترکیب جدیدی که تحت عنوان بانک مسکن فعالیت های بانکی خود را در بخش ساختمان و مسکن آغاز نمود، را از هر حیث بانک رهنی ایران تشکیل می داد. در حال حاضر بانک مسکن با شبکه گسترده خود در سطح کشور به عنوان بنگاه اقتصادی معتبر علاوه بر تولید واحدهای مسکونی، در جهت اعطای تسهیلات و خدمات بخش مسکن شامل تسهیلات ( مضاربه ، اجاره به شرط تملیک در امر تهیه مطب ، دفترکار ، و خرید تجهیزات پزشکی ) افتتاح حساب جاری ، صدور انواع ضمانت نامه‌ها ، حوالجات، خدمات چک فاکس ، چک مسافرتی، انواع امور ارزی و اعتبار اسنادی و انواع خدمات الکترونیکی سامانه تسویه ناخالص آنی (ساتنا) ، تلفنبانک ، مسکن کارت ، pin pad، دستگاه خود دریافت اقساط ، دستگاه خود پرداز ، pos ، محاسبه سود سپرده‌ها ( در محیط وب ) کارت هدیه و پایگاه‌های شبانه‌روزی فعالیت می‌نماید. سازمان و نیروی انسانی چنانچه دو یا چند نفر به طریق هماهنگ شده ای به منظور نیل به اهداف مشترک،همکاری و اشتراک مساعی داشته باشند، در این صورت افراد مزبور یک سازمان را به شکل ساده تشکیل داده اند . بانک مسکن نیز بطور قطع و یقین به منظور نیل به اهداف خود ، از طریق تقسیم امور و فعالیت ها به تعیین ساختار سازمانی مبادرت نموده است که شامل واحدهای صف و ستاد می باشد که تا بحال نیز به این شیوه عمل نموده و لیکن تغییرات بسیاری را از زمان تاسیس تا بحال تجربه کرده است. اصولاً سازمان بانک های تخصصی نسبت به بانکهای تجاری از تفاوتهایی برخوردار است. بنابراین اجرای عملیات در اینگونه بانک ها نیازمند استفاده از ابزار و روشهای حرفه ای و تخصصی ویژه ای می باشد و لذا سازمان بانک مسکن گرچه مشابه بانک های تجاری است ولی در عمل از تفاوتهایی نیز برخوردار است. واحدهای اجرایی ( صف ) در بانک شامل شبکه شعب در مناطق و شهرهای مختلف می باشد و عملیات بانکی عموماً توسط شعب انجام می گیرد. واحدهای ستادی شامل ادارات مرکزی است که وظیفه هدایت، تدارکات، مشورت و راهنمایی واحدهای صف را برعهده دارد. همگام با توسعه شعب در بانک و به منظور ساماندهی بیشتر امور و در راستای سیاست تفویض اختیار و عدم تمرکز امور، فعالیت واحدهای سرپرستی در مناطق مختلف بانک طی سال 1369 آغاز گردید که از جمله واحدهای واسطه ای بین ستاد و صف محسوب می گردد. شعب بانک بر مبنای محل عملیات (مناطق جغرافیایی ) و ادارات مرکزی بر مبنای وظیفه ( تخصص) شکل گرفته است. به منظور بررسی وضعیت ساختار سازمانی و شبکه بانک به عملکرد هر یک از واحدهای فوق به ترتیب پرداخته می شود.

دکمه بازگشت به بالا