اقتصادی

افزایش بیش از ۵۰۰۰ مگاواتی تولید برق تا دو سال آینده

انرژی‌های تجدیدپذیر در دولت سیزدهم مورد توجه بیشتری قرار گرفته و برنامه‌ریزی شده که در طول چهار سال آینده بیش از ۱۱هزار مگاوات نیروگاه اعم از نیروگاه تجدید که عمدتاً خورشیدی هستند، در مدار تولید قرار بگیرد و تا دو سال آینده حداقل ۵۰ درصد آن به سبد تولید برق کشور اضافه شود.

به گزارش تیتر اول، در حال حاضر ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر در کشور به ۱۱۰۰ مگاوات افزایش یافته است که سالیانه با تولید برق بالغ بر ۲۱۵۴ میلیون کیلووات ساعت، ناترازی برق را خصوصا در زمان ‌های پیک کاهش می‌دهد.

همچنین سالانه از مصرف بالغ بر ۶۸۵ میلیون مترمکعب معادل گاز طبیعی و انتشار ۱ میلیون و ۶۶۴هزار و ۵۷۸ هزار تن آلاینده‌های زیست محیطی جلوگیری کرده و باعث صرفه‌جویی ۵۳۰.۷۳۵ هزار مترمکعب آب در فرآیند تولید برق می‌شود.

امروزه به دلیل مسائل اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی، استفاده از انرژی تجدیدپذیر به عنوان جایگزین مناسب برای حامل‌های انرژی فسیلی توصیه می‌شود، چرا که کاهش ذخایر سوخت فسیلی از یک سو و غیرواقعی بودن قیمت این حامل‌ها از سویی دیگر موجب هدر رفت منابع مالی کشور در حوزه‌های مختلف و به خصوص در بخش صنعت برق شده است.

باتوجه به شرایط اقتصادی کشور،  احداث نیروگاه‌های حرارتی جدید به دلیل زمانبر بودن فرایند احداث و ناترازی سوخت درکشور،  به تنهایی نمی‌تواند پاسخگوی نیاز فعلی و رشد بار سالیانه شبکه باشد،  به همین منظور احداث نیروگاه تجدیدپذیر می‌تواند گزینه مناسبی برای مقابله با این مشکلات بوده و امکان دسترسی به برق پایدار را در کوتاه‌ترین زمان ممکن فراهم سازد.

وزارت نیرو در دولت سیزدهم برنامه‌هایی را برای احداث نیروگاه تجدیدپذیر ارائه کرده است که یکی آن‌ها برنامه احداث ۱۰هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر است. برنامه‌ای که در آن تولید ۴۰۰۰ مگاوات برق از طریق نیروگاه بادی خورشیدی و ۳۰۰۰ مگاوات نیروگاه بادی و ۳۰۰۰ مگاوات احداث نیروگاه خود تامین صنایع در آن پیش‌بینی شده است.

اخیرا نیز احداث ۳۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر طی پنج سال در جلسه شورای عالی انرژی به تصویب رسید که خبر از آینده‌ای روشن در زمینه احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر در کشور می‌دهد.

آنطور که مصطفی رجبی مشهدی – سخنگوی صنعت برق  اعلام کرده، با دستور رئیس جمهور که تأکید و پشتیبانی بسیاری بر بحث توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر دارد و همچنین در شورای‌ عالی انرژی نیز مطرح شده موافقت شد ۴۵۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی جدید احداث و راه‌اندازی شود که مناقصات آن‌ها انجام شده، شرکت‌های برنده مشخص شده‌اند و تضامین لازم هم ارائه می‌شوند.

به گفته وی هم‌اکنون مجوز شورای اقتصاد اخذ شده است و امیدواریم بیش از ۱۱ هزار مگاوات نیروگاه اعم از نیروگاه تجدیدپذیر را که عمدتاً خورشیدی هستند، ظرف ۴ سال آینده در مدار تولید قرار بگیرد.

سخنگوی صنعت برق اظهار کرد:  تشریک مساعی و همکاری بسیار خوبی در صندوق توسعه ملی برای استفاده از وام یا تسهیلات صندوق به وجود آمده است و سایر ارکان نظام به‌ویژه رئیس جمهور و وزیر نیرو پشتیبانی خوبی از آن دارند.

توجه دولت سیزدهم به انرژی های تجدیدپذیر در شرایط ناترازی برق می تواند یک نقطه قوت حساب شود اما باید دید برنامه‌های تدوین شده تا کجا اجرایی می‌شود و تجدیدپذیرها پس از این برنامه چهار ساله چقدر در سبد انرژی نقش دارند.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی حرفه‌ای هستم که با تخصص و تجربه در زمینه تحلیل‌های اقتصادی فعالیت می‌کنم. با استفاده از روش‌های پیشرفته و دسترسی به منابع معتبر، سعی می‌کنم تا به شما تحلیل‌های دقیق و قابل اعتماد را ارائه دهم تا شما در تصمیم‌گیری‌های مالی بهترین نتیجه را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا