فرهنگ و هنر

از روز داغ فیلم هایی برای کودکان و نوجوانان تا بازار داغ تر وام گرفتن

سینمای رسانه در هشتمین روز جشنواره فیلم فجر روزی نسبتاً آرام را با نمایش فیلم‌هایی که بیشتر متناسب کودکان و نوجوانان بودند و همچنین اعلام اسامی داورهای بخش‌های ملی و بین‌المللی پشت سر گذاشت.

به گزارش تیتر اول، پنجشنبه ۱۹ بهمن‌ماه جشنواره چهل و دوم فیلم فجر به پایان راه خود نزدیک شد و با نمایش چهار فیلم کم کم برای مراسم اختتامیه آماده می شود.

* روز هشتم جشنواره اگرچه به مناسبت همزمانی با بعثت پیامبر اعظم (ص) و تعطیلی رسمی، نسبتا شلوغ برگزار شد اما همچنان از جو روحی باخت روز قبل تیم ملی فوتبال ایران به قطر، ‌ دور نشده بود و همین که در لابی و راهروهای اطراف سالن نمایش چرخ می‌زدی، در گپ و گفت با برخی خبرنگاران و منتقدان متوجه نوعی رخوت و بی‌حوصلگی می‌شدی که معمولاً در روز آخر جشنواره و در ساعت‌های پایانی آن نمود پیدا می‌کرد.

* این‌روز به یاد مرحوم امین تارخ نامگذاری شده بود ولی برنامه خاصی برای اهدای نشان جشنواره برگزار نشد.

*  روز پنجشنبه چهار فیلم «باغ کیانوش»، «آبی روشن»، «نوروز» و انیمیشن «ببعی» نمایش داده شدند که بجز «آبی روشن » ، مخاطب اصلی سه فیلم دیگر کودکان و نوجوانان بودند به همین دلیل شاید بی‌راه نباشد اگر این روز از جشنواره فجر را مختص سینمای کودک بدانیم.

* از اتفاق‌های قابل توجه بعد از نمایش نخستین فیلم یعنی باغ کیانوش چیدن چند مجمع‌ بزرگ و پر از موز بود که بیرون سالن نمایش قرار داده شد. دست‌اندرکاران فیلم «باغ کیانوش» با توجه به قصه‌ای که در فیلم خود روایت می‌کردند تصمیم گرفته بودند از تماشاگران فیلم در پایان با موز پذیرایی کنند.

*در بخشی از نشست خبری این فیلم، محمدرضا مقدسیان -مجری نشست‌های جشنواره – متن پاسخ مهدی مسعودشاهی را خواند که در پاسخ به اظهارنظری خطاب به خودش در روزهای اول جشنواره، بابت آنچه تحریف واقعیت‌های تاریخی در یک نشست خبری جشنواره می‌دانست، نوشته بود.

* حمزه صالحی -نویسنده – در نشست خبری فیلم نوروز بیان کرد: دغدغه من در فیلم «نوروز»، فروش نیست؛ بلکه دیده شدن این فیلم است. امروز دیدن «نوروز» برای هر ایرانی یک وظیفه ملی است.

* «نوروز» که به گفته عواملش، پیدا کردن یک سرمایه‌گذار برای ساخت آن پنج سال طول کشیده بود، یک روایت فانتزی از داستان اساطیری و کهن عمو نوروز و ننه سرما و فیروز داشت که به همراه کودکان در تلاش بودند زمستان و طوفان را پشت سر بگذارند تا بهار از راه برسد. این فیلم با بازی و آوازخوانی علی نصیریان در نقش عمو نوروز، مهدی هاشمی در نقش فیروز و شبنم مقدمی در نقش ننه سرما روایتی متفاوت از قصه‌هایی داشت که در فرهنگ عامه ایران شهرت دارند.

* در تیتراژ پایانی «نوروز» از زنده یاد فرشته طائرپور یاد شده بود.

* انیمیشن «ببعی قهرمان» آخرین فیلم روز پنجشنبه بود که در ابتدای نشست خبری آن از کودکان غزه یاد شد. تهیه‌کننده این انیمیشن با اشاره به اینکه گروه سنی نوجوان توقع کیفیتی را از انیمیشن دارند که ما نمی‌توانیم این توقع را برآورده کنیم، گفت: با ابن حال برای کودک می‌توانیم یک کار خوب با رنگ و لعاب‌ بسازیم. می‌دانیم که شاید این ژانر برای این جشنواره خیلی مناسب نباشد زیرا «ببعی قهرمان» برای کودکان ساخته شده است.

* دیگر فیلمی که در این روز به نمایش درآمد «آبی روشن» دومین ساخته بابک خواجه پاشا بود که اولین فیلمش با نام «آغوش درخت» هنوز اکران نشده آن هم در حالی که یک سال قبل در جشنواره فجر رونمایی شده بود. او در این فیلم مهران احمدی و مهران غفوریان‌را در نقش دو برادر همبازی کرده بود.

* در میانه‌های روز هشتم جشنواره، مجتبی امینی -دبیر- در نشستی کوتاه داوران جشنواره را در بخش ملی و چند بخش بین‌الملل معرفی کرد. داوران بخش ملی شامل پوران درخشنده، محمد حسین لطیفی، محمد هادی کریمی، بهرام عظیمی، عبدالحمید قدیریان، مهدی فخیم‌زاده و شهاب اسفندیاری می‌شوند که بیشتر این اسامی روز گذشته لو رفته بودند.

* درمیان این اسامی، پوران درخشنده آخرین بار در دوره ۳۷، مهدی فخیم‌زاده در دوره ۳۴ ‌وعبدالحمید قدیریان در دوره ۲۵ داوری این رویداد را برعهده داشتند.

* امینی در ساعت‌های پایانی روز پنجشنبه در چند گفت‌وگوی تصویری شرکت کرد که در یکی از آن‌ها در پاسخ به سوالی درباره کیفیت ضعیف تعداد قابل توجهی از فیلم‌های جشنواره توضیح داد:  از ۱۰۶ فیلمی که متقاضی شرکت در جشنواره بودند، باید ۲۲ فیلم در بخش سودای سیمرغ پذیرفته می‌شد و ۱۱ فیلم هم در بخش نگاه نو و هیأت انتخاب چاره‌ای نداشت جز اینکه طبق آیین نامه و پروتکل‌ها جدول نمایش خود را با همین فیلم‌ها پر کند!

* یکی از اتفاق‌های قابل توجه روز هشتم جشنواره شلوغ بودن غرفه یکی از اسپانسرهای جشنواره بود که از طریق پیامک و اطلاع رسانی شفاهی توجه بسیاری از حاضران در خانه جشنواره را برای افتتاح حساب و گرفتن وام‌ جلب کرد تا جایی که خیلی‌ها در بیشتر ساعت‌ها با توجه به رسیدن جشنواره به روزهای آخر، سرگرم پر کردن فرم یا بحث درباره چگونگی گرفتن وام و خرید کالا  بودند.

* در این روز همچنین اعلام شد مراسم اختتامیه که همانند سال‌های گذشته روز ۲۲ بهمن برگزار خواهد شد، با اجرای محمدرضا شهیدی‌فر برپا می‌شود.

* از آنجا که روز ۲۱ بهمن برخلاف سال‌های گذشته جدول نمایش جشنواره در سینمای  رسانه خالی است، مقرر شد تا از صبح روز شنبه ۲۱ بهمن در ۸ سالنی که در مرکز همایش‌های برج میلاد موجود هستند، تمام ۳۳ فیلم جشنواره نمایش داده شوند تا کسانی که فیلمی را از دست داده اند، بتوانند آن را تماشا کنند.

انتهای پیام 

نشر فرهنگ و هنر

از ریتم و صداهای کلمات استفاده می‌کنم تا شما را در یک سفر صوتی همراه کنم.
دکمه بازگشت به بالا