اقتصادی

دوران تحریم و کرونا باعث جدایی کشور از اقتصاد وابسته به نفت شد

تیتر اول/مرکزی استاندار مرکزی گفت: در دوران تحریم و کرونا ناخواسته ما از اقتصاد نفتی جدا شدیم و به نظر می‌رسد ما از این تهدیدات، به خوبی استفاده کردیم و امیدواریم با افزایش درآمد از نفت به دوران اقتصاد نفتی برنگردیم.

فرزاد مخلص الائمه، چهارشنبه ۱۷ خرداد در آیین تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان مرکزی اظهار کرد: دولت سیزدهم در سال گذشته با وجود فتنه‌هایی که دشمنان ایجاد کردند، با یک رکورد تاریخی، حجم صادرات غیرنفتی خودش را شکست و بیش از ۵۲ میلیارد دلار صادرات داشته است.  

استاندار مرکزی با بیان اینکه اقتصاد ما بیش از ۱۱۰ سال است به نفت وابسته است گفت: اقتصاد ما به قیمت نفت وابسته است و قیمت نفت تحت تاثیر عوامل برون زا تعیین می‌شود که این مسئله، توجه بیشتر به صادرات غیرنفتی را می‌طلبد. در دوران تحریم و کرونا ناخواسته ما از اقتصاد نفتی جدا شدیم و می‌توانیم بگوییم همه این شکوفایی هایی که در تولید داریم تحت تاثیر تحریم استکبار جهانی است و به نظر می‌رسد ما از این تهدیدات، به خوبی استفاده کردیم و امیدواریم با افزایش درآمد از نفت به دوران اقتصاد نفتی برنگردیم.

وی با بیان اینکه جنگ جهانی دوم کاملا مبتنی بر نفت مسجد سلیمان حرکت کرد تصریح کرد: تاکنون یک میلیارد و دویست میلیون بشکه در مسجد سلیمان تولید شده است و اکنون چاه‌های نفت مسجد سلیمان در حال تمام شدن است.

استاندار مرکزی با تاکید بر فعال‌تر شدن کارگروه توسعه صادرات استان اظهار کرد: هفته گذشته جلسه ای بین استانداران و سفیران ایران در کشورهای مختلف برگزار شد و پس از صحبت‌هایی که با چند سفیر داشتیم به ظرفیت های فوق العاده استان مرکزی در حوزه صادرات رسیدیم که متاسفانه از این ظرفیت‌ها به خوبی استفاده نمی‌کنیم.  

مخلص الائمه با اشاره به اینکه صنایع شهرستان ساوه عمدتا غیرنفتی هستند گفت: دستگاه های اجرایی در کنار صادرکنندگان باید در جهش توسعه صادرات تلاش کنند. استان مرکزی با وجود اینکه جزو استان‌های مرزی محسوب نمی‌شود اما جزو ۱۰ استان برتر در زمینه صادرات کالا بوده است ولی با توجه به صنعتی بودن استان می‌توانیم رتبه خود را ارتقا بخشیم.

استاندار مرکزی با اشاره به مصوب شدن مجوز پارک لجستیک تصریح کرد: به زودی مراحل اجرایی پارک در زمینی به وسعت ۴۰۰ هکتار انجام خواهد شد و زمینه را برای ایجاد بندر خشک فراهم خواهد کرد تا تبادلات برون مرزی استان بیشتر شود.  

وی با تاکید بر استفاده از انرژی های تجدیدپذیر توسط صنایع استان اظهار کرد: در تابستان و زمستان سالیان بعد نیز با ناترازی انرژی مواجه خواهیم بود. سالهاست جنگ خورشید و باد با نفت و گاز آغاز شده و مسلما هرکس در سمت انرژی های تجدید پذیر قرار نگیرد بازنده خواهد بود. ناچارا برای تامین انرژی بخش خانگی، فشار بر بخش صنعت خواهد آمد اما دولت سیزدهم، کمک برای تامین انرژی مورد نیاز صنایع را در دستور کار خود قرار داده ‌است.

استاندار مرکزی با اشاره به مستقر بودن بزرگترین تولید کننده تجهیزات انرژی خورشیدی خاورمیانه در استان مرکزی گفت: موقعیت ما برای استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر بی‌نظیر است و اگر خودمان را معطل انرژی های فسیلی کنیم مطمئنا آینده‌ای نخواهیم داشت.  

مخلص الائمه در پایان اظهار کرد: در فتنه اخیر دشمن سعی کرد بخش کارگری را مورد هدف قرار دهد اما با هوشیاری کارفرمایان و کارگران نتوانستند به اهداف شوم خود برسند. ما بی تردید، پایه های رشد تولید را در سال ۱۴۰۱ بنیان گذاشته‌ایم.

علی جودکی، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی نیز اظهار کرد: این آیین هرساله در نیمه دوم هر سال برگزار می‌شد اما به دلیل برگزاری انتخابات اتاق بازرگانی، این آیین تا به امروز به تاخیر افتاد. در سال ۱۴۰۰ در استان مرکزی بالغ بر یک میلیارد و دویست میلیون دلار صادرات به کشورهای خارجی داشته‌ایم. میزان صادرات واقعی استان بیش از این است چراکه به دلایلی بخشی از صادرات استان ما از گمرکات بعضی استان‌های مرزی انجام می‌گیرد که علت پایین بودن حجم صادرات استان نسبت به واقعیت همین است.  

وی با بیان اینکه پتانسیل استان برای یک افق پنج ساله می‌تواند پنج میلیارد دلار باشد گفت: بخشنامه ها و دستورالعمل هایی که در حوزه داخلی شاهد هستیم و بازاریابی بهتر و تک نرخی شدن ارز باعث افزایش صادرات غیرنفتی شده است. قطعا اگر قرار است فرمان رهبر معظم انقلاب را در حوزه رشد تولید اجرایی کنیم، راهکارش توسعه صادرات غیر نفتی است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی افزود: حدود هشتاد درصد صادرات استان و کشور به کشورهای همسایه است و می‌طلبد هدف‌های بازار خودمان را گسترش دهیم.

ناصر بیکی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان مرکزی نیز اظهار کرد : در سال ۱۴۰۰ به ۱۰۱ کشور صادرات داشتیم ولی متاسفانه ۲۵ کشور را در سال ۱۴۰۱ از دست دادیم. از برنامه‌ریزان کلان کشور خواستار حمایت بیشتر هستیم چراکه اگر این حمایت نباشد، توسعه اقتصادی نیز اتفاق نخواهد افتاد.

بیگی با تاکید بر اینکه اگر توسعه صادرات و ارز آوری نداشته باشیم، رشد تولید نیز نخواهیم داشت تصریح کرد: بالغ بر ۴۸.۵ درصد از صادرات ما در سال ۱۴۰۰ به ترکیه و عراق بوده که زنگ خطری برای صادرکنندگان است چراکه اگر فرض کنیم عراق خرید خود را متوقف میکرد ۳۵.۳ از صادرات کاهش پیدا می‌کرد بنابراین سبد خریدارمان را باید گسترش دهیم. ۷۰.۵ درصد از صادراتمان نیز به سه کشور ترکیه و عراق و افغانستان بوده است که خرید هرکدام از این سه کشور کم بشود تاثیر مهمی در صادرات ما خواهد داشت.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان مرکزی افزود: تنها ۶.۱ درصد از صادرات استان به پنج کشور اوراسیایی صورت می‌گیرد. میزان صادرات استان مرکزی به کشورهای اوراسیا در سال گذشته به هفت درصد رسیده‌است.

بیکی با بیان اینکه استاندار مرکزی و تیم اقتصادی استان این روزها به کشورهای اوراسیا توجه ویژه‌ای دارند اظهار کرد: ۸۸ درصد از صادراتمان به ۱۵ کشور همسایه بوده و سهم ۸۶ کشور دیگر تنها ۱۲ درصد بوده است و می‌طلبد به تنوع مقاصد صادراتی نگاه ویژه‌تری داشته باشیم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان مرکزی در پایان گفت: میزان صادرات استان مرکزی در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ از نظر دلاری ۱۵ درصد و از لحاظ وزنی ۵ درصد کاهش یافته‌است.

به گزارش تیتر اول، در پایان این مراسم از صادرکنندگان نمونه استان مرکزی در سال ۱۴۰۱ تقدیر و تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا