بهترین های کسب و کارعمومی

هواساز چیست؟ شناخت اجزاء و انواع هواسازها

دستگاه هواساز ، دستگاهی برای فیلتر نمودن ، تنظیم دما ، تنظیم رطوبت ، کنترل سرعت ، جهت و توزیع هوای ورودی به ساختمان ، آپارتمان ، سوله صنعتی و یا هر نوع ساختمان دیگری است و به همین خاطر از نظر کاربرد به انواع هواساز ساختمانی (آپارتمانی یا همان هواساز خانگی) و نیز هواساز صنعتی دسته بندی می شود. سیستم هواساز به همراه دستگاه های سرمایشی مانند چیلر ، دستگاه های گرمایشی مانند بویلر و یا دستگاه های سرمایشی گرمایشی مانند GHP , VRF و غیره مورد استفاده قرار می گیرد زیرا هواساز دستگاه تولید کننده حرارت و برودت نیست بلکه فقط دستگاه توزیع کننده هوای سرد و گرم است. به این مفهوم که آب در چیلر سرد و در بویلر گرم شده و با پمپ به کویل های (لوله های مسی فین دار) هواساز پمپاژ می شود. سپس مطابق شکل زیر با استفاده از یک فن ، هوای تازه از اطراف کویل ها (لوله های مسی فین دار) دمیده شده و در اثر برخورد هوا با سطح سرد یا داغ کویل ها، هوا خنک یا گرم می شود. عمل فیلتر نمودن هوا معمولا قبل از کویل ها انجام می شود تا علاوه بر ایجاد هوای پاک از تجمع ذرات معلق و رسوب روی کویل ها جلوگیری شود.

مطالعه بیشتر درباره انواع چیلرها ⇐

هواساز ساختمانی چیست ؟

همانطور که گفته شد هواسازها به دو دسته کلی هواساز ساختمانی (آپارتمانی) و صنعتی تقسیم بندی می شوند. از هواساز ساختمانی می توان در اماکن مختلف مسکونی ، اداری ، تجاری ، آموزشی و غیره استفاده نمود. از نظر ساختاری بین این دستگاه ها تفاوتی وجود ندارد و فقط ابعاد آنها ، نوع فیلترهای به کار رفته ، مجهز بودن یا نبودن به تجهیزات رطوبت گیر و رطوبت زن و نیز درصد هوای برگشتی به دستگاه ها متفاوت است. برای مثال یک هواساز صنعتی که در محیطی آلوده کار می کند بهتر است که به فیلترهای مخصوص جذب کننده آلاینده ها مجهز شود و یا اینکه در یک هواساز خانگی (آپارتمانی) مسئله تنظیم و کنترل رطوبت نیز اهمیت پیدا می کند.

به مدل های کوچکتر هواساز ساختمانی ، دستگاه هواساز خانگی گفته می شود و معمولا برای این مدل های با ابعاد کوچک ، سیستم رطوبت زنی و رطوبت زدایی در نظر گرفته نمی شود (در صورت نیاز یا درخواست مشتری سیستم تنظیم رطوبت به طور خاص افزوده می شود). معمولا جریان آب گرم درون کویل های آن از طریق پکیج گازسوز یا بویلر موتورخانه و جریان آب سرد درون کویل های آن از طریق دستگاه مینی چیلر آپارتمانی تامین می شود.

هواساز صنعتی چیست ؟

دستگاه هواساز صنعتی مخصوص ، ، سالن های بزرگ تولیدی ، ورزشی و … ساخته می شود. با توجه به بزرگ بودن فضای سوله ها ، افزایش مقدار گردش هوا (سیرکولاسیون هوا) و نیز استفاده از فیلترهای متفاوت مطرح می شود تا هم در مصرف انرژی با سیرکولاسیون هوا صرفه جویی شود و هم از ورود یا انتقال آلاینده های صنعتی جلوگیری شود ولی در کل کارکرد آن شبیه نوع ساختمانی است.

اجزای اصلی سیستم هواساز خانگی (ساختمانی) و صنعتی

۱ . فن سانتریفیوژ یا محوری

۲ . کویل های آب سرد و گرم یا کویل مبرد DX یا همان اواپراتور (معمولا کویل ها از لوله مسی به همراه فین های آلومینیومی جهت افزایش نرخ انتقال حرارت ساخته می شوند.)

۳ . فیلترهای قابل شستشو ، هپا و اولپا از جنس بوروسیلیکات ، فیلتر کربن فعال و … با قدرت جذب ذرات معلق ۰٫۳ تا ۱۲ میکرون (متناسب با نیاز)

۴ . قسمت رطوبت زن و رطوبت گیر

۵ . محفظه اختلاط کننده هوای تازه و هوای برگشتی (محفظه ای که اجازه می دهد تا مقدار مشخصی هوای تازه از بیرون وارد و با هوای برگشتی از داخل ساختمان مخلوط شود.)

۶ . لرزه گیر ها (جهت جلوگیری از ایجاد لرزش در سیستم هواساز ساختمانی و صنعتی)

۷ . تجهیزات و قطعات کنترل کننده الکتریکی و مکانیکی شامل ترموستات یا سنسور جهت تنظیم دما ، تنظیم کننده رطوبت ، تجهیزات کنترل کننده سرعت حرکت هوا و …

۸ . کانال تغذیه هوا به داخل ساختمان

در تصویر زیر کارکرد دستگاه در حالت سرمایشی نشان داده شده است.

مزایا و معایب دستگاه هواساز

همانطور که گفته شد ، این دستگاه ، دستگاهی است که پس از سرد ، گرم و نیز فیلتر کردن و تنظیم رطوبت هوا ، هوا را با کانال کشی در سرتاسر ساختمان توزیع می کند و مزایا و معایب آن در نقطه مقابل سیستم های بدون کانال از جمله فن کویل ها قرار دارد. یعنی اینکه در سیستم فن کویل ، به ازای هر اتاق یا قسمت از ساختمان یک فن کویل در نظر گرفته شده و همه فن کویل ها با لوله کشی آب سرد و گرم به چیلر و بویلر متصل می شوند و دیگر از کانال کشی استفاده نمی شود. ولی هواساز برتری که نسبت به فن کویل ها دارد این است که می توان حجم بالایی از هوای تازه را به درون ساختمان تزریق کرد که از این نظر به انواع معمولی و فول فرش (full fresh) تقسیم بندی می شوند. منظور از فول فرش این است که صد در صد هوای عبوری از داخل دستگاه هواساز ، از بیرون (هوای آزاد) تامین شده و هیچ درصدی از هوای داخل ساختمان مجددا وارد دستگاه نمی شود.

مهمترین مزایا و معایب هواساز در مقایسه با فن کویل ها عبارتند از :

۱ . این دستگاه توانایی این را دارد که مقدار زیادی هوای تازه وارد ساختمان کند تا اکسیژن مورد نیاز همواره تامین شود.

۲ . اگر در پروژه ای نیاز باشد که رطوبت نیز همانند دما به دقت تحت کنترل درآید ، با افزودن تجهیزات رطوبت گیر و رطوبت زن و تعریف سیستم کنترلی در آن می توان به خوبی این کار را انجام داد. (هر چند اگر هم این تجهیزات نصب نشود ، کویل های آب سرد در روزهای گرم سال به خوبی رطوبت هوا را گرفته و کاهش می دهند. درست مثل دستگاه کولر گازی که در فصل تابستان این کار را انجام می دهد)

۳ . بهترین دستگاه برای پاکسازی هوا از هر نوع آلایندگی است.

۴ . از جمله معایب این دستگاه این است که نمی توان به تنهایی از آن در سرمایش یا گرمایش ساختمان هایی استفاده کرد که باید هر قسمت و هر اتاق به طور مجزا و مستقل تهویه شود. مثلا یک ساختمان مسکونی یا اداری را در نظر بگیرید که بخواهیم دمای هوا در هر اتاق توسط کاربر همان اتاق و بدون اینکه تاثیری بر عملکرد سایر اتاق ها داشته باشد ، تنظیم شود که در این صورت فقط باید از فن کویل ها استفاده کرد. چونکه هواساز کل هوا را با یک دمای مشخص و با کانال در همه اتاق ها پخش می کند. نکته اینکه در بسیاری از ساختمان ها و سوله ها از سیستم هواساز و فن کویل به صورت ترکیبی استفاده می شود. یعنی چیلر و بویلر هم به فن کویل ها متصل هستند و هم به یک هواساز تا هم از مزایای هواساز استفاده شود و هم از مزایای سیستم فن کویل. برای مثال در شکل زیر مشاهده می کنید که چطور برای حالت سرمایش ، لوله آب سرد چیلر به هواساز و تعداد زیادی فن کویل متصل شده است. برای حالت گرمایش هم بویلر موتورخانه را با لوله کشی آبگرم به هواساز و فن کویل ها وصل می کنیم.

مطالعه بیشتر ⇐

کاربرد هواساز :

هواساز چگونه کار می کند؟ کاربرد دستگاه هواساز در سیستم تهویه یک ساختمان یا سوله معمولا در یکی از شرایط زیر ضرورت پیدا می کند :

۱ . در هر نوع کاربری که به ورود هوای تازه به طور دائمی نیاز داشته باشیم.

۲ . در هر نوع کاربری که رفت و آمد در آن زیاد بوده و باید اکسیژن به میزان کافی تامین شود.

۳ . در هر نوع کاربری که بخواهیم با کانال ، هوا را توزیع کنیم.

۴ . در جاهایی که باید هوا به خوبی و متناسب با نیاز فیلتر شود.

۵ . و کاربرد هواساز در جاهایی که باید رطوبت هوا کامل تحت کنترل باشد و بتوان مقدار آن را مدیریت کرد.

انواع دستگاه هواساز :

انواع هواساز را می توان به روش های مختلف و در دسته بندی های متفاوت قرار داد که عمده ترین آنها عبارتند از :

۱ . وجود یا عدم وجود مکانیزم بازیافت حرارت اتلافی (هیت ریکاوری) در راستای کاهش مصرف انرژی

۲ . طراحی شدن یا نشدن انواع دستگاه هواساز به شکل بهداشتی (هایژنیک) جهت کاربرد در محیط های بهداشتی مثل بیمارستان ها

۳ . طراحی به صورت غیر فول فرش (No Full Fresh) یا فول فرش (Full Fresh) با تعبیه یا عدم تعبیه دریچه بازگشت هوا و محفظه مخلوط کننده

قیمت :

قیمت هواساز که معمولا بر اساس کمیت دبی حجمی با واحد CFM (مخفف Cubic Feet per Minute یا همان فوت مکعب بر دقیقه) بیان می شود معمولا یک قیمت پایه دارد که با افزوده شدن تجهیزاتی مثل رطوبت گیر و رطوبت زن و فیلترهای خاص به آن ، این قیمت افزایش پیدا می کند. با توجه به اینکه هر دستگاهی باید متناسب با نیازهای هر مکان به طور خاص طراحی و ساخته شود ، نمی توان قیمت دقیقی برای محصولات برآورد کرد و تنها پس از تعیین دبی و مشخصات فنی دستگاه ، قیمت مشخص می گردد. در تصویر زیر نمونه ای از هواساز در حالت تولید در کارخانه شرکت ما (صنایع برودتی ماخ) را مشاهده می کنید.

برخی از مهمترین خصوصیات دستگاه های ساخته شده در شرکت ما

۱ . ساخت شاسی دستگاه از مقاطع ناودانی استاندارد با پوشش رنگ اپوکسی

۳ . ساخت بدنه بیرونی و جداره داخلی از ورق گالوانیزه مرغوب HOT DIP با ضخامت های ۱٫۳ و ۰٫۷ میلی متر

۴ . اتصالات مجموعه از جنس پلی آمید تقویت شده مقاوم در برابر گرما و نور مستقیم آفتاب

۶ . مجهز به کویل های دو ردیفه گرمایشی (آب گرم) و کویل های چهار ردیفه سرمایشی (آب سرد) از جنس مس و فین های آلومینیومی

۸ . در صورت نیاز مجهز نمودن دستگاه به تجهیزات رطوبت زنی و رطوبت گیری با کنترلر اتوماتیک جهت تنظیم رطوبت هوای ورودی به ساختمان

۹ . مجهز نمودن دستگاه به انواع فیلترها (با توجه به نیاز)

۱۰ . استفاده از فن های سانتریفیوژ نوع فوروارد (برای انواع هواساز معمولی) و بکوارد (برای انواع هایژنیک) با بالانس دینامیکی و استاتیکی

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد ویژگی های هواسازهای شرکت ما و انتخاب دستگاه مناسب برای ساختمان خود به صفحه کاتالوگ مراجعه کنید. ⇐

تولید و فروش

تهویه مطبوع ماخ طراح و تولید کننده انواع سیستم های تهویه مطبوع گرمایشی و سرمایشی از جمله انواع هواساز، چیلر، مینی چیلر، فن کویل، ایرواشر و … در طرح ها و ظرفیت های گوناگون است. کلیه محصولات ما متناسب با نیازهای هر مشتری به طور خاص و مطابق با استانداردهای روز طراحی و تولید شده و به طور مستقیم از کارخانه و با قیمت مناسب به فروش می رسد. برای شناخت بیشتر انواع سیستم های تهویه مطبوع ، انتخاب مناسب ترین دستگاه برای پروژه خود و نیز استعلام قیمت هواسازها و سایر دستگاه ها با مهندسان ما تماس بگیرید.

هواسازهای مستقل آپارتمانی و صنعتی

منظور از هواساز مستقل آپارتمانی یا صنعتی این است که واحد تولید کننده سرمایش و گرمایش به همراه واحد توزیع کننده (هواساز) همگی در یک مجموعه و کنار یکدیگر جاسازی و ساخته می شوند. انواع مختلفی از هواساز مستقل آپارتمانی وجود دارد که مهمترین آنها عبارتند از پکیج یونیت یا همان روف تاپ پکیج ، دستگاه سرمایشی گرمایشی زنت و غیره که با مراجعه به متن های زیر می توانید با ویژگی های آنها آشنا شوید.

مطالعه بیشتر ⇓

چرا با افزایش سیرکولاسیون هوا ، مصرف برق هواساز کاهش می یابد ؟

سیرکولاسیون هوا یعنی بازگرداندن مجدد درصدی از هوای داخل ساختمان به دستگاه هواساز که این هوای سیرکوله چون از قبل در هواساز سرد یا گرم شده ، هنوز اندکی سرد (در فصل تابستان) یا اندکی گرم (در فصل زمستان) است و بنابرین وقتی دوباره از بین کویل های سرد یا گرم هواساز عبور می کند ، به انرژی کمتری برای سرد شدن یا گرم شدن نیاز دارد.

چه پارامترهایی بر قیمت دستگاه هواساز اثر می گذارند ؟

مهمترین عوامل عبارتند از نوع و برند فن دستگاه ، تعداد کویل ها ، نوع و جنس فیلترها ، هایژنیک (بهداشتی) یا معمولی بودن دستگاه ، فول فرش بودن (تمام هوا بودن) یا نبودن آن ، داشتن یا نداشتن تجهیزات تنظیم کننده رطوبت

هواسازها بر اساس چه چیزی به انواع مختلف دسته بندی می شوند ؟

معمولا بر اساس نیاز یا عدم نیاز به هوای برگشتی از ساختمان (اگر کل هوای ورودی به دستگاه از هوای تازه بیرون تامین شود و هیچ هوایی به دستگاه برگردانده نشود به آن فول فرش Full Fresh گفته می شود) و بر اساس نوع کاربری بهداشتی (یا هایژنیک که مخصوص بیمارستان ها ، داروسازی ها و صنایع حساس است) یا معمولی

به این متن چند ستاره میدین؟ (ستاره سمت چپ بیشترین امتیاز رو داره. بدون نیاز به ثبت نام در سایت می تونید امتیاز بدید)

هواسازها ممکن است به صورت افقی یا عمودی نصب شوند و از تنوع بالایی از اندازه‌ و قابلیت‌ ها برخوردار باشند تا به نیازهای مختلف سیستم‌ های تهویه مطبوع پاسخ دهند.

هواسازها در انواع مختلفی طراحی و تولید شده‌ اند تا به نیازهای متنوع سیستم ‌های تهویه مطبوع پاسخ دهند. برخی از انواع رایج هواساز عبارتند از:

هواسازهای تفکیکی

این نوع هواسازها برای تهویه مطبوع فضاهای تکی (یک منطقه) مورد استفاده قرار می ‌گیرند. آن‌ها تنها برای تامین هوا برای یک منطقه خاص طراحی شده ‌اند.

هواسازهای چند منطقه ای

این نوع هواساز قابلیت تامین هوا به چند منطقه مختلف را دارد. آن‌ها از سیستم‌ های تقسیمی برای جدا کردن جریان هوا به مناطق مختلف استفاده می‌ کنند.

هواسازها با بازیابی انرژی

هواسازهای صنعتی

این نوع هواساز برای محیط‌ های صنعتی و تجاری بزرگ مورد استفاده قرار می‌ گیرد. دارای ظرفیت بالا برای پردازش حجم بزرگی از هوا است و معمولا در کارخانه ‌ها و ساختمان‌ های بزرگ مانند بیمارستان ‌ها یا مراکز خرید استفاده می ‌شود.

هواسازهای پنهان

این نوع هواسازها به طور معمول در سیستم‌ های تهویه مطبوع مخفی یا سقفی نصب می ‌شوند تا از نظر ظاهری دیده نشوند و فضای داخلی را تخریب نکنند.

هواساز خانگی یک دستگاه تهویه مطبوع است که به طور اساسی برای سیستم ‌های تهویه مطبوع در خانه ‌ها و آپارتمان های مسکونی استفاده می‌ شود. این دستگاه با هدف توزیع هوای گرم یا سرد به اتاق ‌ها و فضاهای داخلی خانه به منظور حفظ دما و کیفیت هوا به کار می ‌رود.

اجزای هواساز خانگی

هواساز خانگی معمولا از چند قسمت اصلی تشکیل شده است، از جمله:

فن

فن در هواساز مسئولیت تولید جریان هوا دارد و هوا را از منبع (مثلا یک چیلر) جذب کرده و به اتاق ‌ها تحویل می ‌دهد.

چیلر

این بخش برای گرمایش یا خنک کردن هوا استفاده می ‌شود. برای گرمایش، بخاری گرمایشی هوا را گرم می‌کند و برای خنک کردن، چیلر هوا را سرد می ‌کند.

فیلترها

فیلترها به منظور از ذرات معلق و آلاینده‌های هوایی مورد استفاده قرار می‌ گیرند تا کیفیت هوا در داخل خانه بهبود یابد. این فیلترها شامل ، و… می شوند.

دستگاه‌ های کنترل

این دستگاه‌ ها برای کنترل عملکرد هواساز و تنظیم دما و سایر پارامترهای تهویه مطبوع مورد استفاده قرار می ‌گیرند.

کاربردهای هواساز خانگی چیست؟

هواساز خانگی نقش مهمی در ایجاد شرایط راحت و سالم در محیط‌ زندگی انسان‌ ها ایفا می ‌کند و به آن‌ها امکان کنترل دما، رطوبت و کیفیت هوا در داخل خانه را می‌ دهد.

در خانه ‌ها و منازل مسکونی برای تهویه مطبوع و بهبود کیفیت هوا در محیط های داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاربردهای اصلی هواساز خانگی عبارتند از:

گرمایش

هواساز خانگی می ‌تواند در فصل‌ های سرد سال به منظور تأمین گرما در داخل خانه به کار رود. بخاری ‌ها یا چیلرها در هواساز می ‌توانند برای گرم کردن هوا استفاده شوند.

خنک کردن

در فصول گرم سال، هواساز خانگی از چیلر یا سیستم‌ های خنک کننده استفاده می‌ کند تا هوا را خنک کرده و دمای داخل خانه را تنظیم کند.

تصفیه هوا

هواساز خانگی مجهز به فیلترهایی است که هوای وارد شده به سیستم را تصفیه می‌ کنند و هوا را از ذرات معلق، آلاینده‌ های موجود و آلرژن ‌ها پاک می‌ کنند. این کاربرد تصفیه هوا به بهبود کیفیت هوا و کاهش حساسیت‌ های تنفسی منجر می شود.

هواساز daikin چه کاربردی دارد و اجزای آن چیست ؟

توزیع هوا

هواساز خانگی وظیفه توزیع هوای تصفیه شده، گرم یا سرد به اتاق‌ ها و فضاهای مختلف در داخل خانه را دارد تا دما و رطوبت مطلوب در سراسر محیط فراهم شود.

کنترل دما

هواساز خانگی با دقت دما را کنترل می ‌کند و به ساکنان اجازه می‌ دهد تا دما را بر اساس نیازهای شخصی و محیطی به دلخواه تنظیم کند.

بهره‌ برداری بهینه

هواسازهای خانگی معمولا دارای سیستم‌ های کنترل هوش مصنوعی هستند که به بهره ‌برداری بهینه از انرژی و کاهش مصرف انرژی کمک می ‌کنند.

 

 

دکمه بازگشت به بالا