جامعه

خدمات توانبخشی و کاردرمانی تحت پوشش بیمه سلامت+جزئیات

مدیرکل دفتر خدمات تخصصی سازمان بیمه سلامت ایران، خدمات توانبخشی و کاردرمانی که تحت پوشش این سازمان بیمه‌گر است را تشریح کرد.

محمد اسماعیل کاملی در گفت‌وگو با تیتر اول، درخصوص خدمات کاردرمانی و توانبخشی تحت پوشش بیمه سلامت، گفت: در راستای اجرای ماده ۶ قانون حمایت از حقوق معلولان، در آبان ماه سال ۱۳۹۹ تفاهم‌نامه‌ای میان بیمه سلامت ایران و سازمان بهزیستی کشور با موضوع بهره‌مندی افراد دارای معلولیت تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور که دارای پوشش بیمه‌ای معتبر از بیمه سلامت هستند، منعقد شد.

به گفته وی، برابر با این تفاهم‌نامه ۹ کد خدمتی توانبخشی (از جمله ۴ کد در حوزه کاردرمانی) با مشارکت ۷۰ درصدی تعرفه دولتی توسط سازمان بیمه سلامت ایران پوشش داده شد.

مدیرکل دفتر خدمات تخصصی سازمان بیمه سلامت ایران،‌ تاکید کرد: از تاریخ ۳۰ شهریور ماه سال ۱۴۰۱ نیز با تمدید این تفاهم‌نامه مشترک، تعداد خدمات توانبخشی که قبلا تحت پوشش بیمه‌ای نبودند به ۵۹ کد خدمتی توانبخشی (از جمله ۶ کد در حوزه کاردرمانی) با پوشش بیمه‌ای ۷۰ درصدی تعرفه خدمات متناسب با نوع مالکیت مرکز ارائه دهنده خدمات شامل دولتی، عمومی غیردولتی، خیریه و خصوصی توسط سازمان بیمه سلامت افزایش یافت.

وی افزود: اکنون بیش از ۷۳۰ هزارنفر از بیمه‌شدگان مشمول که قبلا از سوی سازمان بهزیستی به بیمه سلامت معرفی و در سامانه‌های این سازمان نشان‌دار شده‌اند در هنگام دریافت این خدمات در مراکز طرف قرارداد، از مزایای پوشش بیمه‌ای آن برخوردار خواهند بود.

به گفته وی، از شروع این برنامه تا پنجم آذر ماه سال جاری سازمان بیمه سلامت ایران بابت کل هزینه‌های درمانی توانخواهان بهزیستی بالغ بر ۱۷۷۳ میلیارد تومان پرداختی داشته است که از این هزینه کل، بیش از ۴۳.۲ میلیارد تومان مربوط به خدمات توانبخشی بوده و سهم کاردرمانی نیز حدود ۱۸ میلیارد تومان است.

کاملی ادامه داد: از طرفی با مجوز شورای عالی بیمه سلامت، پوشش بیمه‌ای خدمات بستری توانبخشی از جمله کاردرمانی بیماران مبتلا به MS، آسیب مغزی، آسیب نخاعی و سکته مغزی در “بیمارستان رفیده” تهران به صورت پایلوت (آزمایشی) انجام گرفته است که با توجه به نتایج حاصل از آن و تدوین دستورالعمل خرید راهبردی خدمات، در مرحله بعد این موضوع به صورت درخواست بیمارستان‌های مشابه در کل کشور گسترش می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های اصلی سازمان بیمه سلامت پوشش خدمات توانبخشی بیماران خاص و صعب‌ العلاج است، اظهار کرد: در این راستا پوشش خدمات توانبخشی بیماران خاص و صعب‌ العلاج طبق استانداردهای ابلاغی وزارت بهداشت تا سقط ۱۰۰ درصد تعرفه دولتی و ۸۰ درصد تعرفه غیردولتی (از محل صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج) در حال انجام است.

مدیرکل دفتر خدمات تخصصی سازمان بیمه سلامت ایران مهم‌ترین این خدمات را برشمرد و گفت: خدمات این بخش شامل خدمات کاردرمانی و گفتار درمانی و مداخلات روانشناسی بیماران اوتیسم؛ کاردرمانی، گفتاردرمانی، فیزیوتراپی و ارتوپدی فنی بیماران آسیب نخاعی و مبتلایان به MS، دوشن و غیر دوشن، بیماران پروانه‌ای؛ کاردرمانی، گفتار درمانی و فیزیوتراپی بیماران سکته مغزی و SMA؛ کاردرمانی، گفتار درمانی و فیزیوتراپی و شنوایی شناسی بیماران با آسیب شنوایی شدید و عمیق و بیماران موکوپلی ساکاریدوز؛ کاردرمانی و گفتاردرمانی بیماران متابولیک؛ کاردرمانی فردی و گروهی بیماران مزمن روانی و کاردرمانی، گفتاردرمانی و فیزیوتراپی بیماران مبتلا به سرطان است.

انتهای پیام

کارگروه خبری اجتماعی

نویسنده اجتماعی با تمرکز بر مسائل اجتماعی در کشورهای در حال توسعه و تلاش برای ارتقای زندگی اجتماعی در این مناطق.
دکمه بازگشت به بالا