فرهنگ و هنر

«موسوی گرمارودی» مؤثر در شکل‌گیری و رشد شعر انقلاب

تیتر اول/کازوین استاد دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) گفت: دکتر سیدعلی موسوی گرمارودی یکی از برجسته‌ترین چهره‌های شعر انقلاب و مقاومت ایران است که خاستگاهش به دیار مینودری شاعر و نویسنده بازمی‌گردد. استاد دانشگاه و محقق برجسته ای که در سال های اخیر تاثیر بسزایی داشته است، انقلابی در آفرینش و رشد شعر در ایران رخ داده است.

قزوین یکی از قدیمی ترین شهرهای ایران و دارای فرهنگ و تمدن غنی است. برای بیان تاریخ این شهر همین بس که قزوین پایتخت خوشنویسی جهان اسلام است و هنرمندانی چون استاد معروف نستعلیق «میرعماد حسنی سیفی قزوینی» از قزوین برخاسته اند. بسیاری از قزوینی ها تا قبل از نامگذاری نهم شهریور به روز قزوین با شکوه گذشته این خطه آشنایی نداشتند اما پس از این نامگذاری اتفاقات مثبتی برای آگاهی شهروندان از شکوه رخ داد.

دانشمندان و دانش پژوهان بسیاری در رشته های مختلف از این ناحیه مینودری به جهانیان معرفی شدند. یکی از این حوزه ها ادبیات است. عبید زاکانی، حمدالله مستوفی، سید اشرف الدین حسینی (نسیم شمال)، عارف قزوینی، علی اکبر دهخدا، سیدمحمد دبیرسیاقی و بسیاری دیگر از بزرگان شناخته شده در حوزه علوم انسانی قزوینی بوده اند. در همین راستا برای معرفی چهره قزوینی به سراغ یکی از اساتید ادبیات دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) رفتیم تا با موسوی گرمارودی بیشتر آشنا شویم.

زهرا عسگری با اشاره به اینکه موسوی گرمارودی شاعر نوگرای خطه قزوین است، اظهار داشت: او دارای گرایش های مذهبی و به قول خودش «شاعر شیعه» است که دین و ادبش مدیون استادان هر دو حوزه است. از جمله ادیب نیشابوری، شیخ مجتبی قزوینی، سید جعفر شهیدی و دکتر مطهری.

وی افزود: گرمارودی از نزدیک شاهد زمزمه های انقلاب بود و لحن ماندگار اشعار او بازنمایی خاطرات او در زندان های سیاسی قبل از انقلاب است، سال هایی که درخت آزادی از قلمش ریشه دوانید تا آن زمان. رشد کرد. در سالهای بعد زمزمه بیداری و آزادی خروج از این آزادی با طاهره صفرزاده موسس کانون هنرمندان و نویسندگان مسلمان بود که یکی از ارکان شعر پایداری زنان در این دوران به شمار می رفت.

این پژوهشگر با اشاره به فعالیت های گرمارودی در خلق و تثبیت شعر انقلاب، خاطرنشان کرد: تلاش وی برای خلق و تثبیت شعر انقلاب، وی را به خلق مجموعه کامل شعر کمال شکل یافته پایداری و مقاومت در دوره مدرن سوق داد. که پیامش امید و پاسداری از ارزش ها بود، یعنی در سال هایی که کشور در تلاطم انقلاب ها و جنگ ها به سر می برد و از طریق چنین نویسندگان مصمم، ادبیات رسالت خود را انجام می دهد و به اقشار مختلف روحیه می بخشد. کارهای نیک انجام داد

قلم شاعران انقلاب مایه آرامش جامعه است

عسگری تصریح کرد: شاعران جنگ و انقلاب به دلیل اینکه رسالت قلمشان در سطح کلان تسکین جامعه است، شاعران منزوی و دور از جامعه نیستند. از این رو فعالیت های زیادی در این زمینه دارد از جمله مسئولیت ماهنامه ادبی گلچرخ، مشاور مطبوعاتی و فرهنگی رئیس جمهور، رایزن فرهنگی و سخنگوی وزارت پست و تلگراف، رایزن فرهنگی ایران در تاجیکستان، سرپرست تالار وحدت. . .

وی بابیان اینکه اشعار موسوی گرمارودی علاوه بر محتوای مذهبی و آیینی، حوزه های فرم و ساختار متفاوتی را تجربه کرده است، خاطرنشان کرد: این واضح است که نشان می دهد در کنار اصل تعهد، به نیازهای امروزی نیز آگاه بوده است. در جامعه و بیان نیاز هر عصری به استفاده از ابزار آن زمان.

این دانشجوی دکتری ادبیات فارسی افزود: از دیدگاه گرمودی و بسته به نیاز هر دوره، گاه به نیروی شعر برای ایجاد روحیه جنگاوری میان رزمندگان و مردم نیاز بود و گاه زبان ساده و بی تکلف شعر نیمایی. . او نبض زمانه خود را به خوبی می شناسد و اشعار انقلابی اش در قالب سپید انتخابی آگاهانه برای جذب نسل جدیدی است که به دنبال مضامین خود در قالب های جدید هستند.

وی یادآور شد: وی برنده دومین دوره جشنواره بین المللی شعر فجر است، همچنین به پاس سال ها فعالیت در عرصه شعر انقلاب، موفق به دریافت جایزه ششمین همایش چهره های خشن در سال 85 شد. همچنین در سال 1393 نشان جهاد در عرصه فرهنگ و هنر از دیگر افتخاراتی بود که برای نمایش شکوه شعری که هر دو حکایت از خون سرخ شهدا دارد بر سینه شعر انقلاب دوخته شد. و روزنه سبز امید و پیروزی.

استاد دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) با اشاره به جوایز دیگر موسوی گرمارودی خاطرنشان کرد: موسوی گرمارودی با ترجمه کامل ادبی قرآن کریم برنده کتاب سال شد و ترجمه نهج البلاغه او نیز خوب بود. اخذ شده. با این رویداد فرهنگی همچنین کارنامه شعر گرمارودی شامل 9 دفتر شعر با عناوین: گذر، در سایه نخل ولایت، آواز باران، چمن لاله، خط خون، دستچین، باران اخم، اشعار نیستان، تا ناکجاآباد و اشعار منتخب قزوینی دیگر است. شاعر بهاءالدین خرمشاهی.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا