اقتصادی

ظهور طالبان با صادرات ایران به افغانستان چه کرد؟

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان می گوید صادرات ایران به افغانستان با وجود کاهش 20 درصدی همچنان ادامه دارد.

به گزارش تیتر اول، پس از ظهور مجدد طالبان در افغانستان، یکی از دغدغه های تجاری ایران بسته شدن مرزها یا توقف صادرات به کشور همسایه بود. افغانستان پس از چین، عراق، ترکیه و امارات متحده عربی در میان مقاصد اصلی صادراتی ایران رتبه پنجم را دارد و شرکت های ایرانی سهم قابل توجهی از بازار این کشور را به خود اختصاص داده اند. بنابراین برنامه ریزی برای حفظ بازار ملی برای تجار ایرانی بسیار مهم است.

در همین رابطه حسین سلیمی، رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان در گفت و گو با اتاق بازرگانی ایران گفت: باید توجه داشت که این نوع رفتارها و ناامنی ها مربوط به گذشته بوده و حال ما خوب است. از خطرات موجود در این بازار آگاه هستند.” اگر چنین اتفاقاتی در کشور دیگری رخ می داد، ما خیلی زود عواقب و عواقب آن را برای تجارت احساس می کردیم. اما وضعیت در افغانستان متفاوت است.

این فعال اقتصادی بیان کرد: صادرات ایران به افغانستان بیشتر مصرفی است یا خوراکی است که چاره ای جز تامین آن از کشورهای دیگر ندارد، بنابراین روند صادرات ایران به افغانستان احتمالا متوقف خواهد شد.

وی ادامه داد: در هر صورت با تشدید ناامنی، ممکن است رابطه تحت تأثیر قرار گیرد. اگرچه استراتژی کلی در دست دولتمردان است. اما با افزایش التهاب، معامله‌گران ممکن است در نهایت به کشورهای امن‌تر و کم خطرتر مهاجرت کنند.

سلیمی با بیان اینکه موضوع واردات ارتباطی به روابط تجاری ایران و افغانستان ندارد، تاکید کرد: بازار افغانستان به دلیل مجاورت، مرزها، ماهیت غذا، طبیعت و مذهب و همچنین صادرات ایران به یکی از بازارهای استراتژیک است. این بازار همیشه بین 3 تا 6 میلیارد دلار بوده است. اگرچه روابط در سال گذشته پس از تغییر در دولت افغانستان به شدت بدتر شد، اما با کاهش بخش خصوصی این کشور، وضعیت به تدریج بهبود یافت.

یکی از اعضای اتاق ایران تاکید کرد: به تدریج دروازه ها باز شد و شاهد از سرگیری روابط دو کشور بودیم. البته طی چهار تا پنج ماه گذشته شاهد کاهش 20 درصدی صادرات بوده ایم و در صورت ادامه این بلاتکلیفی، شاهد کاهش صادرات خواهیم بود.

وی تاثیر التهاب اخیر در افغانستان را حدود 20 درصد ارزیابی کرد و افزود: برای پیدا کردن.

رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان بر اساس نامه اخیر دولت ایران مبنی بر اعطای مجوز اقامت پنج ساله در صورت ورود 90 هزار یورو سرمایه به ایران، افزایش سرمایه گذاری افغان ها در ایران را مورد توجه قرار داد و گفت: از سوی دیگر. از سوی دیگر، اعلام اخیر دولت ایران مبنی بر صدور مجوز اقامت پنج ساله برای افرادی که 90 هزار یورو به ایران وارد می کنند، نشان می دهد که تقاضا برای سرمایه گذاری افغان ها در ایران افزایش یافته است. البته این رقم خیلی زیاد نیست و اگر صحبت از افزایش دو یا سه برابری می شود به این معناست که اگر در گذشته 100 میلیون دلار سرمایه گذاری می شد، امروز به 300 میلیون دلار رسیده است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا